Fargefiltrering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fargefiltrering

Etter å ha hatt flere Barcoer med fargefiltre var jeg ikke fornøyd med fargene på min BG-808s. Jeg leste at andre (bla på AVS) hadde montert sk GEL-filtre fra Rosco på ymse projektorer med hell. Etter mye e-posting rundt omkring til div firma som driver med belysning og annet sceneutstyr fikk jeg endelig tak i de rette filtrene fra England. Det er Rosco Calcolor series CC-30 green 4430, og cc-90 red 4690. Dette er et tynt, farget plastmateriale som lett klippes med saks. Det er bare det grønne og røde røret som trenger filtrering.
    jeg klipte til et par biter, og festet dem med tape foran på linsene. Senere skal jeg klippe dem til og feste dem mellom linsa og billedrøret. Mest for utseende sin skyld, men også for å beskytte filtrene mot støv ol.

Forbedringen var åpenbar! Bildet virker dypere og har mere "pønsj". Dype rødfarger vises nå som dype rødfarger. Det røde filteret fjerner "orange push" og øker den røde fargemetningen. Det grønne filteret fjerner "yellow push", men vil ikke øke den grønne fargemetningen særlig mye. Det siste har jeg fra AVS, har ikke fått testet så mye selv enda. Filtrene stjeler noe lys, men jeg merker ikke så stor forskjell foreløpig. Skal justere kontrast/lys med Avia pånytt for å se om jeg å justere på projektoren. Jeg har minket blått gain noen hakk for å kompensere for lystapet på grønt/rødt.

Jeg måtte kjøpe nokså mye filtermateriale, så jeg har mye til overs. jeg legger ut en annonse under "Video selges" i tilfelle noen her vil oppleve forskjellen mellom ufiltrert og filtrert CRT!

Mange projektorer har originale fargefiltre, og for disse er det antakelig ikke behov for mere filtrering. Hvis din projektor har fargefilter så kan du se det hvis du titter inn i det røde og grønne røret med projektoren avslått. Da vil det grønne se grønt ut og det røde rødt. Uten filter ser alle rørene grå eller grå-hvite ut.

Noen eksempler på Barco projektorer som ikke har filtre: Barco 701s, 808, 808s, 1208, 1208s, 1200

De fleste Electrohome har ikke filtre såvidt jeg vet. De fleste Sony har filtre.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå brukt litt tid på å stille inn projektoren på nytt med filtrene montert. I følge "moving black bars" mønsteret i AVIA måtte jeg justere opp brightness 6% (fra 42 til 48) for å få samme sortnivå som før. Jeg økte også kontrasten ca 2%, og skrudde ned blått gain 6%. Jeg ser ikke særlig effekt av det siste.
    Bildet er nå meget bra! Jeg kan se at filtrene lager en svak refleksjon til venstre fra hvite objekter. Kun såvidt synlig ved helt sort/helt hvitt. Skal se om dette forandrer seg hvis filtrene monteres mellom linsa og billedrøret.

Gunnar

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått skaffet meg rosco fargefiltere og har foreløbig bare montert dem foran linsene. Bilde ble som du sa mye forbedret. Har du fått til å montere filterene mellom linsa og bilderøret? Leste på avsforumet at du hadde problemer med fokus og "utvasking" av bilde. Har du fått løst dette problemet eller har du gått tilbake til å ha filterene på utsiden av linsene?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at det utvaskede bildet skyldes andre forhold enn fargefiltrene. I går kveld synes jeg at bildet var uskarpt og støyete. Jeg tok opp et testmønster, og så at det var doble streker i rutemønsteret, dvs refleksjoner. Etter litt sjekking av kabler etc fant jeg ut at jeg hadde kommet borti termineringsbryteren bak på den ekstra monitoren jeg har koblet til Extron VGA-interfacet mitt. Bryteren sto nå på "uendelig". Pass derfor på at termineringsbrytere står på 75 ohm (hvis du da ikke har flere projekorer hengende på kabelen...). I tillegg til uskarpt bilde vil du også merke at kontrast og lys virker å være skrudd høyt opp.

Det grønne filteret ødelegger litt av den fine skarpheten fra projektoren. Jeg ser heller ikke mye (positiv) effekt av filtreringen av det grønne røret, så jeg har tatt bort det grønne filteret. Det røde filteret er nå montert mellom linsa og røret, og fungerer fint der. Ser ikke refleksjoner eller andre unoter nå. Fargene er bra, og projektoren er skarp og fin.

Gunnar

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene, skal prøve å få montert filterene mellom linsa og bilderøret en dag jeg får litt tid.
    Så på en hel film i dag for første gang etter å ha satt på filterene. I de mørke partiene så jeg innemellom grønne refleksjoner, disse ødelagte mye av sortnivået. Syntes så absolutt at det ble forskjell i grønn fargen, ikke mye men litt, nok til at jeg syntes at skogsgrønn og grønt grass ser mer ekte ut. Hva har du brukt til å feste fargefilter på glassplaten med? teip?

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei bullfire, jeg kjøpte også et sett filter av Gunnar.Klipte dem til og la dem rett på bilderøret uten noen form for feste,de suger seg fast av seg selv. Fikk et mye mer fargeriktig bild.Kjører forøvrig BG 808S.

Mvh.
    Jan

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med Gunnar. Har gått tilbake til å bruke kun det røde-filteret plassert flatt helt inn til billedrøret. Men like viktig er det å få riktig grå-skala, og det er kun mulig med riktig instrument og kunnskap. Det er utrolig forskjell på gjengivelse av farger og detaljer i sort med og uten riktig grå-skala. Er det slitasje på billedrør, så kan det være vanskelig, og gamma vil også bli forandret slik resultat ikke blir optimalt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å få festet det røde filtere på glassflaten mellom linsa og bilderøret i dag. og så skal jeg vurdere det med det grønne

Men like viktig er det å få riktig grå-skala, og det er kun mulig med riktig instrument og kunnskap.
    Hvor mye tror du det koster å få noen til å stille en barco BG808s perfekt inn?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fargeanalysator koster fort mye penger, og selv om de enkel å bruke, så kreves det en del trening og kunnskap for å gjøre ting riktig.

Jeg tar på med oppdrag i Oslo-området. Da er det ikke snakk om en hel formue ihvertfall.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Skien, blir kanskje litt langt unna? Men jeg tror ikke det blir aktuelt før jeg får bytta et par rør på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken fargeanalysator bruker du Per Johnny?Har selv en Colorfacts.Ganske grei sak å bruke,da en får ganske mange tips og innsyn underveis i hvordan ting virker.
    Har etter hvert lest meg gjennom en bråte med artikler om gråskalajustering fra forskjellige personer.Men når det kommer til selve fremgangsmåten for å få de resultatene de vil ha,så er det som regel ganske vage forklaringer.
    Hvordan går du feks fram når du justerer gråskalaen på Barco?Tar du avlesninger fra lerretet eller rett ut fra rørene?
    Selv kan jeg ikke ta målinger fra lerretet,da analysatoreren min ikke er beregnet for dette.Blir rett og slett for lite lys for den.Vet at colorfacts har en ny analysator som en kan gjøre dette med.Men tror ikke jeg skal invistere i den med det første.
    Jeg har også merket at det har en del å si hvor lang avstand en har fra rørene til analysatoren.Det vil si at dess nærmere jeg kommer crtene dess høyere avlesning blir det på grønn.Er jo naturlig da det vil bli større og større vinkel på rødt og blått rør ettersom en kommer nærmere.
    Dette vil jo ikke vært noe problem om jeg kunne tatt avlesning helt inntil lerretet.Men det blir faktisk for lite lys for det også.
    Kan lese av ned til ca 60 ire på denne måten.
    Har en måte å kompensere for dette på,men vet ikke hvor nøyaktig det blir.
    Tar da avlesning helt inntil lerretet med måleren vendt mot crten.Går da gjennom prosedyren med å måle primerfargene,noe som colorfacts gjør automatisk hver gang en begynner en måling.Tar da en måling på 80 ire,og justerer gainen på barcoen til 100% på 6500 fargetempratur.
    Flytter så måleren nært nok til å ta avlesning ned til 20 ire(ca 1 meter fra rørene).Får da en annen avlesning på rødt og blått i forhold til grønn som er 100% enda.
    La oss si at rødt og blått ligger på ca 115 % bare som et eksempel.Vet jo nå at Barcoen er justert 100% på 80ire ved lerretet,som jo er der en vil ha rettest farge.
    Det som da er tanken er at jeg nå går ned til 20 ire og stiller inn cutoffen på rørene til jeg har 115% på blått/rødt og 100% grønt.Skulle da i teorien ha 100% på alle fargene ved lerretet på 20 ire også.Eller er jeg helt på jordet her?
    Er jo en fryd å stillle in bd801s.Kan jo tenke meg at det finnes vanskeligere prosjektorer å stille inn.
    Må ellers si at den fargetemperaturen som skal være 6500 i menyen på barcoen er helt ute og kjører i forhold til det den skal være etter avlesning med colorfacts.Har vel en del å si hvilke kilder en bruker.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff da, dette ble ikke bra :? Har nå festet det røde fargefilteret på glassplata mellom linsa og bilderøret. Når jeg nå har lyse partier på mørk bakgrunn smitter rødfargen over på det sorte. Det ble mye verre enn når jeg hadde de på utsiden. Skal ikke fordømme dem ennå, men vis jeg ikke får løst problemet ved eventuelt G2 innstilling og full sjekk av kabler og terminering, tror jeg nesten prosjektoren forblir bedre uten. Kjipt dette altså... leste så mye posetivt om filtera på AVS forumet. Får dere som bruker disse filterene noe smitting av rød fargen slik som meg?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte teip for å feste filteret, men det er ikke lett og få det helt slett på denne måten. Kanskje jeg prøver å la det ligge løst slik som Jano.

Jeg har ikke sett problemet med at rødt smitter over på sort. Skal se om jeg ser dette neste gang jeg bruker BG-808s-en. Skulle gjerne hatt fargeanalysator, men må nok prioritere andre ting for tiden.

Gunnar

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har litt lyst på hd144 linser som er ferdig fargefiltret, men det spørs om pengene strekker til. Jeg tror samboeren min syntes jeg har brukt nok penger på ting som har lav konefaktor :lol:
    Hun har nok lyst på fryseboks i stede tror jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du får slike problemer forsterker teorien om at G2, signal eller kabler må justeres.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal hun med fryseboks? Dere har vel McDonalds i byen?

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han er sikkert nygift, stakkar.

Vi etablerte har jo satt skapet der det skal stå, eller var steroen der den skal stå eller noe slikt, haha

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akk, det var tider, da en kunne ligge på sofaen og drekke øl, ete Grandiosa, og se på tv...

Gunnar

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkja, må jo kutte ut Grandiosaen nå.

Newcomer tomriis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har også bare på den røde!

Har selv en Barcographics 808s og har prøvd med Rosco fargefiltre. Det røde og det grønne ble plassert inni linsen. Det røde ble knallbra, men det grønne ble uskarpt. Stjeler endel lysstyrke og fader ut og blir uklart. Har lagt merke til at andre på forumet og sier at kun den røde anbefales. Men den grønne ser meget bra ut når jeg legger den utpå linsen!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •