Installering Barco 801s, deformert bilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Xerxes sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Installering Barco 801s, deformert bilde

Endelig har jeg fått min 801s i taket... og må si jeg er superfersk i faget.

Bildet er en del smalere på midten, likt oppe og nede, (veldig mye smalere på midten faktisk, kanskje 20%) og gjelder alle rørene.

--> Spørmålet er om dette kun skal justeres elektrisk eller om jeg bør gjøre noe mekanisk først?

Alle rasterne ligger oppe på hverandre, men blir litt mer fra hverandre ut mot kantene, jeg ikke gjort noe forsøk på å justere dette før jeg får avklart om det må gjøres noe mekanisk først... Switchet over fra bord til takoppheng (mener at bildet ikke var like deformert før jeg gjorde switch)

Takker og bukker for svar!!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xerxes
    Endelig har jeg fått min 801s i taket... og må si jeg er superfersk i faget.

Bildet er en del smalere på midten, likt oppe og nede, (veldig mye smalere på midten faktisk, kanskje 20%) og gjelder alle rørene.

--> Spørmålet er om dette kun skal justeres elektrisk eller om jeg bør gjøre noe mekanisk først?

Alle rasterne ligger oppe på hverandre, men blir litt mer fra hverandre ut mot kantene, jeg ikke gjort noe forsøk på å justere dette før jeg får avklart om det må gjøres noe mekanisk først... Switchet over fra bord til takoppheng (mener at bildet ikke var like deformert før jeg gjorde switch)

Takker og bukker for svar!!
    Når man Switchet over fra bord til takoppheng, børr man begynne helt fra scratch og slette alle tidligere lagrede blokker og resette alle innstillinger til midtpossisjon og begynne med et standard installerings oppsett som beskrevet i istallasjons mannualen. Dette børr gjøres fordi når man snur bilde fra bord til takoppheng eller gjør andre "snuopperasjoner", bytter man scanneretning for hvordan katodestrålen jobber, og man får pga måten magnetsystemene jobber, litt forskellig utgangspunkt selv om de mekansik delene på rørhalsen er "riktig" plassert.

begynner man å justere uten å gå via midtpossisjon, risikerer man sette opp instillinger som motvirker hverandre, slik at projektorens elektronikk jobber mer enn nødvendig, og man får typisk mindre temperatur stabil convergens, og kan få problemer med å oppnå riktig geometri osv.

Er man uerfaren børr man også sette seg inn i de farene som man kan utsette seg for når man jobber med hendene inne i projektoren. Det er hjertestoppende høye spenninger og strømstyrker man har med å gjøre her.

Det er litt vanskelig ellers å angi om man trenger noe mere mekanisk justering enn toe inn og Scheimpflug justering hvis man får forskjellig kasteavstand osv i et nytt oppsett, for hvis komponentene på rørhalsen i utgangspunktet er riktig plassert og satt opp, skal vel ikke disse trenge noen serlige med justeringer, når man skifter scanneretning.

Når det er sagt så kommer det har vel litt også ann på hvor pirkete man skal være, og de som tryller ut de beste ytelsene av en CRT projektor, går gjerne noen runder med alle justeringer, da mange av disse fysiske justeringene sammen med de elektroniske ofte påvirker hverandre innbyrdes.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer Xerxes sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar... som var utfyllende og meget bra.

Da forstår jeg at det neppe er noe mekanisk, så da starter jeg fra scratch i maualen og justerer dette elektrisk, og håper på det beste... (ville bare høre for sikkerhets skyld, da jeg syntes det var litt vel mye innsving)

1080i fra en BD spiller er ønskelig, så da får jeg heller ta ett par runder med innstillinger slik at den får jobbe i fred.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •