barco 808s Høye smell !!! ???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

barco 808s Høye smell !!! ???

Hei

Noen som har værdt borti dette, kommer av og til noen høye smell fra pj
    har ikke finne noe feil "enda" og kan heller ikke se noe på bildet

høres ut som lytter som exploderer eller kansje høyspent som slår over

har hørt det et par ganger i løpet av 4-500 timers bruk

noen som har en ide ??

Hilsen
    Just

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert ikke hovedproblemet, men første tanke er at det kan være mye støv i enheten?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan hjelpe med deler til feilsøking ,har en deleproj bor i grimstad bare slå på 97526244
    frank nilsen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke så mye å feilsøke på da det bare kommer av og til ,det er heller ikke mye støv så vi får se hva som skjer

takk for svar

Hilsen
    Just

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du nettopp skiftet rør? da kan det komme smell. Korleis er konvergensen etterpå , vist den er ute, så er det er lite oveslag.. har opplevt det vet litt bråtemperatur skifte, ved utlufting av kåken på vinteren..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tilsvarende problemer på en BG808s en gang, bare der skjedde "luftgevær" lydene ca hver 4 time. Feilsøkte med å prøve å få med hvilen side av projektoren lyden kom fra og kjørte med ett og ett rør frakobblet HV og neckboard osv, men det viste seg til slutt at det var overslag i quadrupleren som fororsaket disse smellene. Hadde heller ingen bortfall eller forstyrrelser i bildet når disse smellene kom, noe som jeg tror er mere vanlig hvis overslagene skjer fremme ved rørene. Her er en link til den tråden jeg startet i forbindelse med disse problemene jeg hadde.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer Brainbug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde akkurat samme "problemet" med den gamle 801s'en min. Det er, i tilfelle det er det samme som skjer med din, ingenting å bekymre seg over. Det som skjedde her var at det kom et høyt smell fra prosjektøren en times tid etter den var slått på sånn ca. 1 av 10 ganger. Første gangen skvatt jeg i taket, men så skjedde det samme ca. 1 time etter at jeg hadde slått den AV, også 1-2 av 10 ganger. Smellene kom gradvis etter en tids bruk.

Konklusjonen ble etter en liten undersøkelse at den siden av chassiet som hoveddelen er montert på ble såpass varmt på innsiden at det strakk seg på en eller annen måte slik at det smalt i festene mot enten innmaten eller mot det andre dekslet en plass (jeg fant ikke sikkert ut hvor, men ett av to). Det samme skjedde da den ble nedkjølt og plasten trakk seg sammen. Dette har mye med hvordan den er montert (spenningen i dekslet), kjøling, avstand til tak/bord mht. varme etc...

Dersom det ikke er noe i veien med bildet eller det tekniske ellers så er nok dette problemet. Du kan selvsagt ta jobben med å installere pakninger/skiver mellom alle festene + legge en tynn gummipakning mellom de to hoveddelene i chassiet, men jeg valgte å bare godta at den er skapt slik

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at termisk utvidelse kan få fram noen slike litt skummle lyder osv, men da blir det vel ofte også som du beskriver noen tilsvarende lyder ved avkjøling. Tenk f.eks på eksos anlegg knirkelyder når man nettop har parkert bilen og etter at det har vært skikkelig oppvarmet.

De quadruppel overslagene jeg hadde problemer med en stund, hørtes ganske karakteristiske ut som mere rene sjokk bølger i luft, og kan vel minne mye om en piskesnert, eller fjær og stempel jobbende luftgevær/luftpistol uten at man lader med kule. Det blir på en måte veldig lite etterklang, og man lurer litt på om man virkelig hørte en slik ganske høy og volsom piskesnert lyd fra projektoren rett etterpå den skjedde....

Derfor tror jeg egentlig ikke man så lett vil kunne ta feil av termiske "knepp" i oppheng og projektor kabinett osv da disse ofte vil få en litt annen etterklang og vil ofte kunne lage noen av de samme lyder lenge etter at projektoren er avslått og kjøles ned.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er enig i at termisk utvidelse kan få fram noen slike litt skummle lyder osv, men da blir det vel ofte også som du beskriver noen tilsvarende lyder ved avkjøling. Tenk f.eks på eksos anlegg knirkelyder når man nettop har parkert bilen og etter at det har vært skikkelig oppvarmet.

De quadruppel overslagene jeg hadde problemer med en stund, hørtes ganske karakteristiske ut som mere rene sjokk bølger i luft, og kan vel minne mye om en piskesnert, eller fjær og stempel jobbende luftgevær/luftpistol uten at man lader med kule. Det blir på en måte veldig lite etterklang, og man lurer litt på om man virkelig hørte en slik ganske høy og volsom piskesnert lyd fra projektoren rett etterpå den skjedde....

Derfor tror jeg egentlig ikke man så lett vil kunne ta feil av termiske "knepp" i oppheng og projektor kabinett osv da disse ofte vil få en litt annen etterklang og vil ofte kunne lage noen av de samme lyder lenge etter at projektoren er avslått og kjøles ned.
    må vel si meg eniig at jeg tror mer på at det er et overslag en at det er projektoren som varmes opp, det nermeste jeg kommer lyden er vel høyspennt eller kansje det er mer som en lytt som smeller men har ikke finne noen av dem som har sprengt heller ikke hørt fenomenet di siste dagene

å jeg bruker den så mye at vist det er varmgang av chasiet burde jeg hatt det oftere

Takker igjen alle for tilbakemeldinger men tror inn til videre jeg skal se hva som skjer vist det skulle begynne å skje oftere så får jeg ta en ordentlig gjenomgang

Hilsen
    Just

Newcomer Brainbug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Lyden du beskriver er nøyaktig som den jeg hadde fra min gamle 801s, som et uladet luftgevær e.l., fri for etterklang og ulik lyder som minner om strømrelatert utladning, men den kom faktisk fra chassiet. Når man hører lyden selv er jeg enig i at man hovedsakelig vil kunne skille mekanisk og strømrelatert ulyd, men ikke bastandig. Jeg ville uansett bare bekrefte at chassiet også kan lage lyd, antakelig høyere enn noe i innmaten (utenom da jeg etter totalhavariet på min gamle 801s mot bedre vitende slo den på for å sjekke om den fungerte, da to rør resolutt sprengtes av overspenning som gav destruktivt høye smell, men de smellene var (u)heldigvis lett å lokalisere etterpå) ..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brainbug
    Lyden du beskriver er nøyaktig som den jeg hadde fra min gamle 801s, som et uladet luftgevær e.l., fri for etterklang og ulik lyder som minner om strømrelatert utladning, men den kom faktisk fra chassiet. Når man hører lyden selv er jeg enig i at man hovedsakelig vil kunne skille mekanisk og strømrelatert ulyd, men ikke bastandig. Jeg ville uansett bare bekrefte at chassiet også kan lage lyd, antakelig høyere enn noe i innmaten (utenom da jeg etter totalhavariet på min gamle 801s mot bedre vitende slo den på for å sjekke om den fungerte, da to rør resolutt sprengtes av overspenning som gav destruktivt høye smell, men de smellene var (u)heldigvis lett å lokalisere etterpå) ..
    Det er nokk litt vanskelig å beskrive og bedømme hvor kraftige slike ulyder er, hvis man ikke har opplevd disse selv. Sånn sett kan nokk de termiske kabinett lydene være så kraftig som du beskriver, men jeg har aldri hørt slike fra en CRT projektor, og må si at høyspennings utladningene er overaskende høye de også, og man får en viss respekt for å putte lankene inn i rør avdelingen og i nærheten av HV kabling osv i en kjørende projektor.

Spør litt av nyskjerrighet og om mulig å unngå å komme i samme destruktive situasjon selv og synes det totalhavariet av din gammle 801s du beskrev var litt spessiellt, og ganske interessant.

Kan du beskrive det litt mer Brainbug, slik at jeg skjønner mer av hendelses forløpet.

Overspenning i CRT rør har jeg ikke hørt så mye om før, men interne utladninger og overslag, eller det at f.eks katodestrålen ved en feil avbøyes så volsomt av noen av spolene, at den treffer glasset inne i rørhalsen og får dette til å sprekke, det er vel ikke helt ukjennte CRT fenomen. Dersom røret har fått seg en fysisk smell og har en lekasjje så det har kommet inn luft, vil man vel også kunne få diversje stygge lyder og videre ødeleggelser med å prøve å starte den opp, men da er vel allerede rørene fått en dødsdom slik at det ikke gjør så store forskjeller for rørene sin del om man prøver å starte opp projektoren eller ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •