Plassering av Projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av Projektor

Hei.

jeg skal kjøpe meg min første projektor nå (optoma HD65) Men vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Jeg har ett lerret som skal festes på veggen.

Setter jeg opp lerretet først og så plaserer jeg projektoren slik at den dekker lerretet eller går det ann å justere projektoren slik at jeg bare kan plassere den der jeg vil ha den og så justere????

Newcomer KriZ87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På denne siden kan du regne ut hvor langt unna du må ha projektoren for å få ønsket bildestørrelse.

Projection Calculator Classic - Throw Distance and Screen Size

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har et 106" lerret så kan du ifølge kalkulatoren plassere projektoren (Optoma HD65) mellom 3.64cm og 4 meter fra lerretet, dvs fra linse til lerret. Ulike projektorer har ulike kasteavstander (linse til lerret), og ulik zoomfunksjoner slik at ikke alle projektorer er like egnet i alle typer rom med tanke på avstand til lerret, takhøyde m.m. Om dette ikke går kan du eksperimentere med større eller mindre lerret for å kunne plassere projektoren der den passer best for deg og ditt rom

Projection Calculator Classic - Throw Distance and Screen Size

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Jeg har sett på den tabellen men det jeg tenkte på er høyden av lerrete og hvor jeg skal plasere projektor i forhold til den? Projektoren må stå på en skråvegg og lerrete kan ikke være for lavt for da kommer bilde ned på høytalerene. Hvis jeg setter projektoren der jeg vil ha den og bilde kommer for langt ned kan jeg da løfte bilde lenger opp på veggen? Feks ved å legge noe under føttene forand?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så lurt å heveprojektoren i forkant, mtp å løfte bildet.
    Dette vil gi en såkalt keystone-effekt, ved at bildet blir bredere oppe enn nede.
    Må du løfte bildet, må projektoren løftes i sin helhet. Den bør alltid stå / henge vannrett, for å unngå keystone.
    Et alternativ er å skaffe seg en projektor med "lens-shift", som gjør at du innefor gitte rammer, kan heve / senke bildet uten at dette fortegnes.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det er ikke så lurt å heveprojektoren i forkant, mtp å løfte bildet.
    Dette vil gi en såkalt keystone-effekt, ved at bildet blir bredere oppe enn nede.
    Må du løfte bildet, må projektoren løftes i sin helhet. Den bør alltid stå / henge vannrett, for å unngå keystone.
    Et alternativ er å skaffe seg en projektor med "lens-shift", som gjør at du innefor gitte rammer, kan heve / senke bildet uten at dette fortegnes.

Ok. Er disse med lens-shift mye dyrere? Ok det kan jeg søke frem selv.
    Men la oss si at jeg monterer den der jeg vil ha den ca 180 cm over gulvet. Hvordan vet jeg hvor langt ned bilde havner på veggen da?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom projektoren monteres såpass høyt tar jeg for gitt at det er snakk om en takmontering, og dermed en opp-ned montering av projektoren?
    Da vil jeg gjette på at nederste kant av bildet havner 80-90cm over gulvet, kanskje også noe høyere enn det.
    Dette vil antakelig variere noe fra PJ til PJ, men jeg har ikke inngående kjennskap til hvordan dette arter seg for de forskjellige projektorene.

Som en bitteliten rettesnor: Min egen projektor henger ca 200cm over gulvet, målt til senter av linsen.
    Vha forsiktig bruk av (nedover) lens-shift, ligger nederste kant av bildet (lerretet) her, ca 70cm over gulvet.
    I nøytral posisjon, vil dette antakelig øke med 15-25cm, tilsvarende en PJ uten lens-shift.
    Det finnes endel takfester som lar deg justere høyden i forhold til gulvet, og dermed også billedhøyden.
    Ettersom du er såpass usikker på plassering av PJ og lerret, så vil jeg uansett anbefale deg et takfeste med justerbar høyde.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å gå noe opp i pris så er Epson sine projektorer et godt valg dette fordi de leverer et meget godt bilde rett ut av kartongen uten noe stort behov for kalibrering og så får du jo også 3års garanti på pæren.

Dette er også projektorer som med sin gode lensshift er ganske lett å plassere som feks på en hylle på bakvegg.

Husk på at hvis du skal henge en projektor i fra taket vil også lydnivået øke noe da vifthastigheten øker når de snues.
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm jeg hadde ikke tenkt så langt som til feste jeg. Ei heller at den blir da hengenes opp ned. Regner med det er enkelt å snu bilde??

Epson ja. Jeg har bare vært hos hifi-klubben og fikk anbefalt optoma. Hvilken modell er det som gjelder fra epson da?
    Har ikke lyst til å legge for mye i dette da jeg egentli er en stereomann som prøver noe nytt for familiens skyld ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey etter å ha lest litt om denne EPSON EMP-TW700 LCD-projektor og spesifikasjonene ser jeg den har lens-skift som ble anbefalt her tidligere. Det står at den kan justeres 102% opp/ned. Hva menes med det?

Newcomer Duncan Edwards sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketped
    Okey etter å ha lest litt om denne EPSON EMP-TW700 LCD-projektor og spesifikasjonene ser jeg den har lens-skift som ble anbefalt her tidligere. Det står at den kan justeres 102% opp/ned. Hva menes med det?
    Det betyr at du kan flytte bildet en hel bildehøyde over eller under bildet, i forhold til midt stilling ved lens shift på 100%. Hvis f.eks lens shift er 50%, betyr det at bildet kan flyttes en halv bildehøyde opp eller ned.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duncan Edwards
    Det betyr at du kan flytte bildet en hel bildehøyde over eller under bildet, i forhold til midt stilling ved lens shift på 100%. Hvis f.eks lens shift er 50%, betyr det at bildet kan flyttes en halv bildehøyde opp eller ned.

Oi det må jo være midt i blinken for meg.

Takk for all info karer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Jeg leser at det ikke er så vanlig med lens-skift på billiger dlp-projektorer.
    Stemmer dette eller har noen noen forslag???

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •