Justering av detaljer i mørke partier

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Justering av detaljer i mørke partier

Lurte på om noen kunne gi meg noen tips for hvordan jeg skal justere for å oppnå bedre skyggedetaljer og detaljer generelt i mørke partier på min crt. Bruker THX på sw - filmene men synes ikke det hjelper så mye på detaljer. Bruker PowerDVD som software dvd-spiller for øyeblikket.

Burde jeg justere mest mulig på brightness og kontrast på Powerdvd instillingene først eller burde de bare stå på 0 og heller justere mere på PJ'en ?

Det jeg gjør nå er å først skru opp brightness på powerdvd slik at de fleste detaljene kommer frem. Det får hele bilde til å bli ganske grått.
    Så skrur jeg ned brightness på pj'en til det grå blir til svart, skulle tro dette motvirker hverandre men jeg får mere detaljer i mørke scener.

Noen som har erfaring med slik justering , hadde vært fint med noen tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har du justert inn greyscale (G2) på projektoren?
    Du vil sikkert finne en del om dette på www.avsforum.com
    Du nevner ikke hvilken type CRT du har, men Barco har G2 på service menyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Barco Graphics 1208/2

Hvordan justerer jeg G2 ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lese i manualen? :wink:
    Hvis du ikke har denne, finner du alt her:
    http://www.snaggs.com/projector/disp...agetitle=Barco

Newcomer Per72 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jan Erik skreiv dette om G2 justering på 1200 i et eldre innlegg.

"Hei alle 1200 series eiere!G2 justering på disse projektorene er meget vanskelig og bør utføres av teknikere med skop!Dette pga abl kretsen som må kortsluttes på utgangsfortserkeren samt selve forsterkeren som er en pushpull med MEGET høy båndbredde.Dette er en notouch for ikke teknikkere!"

Tipper Hallvar sjekket det da han var hos deg. Han så over disse tingene når han var hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overlay-settingene på PCen skal justeres slik at du får med deg mest mulig av gråskalaen. Etterpå skal de helst ikke røres. Det finnes anbefalte settinger for flere typer skjermkort i div tråder på AVS. Hvis f eks kontrasten din er for høyt stilt fra HTPCen, slik at hvitnivået klipper, vil du ikke kunne kompensere dette med å skru ned kontrasten på PJen. Samme med sortnivå. Hvis brightness på HTPCen er for lavt stilt nytter det ikke å skru opp på PJen.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    G2 er nok ikke problemet, det er overlay justeringene på pc'en. MÅ nok bare prøve meg frem. Blir liksom slik at når jeg får veldig bra skyggedetaljer blir ikke sort-nivået 100%
    Merker dette når jeg prosjekterer ett helt svart bilde.
    Når jeg justerer får å få 100% svart bilde, får jeg ikke frem alle detaljene.

På thx kalibreringa, på bla. sw platene skal man justere slik at skyggen bak thx logon blir borte ikke sant.

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik justere jeg overlay på min HTPC med ATI Radeon 7200 for bruk med BG 808s:

1. sett kontrast til 50 på pj.
    2. sett på en 2.35:1 film og frys bildet i en svært mørk sekvens. Kjør filmen i et stort vindu på skjermen.
    3. Ta opp skjerminnstillingsmenyen i windows, så avansert og overlay kontrollen.
    4. skru brightness på pj opp høyt, gjerne 70 til 80 prosent.
    5. Juster så brightness i windows overlay innstillinger til du ser forskjell på feltet under og over filmen, og resten av bildet utenfor filmområdet, dette skal være såpass høyt at feltet er ganske så grått, men ikke for høyt.
    6. Ta filmen opp i fullscreen, og juster brightness på pj slik at feltet under filmen (innen 16:9 området) blir helt sort.
    7. juster kontrast i windows slik at bildet ser tålelig bra ut.

For de som vet hva de gjør, juster gamma også.

Etter denne innstillingen kan du ta fininnstillingene med projektorens innstillinger. Du er i hvertfall sikker på at PC'en ikke ødelegger sortnivået.

Dette er min egenutviklede metode, så dersom noen har noen innvendinger, er jeg svært interessert i å høre de. Det fungerer i hvertfall bra for meg.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å stille kontrast er thx testen på SW grei.Der er det en test med 8 felt i ulike hvitnyanser.Juster kontrasten slik at en ser alle de 8 feltene adskilt.
    Viss flere felt flyter sammen Eller en bare ser en helt stor hvit firkant,så klipper det på hvit.Brightnessen justerer en som du sier
    På thx kalibreringa, på bla. sw platene skal man justere slik at skyggen bak thx logon blir borte ikke sant.
    Det har også en del å si om gråskalaen er rett innstilt.Jeg fikk et mye bedre detaljnivå i mørke bilder på min barco etter å ha justert gråskalaen.
    Men da må en nesten ha en fargeanalysator for å få dette helt rett.
    Kan juster den noenlunde (by eye) Se på de forskjellige grånyansene fra sort til hvit som er et sted på thx testen.De skal være nøytralt grå uten rød eller blå nyanser fra sort til hvit.Som sagt ikke lett uten utstyr.
    Gråskalaen justerer en med gain og cut for r,b.Finner de vel under custom color balance tror jeg.De preprogrammerte fargebalansene kan være ganske ute å kjøre i forhold til det de skal være.Det avhenger hvordan gråskalaen er på sjermkortet. Blir ulikt fra de forskjellige bildekildene en har.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg postet litt info om mine oscilloskop-målinger på Radeon 9500 skjermkort på AVS: http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=256000.

Jeg kan poste noen skop-bilder her senere i tilfelle noen vil se hvordan forskjellige settinger av lys/kontrast og gamma innvirker på gråskalaen fra HTPCen. For Radeon 9500 m/Catalyst 3.2 driver (og sannsynlig de fleste andre Radeon), vil riktig kontrastinnstilling ligge på ca 102, og lys på ca 8. Dette gir maks dynamikk med minimal klipping.

Etterpå justeres lys/kontrast på projektoren vha f eks Avia eller Video Essentials.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk det skikkelig til nå. Byttet dvd-spiller til nyeste versjon av nvdvd(2.55)
    Synes denne var meget bra og resultatet ble imponerende.
    Denne er nok også beregnet mer på nvidia skjermkort slik som mitt geforce3

Leste på avsforum at mange bruker spesielle scener i filmer for å justere maks detaljnivå. Bla. scenen hvor du ser hodeskallen bli laget i Fifth Element.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •