raster, størrelse på bilde og maskering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

raster, størrelse på bilde og maskering

Jeg lurer på et par småting her.

Ser på diverse utenlandske sider at de snakker mye om raster og plassering av bildet på raster osv osv.

Når jeg skrur på prosjektøren (sony-1271qm) så begynner den med oppvarming, hele bildet blir da hvitt. Med all maskering vekke så er bildet firkantet i øvre halvdel. I nedre halvdel er det høyre hjørnet avrundet mens det venstre er 90grader.

Fyrer opp bildet og stiller inn størrelse osv. Når jeg ser inni rørene så ser jeg hvorfor bildet er avrundet i det ene hjørnet. Det er en avrundet kant inni rørene som bildet såvidt er borti, den samme fysiske avrundingen er på andre siden og, men her er bildet et stykke ifra.

Spørsmålet mitt er hvor stort er det "safe" at bildet kan være. kan det går nesten helt ut i kantene når jeg kikker inni rørene? Har lest på andre sider at prosjektøren kan skades hvis en bruker et for stort bilde. men hvordan kan jeg sjekke hvor stor bilde jeg kan kjøre?
    I følge manualen skal bildet være ca 220cm bredt når den står i den avstanden den står nå. Men kjører jeg dette så får jeg det buete hjørnet med. Er noe stillt feil?

I widescreen er ikke dette noe problem, kun når 4:3 bilde skal vises.

Noen tips?

Mvh
    Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bildet skal være sentrert horisontalt på fosforet. For å få dette til på blått og rødt rør kan rørene dreies innover eller utover hvis du løsner på noen skruer. For å sentrere bildet på fosforet må du stille på "rastershift". Da flytter du både bildet og rasteret samtidig. For å flytte bildet innenfor rasteret må du justere "horizontal phase" (heter ihvertfall det på Barco).
    Metode som jeg bruker:
    1. Juster størrelse og sentrer bildet på det grønne røret. Bildet må ikke komme utenfor kanten på fosforet! Fare for varmgang og skade på røret.
    2. Flytt projektoren til bildet fyller lerretet. Grovjuster optisk fokus og evt vertikal keystone.
    3. Sentrer bildet på det røde og blå røret, grovjuster optisk fokus
    4. Løsne blått og rødt rør og sving dem inn eller ut til senter på det røde og blå bildet faller sammen med senter på det grønne (Projektoren må nå stå riktig, dvs vinkelrett på lerretet, og ikke forskjøvet til høyre eller venstre.)
    5. Juster elektronisk geometri og konvergens. Hvis bildet på det røde og blå ikke lenger er sentrert når du er ferdig kan du midtstille igjen med rasterskift, og finjustere mekanisk ved å svinge rørene ut/inn igjen. Sånn er det bare å fortsette til du er fornøyd/blir gal!

Det lønner seg å legge en del arbeid i dette, da det har betydning for hvor mye elektronisk justering som er nødvendig. Stabiliteten blir bedre hvis det er gjort god jobb med den mekaniske innstillingen.

På Barco sies det å være en fordel å legge bildet langt til høyre i rasteret. Da blir bildet mere stabilt, og du unngår tendenser til ringing i venstre billedkant. Juster i såfall bildet til høyre med "Hor phase", og sentrer pånytt med "rastershift".
    Gunnar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •