Barco Data 650. Noen som vil hjelpe meg igang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Barco Data 650. Noen som vil hjelpe meg igang?

Jeg er helt NOOB på dette feltet, så om noen der ute i CRT verden kan komme med tips og linker o.l. til hvor jeg bør starte med denne galskapen, så kom med det i denne tråden!

Jeg har hørt noen si dette er en grei nybegynner, andre sier nei, fordi den har kun analoge instillinger. Men når jeg først endte opp med de, så vil jeg gjerne gjøre litt utav det.

På forhånd takk! -Magnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at du har gjort litt research, spesielt på Curt Palme CRT Projectors and Home Theater Accessories og kommet litt igang med prøving av projectoren, så kan du 'skyte' i vei med eventuelle spm.:-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Etter at du har gjort litt research, spesielt på Curt Palme CRT Projectors and Home Theater Accessories og kommet litt igang med prøving av projectoren, så kan du 'skyte' i vei med eventuelle spm.:-D
    Flott... men et til å begynne med...
    Jeg power'ed opp saken, uten noen kilde tilkoblet, å setter bryteren på interne prøvebildet, men det gir ikke noe lys på veggen.. er det noe annet som må gjøres i starten?
    Den funket når den ble demontert, og det er ingen røde lysdioder når brytern for prøvebilde står riktig...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skyter jeg i blinde her, men er det mulig at den trenger et signal på inngangen for å generere et testbilde?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest om noen som faktisk ikke hadde testbildet!? men idag har jeg fått handlet litt kabling, så nå skal jeg få testet litt i kveld håper jeg...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er uansett å koble til en kilde med et testbilde på. F.eks. pc med testmønster, eller dvdspiller med DVE

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Det beste er uansett å koble til en kilde med et testbilde på. F.eks. pc med testmønster, eller dvdspiller med DVE
    Heldigvis så har jeg DVE, så håper vi får bilde i kveld...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK... jeg har koblet bilde inn på S-video inngangen, og startet opp, med inngangsvelgeren på super-video.
    Det er ingen røde lysdioder tent, og heller ikke bilde, hvis jeg trekker ut s-video kabelen, så tenner den røde lysdioden, som indikerer signal-mangel.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med disse. Det er ikke feil på enheten da? Du hadde flere? Kan jo prøve en annen?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem enhet, kilde eller projektor? :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Heldigvis så har jeg DVE, så håper vi får bilde i kveld...

mener du trenger en kontrollboks uansett.
    jeg har 650 selv og er fornøyd. eneste er at jeg har litt innbrenning på det ene
    røret. så husk
    sett kontrast og lys på et minimum!
    det brenner seg fort!
    10 timer med statisk bilde på litt for høy kontrast ødelegger mye.
    skulle du klare å få bilde uten boksen så får du problemer med å stille dette.
    og du kommer til å bruke mange timer på dette,
    det gjorde ialfall jeg.
    jeg kjøpte den i 2000 og den har virket bra. men innstillingene "flytter seg".
    så jeg må justere ganske ofte. (kanskje så ofte som en gang hver mnd)
    det første er justering av avstand og det er fysisk justering og det er litt
    vanskelig å starte på dette uten å ha noe å gå ut i fra.

prøv bplussb.no der fikk jeg kjøpt en manual og jeg klarte ikke dette uten den.
    kan hende de kan komme med noen gode råd også.
    nå har jeg fått en nesten ubrukt maskin som har stått så å si ubrukt i et konferanserom
    pga av overgang til lcd på 90 tallet en gang. så nå har jeg en
    annen å sette opp og en delemaskin.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kontrollboks

ser du har en annen tråd også så dette jeg skriver er en lett banding.
    den største fordelen med den store er at du kan bruke den som en inngangsvelger.
    du kan da justere skarphet,farger(fordel ved ntsc),lys og kontrast på forskjellige
    enheter.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, jeg har litt å velge i der, men har ikke kabelen til den...

Det viste seg at den første jeg startet opp hadde en feil, antagelig på "H Output Board", der lyste det en rød diode.

Prøvde en annen prosjektor, der var det liv! så nå har jeg prøvd bilde på veggen og bare lekt meg litt for å prøve å gjøre meg litt kjent med justeringene, var jo et styr bare for å "sette bilde opp ned" men det ordnet seg det og.

Men jeg skulle ønske det fantes en måte å enkelt gå tilbake til default på alle innstillinger, slik at man slipper å stille seg ihjel på et hjul, når det bare er en liten filleting som burde vært justert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skulle du kjøpt en Data 800 eller noe sånt
    (Unnskyld, måtte bare

Men flott at du fikk bilde da, vi må få noen bilder etterhvert

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan dere godt.. bilde vi fikk var jo opp/ned når vi ikke hadde bytta om på innstillingene, å bare for gøy, så fikk vi stilt det rimelig greit inn der, men når vi inverterte bildet, så fucket vi til alt!

Skulle gjerne kommet tilbake til start!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen egen erfaring fra den analoge CRT modellen som det er snakk om her, men det er vel en del oppsetts prinsipper som gjør seg gjeldende, uavhengig av om de gjøres med fysiske potmetere eller via meny systemer og fjerkontroll.

De "digitale" CRT projektorene der man gjør instillingene i menyer, har en still tilbake fungsjon som stiller det meste tilbake til midstilling som er et greit utgansjspunkt når man går fra desktop til tak oppheng osv. På analoge potmeter modeller har man vel naturlig nokk ikke en slik enkel reset fungsjon, men man bør vel også der prøve å midstille alle instillinger når man snur skannerettningene for å rotere eller speilvende da man ikke kan bruke så veldig mye fra forrige skanne oppsettet alikevell.

Går man via en midt justering, unngå man å setter justeringene uheldig opp mot hverandre med ofte en mer ustabil konvergens og bildegeometri som resultat eller at en krets overbelastes brenner av osv. CRT projektorene bruker som kjennt elektriske ladninger og div magnetfelt som strekker i catodestrålen som omgjøres til bildet på fosfor flatene på de tre rørene. En liten korrigering en plass, har det med å minst påvirke to andre plasser (pga tre rør og en seriell magnetfelts plassering langs røret mellom elektron kanon og fosfor). Det er derfor generellt lurt å gå fra en midstilling der oppsettet trekker minst mulig unødig, og gå flere runder å korrigere og finjustere.

På de analoge Barcoene har man ikke den interne oppsett menyen som også er konstruert for styre det mekanisk/optiske oppsettet og magnetiske skrittvis og i en fornuftig rekkefølge, så man bør sette seg inn i installasjon og brukermanualer for den gjeldende modellen for å unngå å justere seg vekk eller priorite feil justeringer for tidlig. Det som er viktig å tenke på er også å fysisk sette projektoren riktig i forhold til kastelengde og sentrering/vertikal offsett osv, så man får utnyttet størrelsen på det bildet man setter opp på fosforet, og for å unngå at magnetfeltene trekker bildet usymetrisk sideveis og unødvendig mye trapesformet osv.

En annen ting man må tenke på når man jobber med CRT er sin egen sikkerhet i forhold til de høye spenningene som brukes internt. Eneklte kjøleprofiler osv kan ha livespenmninger, kobblingspunkter på spoler osv jobber med noen hundre volt og spenningen som trekker katodestålen fra elektro kanonen til fosforene er flere titalls Kv med hjertestoppende store nok strømstyrker. Et annet tips er å aldri bruke metalliske skrutrekkere i forbindelse med indre justeringer i spoler osv. Dette for å unngå at skrutrekkeren blir en kortsluttet sekundærspole som omsetter magnetfelt til varme (noe alla induksjons en plate på konfyren) og som i en CRT projektor betyr at kretsene i forbindelse med primær spolen får alt for store strømstyrke å jobbe med. Kort fortalt bør man ikke gjøre noe serlig inni en CRT projektor uten at man er sikker på hva man holder på med. I beste fall risikerer man bare å ødelegger projektoren, i værste flall kan man gå glipp av å få sjangsen til å oppleve andre bedre CRT og lampebaserte projektorer....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for et informativt innlegg ask4me2!
    Da prøver jeg å sette alle potmeterne i midtstilling, før jeg begynner å funjustere på rasterne, som er første punkt i manualen, etter montering seff...

Jeg kommer til å montere prosjektoren i taket, så jeg lurer på å snu bildet tilbake dit jeg var, for å prøve å stille inn dette bra, opp/ned, når jeg har den på gulvet på loftstua, for deretter å focusere å fin-stille når den er kommet på plass... jeg får en kastelengde på 340-370 ca, som vil gi meg ganske stort bilde, men jeg kommer til å tilte den et par grader ned i front, slik at bildet ikke ligger klistret i taklista.

Når dette er sakt, så har jeg tenkt ut en løsning, som gjør at jeg klarer å montere denne, uten at det blir noen merker om jeg skal demontere igjen. Det er jo bra!

Jeg ser denne skal klare å kjøre 1080i, det er endeste HD oppløsning som støttes, må jeg anskaffe meg en HTPC, eller holder det med en DVD-spiller med HDMI? også noen overganger...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får tak i en dvdspiller med DVI-a, så er du vel reddet? Selv har jeg en Momitsu som foret Barcoene. Da trenger du i tillegg en dvi/rgb--->BNC kabel

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hmmm...
    Går det an å kjøre komponent inn, uten sync signal? eller kan jo hente RGB ut fra nesten hvilke som helst DVD via scarten...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hentet RGB ut av min H/K DVD-1, og foret Seleco 310'en min med.
    Saken er at du må få tak i en dvd-spiller som oppskalerer signalet

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •