Ny prosjektor til hjemmekino. Benq?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny prosjektor til hjemmekino. Benq?

Det er paa tide aa bytte ut min aldrende Davis cinema one etter lang og tro tjeneste. Jeg har lest rundt paa forumet her, og jeg har faatt intrykket av at Benq 7800 og 8700 er det suvernt beste kjoepet man kan gjoere. Finnes der noen konkurrenter til benq i deres prisklasse?

Saa til det store spoersmaalet. 7800 eller 8700?? Jeg har en HTPC med xcard og Holo3D som kilde, saa jeg mener jeg kan klare aa utnytte den hoeyere opploesning paa 8700 godt. Men er 8700 verdt 10000 mer enn 7800??

Haaper noen der ute kan gi meg noen gode raad som kan hjelpe meg i valget av prosjektor.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er paa tide aa bytte ut min aldrende Davis cinema one etter lang og tro tjeneste. Jeg har lest rundt paa forumet her, og jeg har faatt intrykket av at Benq 7800 og 8700 er det suvernt beste kjoepet man kan gjoere. Finnes der noen konkurrenter til benq i deres prisklasse?
    Egentlig ikke pr. dags dato. Begge er prisledende i sine klasser, og det med mye. Kvaliteten virker også til å være grei. Eneste må være høyoppløste LCD projektorer, typ. Sanyo PLV-Z2 som kan fåes for en "rimelig penge".

Saa til det store spoersmaalet. 7800 eller 8700?? Jeg har en HTPC med xcard og Holo3D som kilde, saa jeg mener jeg kan klare aa utnytte den hoeyere opploesning paa 8700 godt. Men er 8700 verdt 10000 mer enn 7800??
    Sitteavstand? Uten at jeg har sett verken 8700+ eller 7800 sier rapportene at 8700+ "naturligvis" er hakket vassere enn lillebror. Til vanlig PAL dvd'er trenger du strengt tatt ikke mer enn 7800, som matcher PAL veldig bra. Men dersom du driver på med HD video (eks. DVHS el.likn) kan 8700+ være grei å ha med høyere oppløsning.

Begge disse projektorene er utrolig mye value for money, og du kan ikke gå feil med noen av de. Det eneste du må finne ut er om du trenger høyere oppløsning eller ikke.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du tar den lange turen opp til Oslo (Gardermoen) kan jeg gi deg en demo på begge to.
    Jeg anbefaler deg å ikke kjøpe basert på andres erfaring/mening siden vi alle har forskjellig "referansenivå". Sjekk ut begge selv, og ta en besluttning basert på det.

PS: Vil du ha en demo så ikke drøy det for lenge, da jeg kun har de her for test en kort periode.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte å gå for pe7800 nå. Gjør du det sparer du 13k. Når HDTV kommer for fullt til Europa vil jeg oppdatere til en projektor med 1080p og da kommer sikkert 13k godt med.

Husk at om et år vil både pe8700 og pe7800 være utdaterte.

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og om du kjøper 1080 oppløst projektor om noen år, så er den utdatert noen år senere.
    Heldigvis går verden fremover.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, men folk som kjøper 720p idag og tror de er forberedt på HDTV tar feil.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for invitasjonen Hi-Fil. Det hadde jo vaert flott aa kunne ha testet de opp mot hverandre. Det blir imidlertid litt vanskelig, for jeg befinner meg midt i atlanteren og jobber akkurat naa. Jeg kommer ikke innom gardemoen foer om tre uker.

Saa det virker som flere her paa forumet mener at man ikke faar noe saerlig bedre bilde av 8700 enn 7800 med dagens kilder, selv om man har en skikkelig scaler. Hvis det er tilfellet, saa er vel valget ganske enkelt. Er jo ikke noe vits aa betale 12000 ekstra for en prosjektor som gir samme bildet i dag. For en prosjektor man handler i dag vil helt sikkert vaere avlegs naar HDTV standarden kommer. Jeg tror det kan bli LENGE til vi ser dette i norge. De har jo ikke en gang klart aa begynne aa sende sendinger DD enda. Saa HDTV signaler fra noen nordisk kanal kan man nok se lenge etter tror naa jeg. Man kan jo haape at jeg tar feil da :P

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivasoere
    Saa HDTV signaler fra noen nordisk kanal kan man nok se lenge etter tror naa jeg. Man kan jo haape at jeg tar feil da :P
    SVT har planlagt å starte prøvesendinger i 2005, og i 2005 diskuterer vi projektorer med 1080p i dette forumet...

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    SVT har planlagt å starte prøvesendinger i 2005, og i 2005 diskuterer vi projektorer med 1080p i dette forumet...

Robert-
    Og vi gleder oss allerede, eller hva Robert?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er redd vi i 2010 sitter og diskuterer det samme og er en gjeng bittre gutter fordi vi enda ikke har HDTV.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke ta fra oss gleden vi har over å drømme om godsakene da Peakman.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDTV signaler har jeg ingen tro paa at jeg vil kunne ta inn fra noen kanal paa lang tid. men med blueray paa vei opp, saa behoever det ikke vaere saa lenge til vi kan begynne aa kjoepe HDTV dvder.

Hi-Fil: Er det stor forskjell paa 7800 og 8700 med dagens dvd filmer? Regner med at forskjellen er mye bedre synlig med HDTV signaler.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivasoere
    HDTV signaler har jeg ingen tro paa at jeg vil kunne ta inn fra noen kanal paa lang tid.
    På satelitt er det så langt 4 kanaler som har sendt HDTV-test i Europa i år så om man absolutt vil ta inn signaler så er det mulig. Men dette er stort sett bare noen få opptak som de kjører i reprise hele tiden.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over at det er mulig aa ta in HDTV test sendinger, naar det er sagt, saa driver de vel fremdeles bare med test sendinger med DD enda ogsaa. Jeg har ihvertfall ikke funnet noen gode kanaler som sender med dolby digital lyd. Disse test sendinge startet jo for noen aar siden naa.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •