Besøk fra Ålgård - BjørnH går amok i Cinema Inferno

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Besøk fra Ålgård - BjørnH går amok i Cinema Inferno

Ja vel, da har jeg sett min første film på den nyjusterte prosjektøren (Underworld - den må være et mareritt for de stakkarene som er henvist til DLP eller LCD... :roll: ) og jeg har noen observasjoner. Først og fremst: BjørnH (http://www.crtht.com/) er slitsom å ha på besøk! Iallfall etterpå! Jeg trodde jeg fikk prosjektørjustering, men det viste seg at han også var interiørarkitekt på kjøpet. Så i dag, etter prøvefilmen som viste at han hadde rett i det han sa (ja da, jeg vet at folk som vet hva de gjør, som regel har rett - men det må jo prøves selv!) har jeg funnet fram hammer og sag. Pust pes...

Men snakker om hyggelig og kunnskapsrik fyr! Hadde det vært mer tid (jeg hadde en del jobb å gjøre, og han ville helst være hjemme før midnatt) ville det nok blitt mye mer snakk! Han kom på mandag kveld og kastet seg over utstyret. Jobbet fram til ett eller to (jeg husker ikke helt...) og sto opp igjen ved åttetiden tirsdag morgen og fortsatte. Han dro vel rundt fire, så verre arbeidsmaur har jeg sjelden sett! Det som jo må beklages var at forpleiningen var en tanke så som så siden fruen ikke var hjemme og jeg selv er omtrent like flink på kjøkkenet som en gjennomsnittlig bavian...og det er ikke pent sagt om bavianene!

Det ble først flytting av prosjektøren rundt 40 cm fram. Jeg brukte for lite fosfor fordi det forrige lerretet mitt var noe større, og den var stilt opp etter det. Og det betyr nok mer enn jeg selv trodde, derfor ble det til med skrudrill (for festene var selvsagt skrudd fast i golvet). Og så begynte kikkingen. Jeg har selv syntes fargene så ganske brukbare ut, men de var nok heller på trynet... Men uansett, kvelden gikk stort sett med til mekaniske justeringer og grovjustering av geometri osv.

Neste morgen var det finjusteringene som skulle begynne, men jeg så allerede forandringer til det bedre - skarpheten var bedre bare etter de mekaniske justeringene enn jeg selv får til med alle justeringer i verden! Og da bildet var så skarpt som det kan bli (et småslitt blått rør gjorde at 100 % skarphet i øvre venstre hjørne ikke var mulig, men det betyr ikke så mye for meg lenger - mer om det senere) begynte fargeanalyseringen. Jeg legger ikke ut de grafiske resultatene, men det er nok å si at avviket var ganske voldsomt før justering, men meget lite etterpå. Herren var faktisk så vennlig å si at det var det beste han hadde sett på en BG808 og på høyde med ganske mye av 808S!

Til slutt ble det en gjennomgang av lyden, og nå har jeg også sett en audiofil steile! Vel, iallfall en med veldig god peiling på god lyd... ops: Det var helt feil, og etter hvert forsto jeg hvorfor. Jeg hadde equalizere på alle kanaler, og foran, og særlig på senteren var de nok altfor aggressivt innstilt. Det hadde to årsaker: Den minste er at jeg har tinitus på høyre øre og sannsynligvis må presse diskanten litt for å få den på riktig høyde for øret mitt. Men det venstre er helt fint, så jeg bruker ikke det som bortforklaring. Hovedårsaken var oppsettet i selve kinoen. Av forskjellige grunner (hovedsakelig dårlig feste i taket) står prosjektøren på gulvet. Og siden kinoen ikke er så veldig bred, har jeg en plattform der stolene sto. Dette skaper, som jeg fikk forklart og etterpå så ved selvsyn, problemer for både lyd og bilde. Lydmessig blir lyden fra senterhøyttaleren (Mirage OM-C2 omnipolar) nærmest spist opp av teppet i forhold til den posisjonen. Ved å sette stolen på gulvet og vinkle høyttaleren oppover (noe dumme jeg ikke trodde skulle være nødvendig siden den var omnipolar) ble det plutselig noe i retning av den samme lyden, men mye mindre skarpt, uten å bruke equalizerne! Så med det, og en runde med volumjustering ved hjelp av desibelmåler (må vel få meg en sånn...) ble det plutselig mye mer riktig. Musikk som før dette fikk senteren til å flagre som et eikeblad i vinden på s-lyder (jeg så hvordan mannen krympet seg i stolen!) var blitt helt levelig. Og stemmelyden ble mye mer naturlig. Jeg skrudde riktignok opp diskanten et par hakk mer enn det han ville valgt selv, men det låt bedre for meg.

Når det gjelder bildet, sto stolene i dette oppsettet bak bakre del av prosjektøren. Bjørn viste meg at det mest korrekte er å sitte med hodet omtrent på høyde med rørene, altså halvannen meter lenger framme. Det ga mer kinofølelse, så avgjort. Bevegelsene føltes mye mer "bevegelige", for å si det sånn. Så nå skal plattformen bygges litt om og brukes som gjesteplasser. Og det som har vært gjesteplass tidligere, altså ved siden av prosjektøren, er blitt fars og mors nye plasser. Så feil kan man ta...

Og så til det praktiske resultatet: Detalje. Mye detaljer. Veldig mye mer detaljer, særlig i mørke scener. Det vil ta litt tid å venne seg til de nye fargetonene, for vi er jo vant til mer "solbrente" ansikter i filmene, men det er jo ingen tvil om at dette er mye riktigere. Den film vi ikke har sett før, "Underworld", var helt suveren å se på, detaljer og små fargenyanser hoppet nærmest ut av lerretet. Alt var virkelig fryd og gammen. Men det var mer merkelig å se begynnelsen på Ringens brorskap (som jeg har sett 10-15 ganger og kona vel har sett 6-7 ganger). Alle var liksom så bleke... Men etter en liten stund oppdaget vi småting som ikke hadde vært der før. Noe Bjørn hadde gjort meg oppmerksom på, var Bilbos kartet i begynnelsen av "Concerning Hobbits"-kapittelet. Det var mye mer nyanser i fargene på skriften der. Og fruen oppdaget til sin forbauselse at det var lett å se fargen på Bilbos røde vest når han er inne i hulen til Gollum. Og Frodo var klart blekere i huden enn Gandalf. Men det som skulle være fargesterkt, som grønt gress og sånt, var det. Så som Signe-Lill så treffende uttalte det da jeg forsiktig spurte om hun syntes det var for svake farger: "Ingen vits i å gå tilbake til noe som er galt, selv om vi er vant til det. Da er det bedre å venne seg til det riktige." Har jeg nevnt at jeg har en klok kone?

I dag blir det "Mumien", som vi har sett noen ganger, men det er lenge siden sist. Også der er det mange morsomme mørke scener. Jeg tror det blir en stund til jeg ser en film som bare holder seg i en lys tone... Mange takk for jobben, Bjørn!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fint innlegg, men å kalle alle med dlp og lcd for stakkarer ,det kan du spare deg for. da kan man jo snu flisa og si at å gi en crt til en mann som ikke har peiling på å stille den inn er som å kaste perler for svin :wink:

ps hadde du brukt denne smileyen etter :wink: så hadde jeg ikke reagert
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant læsning, jeg elsker disse lidt længere beskrivelser af "hverdagsliv". Jeg har stadig en del finpudsning at gøre, også på lydsiden. Jeg har lydtryksmåler men kan ikke navigere rundt i menyerne når projektoren ikke er på plads. I skrivende stund er min hjemmelavede kasse/kiste klar, limet står og tørrer, men jeg har mine tvivl om den bliver "godkendt" når projektoren ankommer og ser den ! Med mine snedker færdigheder er det et under den ikke er kollapset endnu, selv uden de 54 kilos belastning projektoren vil give. I min naivitet har jeg lavet kassen efter målene for opsætning af projektoren i installationsmanualen, så og så mange cm over gulvet til center af linserne osv, men jeg har en mistanke om der er noget jeg har glemt !! Vi får se. Jeg kan levende forestille mig, som du skriver, at når en ekspert kommer ind i rummet, og ser audio og projektorsiden så siger han "nej,nej,nej !" Dette med at sidde på højde med rørene reagerer jeg lidt på. Sagen er at jeg har eksperimenteret lidt med lyden, sidder jeg på højde med rørene kommer jeg for tæt på højttalerne foran synes jeg selv. Da sidder jeg i midten af rummet og bassen er nærmest fraværende da, og mellemtonen bliver prominent. (jeg har ikke diskant og bas reguleringer på min forstærker) Trækker jeg stolen en meter længere tilbage får jeg god lyd fra frontkanalerne. Dette bliver lidt af en rebus at løse, projektoren kan jo ikke flyttes, men vi får se, så ved jeg da hvad jeg skal lave i sommer.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smileyer bruker man bare når man mener noe småvittig. Når det gjelder akkurat Underworld (eller for så vidt Dark City eller The Crow) er det synd på enhver annen type prosjektør fordi det er akkurat det området CRT har sin klart sterkeste side i forhold til dem. Lyssterke scener og skarphet er helt andre sider av saken, og når det gjelder å kjøre dataspill ville det nok blitt bedre resultat med en god DLP. Og jeg har aldri sagt at jeg kan justere, derfor har jeg alltid fått justert for meg. Grunnen til at det måtte gjøres igjen nå er at jeg har byttet HTPC og lerret, og fått innstillinger på ffdshow som ikke trivdes med XGA, derfor ble det 1152x768@60, og da må proffene kalles inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk den samme aha opplevelsen etter kalibrering av gråskala.
    I tillegg til bedre farger,så får en bedre dybde og detaljer i bildet.
    De fleste hadde nok blitt overasket over hvor mye det har å si at en har dette riktig innstilt.
    Tipper det kommer folk og lurer på om du har kjøpt deg ny crt.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en runde med Mumien ble det bare enda klarere at det er en tilvenning å se naturlige farger, ikke altfor sterke farger. Og også at mørke scener har veldig mye mer detaljer enn tidligere, og bare det var verdt prisen! I morgen blir det vel The Crow, tenker jeg, hvis den kommer fra Play.com tidsnok...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt Bjørn på besøk, og må bare skrive under på at etter en skikkelig kalibrering, åpner det seg en helt ny verden!

Har også hatt gleden av noen kvelder hjemme hos Bjørn...Hans 1209s med tilhørende DVDO iScanHD er toppen av kronen!

...og så er det greit å vite at både Cine9/G90 vil kunne støtte opp om oss CRT'ere som gjerne vil oppgradere videre senere i livet :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rolf Hult: Mulig at jeg skal kvitte meg med Cine9ën da jeg er nødt til å flytte og kanskje ikke har mulighet til å sette den opp i ny leilighet.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Når det gjelder akkurat Underworld (eller for så vidt Dark City eller The Crow) er det synd på enhver annen type prosjektør fordi det er akkurat det området CRT har sin klart sterkeste side i forhold til dem.
    Jeg skal ikke si at nye DLPer banker CRT på disse filmene, for det gjør de nok ikke, MEN jeg må si at ProjectionDesign model one mkII nå har fått et sortnivå, en kontrast og ikke minst en ro i de dypeste gråtonene som til sammen gjør at slike filmer nesten er å foretrekke på denne DLP-projektoren. Det var nettopp Underworld vi brukte for å teste sortnivået og kontrasten på ovennevnte DLP, og det var uvant å se hvor dypt sort det hele ble.

Så det er definitivt ikke synd på alle DLP-eiere lenger. Ting begynner å bli MEGET bra, ihvertfall som dem som har råd til en ny model one!

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er helt mørkt i rommet synes jeg Underworld er bra på min X1 også jeg
    Men så har jeg aldri sett en Action eller CRT i aksjon da :?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    Når det er helt mørkt i rommet synes jeg Underworld er bra på min X1 også jeg
    Men så har jeg aldri sett en Action eller CRT i aksjon da :?
    Det synetes jeg også da jeg fikk min første projector for 12 år siden. Da trodde jeg at jeg kunne klare meg med den til jeg døde - det kunne jo ikke bli bedre enn den. Jo, det kunne jo det - jeg oppgraderte for første gang 2 måndeder etterpå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •