Videofiltere og Crt'er, diskusjon om hva som er best.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Videofiltere og Crt'er, diskusjon om hva som er best.

Grunnen til at jeg ikke poster i HTPC forum, er at mye av det jeg vil diskutere gjelder sortnivå, ikke grånivå

Jeg har nå i lenger tid prøvd en hel del DVD avspillings software og blir ikke enig med meg selv om hva jeg liker best, så jeg er på utkikk etter andres observasjoner. Her er hva jeg har prøvd og mine erfaringer:

Theatertek: Bra bilde, men alt for dårlig userinterface, kan bla. ikke spille dvdfiler fra harddisk, også unødvendig når man har Sonic, avinstallerte og fikk refund.

Sonic Cineplayer 1,5: Akkurat like bra bilde som Theatertek, men har de fleste nødvendige finesser jeg trenger i userinterface.

PowerDVD XP 4.0 Bra bilde, men henger litt etter de to første, ikke mye. Helt klart best userinterface. Kjempebra lyd.

WinDVD Platinum: Kjempebra til det meste. Innstallasjonen rotet til soneinnstillingene i XP, måtte repareres i ettertid.

Zoomplayer 2.9: et must.

Zoomplayer 3.0 RC2: Oppgradert must, Trenger ikke å lage grapher, men desverre koster den penger, egentlig litt rart å ta betalt for en betaversjon, når samtlige tideligere versjoner er gratis.

Det jeg benytter nå er enten Zoomplayer 2,9 med Sonic videofiltere og Powerdvd lyd. Eller Zoomplayer 3.0 med Windvd videofiltere, PowerDVD lyd og Reclock. Da ikke alle filmer kjører stabilt på Zoom 3.0 kombinasjonen (pga. Reclock), hender det jeg må kjøre 2.9. Reclock er jeg ikke i stand til å få i gang med Sonic videofiltere, begge versjoner av Zoom "tryner" med en gang.

Jeg blir ikke helt enig med meg selv om verdien av Reclock, uten får du "microstutter" i bildet, med får du et smooth bilde, men lyden stopper opp en gang i mellom. Begge deler er like irriterende.

I min erfaring virker det som om Sonic filterene er noe skarpere, men WinDVD har større "skala" i mørke partier, dvs. mer detaljer er synlige. Sonic blir liksom helt sort litt for fort. Jeg kan bytte mellom zoomversjonene (dvs. bytte videofilter) med få sekunders mellomrom, og begge har sine fordeler og ulemper, men begge er helt klart brukbare.

Zoomplayer er i hvertfall et must for oss Crt'ere, mange grunner til det, men den viktigste er screensaveren. Theatertek har også en screensaver, men den slår ikke inn når filmen er slutt, kun i pausemodus, så den er nytteløs når du sovner fra en dårlig film :cry:

Mitt oppsett består av en BG 808s koblet til HTPC via port 3, HTPC er en AMD XP 1800+ med Radeon 7200 og Win XP pro. Jeg skal dog snart bytte til Matrox G550 etter å ha lest denne testen: http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=216841

Hva bruker dere? Hva liker dere best?

Frode

PS! Har spilt en del Windows media 9 HDTV 720p demoer i det siste, og DVD SUGER i forhold, det er en pine å måtte gå tilbake til DVD :evil: Det er som å smøre fett på brilleglassene, helt uskarpt bortsett fra closeups.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har omtrent samme oppsett som deg. Har ikke fått eksperimentert så mye med Zoom 3.0 enda, men ser lovende ut. Har nå Sonic 1.5 video, Pdvd 4.0 audio, og ffdshow. Har ikke fått sammenlignet noe særlig med Pdvd og windvd enda, siden HTPCen er nybygd. Jeg ser ihvertfall tydelig forbedring i skarphet og farger på BG-808s med den nye PCen. Sannsynligvis pga Radeon 9500 kortet Det gamle var Radeon 32DDR.

Har ellers lastet ned noen HD-demoer, og spesielt hdtv_demo.tp fra www.dvico.com var imponerende bra! WM-9 filene er ikke i samme klasse synes jeg.

Skulle ellers gjerne ha fått tak i fargefiltere til BG-808s. Har fulgt tråden "Kennys Filters" på AVS, men har ikke funnet noen nett-steder som kan sende meg disse Rosco filtrene (Roscolux 4430 grønn, og 4690 rød)

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har forsøkt meg på WinDVD4, PowerDVD XP, Zoomplayer mm, valget falt på TheaterTek da denne etter siste oppgraderinger har støtte for postprosessing med ffdshow. Bildekvaliteten er meget bra! Når det gjelder lyd, benyttes SP-dif passtrough allikevel (optisk), så der tror jeg det er samme hvilke sw som benyttes allikevel...

Kjører TT på all DVD visning, og PowerDVD når enda verre oppløselig materiale skal vises...DivX :?
    Enig i at DVD er labert etter å ha testet diverse HD demoer :lol:

PS! Som lykkelig CRT eier, er jeg virkelig glad jeg ikke anskaffet en dyr DLP uten HD støtte på oppløsning!

Maskinvare;
    HP Pavillion P4 2,53Ghz, 512RAM og RadeonVE 64DDR. WinXP
    PJ: Electrohome Marquee 8500 8" CRT

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "PS! Som lykkelig CRT eier, er jeg virkelig glad jeg ikke anskaffet en dyr DLP uten HD støtte på oppløsning! "

Amen, så akkurat Fifth Element i HD i går på Sony 9" projector som er spesielt designet for HD, beste bildet jeg har sett på lenge. For å se potensialet i HD må man ha en projector som klarer ihvertfall 1500 punkter horisontalt. Det er kun nyere 8" som nærmer seg det, og kun svært gode 9" projector som kan vise det fulle potensialet.

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går bra på min Barco 1200 eller hva Per Johnny?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Helge, HD på BG1200 skulle se svært lekkert ut det. Du kan teste ved å kjøre f.eks. 1440x960 i 16:9 fra HTPC. Får du ett skarpt bilde da helt ut i hjørnene, så vil projectoren gjengi bortimot potensialet i HD.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering på fargefiltere: Jeg fikk positivt svar fra Barbizone Europe, men ble tilbudt ruller på 7.6x0.6 meter... mulig at jeg kan bestille mindre kvanta også. Fikk ellers et tips fra Reinier (Nederlandsk AVS-medlem) i dag om at en del nederlendere skjærer til og monterer filtrene inni HD-8 linsa. Et par av linse elementene har flate, motstående sider slik at filteret blir liggende tett og slett.

Gunnar

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kastet meg på HTPC bølgen enda men må vel før eller siden prøve det også. Men jeg må si at jeg er litt skeptisk da jeg har forstått det slik at man bruker den interne DVD spilleren og lydkortet i PC'en til å spille av på. Er dette tilfelle eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker TheaterTek til DVD-filmer. Til filer på harddisken bruker jeg Descaler eller WinDVD.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Jeg har omtrent samme oppsett som deg. Har ikke fått eksperimentert så mye med Zoom 3.0 enda, men ser lovende ut. Har nå Sonic 1.5 video, Pdvd 4.0 audio, og ffdshow. Har ikke fått sammenlignet noe særlig med Pdvd og windvd enda, siden HTPCen er nybygd. Jeg ser ihvertfall tydelig forbedring i skarphet og farger på BG-808s med den nye PCen. Sannsynligvis pga Radeon 9500 kortet Det gamle var Radeon 32DDR.

Har ellers lastet ned noen HD-demoer, og spesielt hdtv_demo.tp fra www.dvico.com var imponerende bra! WM-9 filene er ikke i samme klasse synes jeg.

Skulle ellers gjerne ha fått tak i fargefiltere til BG-808s. Har fulgt tråden "Kennys Filters" på AVS, men har ikke funnet noen nett-steder som kan sende meg disse Rosco filtrene (Roscolux 4430 grønn, og 4690 rød)

Gunnar
    Jeg lastet ned HD demoene, de var svært imponerende. Det blir kanskje litt feil å sammenligne videoopptakene til Dvico i 1080p med filmopptakene til MS i 720p, men veldig bra.

Får du tak i nok "filter" til to PJ'er, blir jeg gjerne med å spleiser.

Har fått Revo kortet mitt, det låter veldig bra, moro med en ekstra senter bak. Jeg har litt problem med volumet, det blir ikke høyt nok hos meg. Spesiellt ikke ved DTS avspilling, da decoding skjer i DVDspillerens software. Hvordan fungerer det hos deg?

Frode

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helge
    Men jeg må si at jeg er litt skeptisk da jeg har forstått det slik at man bruker den interne DVD spilleren og lydkortet i PC'en til å spille av på. Er dette tilfelle eller?
    Stemmer det...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    PS! Som lykkelig CRT eier, er jeg virkelig glad jeg ikke anskaffet en dyr DLP uten HD støtte på oppløsning!
    Amen fra meg også, samme hvor mye HD støtte DLP'en evt. måtte ha. Jeg har en kamerat å takke for det, han fikk en gammel BD 600 av sin bror, etter han gav opp å justere den på "frihånd" fikk jeg låne den, og da var det gjort

I ettertid har kameraten min fått igjen '600'en sin, sammen med bruksanvisningen, og nå er han solgt også

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si ifra hvordan det går med fargefiltrene. Har ikke fått testet Revo kortet på surround enda. Jeg vet at det var et problem med lydnivået med den første driveren. Har du prøvd ny driver?

Hvordan bør en sette opp Zoomplayer mht til lyden?

Synes det spiller veldig bra på musikk, både via S/PDIF til min Cayin DP-6 prosessor, og analogt, enten via DP-6, eller direkte til Cayin 1205.1 effekttrinnet. Lyden er freskere og mere åpen via analogutgangene. For de som er skeptisk til støy kan jeg si: Glem det.

Har ellers brukt litt tid i helga på å sette sammen "Torus" lerret. Skal rapportere nærmere på lerret-forumet når det er tatt i bruk.

Gunnar

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte bare på hva Reclock er for noe? Og har ffdshow noen nytte for seg til dvd avspilling eller er det kun til divX?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sammenlignet Windvd og Zoomplayer litt nærmere, og etter min mening gir Zoomplayer med Sonic 1.5 videofilter og ffdshow et bedre bilde. Synes det virker skarpere og har litt mere dybde og "liv".
    Nå bruker jeg Windvd audio, og det lille jeg har prøvd virker bra. Merker at jeg må skru høyt opp for å få passe lydnivå. En annen ting er at jeg må inn i "Filter settings (?)"og velge 6-speakers hver gang jeg starter Zoomplayer. Neste gang står det innstilt på "2-speakers" igjen.
    HAr ellers fått ferdig "Torus" lerretet mitt. Det har en del gode egenskaper, men også noen dårligere. Mulig jeg rekker å poste i Lerret-forumet senere i kveld. Legger bla ut noen bilder.

Fargefiltere er nå bestillt.

Gunnar

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gunnar har du laget egen graph til zoomplayer for å bruke den konfigrasjonen? Jeg er helt helt fersk når det gjelder zoomplayer, så jeg får det ikke helt til å funke som det skal ennå... Når jeg bruker en innebygd graph, ligger lyden langt etter og hakker innemellom for å prøve og ta igjen bilde. Må jeg lage en egen graph for at det skal funke?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I versjon 3 av Zoomplayer kan du bare huke av for hvilke audio, video, og evt ekstra filtere (som f eks ffdshow) du vil bruke. Jeg leste en tråd på AVS-forum om oppsett av Zoomplayer med ffdshow. Søk etter ffdshow zoomplayer howto så finner du den sikkert. Serveren var nede nå, så jeg fikk ikke søke.

Har ikke brukt dette mye foreløpig, men i går kveld brukte jeg Windvd lyddekoder, og ingen hakking eller etterslep.

Gunnar

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei har finni ut at en norsk leverandør av rosco filtere heter AVAB CAC AS. Dere kan besøke hjemmesiden www.avab-cac.no . Har ikke fått skjekket pris der ennå, men håper å få gjort det snart. Er det noen som vet om man kan bruke de samme farge filterene på en BD800? feks Roscolux 4430 grønn, og 4690 rød?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, du skal ikke i utgangspunktet trenge ekstra filtrere på BD800, da denne projectoren allerede har fargefiltre. Hvis ingen ting er galt så skal primærfargene på denne være meget gode og svært nær SMPTE C og EBU standard.

Hvis du likevel synes det er noe galt med fargene, så er det sannsynligvis en gråskala-kalbirering og en justering av G2 som trengs. Har vært borti noe få tilfeller der væsken som fungerer som fargefilter har endret karakter og sørget for at lys-emisjonen har endret karakter - svært sjeldent. Det kan også være andre grunner som video-forsterkere eller slitte billedrør.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk skal du ha, det var kjekt å vite. Jeg har hvert veldig fornøyd med fargene på den jeg, men viste ikke at den hadde fargefiltere. Tenkte derfor kanskje de kunne bli enda bedre. Er det da oppløsning,skarphet, kontrast og lysstyrke som skilder BD800 fra nyere modeller som 808s og cine8?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •