Sikkerhet ved justering av CRT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sikkerhet ved justering av CRT

Jeg har akkurat plassert et litt mindre slitt rør i 1208'en min. Men bruksanvisningen fra Barco for rør-skifte (den for 808 fra Curt Palme), samt avanserte innstillinger fra bla mad.mr.h, omtaler endel rotering og skyving på magnetringene og annet....
    Med strømmen på, og dermed 35.000 volt like i nærheten, nøler jeg litt med å gjøre meg ferdig...

Hvilke forholdsregler tar dere som har drevet med dette endel?

mvh
    Amund

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruk kun en hånd, prøv ikke svette så mye minnes jeg kunne kjenne håret løfte seg ,,,p

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Jobb med èn hånd i lomma. Du kommer ikke så veldig nær anodeledningen(e) i 1208. Før du setter på strømmen kan det være greit å løsne avbøyningsspolen og fokusspolen bare tilstrekkelig til at de kan beveges med en viss motstand. Når du så er ferdig kan du slå av strømmen og sette til skruene uten at ting kommer ut av stilling.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går som regel veldig greit. Selv om du føler at hårene reiser seg er det kun pga statisk spenning. Har skjedd meg kun en gang at det har slått over i handa mi og da var dte feil på projektoren. Spenningen gikk inn i albuen og ut fra en finger og en blodåre ble brent. Men ikke vær uroøig du! Kun en gang diden 91 på et hundretals projektorer gir deg gode odds.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tips. Røret er på plass, og etter grovjustering er fortsatt alle blodårer intakte :-) Satser på at det går bra også etter å ha hengt den opp igjen for nøyaktig innstilling. Dumt at det nye, brukte grønne 180 røret rett og slett ikke er et p16 rør som alle de andre fargene før, vel, vel. Det ser ut til å oppføre seg litt forskjellig mhp lys og kontrast, i tillegg til ikke å være like sylskarpt. På den andre siden gleder jeg meg til å se hvordan de fargede 144 objektivene festet i utfrest fast plast fungerer i forhold til de gamle hd8 med justerbar sciempflug! Så etter snart et år med utsatt mekking får familien tilbake kinoen igjen snart :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •