100hz/200h projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

100hz/200h projektor?

Har en Epson EMP-TW2000 projector i hjemmekinoen og er meget fornøyd med kvaliteten.... Helt til jeg fikk se noen blu-ray klipp på den nye tven til svigerfar. Det er en Samsung LED UE40B8050 200hz. Det er som å "være der", mye på grunn av at man ikke opplever noen som helst "hakking" mellom hvert bilde. Opplevelsen av en film blir jo noe helt annet.

Så kommer spørsmålet, er det mulig å få denne effekten på min PJ? Eller har dette mest med 200hz-teknologien på TVen å gjøre?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke kjøre 200Hz for å få til dette, det holder med 48, 72 eller 96 hertz. Jo høyere oppdateringshastighet, jo mer sliter prosessoren, og artefakter blir synlige. Hadde du blåst opp bildestørrelsen på TV-apparatet til svigerfar, så hadde du nok lagt merke til alle artefaktene. TW2000 er det uansett ikke håp for interpolering på, med mindre noen lager en prosessor som skyter inn et ekstra bilde, slik at oppdateringshastigheten bilr liggende på 48Hz (TW2000 takler ikke 1080p over dobling av de originale 24fps). Interpolering av film må uansett gå opp i 24, med enten dobling, trippling, quadruppling, osv).
    Interpolering er noe Epson implementerte fra TW5000, men som ikke fungerer skikkelig før fra TW5500 (som eneste projektor på markedet med fungerende interpolering). TW5500 interpolerer inn tre bilder mellom de originale, slik at oppdateringshastigheten øker fra 24 til 96fps
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nyttig info!

Projektoren (som er koblet til en PS3 som kilde) har jo en haug med forskjellige innstillinger. Hva skal jeg velge av innstillinger for å unngå "hakking"?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    24 hertz ut fra PS3. Dette er oppdateringshastigheten på kildematerialet, og da hakker det i alle fall ikke ujevnt (som det vil gjøre ved 50 og 60Hz)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    24 hertz ut fra PS3. Dette er oppdateringshastigheten på kildematerialet, og da hakker det i alle fall ikke ujevnt (som det vil gjøre ved 50 og 60Hz)
    Hehe, nei hvem er det vel som er interessert i ujevn hakking? :-D Uansett, veldig godt forklart, Gorm. Som kinomaskinist har jeg overlevd hakkingen på 35mm i mange år nå. Etter vi digitaliserte hakker det også, men kanskje på en mindre distraherende måte.

Så det store spørsmålet: Er hakking ved panorering et problem som bare må fjernes i hjemmekinoene? Ser ikke ut til at det forsvinner med det første på kinoene ihverfall. Er interpolering å tukle med originalmaterialet? Jeg ville ihvertfall være glad om fenomenet forsvinner, uansett om det er i hjemmekino eller på kino!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi anbefale deg en demo av TW5500, med interpolering satt til "low". Kan love at det er sterkt vanedannende, og at alt annet dessverre blir en nedtur etterpå. Vi kan jo bare håpe at andre produsenter blir like gode (eller helst bedre) enn Epson på FI implementering i tiden fremover. Det geniale Epson har gjort er jo strengt tatt bare å overvåke prosessen. En prosessor evaluerer kildematerialet, og blir en scene for kompleks, ja så deaktiveres interpolering midlertidig. Ergo nyter man fordelene, uten å bli påtvunget alle de stygge artefaktene som kommer når systemet "kneler".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi anbefale deg en demo av TW5500, med interpolering satt til "low". Kan love at det er sterkt vanedannende, og at alt annet dessverre blir en nedtur etterpå. Vi kan jo bare håpe at andre produsenter blir like gode (eller helst bedre) enn Epson på FI implementering i tiden fremover. Det geniale Epson har gjort er jo strengt tatt bare å overvåke prosessen. En prosessor evaluerer kildematerialet, og blir en scene for kompleks, ja så deaktiveres interpolering midlertidig. Ergo nyter man fordelene, uten å bli påtvunget alle de stygge artefaktene som kommer når systemet "kneler".
    Jeg vil tro at i løpet av noen generasjoner vil vi ha interpolering som fungerer "perfekt". Eller så må man jo få produsentene av filmene til å forstå at de må filme med høyere frekvens f.eks 60Hz. Da er vi jo kvitt problemet uten interpolering, men jeg har mer tro på det jeg skrev tidligere at interpoleringen kommer til å bli bra om noen år...

Sony VW85 funker også rimelig greit med interpoleringen satt på low, men ikke bra nok til at jeg vil bruke det. Det lille jeg har sett av TW5500 virket det som om den funker noe bedre på low, jeg har ikke sett den satt på high. Sony VW85 satt på high er ikke mulig å se på.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ser virkelig ut som om TW 5500 kan ha en brukbar en løsning på problemet med hakking ved panorering. Jeg har aldri sett hvordan den takler problemet, men kommer til å sjekke den ut når jeg skal velge projektor en gang til sommeren, når kinoen blir ferdig. Det har muligens (sikkert...?) kommet ennå bedre løsninger/projektorer før den tid, så det kan jo være en fordel å vente til da.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PJ'en min er også koblet til en pc. Her har jeg noen mkv-filer i 720p og 1080p som kan vises på pjen. Så fant jeg plutselig denne siden:
    Frame doubling interpolation for 1080p x264 mkv's for superfluid 48 fps - Guru3D.com Forums

Vil dette fungere kun på en pc-skjerm, eller vil det også fungerer på pjen min?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare å prøve, så finner du jo ut av det. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale å gjøre dette på pc, så du kan konfigurere effekten selv.

Jeg har brukt Smooth Video Pack 1.3.4, som fungerer utmerket. Kan lage presets for forskjellige oppløsninger, slik at du kan tilpasse etter hvor mye prosessorkraft du har tilgjengelig.

Anbefaler denne klart fremfor å sitte og knote med scripts osv manuelt, denne installerer alt du trenger

http://forum.ixbt.com/topic.cgi?id=62:12524

Du kan også gjøre om fra 24 til 60, det trenger ikke være multiplikator av den originale (selv om jeg vil tro dette kanskje er best). Jeg har kjørt 24 til 60 en stund og synes det funker utmerket. Anbefaler folk å leke litt med denne for å teste mulighetene og effekten.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mad
    Vil anbefale å gjøre dette på pc, så du kan konfigurere effekten selv.

Jeg har brukt Smooth Video Pack 1.3.4, som fungerer utmerket. Kan lage presets for forskjellige oppløsninger, slik at du kan tilpasse etter hvor mye prosessorkraft du har tilgjengelig.

Anbefaler denne klart fremfor å sitte og knote med scripts osv manuelt, denne installerer alt du trenger

http://forum.ixbt.com/topic.cgi?id=62:12524

Du kan også gjøre om fra 24 til 60, det trenger ikke være multiplikator av den originale (selv om jeg vil tro dette kanskje er best). Jeg har kjørt 24 til 60 en stund og synes det funker utmerket. Anbefaler folk å leke litt med denne for å teste mulighetene og effekten.
    Hva er forskjellen på å bruke det programmet enn å bare ha 60hz på selve prosjektoren? Da er det jo prosjektoren som setter inne fake frames istedenfor programmet på pcn. Noen som kan forklare?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig få prosjektorer som faktisk lager "mellom" frames pr i dag. Dette krever masse prosessorkraft, og finnes bare på de nyere og dyrere modellene. Når det gjøres, kalkuleres et bilde i en "mellomstilling" slik at bevegelser blir mye glattere. Det alle prosjektrorer og skjermer gjør er derimot å kopiere eksisterende frames, det krever praktisk talt igneting, og er veldig enkelt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mad
    Det er veldig få prosjektorer som faktisk lager "mellom" frames pr i dag. Dette krever masse prosessorkraft, og finnes bare på de nyere og dyrere modellene. Når det gjøres, kalkuleres et bilde i en "mellomstilling" slik at bevegelser blir mye glattere. Det alle prosjektrorer og skjermer gjør er derimot å kopiere eksisterende frames, det krever praktisk talt igneting, og er veldig enkelt.
    Ok det var det jeg tenkte meg også. Men da må dette prøves ut på pcn etterpå.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare å prøve, så finner du jo ut av det. ;-)
    Jøss, det funka gitt! Ble skikkelig deilig å se på. Men pcen min klarer ikke dette med full-hd ser jeg. Kun 720p. Da blir det nye pc (billigere enn ny pj...)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra. Du trenger vel et råskinn av en PC da, for å kjøre dette stabilt på 1080p? Blir spennende å høre når du har oppgradert PC-en
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    funka hos meg også men skjønte ikke en dritt av programmet. var så mange profiler å velge der. hva er best?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •