Hei, trenger litt hjelp til valg av prosjektor... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    6200 er en dataprojektor (powerpoint og lignende)
    Pussig... det går visst fint å se film med denne også :wink: Det viser vel antall brukere, av 6100/6200, her på forumet :lol:

Bidda

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skjønte sikkert hva jeg mente Bidda.
    Det jeg vil ha frem er at den ikke har samme kalibreringsmuligheter som alternativene som var ramset opp. Det er jo ikke du (eller andre eiere av disse) så flinke til å nevne. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder AE500 så bør du være rask, siden den er en "utgått" modell. Her selges det kun til lageret er tomt, og det blir ikke tatt inn flere i følge Panasonic Norge. Det er vist en ny modell på trappene.

Litt artig å merke seg at Lyd&Bilde beskriver den som en nyhet i siste nummer. :wink:
    Og hvor mange av plasmaskjermene som ble testet i siste DVD&Hjemmekino var modeller som var utgåtte? :wink:

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Og hvor mange av plasmaskjermene som ble testet i siste DVD&Hjemmekino var modeller som var utgåtte? :wink:

Robert-
    Og i denne sammenhengen hadde det hvilken betydning?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...AE500....

Litt artig å merke seg at Lyd&Bilde beskriver den som en nyhet i siste nummer. :wink:
    Bare for å være litt vanskelig... Hvor står dette? Jeg ser vel heller at de nevner at de har ventet på å få denne inn til test siden før nyttår, men at panasonic norge har vært utrolig trege med å få den av gårde, og at l&b deretter har fått låne en av norek... :wink:

DrE

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Og i denne sammenhengen hadde det hvilken betydning?
    [teskje]
    Begge bladene har endel utdatert info.
    [/teskje]

Robert-

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Bare for å være litt vanskelig... Hvor står dette? Jeg ser vel heller at de nevner at de har ventet på å få denne inn til test siden før nyttår, men at panasonic norge har vært utrolig trege med å få den av gårde, og at l&b deretter har fått låne en av norek... :wink:

DrE
    Står som nyhet i innledningen eller innholdsfortegnelsen etter hva jeg kan huske. Grunnen til at de måtte låne en fra Norek, er at Panasonic selv har solgt ut sitt restlager av den nå utgåtte modellen. Tipper det setter fart i salget til Norek. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. men hvis det er en utgående modell så må den da synke drastisk i pris....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    hmm.. men hvis det er en utgående modell så må den da synke drastisk i pris....
    Ikke nødvendigvis... Hus den har akkurat blitt presentert som en het nyhet av Lyd&Bilde.

Robert-

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på tide å ta en tur og klage da... alltid skal l&b ødelegge! :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benq krever lang avstand for bilde, er relativt stor og har utblåsing bak, noe som gjør at den må stå ENDA lengre fra veggen.. Er snart nedi 55" bilde med den.

Snakket med en kar som hadde sammenlignet den med Hitachi pj-tx100 og anbefalte den fremfor BenQ sin.... Om den er bedre vet ikke jeg, men den passer mine ønsker bedre.

Koster 20 000,- Noen som har prøvd denne?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnnyknoxwille
    Benq krever lang avstand for bilde, er relativt stor og har utblåsing bak, noe som gjør at den må stå ENDA lengre fra veggen.. Er snart nedi 55" bilde med den.
    Eier du nabo rommet slik at du kan ta hull for å plassere pj'n der?

Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket forøvrig ut Infocus 4805 og multitest-vinneren Hitatchi pj-tx10 i dag, og dette er hva jeg sitter igjen med av intrykk. Har desverre dårlige kunnskaper om projektorer, så det er godt mulig at ikke disse var optimalt justert. Ble testet i butikk.

Infocus 4805

FOR:
    Meget bra sprut i fargene
    "Smooth" bilde, nesten litt kinoaktig.
    Stille på Eco-mode
    DVI-inngang
    Greit sortnivå
    Varmeutblåsing på front
    Klarte personlig ikke å se noe "regnbueeffekt"

MOT:
    Ekstremt bråkete på normal mode
    Noe støy på bildet
    Ikke så skarpt bilde
    Ikke plasseringsvennlig med liten zoom
    Lav oppløsning til PC-bruk
    Design

Hitatchi PJ-TX10

FOR:
    Meget skarpt bilde, lignet mer TV
    Meget plasseringsvennlig
    Lavt støynivå
    Varmeutblåsing på front
    Bildet veldig "rent" og nesten fri for støy
    Bra design

MOT:
    Den lave oppløsningen gjorde pixler synlige.
    Ingen DVI (!)
    Litt "blasse" farger, men selger hevdet her at dette kunne justeres noe, og selv er jeg en typisk Philips-fan (veldig glad i varme farger), så dette vil jeg anse er noe individuelt.

Bildet på pj-tx10 virket nesten litt som Sony TV`er.. skarpe, med meget naturlige farger (nesten litt kjedlige)-

Bildene ble vist på et 180cm lerret (hvitt) med sorte kanter. Signalene var gitt av HK med progressive signal til pj-tx10, og en Pioneer ga signalene til 4805. Fikk desverre ikke med meg hva slags signaler 4805 fikk, da selger sa noe om at "alle DLP har progressivt signal"... (?)
    Avstanden var lik på begge projektorer, ca 3-3,5m. Rommet var mørkt.

Snakket senere med Oslo Hifi Center i dag, og de hevdet at selv om de kunne ta inn både DLP og LCD av alle typer, hadde de utelukkende begynt å selge pj-tx10 som eneste alternativ i den klassen, da de ikke solgte noe av de andre modellene som stod til demo med pj-tx10 ved siden av. Ifølge 2 av selgerne der så var grunnen at DLP ikke er skarpt nok i den lavere prisklassen enda, og at de fikk for mange tilbakemeldinger om kunder som ble plaget av regnbueeffekten.
    Billigere alternativer ville de ikke engang ta inn, da forskjellen var så stor at det ikke forsvarte prisforkjellen. Har aldri fått vurdert en økonomi-projektor så jeg aner ikke om det er tilfelle.

Personlig stoler jeg mer på mine egne øyne, men måtte si meg allikevel enig at på dette tidspunktet ligger LCD et ørlite hakk over på ønskelisten enn DLP. Jeg tror allikevel at jeg ikke kommer til å ende opp med pj-tx10 pga den lave oppløsningen. Har ikke fått sett storebroren pj-tx100 til 20 000,- men ifølge fler av butikkene jeg snakket med skal denne være overlegen overstående modeller, med høyere kontrast, høyere oppløsning, UXGA støtte, DVI-inngang, langt flere justeringsmuligheter (blant annet blender), forbedret linse og kraftigere bildebehandling. For meg ser dette absolutt ut som et alternativ. Snakket med en som hadde sett på pj-tx100 og ønsket seg en slik en, for som han sa "nå kan jeg endelig få TV-kvalitet på prosjektoren til oppnålig pris"..

Ønsker selvfølgelig å kikke på en slik først, så hvis noen har noe å tilføye på de erfaringene jeg har fått, så er det meget motatt...

Newcomer Berit sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at HFC selger Hitachi projektoren og ikke Panasonic eller Sanyo er nok kun pga av at den er beskyttet mot priskonkurranse på internett. (akkurat som Optoma)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Eier du nabo rommet slik at du kan ta hull for å plassere pj'n der?

Bidda
    "Nabo-rommet" er en blokk unna, så i det tilfellet måtte prosjektoren stå ute i 3.etg. og titte igjennom mitt nye selvlagde prosjektorvindu... I hennold til kjøling (spesielt om vinteren) og støy, samt synlighet høres dette fristende ut, men i praksis er det neppe noen god løsning... :wink:

Den må nok stå inne, og da rett over hodet mitt.. :?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Berit
    Grunnen til at HFC selger Hitachi projektoren og ikke Panasonic eller Sanyo er nok kun pga av at den er beskyttet mot priskonkurranse på internett. (akkurat som Optoma)
    Sanyo har de jo solgt i lange tider, og skal først slutte med de billigste modellene nå. Panasonic selger de på bestilling, og ellers har de solgt Infocus som et alternativ.

Men det kan selvfølgelig være noe i det allikevel. Vil alikevel tro etter alle testene jeg har lest at Hitachi virker som en av de som ligger i teten... :?:

Newcomer Berit sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil alikevel tro etter alle testene jeg har lest at Hitachi virker som en av de som ligger i teten... :?:
    Du får lese i denne tråden hva forumets sin projektoroverguru mener om saken (HI-Fil) (litt ned på siden)

http://www.avforum.no/forum/viewtopi...c&start=15

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan nok hende hi-fil får den inn på en test. det er noe annet å ha den hjemme hos seg selv, og få mulighet til å kalibrere den på samme måte som man har gjort med de referansene man har. først da vil sammenligningen være interessant og rettferdig.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Berit
    Vil alikevel tro etter alle testene jeg har lest at Hitachi virker som en av de som ligger i teten... :?:
    Du får lese i denne tråden hva forumets sin projektoroverguru mener om saken (HI-Fil) (litt ned på siden)

http://www.avforum.no/forum/viewtopi...c&start=15
    Jeg ser det, men jeg kan rett og slett ikke skjønne at det er SÅ stort problem som noen skal ha det til. Noen hyler om regnbueeffekten og at de ALDRI skal ha DLP på grunn av det, andre hyler om VB og at det er grunnen til at de ikke skal ha LCD. Virker nesten som det er lett og favorisere den teknologien man selv er vant til, da man har lært og se bort i fra dens svakheter, men begynner straks å se etter svakheter på konkurerende teknologi. Om dette er tilfellet aner jeg ikke, men det er litt rart at noen projektorer som blir regelrett slaktet av enkeltindivider på noen forumer blir favorisert av annerkjente blader/nettsteder verden over og er eneste samtale-emne i andre forumer..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •