når i framtiden kommer 1080 Action! ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du trenger ikke trekke 6 kabler. Er jo bare å kjøpe en receiver som støtter WMHD multichannel audio.

F.eks denne:
    http://www.pioneer.no/no/product_det...omy_id=428-436

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det har jeg ikke sjekket, men det kan ikke være rart siden det ligger to versjoner av filmen på samme plate (både 720p og 1080p)
    Coral Reef Adventure er en kort film, og sliter vel ikke akkurat med å få plass på den plata selv om den er stykket opp i 2 utgaver. Skal bli spennende å se hva de gjør med vanlige filmutgivelser, slik som T2 valgte de å kjøre med bare en oppløsning, men det vil jo kunne bli veldig prosessorkrevende. Maskina mi sliter allerede tidvis med 1080p.. :-/

Mvh.
    Tore K.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig irritert over journalistenes mangel på nyansering når det gjelder HD.

Har i flere testet sett at de skryter av at den og den projectoren ser så og så fantastisk ut 720P og 1080i og snakker da KUN om oppløsning.

Det faktum at de har brukt D-VHS som kilde, med den lave komprimeringen og sinnsykt høye båndredden og IKKE oppløsningen i seg selv, nevner de knapt med ett ord.

Dette gjelder både norske og utenlandske blader.

Det er å lure godtroende lesere til å tro at oppløsning alene er veien til video Nirvana
    :evil:

Hvorfor er det da forskjell i bildekvalitet på 2 og 4 platers utgaven av Ringenes herre?

Hi-Fil: her har du en jobb å gjøre i redaksjonen :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Du trenger ikke trekke 6 kabler. Er jo bare å kjøpe en receiver som støtter WMHD multichannel audio.

F.eks denne:
    http://www.pioneer.no/no/product_det...omy_id=428-436
    Joda, jeg vet forsåvidt det. Den Pioneeren har vel igrunnen alt det jeg savner (i.Link, WMHD Audio og sub-cutoff) på min nåværende forsterker (Yamaha DSP AZ1). Men desverre så har ikke jeg råd eller lyst til å bytte ut forsterkeren min med det første, og det tror jeg det er mange som ikke har lyst til. Så jeg håper virkelig de klarer å inkludere DTS eller AC3 i filmutgavene sine, tror de vil tjene mye på det. (Helst DTS selvsagt.)

Mvh.
    Tore K.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hi-Fil: her har du en jobb å gjøre i redaksjonen
    Det er vel aldri blitt brukt D-VHS som kilde i test sammenheng av DVD&Hjemmekino i hvert fall. I det/de tilfeller der vi har sett D-VHS på en projektor er det ikke en del av testen, og blir ikke tatt hensyn til som sammenligningsgrunnlag. Å nevne at en projektor gir utrolige bilder matet fra fra D-VHS er vel lov?

I sammenligningstester bruker vi noen scener fra samme DVD plate hver gang (The ROCK). I tillegg noen faste HDTV klipp (WMVHD fra HTPC). Selv om vi beskriver scener fra andre filmer, er det de nevnte som er bakgrunn for "bildekarakteren".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er det lov å skrive at bildet er bra fra en D-VHS hvis man skriver at bildet er fra en D-VHS og ikke kun skriver at bildet er på 1080i og IKKE nevner at det kommer fra D-VHS.

Dette har i så fall blitt nevn ett annet sted i artiklen eller separat boks.

Jeg har ikke de aktuelle bladene liggende fremfor meg så jeg skal ikke påstå at DVD & hjemmekino har gjort det i en konkret test.

Poenget mitt er at det fokuseres ensidig ( også fra DVD & hjemmekino ) på oppløsning og det fokuseres svært lite på komprimering og båndbredde.

Innlegget mitt var ikke ment som en kritikk av DVD & hjemmekino, men en generell komentar på bransjens fokus på oppløsning.

Nå er DVD & hjemmekino helt klart min favoritt blandt de norske bladene, men perfekt er det ikke :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Nå er DVD & hjemmekino helt klart min favoritt blandt de norske bladene, men perfekt er det ikke :wink:
    At det ikke er perfekt er jeg helt enig i. Det er STORE rom for forbedringer, og det er selvsagt ressurser og tidsforbruk som er de store flaskehalsene.

Det var en avsporing dette, og jeg håper ikke denne tråden utvikler seg til enda en ny "jeg syns bladet xxxx er mye bedre enn yyyy, men det utenlanske zzzz er det beste" tråd.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til tema:

Som nevnt tidigere i tråden er den kommende XHD3 brikka fra TI beregnet på bakrosjeksjon og ikke frontprosjeksjon.
    Akkurat hva som er forskjellen på front og bakprosjeksjon på brikkenivå er jeg ikke sikker på :?

Det er klart det kommer til neste år, det er mange Amerikanere med sinnsykt stort bilde som nok kunne tenke seg 1920 X 1080 oppløsning og er villig til å betale for det. De har også tilgang på HDTV og D-theatre.

Når det gjelder oss i Europa er saken en helt annen.

Her er nytten av 1080 oppløsning liten i hjemmekinosammenheng.

Det er de ferreste som sliter med screendoor på 1280 X 720 DLP og tilgangen på software er begrenset.
    Jeg sier ikke at den ikke finnes, men utbredt er det ikke.

Og, når markedet ikke finnes eller er lite er heller ikke produsentene så ivrige og prisene holder seg høye lenger.

Jeg ville i hvertfall ikke ventet med å kjøpe meg projector i dag av frykt for at utstyret er "ubrukelig" om kort tid.

Husk på at når de første her på forumet har kjøpt seg en slik projector, har noen allerede startet en ny tråd om den neste btikka fra TI som er MYE bedre enn den gamle 1080 brikka, utviklingen vil ikke stanse :wink:

Newcomer -Harald- sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

WMHD-playback

Var spent på å se WMHD-klippene, men fikk feilmeldingen: "(...) er ikke et gyldig Win32-program"...... ??

Hvilket program bruker man til å spille av med ? Ser jo ut til at disse skal "spille av seg selv" ettersom de er .exe-filer ? :shock:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du trykker på exe filene så pakkes wm9 filene ut og de kan spilles i mediaplayer.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men.... som jeg skriver : Jeg får feilmelding når jeg trykker på filene... :?:

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du winrar innstallert ?
    I så fall høyreklikke på filen, "extract here"

Ingen winrar ? Last ned hos www.rarlabs.de

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1280x720 er en fin oppløsning til bruk til film, men jeg synes den blir litt for tam når den skal brukes på en HTPC. Da vil jeg ha XGA som min., og gjerne 1080p. Gleder meg til 1080p kan bli tilgjengelig i Action 1 prisleie! Helst med 5000:1 i kontrast.. Kildematerialet er ikke så veldig utbredt, men det finnes mange filmer som sendes i HDTV i USA det går ann å få tak i på diverse mer eller mindre lovlige måter, og da har du plutselig et veldig godt utvalg av høykvalitets 1080i. Oppkonvert til 1080p bør det kunne bli snacks.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prec
    Har du winrar innstallert ?
    I så fall høyreklikke på filen, "extract here"

Ingen winrar ? Last ned hos www.rarlabs.de
    Takk for tips ! Det var imidlertid bare et problem med to av filene: "Amazon" og "To the limit"

Problem solved !

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    1280x720 er en fin oppløsning til bruk til film, men jeg synes den blir litt for tam når den skal brukes på en HTPC. Da vil jeg ha XGA som min., og gjerne 1080p. Gleder meg til 1080p kan bli tilgjengelig i Action 1 prisleie! Helst med 5000:1 i kontrast.. Kildematerialet er ikke så veldig utbredt, men det finnes mange filmer som sendes i HDTV i USA det går ann å få tak i på diverse mer eller mindre lovlige måter, og da har du plutselig et veldig godt utvalg av høykvalitets 1080i. Oppkonvert til 1080p bør det kunne bli snacks.

Mvh.
    Tore K.
    Jeg kjører nå med en DVHS spiller og filmer i 1080i nedskalert til 720p, og jeg kan love deg at det er snadder også.

1080p må bli sykt bra.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg kjører nå med en DVHS spiller og filmer i 1080i nedskalert til 720p, og jeg kan love deg at det er snadder også.

1080p må bli sykt bra.
    Enig i det, bruker 1080i->786p hos meg. Men synes det er for lite bra D-VHS materiale fritt tilgjengelig.. Har vel en 9 D-Theater filmer, men er grenser for hvor artig det er å se "utgåtte" filmer.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Har vel en 9 D-Theater filmer, men er grenser for hvor artig det er å se "utgåtte" filmer.
    Det er jeg enig i, men det duger fint til demo.

Off topic:
    Jeg fikk "Master and Commander" på D-Theater i posten i går, og fy flate for et sykt bra lydspor. DTS med 1509 kbps, det var heftig. Tror hverken Jørn eller jeg har hørt råere lydspor på film tidligere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AMEN 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ES discrete eller matrix på den utgivelsen?

Det finnes vel noe DVD utgivelser med 1509 også.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanlig DTS 5.1.

Angående DVD utgivelser med lydspor på 1509 kbps, så har jeg aldri sett eller hørt om det. Det vanlig er vel 754 kbps?

For øvrig sammenlignet vi DTS lydsporet på DVD med DVHS, og der var det stor forskjell.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •