Over scanning, hva er det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Over scanning, hva er det?

Dette er vel kanskje feil sted og spørre, men siden eg har CRT så prøver eg her.

Ved 1080p vil pcen overscanne litt, sies det, hva betyr det? det går an og justere ned med noen settinger, er noen som har gjort dette..?

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MoC - THE OVERSCAN PROBLEM

Her er et par eksempler

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Det var lærerikt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydmann
    Dette er vel kanskje feil sted og spørre, men siden eg har CRT så prøver eg her.

Ved 1080p vil pcen overscanne litt, sies det, hva betyr det? det går an og justere ned med noen settinger, er noen som har gjort dette..?
    Hvis det er PC som gir 1080p mot en CRTprojektor eller andre CRT jobbende skjermer det er snakk om, er det kanskje mulig at det ikke menes overscan i den mere vanlige forstanden som svendbjarne linken til, men det fenomenet man har i CRT projektorer, der skannelinjene blir såpass nerme hverandre at de begynner å overlappe og dermed redusere bildeskarphet osv. Curt Palme har en liten forklaring på dette overlappende linjefenomenet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skreiv Greg i epost til meg når eg spurde om eg kunne klare 1080p med en top notch htpc:

"The 808 does not have high scan coils so you have to reduce the front porch settings a little to work at 1080p

I have a lot of customers who use it at 1080p with HTPC but you have to work on the width as it overscans a litte."

Hva mener han egentlig her? Takk for svar ask4me2

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydmann
    Dette skreiv Greg i epost til meg når eg spurde om eg kunne klare 1080p med en top notch htpc:

"The 808 does not have high scan coils so you have to reduce the front porch settings a little to work at 1080p

I have a lot of customers who use it at 1080p with HTPC but you have to work on the width as it overscans a litte."

Hva mener han egentlig her? Takk for svar ask4me2
    Slik jeg tolker dette nå, er det kanskje snakk overscan problemer på sidene i bildet i ordets rette forstand, der oppsett av riktig bildebredde på fosforet og eller sentrering av bildet hvis den horisontale oppløsningen før og etter aktivt bilde (porch verdiene) kan være en utfordring hvis de settes utenfor det projektoren egentlig takler.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel heller ikke uvanlig at skannelinjene begynner å overlappe hverandre på slike frekvenser og oppløsninger på disse modellene, blandt annet pga div fysiske begrensinger på 8" modeller. Dette har både med størrelsen på fosforflaten, størrelsen på utnyttet bildeareal, hvor stort man får det punktet som katodestrålen treffer fosforet med og som tegner opp bildet via disse skannelinjene osv.
    Man kan lette noe av projektorens arbeidsmengde med å redusere antall u utnyttede skannelinjer på top og bunn av bildet på fosforet, samt å redusere atall "punkter" før og etter bildet (med fare for litt mindre stabilt bilde i disse ytter områdene), for å få nerme seg den grensen projektoren klarer å oppløse. Brukes 1920x1080@60Hz, er man opp i mot og kanskje også over den grensen selv en godt oppsatt og frisk BG808s egentlig klarer å oppløse. Har ellers gode erfaringer med 1920x1080@48Hz for filmateriale på BG808s fra HTPC, og brukes HTPC med powerstrip eller lignende bilde justerings muligheter fra Nvidia osv, kan man sjonglere til bildet på projektoren slik at man ofte kan unngå de store korrigeringsverdiene på bilde justerings kretsene slik at den kan jobbe mer optimalt innefor de begrensingene denne projektoren i utgangspunktet har.

BG808s er vel en på mange måter en ganske godt utnyttet 8" modell, som i orginal utførelse fort begynner å slite med FullHD oppløsninger. Mulig dette bedres betraktelig med Eisman moddinger, men det har jeg ikke sett i praksis.

De 8" modellene som på mange måter er nedgraderte 9" modeller klarer FullHD ofte mye bedre. Brukte til ganske nylig selv en 8" EH 8500 ultra (også den mest convergens stabile projektoren jeg har hatt) med 1920x1080@60Hz via et Moome DVI-D kort og rett fra HDMI kontakten på en Panasonic BD10 BD spiller eller en Toshiba XE1 HD-DVD spiller med meget godt resultat.

Begrensingene her var etter hvert å kunne utnytte et 24Hz ut innstillingen som XE1 etter vært fikk mulighet til, uten å bruke en ekstern scaler som kunne få opp bildefrekvensen til 48 eller 72 Hz.

På Avsforum er disse 8" EH modellene og 9500 9"LC modellene ganske populære og de har drevet å skiftet ut de originale focus spolene fra (1292 sony modeller) for å kunne redusere størrelsen på katodetreffpunktet på fosforet, samt å bytte ut div deler på VIM kortet som er ganske så enkelt og direkte jobbende på disse modellene, for å få utnyttet 1080P skikkelig. Fordelen med EH modeller er at disse CRT projektorene fremdeles produseres (i alle fall sist jeg sjekket).

Fordelen med CRT er at de som vil modde og justere, har mye å mode på i uoverskuelig fremtid, og det finnes vel ingen fasit svar på alle kjente og ukjennte problemstillinger. Dette er vel for noen interessant og for andre ikke like interessant i lengden hvis hoved målet er å se film i hjemmekinoen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal eg tolke deg slik at også du har gått over til DLP og sluttet med CRT siden du skriv "inntil nylig" ? Huff, begynner å bli få av oss CRT folk her nå da. Håper likevel du blir her på forumet og svarer på ting. CRT forumet blir ikke det samme uten dine svært utfyllende og informative svar.

Har forstått den sann at med desse modifiseringene til Eisemann vil min usle barco data 808s med riktig nok nytt P16 grønt rør, klare 1080p mye betre. Folk samligner resultatet med en 909.. store ord, men moro å prøve uansett.

Dette er en gøy hobby som eg har, man bruker så mye penger på annet tull så om det ikkje lever heilt opp til forventingene så er det gøy har prøvd :-) Blide blir ikke verre iallefall da for vi tru :-)

Det er jo det som er gøy med CRT, at det går an og forbedre et bilde som er i utgangspunktet veldig bra til enda betre :-) moro

Eg har forelska meg i svart nivået og måten CRT behandler fargene på.. Blir veldig spennende nå med HD-144 linser også. Når eg får kortene tilbake fra mod så kommer Bjørn en tur til meg med nytt farge kalibreringutstyr som han har investert i, noe av det beste som finnes, og sannsynlivis det eneste i europa. Spennende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    h

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fremdeles CRT projektorene mine lagret på et lite soverom som akkurat fikk plass til 3x BG808s og 3x EH 8500 ultra, men har desverre ikke noen grei plass å bruke dem på for øyeblikket (jobber med saken) så det er blitt lampeventil for meg også ja. Det er forøvrig ikke 1 chip DLP jeg bruker, fordi det blir det regnbuer og hodepine av for min del, men JVC sitt D-ILA prinsipp, som forenklet fortalt er speilmonterte LCD paneler som lukker og åpner for hver sin primærfarge som må passere LCD panelene to ganger vi aet speil, noe som igjen gir en meget god og effektiv "lysventil" effekt. Det flotte CRT sortnivået er desverre fremdeles mangelvare på de lampeventilene jeg har vært borte i, og det må jeg si jeg savner såpass mye at det ikke blir helt slutt med CRT projektorer for min del på en god stund ennå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •