Strømfilter til projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømfilter til projektor?

Har noen erfaringer med dette?

Er det noe vits i å strekke en lang kabel (5-6m) for å gi strøm til projektor fra et strømfilter? Merkbar forskjell?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd med både svindyr kabel og strømfilter, merker ingen forskjell. Eneste jeg anbefaler å anskaffe deg er en UPS så du ikke skader projektoren hvis strømmen går. Endel av disse har filter og overspenningsvern innebygget.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømfiler er bare tull når det gjelder projektorer. Vil du bedre noe, så få projektoren kalibrert av professjonelle.
    Når det gjelder UPS, så er det også meningsløst på nye projektorer, der lampen og elektronikken er godt adskilt. Lampen har på ingen måte vondt av å bli slått av uten kjøling, så lenge den ikke startes igjen før lampen har kjølt seg ned. Prøver man å tenne en varm lampe, ender det ofte med at lampen takker for seg.
    EDIT:Har du en bitteliten ultrakompakt projektor, der elektronikken nødvendigvis ligger tett på lampen, kan UPS være en god ide.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Strømfiler er bare tull når det gjelder projektorer.
    Det er jeg ikke enig i. Selv har jeg ett Isotek Mira filter stående tilkoblet prosjektoren, en Sony VW100. Det ga merkbar forbedring og var verdt investeringen synes jeg. Også god nettkabel kan spille en rolle.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig det da, at det ikke er målbare endringer? Hva helt konkret er det du mener er bedre? Du kan jo kanskje ta bilde av forskjellene, så vi alle kan se hva du mener er bedre på bildet der strømrenseren er tilkoblet? Hvilken type bildeprosessering er det projektoren din feiler på uten "strømrenseren" tilkoblet?. Det burde være enkelt å påvise med noen av testsekvensene på f.eks DVE (digital video essentials).

Jeg har som nevnt testet dette selv med flere forskjellige "strømrensere", og enten har jeg "ferdigrenset" strøm i stikkontakten min, eller så har dette 0 -null- påvirkning på bildet (eller bildeprosesseringen). "Bedre nettkabel", ja det faller jo på sin egen urimelighet, med mindre du bytter kabler hele veien frem til vannkraftverket da (eller i hvert fall frem til nærmeste trafo-stasjon).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg veldig enig med Gorm, dyre strømkabler og strømfiltere er bortkastede penger!
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil variere noe helt voldsomt fra anlegg til anlegg. Vi byttet under en test av Meridian DSP7200 fra standard strømkabler (aktive høyttalere) til godt skjermede kabler. Det var en hørbar forskjell. Bakgrunnen ble helt tyst/mørk med godt skjermede kabler. I de fleste tilfellene så er det nettopp dette med å skjerme for innstrålet støy som vil være den eventuelle forbedringen ved å bytte en strømkabel.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Dette vil variere noe helt voldsomt fra anlegg til anlegg. Vi byttet under en test av Meridian DSP7200 fra standard strømkabler (aktive høyttalere) til godt skjermede kabler. Det var en hørbar forskjell. Bakgrunnen ble helt tyst/mørk med godt skjermede kabler. I de fleste tilfellene så er det nettopp dette med å skjerme for innstrålet støy som vil være den eventuelle forbedringen ved å bytte en strømkabel.
    Men til en projektor???????

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten er vel skjerming av kabler noe helt annet enn strømfilter?

Ingen benekter at skjerming av kabler har noe for seg.

Her har vi å gjøre med et argument av typen "Det er klart at en antirynkekrem til 1.000 kroner gjør meg ti år yngre -- for de tørre fingerknokene mine ble bedre da jeg smurte dem med Spenol."

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Er helt enig med deg når det gjelder skjerming! Alle strømkablene mine i kabelsalaten bak "racket" er godt skjermet og av merket Audioquest eller Supra, men de koster ikke 10-20000kr meteren...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God skjerming er viktig, ivertfall hvis man har spagetti haug med ledninger, men resten er det vel mye placebo inne i bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkningene av dårlig skjerming er også lette å oppdage.

Problemet er at mange, når de oppdager åpenbare virkninger av et lett forklarlig fenomen, overfører denne opplevelsen til andre områder, og tar den som bevis på fenomener som hverken er åpenbare eller lett forklarlige.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var neppe nettkabelen som var avgjørende i det oppsettet da Jørn, det var nok heller nettkabelens påvirkning på de analoge signalkablene? Hva med bedre skjermede signalkabler?

Det herlige i at disse fantastiske kablene og filterne også fungerer på projektorer, er at det er den enkleste ting i verden å påvise. Det er bare å sette blu-ray spilleren på pause, og så ta screen-shoots av "før og etter filter". Voilà, og man har fysiske bevis!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke medlem av kabelhysteriet, men har for mange egne erfaringer til å avfeie andres løsninger som svada, selv når de ikke kan dokumenteres.
    Satte idag opp en SpeedBox på vinylspilleren og fikk en veldig aha opplevelse. Mye roligere lydbilde og ryddigere perspektiv i dybden. Dette er jo bare en dum boks som filterer og stabiliserer strømmen til motoren.
    Jeg vet ikke, men ser ikke bort ifra at bokser og kabler kan ha en gunstig virkning på prosjektorer. Det er jo en del roterende ting DLP`en ihvertfall.
    Og vis eieren av PJ`en syntes det blir bedre har det jo en verdi for ham..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    Satte idag opp en SpeedBox på vinylspilleren og fikk en veldig aha opplevelse. Mye roligere lydbilde og ryddigere perspektiv i dybden. Dette er jo bare en dum boks som filterer og stabiliserer strømmen til motoren.
    Det er en boks som er laget for å stabilisere hastigheten ved avspilling av et medium der stabil hastighet er alfa og omega for lydkvaliteten. Uten at jeg kjenner til de tekniske detaljene, ser jeg ingen grunn til at den ikke skulle ha en hørbar virkning, og kan lett tenke meg forklaringer på at den skulle ha det.

Med andre ord, enda et eksempel som overføres til et område der det ikke hører hjemme...

Men igjen dette:

Når du beskriver en konkret virkning du mener boksen har på lydbildet, beskriver du for det første et subjektivt inntrykk, og for det andre et inntrykk som ikke er basert på en faktisk sammenligning. Skulle eksemplet ditt hatt verdi som "bevis", måtte du hatt mulighet til å sammenligne lyden med og uten Speed Box direkte -- altså på en eller annen måte kunne switche mellom strømforsyninger. Hva mer er: Det måtte ikke være mulig for deg å vite når Speed Box'en var i aksjon, og når den ikke var det, fordi forventninger alltid påvirker oss. Testen måtte naturligvis også vare lenge nok, og byttene være mange nok, til at tilfeldig gjetting kunne utelukkes. Og sist, men ikke minst: Din beskrivelse av forskjellen sier ikke nødvendigvis noe om hva forskjellen besto i; den er hverken mer eller mindre enn et forsøk på å beskrive noe som vanskelig lar seg beskrive i ord.

Håper dette gir litt innsyn i hvor vanskelig denne materien er, og hvor håpløst det er å tro på enkle forklaringer og bastante påstander.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Merkelig det da, at det ikke er målbare endringer?

Går det an å måle hvorfor the Beatles eller Pink Floyd gir noen av oss gåsehud?

Går det an å måle hvorfor jeg hører forskjell på den ene varianten kontra den andre?
    Eller hvorfor jeg med minus 7 briller ser forskjell på en BluRay film kontra en annen?
    Og ikke glem at det norske strømnettet er like avansert som det i Albania...

And the beat goes on....:-)))
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bland psykoakustikk inn i denne tråden, for når det gjelder bildegjengivelse (strømkabel/strømrenser på projektor) kan jo alt måles og sees med blotte øyet.

Er det mindre støy i bildet, ja så er det ingen problemer å påvise dette. Opplever man bedre dybde i bildet, ja så lar det seg påvise eller måle uten problem. Det samme gjelder fargegjengivelse, bildeskarphet, gamma, lysstyrke, sortnivå, etc, etc.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    Jeg vet ikke, men ser ikke bort ifra at bokser og kabler kan ha en gunstig virkning på prosjektorer. Det er jo en del roterende ting DLP`en ihvertfall.
    Og vis eieren av PJ`en syntes det blir bedre har det jo en verdi for ham..
    Jeg har hørt teorien om "stabil rotasjon på fargehjulet" tidligere, og kan kan vel bare konstantere at et fargehjul som ikke er i sync med DMD'en gir svært stygge artefakter/graderinger i bildet. Det er ikke noe som heter "enda bedre synkronisering" når vi snakker om DLP og rotasjonen på fargehjulet. Enten fungerer det, eller så gir det synlig degradering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et fungerende filter for hvor man bruker pengene i et anlegg?... ;-)

Etter min erfaring, er det INGEN strømfiltre som introduserer bedret kvalitet, uansett hva man kobler det til.

MEN; dersom man har en voldsom kabelsalat, eller et strømanlegg med store forstyrrelser; test det - men med måte.
    Uansett ville jeg sett etter andre steder (og muligheter) å forbedre opplevd kvalitet.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ikke bland psykoakustikk inn i denne tråden, for når det gjelder bildegjengivelse (strømkabel/strømrenser på projektor) kan jo alt måles og sees med blotte øyet.

Er det mindre støy i bildet, ja så er det ingen problemer å påvise dette. Opplever man bedre dybde i bildet, ja så lar det seg påvise eller måle uten problem. Det samme gjelder fargegjengivelse, bildeskarphet, gamma, lysstyrke, sortnivå, etc, etc.
    Ting kan i like stor grad måles og høres med det blotte øret når det gjelder audio, det er bare mer akseptert med uvitenskaplig vissvass om lyd enn det er om bilde.

AtW

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •