Barco 801 - når bør en bytte rør / fokus i hjørnene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Barco 801 - når bør en bytte rør / fokus i hjørnene

Kopierer dette innlegget fra annen tråd, da det best passer i ny!

Hei jan erik!

Jeg har nylig kjøpt meg en barco graphics 801s som jeg forøvrig er veldig fornøyd med, kjøpte den av Helge som er innom her i forumet av og til. Den har gått i 6300 timer og er blitt brukt med stort raster så det er ingen synlige innbrenninger. Den har ikke helt topp bildekvalitet på data men når jeg viser video så er bildet forbausende bra, testet den forøvrig mot en ask c105 som var lyssterk men jeg syntest bildet var litt for kornete og var litt brysomt å se video på, men denne er vel beregnet på data. når jeg bruker HTPC som bildekilde så er det ingen synlige linjer i bildet ved en oppløsning på 1024*768 70Hz.

Da jeg har lite erfaring med CRT projektorer lurer jeg på hvor lenge man bør vente før man bytter ut rørene med nye og i tillfelle hva er priser på disse?.

Jeg har også litt fokusproblemer med hjørnene, men det er kanskje mer normalt?.

Har du også noen tips om hva slags lerret jeg burde bruke. Jeg bruker foreløpig bare et 2 meter bredt hvitt rullegardin så det burde vel kanskje bli bedre med et ordentlig lerret

Hilsen en fornøyd barco kunde
    Tor

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei!
    Riktige rør til en standard Bg 801s er r7623182/85/86.Prisen er 1000 euros pluss frakt pluss moms=kostbart!Når du bør skifte dem blir vanskelig å svare på;det er som å spørre når du skal skifte dekk på bilen din;det avhenger av hvor fort du kjører i svingene.MEN,begynner du å få fokusproblemer eller du ser tegn til missfarvning av fosforet...
    s rørene har vist seg forbausende bra;de gir bra med lys("bloomer" sent)
    og er stabile og gode.Dårlig fokus i hjørnene?Prøv å leke deg litt med sheimpflug og ytter ringene på linsa.ER magnet ringene riktig stilt?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm,hele innlegget ditt synes ikke når du er i svar modus...Om Lerret:Unngå gain hvis du har kontroll på strølys i rommet;det gir bare problemer med hot spot og oxo fargefeil venstre til høyre.Mal en vegg med matt hvit om du har anledning =billig og bra!(nei det er riktig vi selger ikke lerreter! ;-)

Newcomer Per72 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Er litt grønn,hva menes med magnet ringene?

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tor!

Bra du er fornøyd med din nye Barco.

Jeg er da innom forumet mer enn bare av og til, er så ofte jeg har anledning. Leser alt jeg kommer over og som er av interesse og synes det nye forumet er meget bra.

Når det gjelder nye rør så ser du av prisene du har fått at det ikke er noe man bytter ofte. Hvis du stiller den inn riktig og bruker lys og kontrast fornuftig så er det heller ikke nødvendig. Over 15.000 timer er ikke uvanlig og det har vært Barco'er som har gått opp mot 50.000 timer før rør bytte så mest sannsynlig har du mange timer med film du kan glede deg til. Ser du på film 3 timer 300 dager i året vil du ikke trenge å bytte rør før om 10 år hvis Barco'en går 15.000 timer.

Det verste en 3 rørs kan utsettes for er å vise samme bilde i time etter time så hvis du bruker data så husk skjermsparer eller aller best slå den av. Noen DVD'er har gjerne et bilde eller en f.eks. blå bakgrunn som vises når den er på uten å spille. Slå denne funksjonen av.

Når det gjelder uskarpe hjørner er dette helt normalt med 8" rør. Du får trøste deg med at den er bedre enn mange andre 3 rørs og at det ikke er noe problem når du ser film. Hvis du vil oppgradere om noen år så kan du kanskje overta min Barco 1200 som har 9" rør og som er vesentlig skarpere.

Ellers er jeg enig med Jan Erik. Et vanlig matt lerret er det beste til en 3 rørs.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er nypris på disse projektorene?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei helge!

Ja jeg er veldig fornøyd med den nye maskinen, bortsett fra at det er mye justeringer for å få bildet optimalt. Jeg blir nesten litt parranoid av all den justeringen. Når jeg endelig har fått det optimalt så må jeg selvfølgelig rote det til med fargene eller fokus. det største problemet jeg har hatt er dette med fargene og kontrastforhold. Det at det er for lyst i på lyse plasser i bildet samtidig som det er for svart i svarte deler. denne balansen med lysstyrke på rørene og kontrasten er ikke enkelt å få helt til.
    har du noen tips om hvordan jeg skal gå fram, eller skal jeg bare føle meg fram. nå har ikke jeg colorfacts eller noe slikt liggende. Det første jeg gjorde var å følge den guidede installasjonen, men så fant jeg ut at dette ikke var helt optimalt da jeg fant ut at jeg kunne få bildet yterligere skarpere når jeg justerte fokus ved å bruke "genlocked pattern" til videokilden og ta for meg fargene hver og en. Det er mulig jeg roter litt med framgangsmåten men hvis noen har noen mal for framgangsmåten så ville jeg vært takknemelig

Jeg lurer også på hvordan jeg skal få den gamle laserdisken som bare har composit signal til å vises på lerretet. Av knappene på fjernkotrollen som er på projektoren så er 2 til s-vhs og 5 er til RGBHV. Vet ikke om dette er standard eller ikke, men når jeg kobler til laserdisken til compositt ingangen så finner jeg ingen av knappene som er satt til å velge denne kilden? :roll: . Må jeg kanskje programmere dette selv eller?

Hilsen
    Tor

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Composite er inngangsvalg 1. Hvis ikke dette fungerer så er det feil på RGB input-kort.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja jeg er veldig fornøyd med den nye maskinen, bortsett fra at det er mye justeringer for å få bildet optimalt. Jeg blir nesten litt parranoid av all den justeringen. Når jeg endelig har fått det optimalt så må jeg selvfølgelig rote det til med fargene eller fokus. det største problemet jeg har hatt er dette med fargene og kontrastforhold. Det at det er for lyst i på lyse plasser i bildet samtidig som det er for svart i svarte deler. denne balansen med lysstyrke på rørene og kontrasten er ikke enkelt å få helt til.
    Welcome to the world of CRT

Du må jobbe litt ekstra med rør-projektorene, men det blir jo så flott når du er ferdig, samtidig som du liksom føler at "dette bildet er det jeg som har laget"!

Skal ikke være for nesevis her, enig at G2 er noe utrolig irriterende greier å stille hvis de først ikke er optimale. Har slitt mye for å lære meg hvordan dette skal gjøres. Hvis det er for lyst i lyse partier og mørkt i mørke, kan det definitivt være G2 som må stilles. Dette bør du imidlertid overlate til en proff om du ikke har tenkt å lære deg hele greiene. Du vil da trenge en gooood porson tålmodighet, teknisk innsikt samt service-manualen.

For øvrig, G2 stilles KUN om ingenting annet hjelper! Bl.a. Halvard Saus (du finner ham oppført på Gulesider) kan bistå. Jeg vil vel også anta at Videosystem kanskje kan hjelpe deg, men tror de også somregel henviser til Saus.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallvar er hos oss 3 dager i uka som "freelance".Ellers kan han gjøre hva han vil! :lol:

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du roter ikke med fremgangsmåten. Det er ved å jobbe mye med instillingene du til slutt får et optimalt bilde.

Hvordan går det med fokus og tilkobling av laserdisk?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Helge!

Joda jeg fikk det med laserdisken til etterhvert. Det må ha vært noe galt med kabelen. Det er noe støy i bildet, men da kjører jeg jo på compositt signal så jeg kan ikke vente noe mer.

Når det gjelder fokus så har jeg fått det til veldig bra faktisk, men det mangler litt i hjørnene.Dette bryr jeg meg ikke om da bildet ikke er der når jeg ser widescreen film. Jeg har oppnådd et fantastisk bilde når jeg kjører fra HTPC, da er det skarpt og det er fantastisk dybde i bildet. Jeg kan nesten ikke be om noe bedre bilde. Fargene er litt styr å få til, men jeg har fått det ganske så optimalt tror jeg.

Det eneste jeg trenger nå er et lerret da jeg bruker et 2.20meter bredt rullegardin. Etter som jeg har forstått så burde jeg vel ha et matt hvitt lerret med minimalt med gain

har du fått satt opp den nye barcoen din eller?

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da jeg har satt opp 1200'en min men sliter med akkurat det samme som deg. Har flyttet på lerretet mitt i dag for å utnytte rasteret fullt ut og da må jo alle innstillinger gjøres på nytt. Holder akkurat nå på med det men bevilger meg en pause av og til og da er det jo naturlig å besøke forumet.

Som nevnt har jeg også vansker med å stille riktige farger men jeg får det nok til tilslutt. Når jeg henger en ny projektor i taket bruker jeg ofte meget lang tid til å justere den inn nøyaktig. Det er jo en del av kosen spør du meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tor,
    rørene på 801s`en din holder i åresvis ved riktig bruk. Tror ikke G2 har noe med kontastproblemet ditt å gjøre. Jeg justerte G2 på den pr instruksjonene i menyen: Gå inn i menyen og velg G2 justering. Du får da en advarsel om kun for Barco-tekniker el. Deretter justeres G2 potmetrene til lysdiodene på RGB-utgangsforsterkerne akkurat slukker. G2-potmetrene sitter på fokusblokka under potmetrene for ES-fokus.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gunnar

Det var fungerte veldig bra med en G2 justering. jeg har selvfølgelig justert på disse potensiometrene når jeg fikk den hjem fra deg og skulle sette den opp første gangen, uten at jeg helt visste hva de var til. Nå er fargene blitt naturtro og jeg har ikke problemet med for lyst i lyse partier og for mørkt i mørke partier lenger.

Det bekrefter at jeg lever opp til utrykket om at nordmannen prøver først også leser manualen etterpå :roll:

Vet du forresten om det finnes en slags switchebox der jeg kan koble inn diverse scartkabler(med RGB) og vga kabelen og få ut RGBHV.

Hilsen Tor

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær obs på kontrast og lysinnstillingene ved bruk av HTPC. For høy kontrast-innstilling gir klipping av hvitnivået, og du mister detaljer i lyse bilder. Samme med lysinnstillingen for skyggedetaljer. Dette lar seg ikke korrigere med kontrollene på prosjektoren. Se div postinger på AVS for innstillinger av forskjellige skjermkort.

Jeg har hatt en Barco RCVDS-800 switcher som muligens kunne gjøre det du er ute etter. Den hadde flere RBG-innganger, og èn utgang. Kan også fås med ymse andre innganger og utganger, men kun samme format inn som ut (har ikke transkoder). Kun BNC så vidt jeg vet.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle 1200 series eiere!G2 justering på disse projektorene er meget vanskelig og bør utføres av teknikere med skop!Dette pga abl kretsen som må kortsluttes på utgangsfortserkeren samt selve forsterkeren som er en pushpull med MEGET høy båndbredde.Dette er en notouch for ikke teknikkere!

Lignende tråder

1. Litt om grunnjusteringer av Barco projektorer
    By jan erik in forum CRT projektorer
    Svar: 21
    Siste melding: 01-03-2006, 22:14
  2. Barco 801 vs 801s
    By skjalg in forum CRT projektorer
    Svar: 19
    Siste melding: 01-19-2005, 22:30
  3. Fokus på Barco 701s
    By bwa in forum CRT projektorer
    Svar: 5