Skifting av rør Barco 1208 S/E

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skifting av rør Barco 1208 S/E

Har kjøpt nytt grønt rør til min BG 1208 S/E.
    Må da skifte kjølekappen over fra det gammle røret til det nye.
    Har fjernet kappen fra det gammle og er nå klar til å sette den på det nye røret. Hva skal jeg rense kappen med og hva bør jeg tenke på før jeg fyller på kjølevesken?

mvh
    Tom Erik

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tingvald
    Har kjøpt nytt grønt rør til min BG 1208 S/E.
    Må da skifte kjølekappen over fra det gammle røret til det nye.
    Har fjernet kappen fra det gammle og er nå klar til å sette den på det nye røret. Hva skal jeg rense kappen med og hva bør jeg tenke på før jeg fyller på kjølevesken?

mvh
    Tom Erik
    Hei tingvald, og velkommen til avforummet :-D , (og beklager et litt sent svar fra min side her.)

Har ikke gjort denne operasjonen selv på CRT rør, men her dvs i denne er det en link på Curt Palme sine glimmrende CRT sider til en som har fjernet "fungus" med å demontere og montere glykol kammeret igjen på en 70x barco. Kommer også på denne tråden som har visse likhetstrekk på deler av problemstillingen. Det finnes visst nokk også noe løsemiddler man kan bruke til å løse opp tettningen så man slipper å kutte og med det risikere å knuse frontglasset med ,men husker ikke helt hva det hette.

Det eneste jeg kan komme på som man børr gjøre før man fyller på kjøleveske, er vel å vente til tettningen er tørket/herdet lenge nokk, så man ikke risikerer lekasje, og kanskje bare helle på litt først og rotere røret og sjekke om det forekommer noen forurensinger eller lekasjer før hele glykol blandingen fylles på og man tetter røret.

Håper oppsettet av projektoren ellers går etter planen.

Mvh Einar
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort dette på en 1208/SE. Hadde et LC-rør fra en retro 808s, og fjernet glykolkammeret. Deretter fjernet jeg glykolkammeret fra et defekt AC-rør, og satte dette over på det røret jeg skulle bruke. Jeg brukte bare litt teknisk sprit for å gjøre rent på innsiden. Tror ikke jeg fjernet absolutt alle rester av gammel silikon. Deretter satte jeg røret på plass i glykolkammeret, og sprøytet inn silikon i mellomrommet mellom glykolkammeret og røret. Jeg kjøpte svart VVS-silikon hos Norfloor. Det står ikke spesifikt at silikonen er motstandsdyktig mot glykol, men den tålte mye annet som var spesifisert. Standard 400ml patron. Jeg la noe vekt rundt rørhalsen for å holde røret bunnet mot avstandsstykkene av plast som sitter i fronten av glykolkammeret. Hvis det blir sittende skjevt vil du få problemer med ujevn fokus. Er det ikke for ille vil du ta det inn igjen med Scheimpflug justeringa etterpå. Etter ca en uke fylte jeg glykol i kammeret. Brukte 20ml engangssprøyte og grov kanyle som jeg kjøpte på apoteket. Fylte helt fullt, og sugde deretter ut ca 1ml for å ha litt luft i kammeret som glykolen kan ekspandere på. Det har versert noen skrekkhistorier hvor frontglass har sprukket pga ingen ekspansjonsmulighet. Dette gjorde jeg forøvrig på de andre rørene også. Du fyller/tømmer gjennom et lite skruehull. Skruen sitter under en klæsj med silikon i toppen av glykolkammeret.

Noen mener at såkalt "fungus" i glykolen kommer av reaksjon mellom glykol og bart aluminium. Derfor kan det nok være lurt å unngå for mye bart aluminium etter skjærejobben. Det virket som kammeret hadde et slags belegg innvendig evt kanskje ekstra tykk eloksering. Jeg dekket disse ripene med silikon.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk skal dere ha gutter.
    Jeg gjorde som Gunner beskrev. lot det stå en uke før jeg fylte på Glycolen.
    Har brukt den i ca 30 timer og alt ser til å virke bra.
    Ulempen er at nå må jeg jo ha nytt blått og rødt rør.
    Hvis noen vet om noe, ta kontakt.

mvh

Tom Erik

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •