Buet lerret og CRT?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Buet lerret og CRT?

Leker litt med tanken å bygge et buet lerret med ca. 230cm bredde og 2:35.1 format.

Noen som har gjort dette?
    Lar det seg gjøre.
    Har en maruqee 8500 Ultra som tidligere har stått i simuleringsmijø.

SL

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Rent teknisk skal Marquee klare dette greit m.t.p fokusering på sidene. Du vil få mer lysutbytte dersom du velger lerretsflate med høy gain.
    Rent teknisk m.t.p lerretet har det versert en mengde med løsninger, noen nærmest horrible.
    Det er bygget noen veldige "kasser" med overtrekt duk og en "suge vifte" på innsiden for å få buen på duken.

Personlig ville jeg gått for å benytte en 5mm huntonit plate. Denne kan bøyes enkelt i enhver retning

Overflaten må da fordelsvis behandles med f.eks ScreenGoo maling.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygd "kassetypen" for noen år siden, men i 16:9-format. Dybden på kassa var ca 20cm såvidt jeg husker. bak satt det en liten vifte for å lage det lille undertrykket som skal til for å suge lerretduken i riktig fasong. Dette gir et lerret som er buet i både bredde og høyde, noe som ikke er mulig med en plate. En fordel er at du får større betraktningsvinkel uten at lyset reduseres så mye. Jeg brukte lerretet med Barco 808 og 1209, og disse hadde ingen problemer med å fokusere på den buede flaten. Linsene var HD8, HD120 og HD300, jeg tror at de fleste klarer dette om ikke bue radien er for ekstrem.

Du trenger duk/maling med ganske høyt gain, hvis ikke vil du få interne refleksjoner.
    Jeg brukte Draper M2500, men denne hadde en del "streaks" som var irriterende å se på i lyse scener.

Har en del bilder om det skulle være av interesse.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hello from Munich,

I am new to that forum and my passion a curve screens. I will start a new threat about this here, but so far I want to give some infos in this old thread.

Here are my curve screen results in a threat at Curt Palme:

Curved screens - CRTs and lens recommendations/experiances

...so I found out that AC lenses for CRTs can achieve a better curve than LC lenses. Except for special 9" curve lenses. But you also have to care about the geometry controls an focus controls for your projector, as you will have to compensate the curve on this parameters too.

Regards

Marc

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •