Uskarpt grønt rør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Uskarpt grønt rør

Hei!

Sitter på en Barco Data 708 med HD145 linser.. Har hatt den en god stund, men har irritert meg over at jeg ikke kan få stillt det grønne røret helt skarpt i alle hjørnene.. Prosjektoren står så å si vannrett på lerretet, så det skal ikke være noe problem.. Og rød/blå er også skarpe.. Elektrisk fokus hjalp litt, men det er fortsatt veldig irriterende.. Noen tips?

Edit: Kan få det så å si helt skart på venstre side, men sliter litt med høyre side, uansett hvor mye jeg "stiller"...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tips? :'(

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg ikke har sett spørsmålet ditt her tidligere wormy.

Det ellers er litt vankelig å gi noe eksakt og godt svar på det du spørr om.

Grunnen til det er at CRT projektoren har et serielt oppsett for generering av bildet, så derfor må bildet først tegnes riktig opp på fosforflaten på røret via elektonikken og magnetfelt, og de optiske egenskapene i linser og glykol kammer må også være i orden for at bildet på lerretet skal bli skarpt.

Det betyr vel i sin tid at den uskarpheten du angir kan være uskarphet pga at bildet på selve fosfor flaten er opptegnet uklart, det kan være forurensinger "fungus" forhold i glykol kammeret, (mange forskjellige mulige feilkilder) eller feil skader i optikken, ikke er justert riktig osv.

For å eliminere at problemet er hvordan bildet tegnes på fosforet, kan du justere ned brigtness og kontrast så du ikke blir blendet, se inn i linsen på det grønne røret og se rett inn på fosforet, og se om du ser den samme uskarpheten der.

Ser det jevnt og skarpt ut her, er det nok et optisk problem. (Ellers så har CRT prinsippet også en "blooming" problemstilling der for høy kontrast innstilling betyr at skannelinjene flyter ut i hverandre og bildet blir mer diffust, noe som jo vil bli redusert når du justerer ned lysstyrken.)

HD145 linsene har en midt fokus innstilling, de låst av innerste vingemutter justeingen, og en kant fokusering på de fremre vingemutter justeringen. Disse to vil til en grad påvirke hverandre, så det er ofte nødvendig å gå noen "runder". Et utgangspunkt er å skru kant fokuseringen så langt inn som mulig først, så justere midt fokus, så hjørne fokus.

Vet ikke om noe av dette hjelper deg, men det er vel et sted å begynne for å eliminere eventuelle feilkilder, slik at du kan feilsøke litt videre.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Så inn i rørene, og så at jeg hadde feilberegna når jeg satte opp prosjektoren.. Bildet var nesten utenfor "rasteret".. Eller hvordan man kaller det. Flyttet den 10-15cm bakover, og stillte inn igjen. Burde sjekka oppsettet litt bedre før jeg posta her, men mente å huske at jeg hadde sjekka alt..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •