RGB eller komponent?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RGB eller komponent?

Hva vil være den beste måten å koble opp DVD spilleren på min Barco 701? Har en H/K DVD25 med progressiv komponentutgang, men noen mener allikevel at det ville være bedre med RGB med tanke på fargerenhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvd'er innkodet component så component burde gi det beste resultat. Det er enkelt å få RGB utifra component med en matrise decoder, og det skal ikke gi tap i signal, men det er i teorien. Men det er andre ting å ta hensyn til også som component til rgb matrise-dekoderen i Barcoen også, som f.eks. at den er laget lenge før progressiv component var kommet på markedet, slik at det ikke er sikkert at den har den riktige matrisen for dekoding. Hvis du kjører standard video component så støtter nok Barcoen det, og du har da også kontrollen over fargemetning.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel.. Hva er egentelig forskjellen på komponent og RGB? Har lenge trodd at komponent var et RGB-signal med syncen i den ene fargen og at fordelen først og fremst ville være å kjøre et progresivt signal, men det virker jo som jeg har tatt litt feil?

Newcomer tomriis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Les dette!

Problemet blir at signalet ditt med component til din CRT 701 vil sannsynlig resultere in en blinkende effekt på ditt bilde.

Hadde nøyaktig det samme problemet selv med min Barco 701s data. Hadde heftig mail dialog med Jan Erik (Tusen takk for hjelpen!) på videosystem en periode, og problemet blir at det blir problemer med macrovisionsperren (kopibeskyttelsen) i dvd spilleren din. Den takler ikke inngangsignalet ditt. Har prøvd med Philips 963sa og HK DVD25. Det er nok vanskelig å få DVD spilleren macrovisionfri.

Har en kompis som kjøpte en konverteringsboks fra USA som skulle rette opp disse feilene, og jeg prøvde den hjemme hos meg. Denne koverterer/jukser signalet fra component til en slags RGB som du bruker i BNC RGB inngangen. Blinkingen forsvant, men mørke felt i bilde så ut som det var en snøstorm i bakgrunnen. Altså grumsete på mørke bilder, med andre ord: Glem det.

Jeg brukte heller en Skyworth DVD (Feroudja chipset) spiller som jeg hadde progressivt signal ut fra VGA porten (Macrovisionfri) og inn til BNC inngangene. Dette fungerte meget bra på 701s'en!!! Det er nok svært vanskelig å få tak i en slik spiller nå. Vi prøvde en gjeng å få tak i en slik via kina og Hong Kong, det endte med at jeg ble lurt for ca. 4000 kr. for noen år siden. Det er jo som sagt forbudt å produsere disse DVD spillerne og de ble vel stengt ned!! Ha,ha.
    Men fikk tak i en til slutt, og den oppbevarer jeg hjemme trygt i sin eske for evt. senere anledning eller et godt bud!!!

Har også prøvd Amoisonic 8000 spilleren med prog.scan fra vga, og denne har problemer med bakrunnsbilde. Ting i bakgrunnen blir litt hakkete. Ikke kjekt i lengden.

Forskjellen mellom RGB og component er at filmselskapene måtte få en måte å komprimere filmene inn på en DVD plate etc. Dermed oppstod componentsignalet. Den kjører redusert "styrke" på blå og rød, men grønt kjøres max. Men øye skal ikke oppfatte dette menes det! Dvs at alle DVD filmer kjører componentsignal! Dvs at det nytter ikke med at RGB skal være bedre, sålenge kilden som spilles av er component. (Dette mener jeg er rett, men arrester meg hvis dette er feil!!!) he,he.. ops:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •