hvordan stille inn seleco 310?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question hvordan stille inn seleco 310?

Er det noen som har roen på Seleco?
    jeg har en 310 som jeg skulle ha fått stilt inn.. dette er tredje gang jeg må montere den opp etter flytting, og hver gang blir bilde kjipt!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til Avforum Nabokiller, eller med første innlegg i alle fall

Vet ikke om det er så mange her inne som har vært borti seleco CRT projektorer da det vel hovedsakelig er Barco, Sony og enkelte Electrohome CRT projektorer som det finnes en del av. Hvor er det du bor i landet, i tilfelle det er noen CRT eksperter i nærheten av deg som kanskje kan hjelpe deg?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk!

Bor nå i Asker/heggedal... 20 min sør for Oslo

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,241
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Seleco 310 var importert av Neby Hifi, og de hadde folk som kalibrerte seleco i oslo tror jeg. Kjøpte min i stavanger, og han hadde vært i oslo på kurs om kalibrering.

Neby Hi-Fi Concept AS Tlf: 23 23 43 60
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første crt var en Seleco 310
    Saken med denne er at den har analogt chassis, det vil si at alle instillinger må gjøres med skrujern på pot-metere. Jeg fikk ganske ok bilde ut av min etterhvert.
    Jeg mener å huske at måten jeg gikk fram på var mye den samme som Barco's Guided Setup er. Altså først få geometrien i bildet, altså en 4:3 eller 16:9 firkant på lerretet, for så å justere inn konvergensen.

Det jeg konkluderte med etterhvert, er at man må huske på at en innstilling påvirker "naboinstillingene".

Jeg lærte også høvelig fort at for å få et bra bilde, må rødt og blått justeres inn på grønt. I praksis betyr dette at først må du få et bra bilde på grønt rør. Dette gjøres lettest ved å kjøre et testmønster inn på prosjektøren (rutenett fra DVE e.l.), sette linsedeksel på rødt og blått rør, og så justere inn grønt rør så bra som overhodet mulig.

Husk at fokus, både linsene, magnetringene(som du sikkert ikke burde røre i første omgang), og de tre små grå potmetrene som justerer elektrisk fokus.

Testmønstrene må også sendes fra den samme kilden som prosjektøren skal brukes på, da oppløsning/frekvenser varierer fra kilde til kilde, og da også konvergensen på bildet.

Når du har fått grønt rør akkurat sånn som du vil ha det, tar du linsedekslet av rødt rør, og justerer det "oppå" det grønne røret. Dette må gjøres med et rutenett-mønster. Pass på at fokusen er justert på det røde røret før du begynner. Enkleste måte er å grovjustere det røde røret etter det grønne, sette linsedeksel på det grønne, slik at bare det røde røret stråler på lerretet.

Til slutt gjør du det samme med det blå røret. Det blå røret er alltid vanskeligst, i og med at øyet ikke klarer å fokusere ordentlig på denne fargen.

Det er vanskelig å vite hvorfor det ikke blir bra, siden vi ikke vet hvorfor (altså hva du eventuelt skulle gjort annerledes).

Første bud er å bruke RGB-signal inn på prosjektøren, jeg husker jeg kjørte S-Video på min en stund, før jeg laget en scart--->RGB kabel. Forskjellen er som dag og natt.

Håper dette er til hjelp

...og det kan jo godt hende du allerede har fått dette til, da det er noen måneder siden du spurte

Spør hvis noe er uklart

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •