BD801s, beste oppløsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BD801s, beste oppløsning?

Lurer på hvordan oppløsning dere bruker på BD801s med HTPC og hvem programmer som er best til denne?

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv deg fram og du kan vel egentlig øke oppløsingen til du ikke får noen sorte opphold mellom scanlinjene når du går helt inntil lerret. Så få du høyet lysstyrke.

Prøv f.eks 1280 x 1024 og sjekke

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk BWA, men er ikke max 1024x768 på BD801s?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du burde bruke 1024x768 paa 4/3 bilde og 1024x576 paa 16/9 bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg prøve det ,men hva med software ,Powerstrip? Og for DVD, Windvd? Dere har jo prøvd det meste så da kanskje jeg slipper.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skjalg
    Takk BWA, men er ikke max 1024x768 på BD801s?
    Jeg har ikke oversikt over de enkelt PJ i hodet, men oppløsingen spiller ikke så stor rolle. Men powerstip kan man fintune selve frekvensen og finne en optimal oppløsning. 1280 * 1024 eller 1280 * 900 spiller ingen rolle, hvis lerret ditt er f.eks 16:9. HTPC's skjemkort skalerer dette bra uansett.

Hadde en 701s som jeg satte opp til 1280 * 720 og 1280 * 768 og begge gikk veldig bra på den. Du velger den rette oppløsingen ved å prøve ulike oppløsninger og bruke den som gir best synlig resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må holde deg innenfor scanraten til projektoren. Tror den er ca 64kHz for BD801s. F eks gir 1024 x 768 i 75Hz ca 768x75x1.05=ca 60.5kHz horisontal scanrate. Dette er ganske nær grensen på 64kHz, og du vil sannsynligvis kunne få et skarpere bilde ved å spare båndbredde (gå ned i scanrate). Du kan f eks gå ned til 60Hz refresh. Jeg synes 1024x768 er passe på en BG801s (har ikke prøvd BD801s). Fungerer sikkert også bra med lavere oppløsning, så lenge du ikke ser scanlinjer fra godstolen. Hvis du har 16:9 lerret kan du jo prøve 1024x576 som foreslått. Ikke alle skjermkort støtter denne, prøv evt med Powerstrip.

Gunnar

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke anbefale XGA oppløsning på 801, når jeg hadde min i drift kjørte jeg den i enten progressiv PAL, dvs 576X720@75 hz eller 800X600@75 hz hvis du har HTPC og ikke vil bruke Powerstrip. Bildet blir MYE skarpere i 800X600 enn i XGA. R1 DVD'er kjørte jeg i de samme oppløsningene, bare med 72 hz refresh i stedet.

Du setter da opp en minneblokk i 4:3 og en i 16:9, og kjører samme oppløsningen på PC'en uansett aspekt, DVDavspilleren settes så til å gi anamorf video ut.

Frode

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier nå er altså at bildet ble skarpere når du gikk ned på oppløsningen? Eller misforsto jeg nå?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du forstår meg rett. 801 er en ES fokusmaskin, og klarer ikke særlig høy oppløsning før linjene begynner å overlappe hverandre, det gir et uskarpt bilde.

På Barco's eget forum anbefaler de anamorf progressiv Pal som det beste for 801.

Husk at målet er å få best mulig bilde, ikke å kjøre høyest mulig oppløsning (som mange desverre tror), med dette i tankene, er det bare å prøve seg frem til hva som passer best for deg.

Målet er å få et bilde uten synlig linjestruktur fra sitteposisjon, når du nærmer deg lerretet, skal det være synlige linjer. Har du ingen synlig linjestruktur når du står med nesa inntil lerretet, har du overlappende linjer, og dermed dårligere blide enn det som er mulig med projektoren.

Frode

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... For jeg kjører Bd800`en min på grensa til hva den klarer, i den tro at bildet blir best slik. Så hvis jeg går ned på oppløsning så kan det hende at jeg får bedre bilde?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle innspill, tror jeg ble litt klokere?! Sikkert dumt spørsmål men hva er XGA? ES fokusmaskin? (Bedre og spørre enn og sitte og lure) :?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ES er Elektrostatisk focus på elektronstrålen, EM er elektromagentisk focus. EM blir vanligvis skarpere

XGA = 1024 * 768 oppløsning

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vet jeg det også, er slitsomt og være CRT læregutt,og mange spørsmål til dere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører 720p via en vision scaler.Denne scaleren kan kjøre de fleste oppløsninger (og har prøvd de fleste av de).Men synes 720p kommer best ut i forhold til skarphet og lysstyrke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tors! Har vært inne på hjemmsiden din og sett på screenshootsene dine. Svinger det der. Dumt spørsmål igjen, 720p? Henger ikke helt med i svingene. ops: Kan jg kjøre samme oppløsning (like bra) med en HTPC? Hvor stort lerret bruker du?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    720p i 16:9 gir omtrent samme linjetetthet på lerretet (og rasteret) som om du kjørte 1280X1024 i 4:3. Dette er langt over hva projektoren er spec'et for. Linjene dine er helt nødt til å overlappe.

Det kan selvsagt oppnås bra bilder selv om linjene overlapper hverandre, men du får aldri MAKS skarphet i bildet, se på en windows desktop feks, glimrende måte å se om bildet er skarpt på i den oppløsningen du kjører.

801 er en glimrende kandidat til å kjøres rett fra en DVDspiller med progressiv VGA utgang mot port 3 på Barcoen, så lenge denne har mulighet for å gi negativ syncpolaritet.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var port 4/5 som er best og bruke jeg?? Har jeg bomma? Men hva slags plugg er det på port 3 :? Vet ikke om DVDn jeg bruker nå (Fra Eltek) har negativ sync. Står ikke noe i instruksjonsboka om det. Bruker Vga til 5 bnc nå. Bør jeg evt bytte til port 3?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva du kan kjøre avhenger av tilstand på billedrør og hvor flink du er til å trimme optisk fokus og elektrisk fokus.

Jeg har hatt 801s'er som har blitt skarpe på 1280x1024, og jeg har hatt noen som er så dårlige i fokus at selv 800x600 har blitt sånn passe.

Den bør helt klart bli bra med 1024x768 i 4:3, noe som tilsvarer progressiv PAL(1024x576 i 16:9 utsnittet). Hvis man skal ha ett 16:9 lerret så får man prøve hva som blir best av 1280x720 og 1024x576.

Må man ned på 4:3 oppløsning på 800x600, så vil 'anamorfiske' dvder bli nedskalert til 800x450.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Må man ned på 4:3 oppløsning på 800x600, så vil 'anamorfiske' dvder bli nedskalert til 800x450.
    Progressiv PAL er 576X720 uansett om filmen er anamorf eller ikke. Kjører man 800X600, oppskalerer man bildet noe, og man taper ingen linjer. Anamorfe DVD'er må selvsagt kjøres med avspilleren satt til å gi anamorf video ut (lange tynne mennesker i 4:3 bildet), så trykker man bildet sammen med høydeinnstillingen i projektoren, slik at aspektet stemmer. Man har da en minneblokk for 4:3 (5)og en for anamorf video(95).

Frode

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •