doble CRT projektorer..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

doble CRT projektorer..?

Hei.

har en Nec 9PG. Den er rimelig strøken, 9/9/9 på rørene, og gir et veldig skarpt å fint bilde. Særlig etter sist gang jeg nulla ut alle elektriske innstillinger og grovjusterte magneter på rørene osv.

men, nå skal jeg ta ned den fra gamle kinorommet pga flytting, og jeg lurer på å bygge nytt kinorom, litt kompromissløst, på hemsen i garasjen!
    Og kompromissløst er vel analogt med CRT?

Frister med en 9" maskin. Prisene har jo ramla drastisk, og nå ettersom 1080p DLP'ene begynner å bli billigere går vel prisene enda mer ned...

Jeg vil tro at det ikke er stort å få igjen for 9PG'en min.
    Dermed vurderer jeg som et alternativ å kjøpe enda en 9PG, og sette opp et dobbelt oppsett. Har vel ikke stort hensikt i 4:3 eller 16:9, men når man skal bruke den i 2.35:1 så begynner jo fordelene å bli klare.
    oppløsning på 720x1692 på 2 prosjektorer burde gi bilde som iallefall på 2.35:1 oppløsning burde være sammenlignbart med en 9"...
    Og så har jeg hatt plass til å lagd bakprojeksjon dersom jeg gikk for dobbelt oppsett. Trenger jo ikke så mye plass bak for å få til 2x1.2meter bredt bilde da... Kunne brukt et speil på hver også, så hadde det jo nesten ikke tatt noe plass bak.

Har dere troa på at noe sånt kunne funke ?
    Fins det noe bra program som muliggjør splitting av bilde på 2 skjermutganger på pc'en?
    Lar det seg gjøre brukbart å få matchene innstillinger på begge sidene tro, eller vil man irritere seg over synlig skille midt på bildet...

eller skal jeg bare spare til en 9" eller fetere 8" som klarer 1080i?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9PGen klarer vel 1080i?
    Skal du bruke andre kilder enn HTPC trenger du en "blending prosessor", hvilket koster mye, antakelig mere enn en ny, bra 1080P digital, evt en god 9" CRT. Jeg vet at enkelte bruker VLC (Video Lan Client) for å gjøre blending med HTPC.

Jeg har ikke særlig tro på annet enn at det kan være morsomt å eksperimentere med. Tror det vil kreve mye tweeking for å få et bra bilde, som er likt på begge projektorene.

Gunnar

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bildet er begrenset av fokus på elektronstrålen. Jeg bruker wide skjerm,
    og da syns jeg fikk til best bilde med 720p/50hz, i en wide oppløsning..!
    Ble nøyaktig så linjene ikke overlapper hverandre, og får minst problemer med støy, streaking og andre problemer.
    For all del , 720p på såpass oppløsning er jo bra. Ikke vært noe problem med 1080i på fullt raster.

Du har nok rett i at det sikkert er mest at det hadde vært gøy. For det hadde det jo. Men, jeg er ganske overbevist om at bildet hadde blitt bra.
    Ved å kjøre 4:3 bilde på projektorene hadde jeg kunne brukt maksimal høyde, og dermed fint fått 1080i! Maksimal bredde hadde jeg oppnådd på 2.35:1 oppsettet da jeg ville kunne utnyttet rasteret maksimalt.

Virker jo helt dumt å ikke skulle kunne bruke mer enn en smal stripe på projektoren når den har full mulighet til å fokusere elektronstrålene på et høyere raster.

Siden det nå gir et meget pent bilde på 2meter bredt, så burde det jo med to projektorer ikke vært noe problem å få et bilde på 4 med tilsvarende bildekvalitet. Evt et mye høyere oppløst bilde på 2meter med større dynamisk område og mindre stressede prosjektorer...

Et kjapt regnestykke gir anslagsvis at jeg kan utnytte 88% av potensiellt raster ved å ha 2 7" prosjektorer og 2.35:1 oppløsning, mens jeg på en 9" prosjektor vil kunne utnytte bare 40% ! av maksimal høyde på rasteret, dermed sitter jeg igjen med at det benyttes 87% mer fosforareal på dobbelt 7" oppsett enn på singel 9" !

Så kan vi regne på dobbel 9"?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er dog mer bekymra for å få "dobbelskjerm" oppsettet til å fungere bra ut fra pc'en. Noen dyr ektraboks er ikke aktuelt.

og så er jeg bekymra for å klare å få begge prosjektorene likt justert på gain, kontrast osv, så bildene matcher pent over i alle tilfeller... Tviler på det lar seg gjøre 100% bra.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    regnestykke utdypet:

7" crt, antatt 80% maksimal utnyttelse gir flate på ca 4.5x3.35"
    med 2.35:1 oppløsning utnyttes areal på 4.5x1.9 = 8.55 sqin

ved dobbel 7" crt kan man nytte hele høyden.
    så med 2.35:1 oppløsning blir det 7.88x3.35 = 26.4 sqin

med singel 9", antatt 80% får man en flate på 5.75x4.32"
    med 2.35:1 et areal på 5.76x2.45 = 14.1sqin

mao, økning i areal fra det allerede brukbare bildet mitt er 208% !
    mens økning over på 9" er på 64%

eller en økning fra 9" til dobbel 7" blir på 87%

bruk av fosforareal er jo ikke alt, men det er tross alt hovedgrunn til at en 9" er så overlegen en 7". Bigger is better...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, på 2,35:1 blir utnyttelsen god. Nå er det jo ikke bare rasterarealet som avgjør bildet. Min erfaring fra Barco tilsier at LC har stor betydning. En slitt 1209 ga mye bedre bilde enn en 1208 med nye rør.

Jeg har hørt at de som bruker blendoppsett stor sett begynner med nye rør for å ha mulighet for å kalibrere projektorene likt. Da må du jo også ha en fargeanalysator tilgjengelig.

Gunnar

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, var det med LC.
    fordelen der er utvilsomt tilstede...
    vil det bli sånn at jo mer lys man benytter, jo mer framtredende blir halo-effekten? blir vel gjerne litt sånn, slik at om man har ett oppsett hvor hver prosjektor bare lager 90cm bredt bilde, så kan dem kjøres svært pent og dermed slippe endel halo...

leste litt på avs, fant ut at blending og stacking var uttrykkene som ble brukt og at det siden jeg sist satt å leste forum om crt var blitt 'sport' i å bruke flere prosjektorer

men, er jo gutta med penger som kjører spillet der da... doble g90, gjerne med nye rør, virka til å være primært...

skal se om jeg finner meg en brukbar lc prosjektor av noe slag etterhvert framfor å lete etter en pg til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hello from Munich,

I post in that old thread, because CRTs are very cheap now and blending two crt machines together will give a wonderful picture in home cinema.

Blending with a PC is only possible via software solutions (vioso/Nthusim/sol7), or via hardware when using very old Nvidia "Quadro" cards. I have added the Nvidia Edge blending manual to this post. There you can find all supporting Quadro cards, plus how it is done via the software control panel. If anyone is interested, and does not want to buy an expensive quadro card, you can also softmod a regular Nvidia card to a quadro card. For example, a 7900gtx is a 5500 Quadro after a softmod.
    All other edge blending functions were removed from the Nvidia drivers later. So this is good start before you buy any edge blending processors from TV-one, Diventix, Dexon, Digitalprojection (fusion 3d)...

If anyone could add experiances with certain edge blenders, that would really help to compare. If anyone has a edge blender, and can not use it, I would buy it and do for test myself.

Best regards

Marc

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •