Ut med roscofilter, inn med konditorfarge:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ut med roscofilter, inn med konditorfarge:)

Bjørn H. startet en tråd for en liten stund siden på avsforum, hvor han ønsket å finne ut av hva man kunne bruke til å farge kjølevesken slik at den fungerte som fargefilter på samme måte som i de gamle Barco 800/801s maskinene. Løsningen har blitt konditorfarge Jeg har bare en ting å si, opplegget hans ser helt genialt ut og jeg ønsker å prøve dette selv så fort han har fått målt med fargekalibreringsutstyr. Fungerer dette så må det være den billigste oppgraderingen noensinne.
    Den orginale tråden finner dere her
    Guide til farge filtringen finnes her
    Jeg syntes dette var et såpass spennende og bra prosjekt at andre her på forumet kan ha nytte av det.
    De samme bra fargene som med rosco filterene men uten refleksjonene,yummy :P
    (Håper det er greit for deg Bjørn H. at jeg reklamerer litt)

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge ikke vesken er "fargeekte", vil ikke fargen falle ned til bunnen etterhvert? Ville jo vært et STORT minus...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg si at jeg er ingen kjemiker, så dette er bare teorier :idea:
    Kjølevesken som benyttes i bilderør er glycol og glycerin basert, og begge disse stoffene er godt løslig i vann og er selv gode tynnere. Siden konditorfarge består av glycol, vann og fargestoff i en ikke mettet løsning vil dette blande seg 100% med kjølevesken og ikke skille ut noe stoff som kan falle til bunden av bilderøret.

Men en ting som kan skje over tid er at fargen mister intensitet på grunn av varme og bestrålig,samme ting som skjer med produkter som står i butikkvinduer og blir matte. Men det vet vi ikke ennå, eneste måten å finne ut om det skjer, er å vente å se

Uansett så er det ikke værre enn å kjøpe ny kjøleveske vis ting ikke fungerer som det skal. :wink:

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette virker veldig genialt. Holder dette over en viss tid er det en glimmrendes løsning.
    Tror nok det vil falme over tid, men slik jeg har forstått dette etter lesing på avsforum så "falmer"/endrer den originale væsken og over tid.

Etter å ha kikket på mutteren sine konditorfarve beholdere som har stått på samme plassen i minst 10år så viser ikke disse noe tegn til at farven skiller seg. Utifra dette så konkluderte jeg med at farven er kjemisk løst opp og det er ikke en emulsjon vi snakker om. For alt jeg vet så kan det være glykolen som er farvestoffet, eller farvestoffet er vannbasert og dette igjen løser seg svært godt opp i glykol (eller motsatt). En av de 2 tinga iallefall

Stilig er det iallefall.

Kjell

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gamle BD800 maskina mi hadde et rødt bilderør hvor kjølevesken var blitt rosa, men den hadde like fin rødfarge for det.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Så lenge ikke vesken er "fargeekte", vil ikke fargen falle ned til bunnen etterhvert? Ville jo vært et STORT minus...
    Det er som med brannslukkings apparater! De må ristes litt hvert år! :lol: :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Den gamle BD800 maskina mi hadde et rødt bilderør hvor kjølevesken var blitt rosa, men den hadde like fin rødfarge for det."

På Sony 07MP og 07MSP så er den 'røde'-kjølevæsken rosa, så det var ingenting galt med den.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    På Sony 07MP og 07MSP så er den 'røde'-kjølevæsken rosa, så det var ingenting galt med den.
    Det var det jeg trodde, men det var noen som påstod at den ble slik over tid og det kunne jo virke naturlig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld gjorde jeg den store jobben og prøvde dette med konditorfarge i kjølevesken. Jeg valgte å kjøre det grønne røret en del mørkere siden siste oppdatering fre Bjørn H var at grønnfargen hadde blitt litt lysere etter 50 timer. Den mørkere grønnfargen ser ut til å fungere utmerket.
    Jeg har ikke fått testet så mye ennå, men jeg så en stor forbedring i bilde. I morgen skal jeg se film, og det skal bli morro.

Jeg har også en ny teori når det gjeller halo effekten. Min gamle BD800 hadde fargefiltera kjøleveske, og på den kunne jeg ikke huske at jeg la merke til halo effekten. Når jeg fikk min nye BG808s la jeg merke til halo effekten nesten med en gang. Etter at jeg nå i kveld har farget kjølevesken på BG808s maskina, har hallo effekten så og si forsvunnet helt, noe som har gjort underverker på sortnivå og dybde

Så min teori er:
    Når det oppstår en lys brytning mellom glassplaten og lufta på utsiden, vil det reflekterte lyset gå igjennom den fargefiltra kjølevesken tilbake og fram igjen en gang til. Siden kjøleveska som fargefilter gir et lite lys tap, vil den også dempe halo effekten når refleksjonen går tilbake og fram igjen. Jeg har hatt mistanke til dette en stund og det kan virke som om det nå stemmer.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes jo veldig bra ut, Bullfire
    Lykken er altså konditorfarge!
    Men jeg tror du savner BD800`en din :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ble det riktig temperatur på fargene?
    Hvordan er fremmgangsmetoden, hvor mye farge e.t.c
    Har selv en BG808s.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Les alt om dette her: http://tinyurl.com/2nk5g

Bjørn har skrevet og dokumentert dette så bra i den tråden, at dersom du leser litt der først kanskje? :lol:

Skulle forøvrig passe ypperlig for deg, da dette ble utført på en BG808s.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant!
    Barco gikk bort fra farget kjølevæske pga falming/bleking (Tom Van Thuine, Barco skrev dette for en tid siden på Barco-forumet) Dermed spørs det hvordan konditorfargen holder etter en tids bruk.

Gunnar

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Interessant!
    Barco gikk bort fra farget kjølevæske pga falming/bleking (Tom Van Thuine, Barco skrev dette for en tid siden på Barco-forumet) Dermed spørs det hvordan konditorfargen holder etter en tids bruk.

Gunnar
    Fordelen nå hvis Bjørn lykkes (noe jeg tror er meget sannsynlig) er at etter et par år etter den har blitt bleket, ja, så lager en ny væske.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det går jo an det, spesielt hvis en har tilgang til fargeanalysator.

Gunnar

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Dette hørtes jo veldig bra ut, Bullfire
    Lykken er altså konditorfarge!
    Men jeg tror du savner BD800`en din :wink:
    Jeg var veldig fornøyd med BD800 maskina jeg og den gjorde en god jobb, men bytte til BG808s var en stor forbedring. Og nå som bilde ikke er preget av halo effekten og fargene ble et hav mye bedre(og jeg har ikke fått fargekalibrert den, måte ta det på øye) Så nå begynner jeg å bli virkelig fornøyd med bilde

Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Barco gikk bort fra farget kjølevæske pga falming/bleking (Tom Van Thuine, Barco skrev dette for en tid siden på Barco-forumet)
    Min gamle BD800 var over 10 år gammel og hadde det orginale røde røret. Og fremdeles var rødfargen upåklagelig, var rett og slett helt nydelig. Så det kan ikke være så mye den falmer.

I morgen skal jeg gå igjennom astig og G2 innstillinger, da skal det bli bra :wink:
    Vurderer og kjøpe meg fargekalibrerings utstyr... men det spørs hvor dyrt det blir.....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Fikk besøk av eminente Hegelstad i går kveld. Han kalibrerte både lyd og bilde hos meg...Et kjempeløft!

Syntes før dette at jeg hadde truffet ypperlig på fargebalanse og lydnivå på anlegget...inntil Bjørn fikk dette tunet riktig. Kontraster, fargebalanse og gråskala er nå riktig, og både deltaljer i mørke partier samt naturlig farge gir et skikkelig løft på PQ.

I kveld kommer en reporter fra Rogalands Avis. Skal skrive en reportasje om kino'n :lol:
    Her er statusrapporten før og etter:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig grå-skala gir en ny dimensjon, bildet blir seende mer naturlig ut med mer dybde. Snakket med Bjørn igår, og han roste bildet ditt, og han syntes det hadde blitt svært bra.

Lykke til med besøket ikveld.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    For meg er dette en erfaring a'la "Du tror det ikke før du ser det".
    Har lest mye bra via andre som hadde fått kalibrert CRT'ene sine, men jeg ventet ikke sånn forskjell....Dette anbefales av alle som kan engasjere godeste Bjørn inkl.utstyr :shock:

Skal legge ut reportasjen i .PDF (eller noe) her på forumet når RA er ferdig.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Rolf. Jeg fikk "flysendt" Bjørn fra Stavanger til Sandefjord. Det var det verdt i massevis. Til alle som skal ha finjustert/innstillt projektor er Bjørn H.mannen. Vi avtalte torsdag og han var på plass dagen etter. Mer pålitelig og dyktig mann skal det letes lenge etter, i tillegg hadde vi en hyggelig dag og jeg lærte masse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •