Spørsmål angående projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål angående projektor

Har akkurat gått til anskaffelse av en Barco Graphics 1208/2.
    Grønt og blått bilderør har fått innbrent ett testbilde. Skal bestille grønt bilderør til helga hos crtcinema.com.Blått venter jeg med til sommeren.

Har fått testet den litt denne uka og må si jeg er meget fornøyd, klarer meget høye oppløsninger. Definitivt en stor wow faktor med denne projektoren når du bare er vant til lcd.

Men jeg har litt problem med å få skikkelig fokus i hjørnene. Den er sylskarp i midten. Ser at flere crt-eiere på dette forumet har samme problem.

Hørte på avsforum at projektoren kansje ikke står helt i rett vinkel i forhold til lerretet, kan dette være problemet ?

Har noen her noen bra tips om hvordan jeg får bedre fokus i hjørnene ?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei og grattis med topp elektromagnetisk fokusert projektor!

1208'en bør kunne klare skarpe hjørner, det klarer iallfall min fars 1208 (standard 1). Det er selvsagt viktig at du stiller scheimplug skikkelig, da dette har stor påvirkning på fokus i hjørnene! (disse sitter på sidene av linsene, 4 per linse, og må stilles i korrekt rekkefølge - som når du skrur fast felgen på bilen din! ) Utover dette må selvsagt fokus stilles bra på linsene, men såpass har det vel kanskje foretatt? I tillegg kan du stille selve EM-fokus ringene (hva nå de het, merker det er en stund siden jeg har tenkt i CRT-baner :? ), men mest trolig vil dette ikke være vesentlig om du allerede har god fokus i midten. Min antagelse er at bedre innstilt scheimplug vil kunne bedre fokusen, for 1208/2 SKAL kunne ha jevn og god fokus jevnt over, selv i hjørnene...

Du kan jo selvsagt ha slitne rør, men da skulle de i utgangspunktet ikke vært fokusert bra heller i midten...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar
    Skal prøve dette i morgen, kan bare huske å ha sett 2 pr rør, men kansje dette er riktig. Eller kansje jeg husker feil.

Newcomer Per72 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

På min 801s er det også to pr rør. Du justerer diagonal fokus der,mellom feks. høyre hjørne nede og venstre hjørne oppe,og motsatt. Gjorde dette selv på det røde røret mitt nå,med bra resultat.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ops: stemmer nok at det er to pr. rør... Litt lenge siden, nå! Jeg husker å ha fulgt en spesifikk fremgangsmåte for å stille disse tidligere, men kan ikke komme på hva det var... Sikkert greit å bare stille de litt ut først, for deretter ta de litt om gangen innover. Per Johnny og Videosystem har sikkert noen innspill i denne sammenheng!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada,to per rør.Hvilke som justerer hva?Fint triks er å ta 8mm nøkkelen(fleksibel slangeklemme strammer er veldig bra!)håndtaket på skruen du justerer og peke opp mot motsatte hjørne(krysser røret).sett bakfra er det da de to hjørnene du justerer.Trikset er å jobbe med diagonalen samt ytterste fokus ring på linsa. Efterhvert får du tak på det og opptager at du går gjennom et kompromiss nedevenstre og oppe høyre og vice versa.For så å finjustere med ytterringen.Her er det kun pjakksis som gjelder!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett triks jeg har lært meg, er å de-fokusere hjørne-fokus optisk for så bruke scheimpflug til å balansere(lettere å se justering), for så fokusere hjørnene når balanse er oppstått med justering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •