Blinkende pære JVC HD1 *Problem løst*

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blinkende pære JVC HD1 *Problem løst*

Jeg har en JVC DLA HD1 prosjektor som er på andre pære. Ca midtveis på første pære var det en periode på endel timer hvor lysstyrken varierte regelmessig, bildet blinker lyst/mørkt med alt fra 2-3 sek til 30-50 sek mellomrom, akkurat som en lyspære gjør rett før den ryker.
    Etter en stund gikk det over, og pæra fungerte prikkfritt videre til jeg valgte å bytte rundt 1950 timer.

Er nå på 780t av pære nr 2. og opplever igjen at pæra begynner å blinke/flickering.
    Har også snakket med en annen HD1 eier, Stølen her på forumet, og også han oppøevde liknende.

Er dette noe som er spesifikt for HD1/JVC/Denne pæra, eller er dette bare en naturlig del av pæras levetid ?
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å endre til høyere lampespenning en stund,(hvis du har den på low da) for så å sette den tilbake. Mulig problemet blir borte da...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det funka, takk.

Leste i manualen at endret lampestyrke (170w mot 200w) ikke reduserer levetiden, men er det skadelig å bytte mellom innstillingene for ofte ? vil jo tilbake til normal så fort som mulig, og må jo bytte frem og tilbake for å se om blinkingen har gått over.

HD1 er jo ikke helt lydløs til å begynne med, og nå høres det ut som et jetfly over meg
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter ca 45 min (eller 1 episode av Bones) slo jeg tilbake på normal og bildet/lysstyrken var helt stabil. Takk for hjepen Andreas21, og håper dette kan hjelpe noen andre i liknende fremtidige situasjoner.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt samme oppførsel på en gammel Panasonic tidligere. Mener å ha lest at det er noe med glødetråden som gjør det. Altså kan det vel oppstå på de fleste av dagens prosjektorer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, fant denne posten på avforums.com

Lamp flicker is sometimes caused by a wandering arc - it usually arcs between two points (one on ech electrode) but sometimes another arc point starts to develope on one of the electrodes as it wears away from usage, and then there are two points on one electrode so the single point flicks between the other two.

I've seen it said that running the lamp in high mode for a while may help 'burn in' the offending electrode to having one arc point again but there's no guarentee it will work (sometimes it may just sort itself out).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •