CRT sjunger på sista versen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer JonasP sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CRT sjunger på sista versen?

Ni vet förmodligen vem Guy Kuo är och kanske inte uppmärksammat den shoot-out som genomfördes tidigare i veckan.

Deltagarna var Guy Kuos egna NEC XG-135LC samt två DLP-projektorer Sharp XV-Z12000 och NEC HT1000.

Guy som är en riktigt duktig CRT-fanatiker har nu släppt taget om CRT-tekniken och erkänner att DLP har kommit ikapp och i förbi vad gäller 3d / djup i bilden samt färger.

Förmodligen leder detta till ett större attitydsbyte hos CRT-ägare men framför allt CRT-köpare vilket kommer att leda till ett direkt (min gissning kraftigt) fall på priserna på de bättre CRT-projektorerna på marknaden, t.ex. min egen XG-135LC som jag av en slump sålde nu i veckan.

Shoot-outen hittar ni här:

BLOG - Sharp 11000 vs NEC XG135LC vs NEC HT1000 Comparison

Lite skeptiker hittar ni här:

Was the Guy Kuo Shootout Fair

Det som är slående med just detta är att Guy Kuo är den absolut SISTE man skulle tänka sig medger att digital-tekniken har nått och gått förbi CRT.

Jag måste medge att jag känner mig (ekonomiskt) lättad att jag sålde min XG i veckan och lämnar CRT-tekniken bakom mig.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kommenterte denne testen på DVDforum.nu også, og sier det samme her;

Synes egentlig ikke Guy kommer med noe spesielt nytt her... Vi vet alle at DLP har kommet langt, men har svakheter i form at regnbuer, ikke tilstrekkelig sortnivå og "digital" look. Dette er ikke akuratt noen "wow" greie, mener nå jeg!

Når det gjelder CRT fremstår den etter denne testet akuratt som før, lyssvak, stor og med dynamikk som banker selv den mest kostbare og avanserte DLP.

Jeg er selv en DLP bruker, men savner dynamikken mine tidligere CRT projektorer hadde, har selv hatt HT-1000, og selv denne med 3000:1 kontrast har et langt stykke å gå før den kommer opp mot CRTens enorme dynamikk. I tillegg har du regnbuene, som er noe av årsaken til at jeg i dag venter i spenning på de nye 3-chips DLP projektorene som dukker opp fra stadig flere aktører i disse dager.

Newcomer JonasP sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo du har rätt i att det inte när något "nytt", förrutom shoot-outen med den nya Sharp XV-Z12000 då, som tydligen ska vara RIKTIGT bra.

Det nya är dock att proffsen vacklar i sin ställning om att CRT är det enda alternativet. Det i sin tur kommer att ha utbredd psykologisk effekt på värderingen av CRT-projektorer, oavsett hur bra dom är i praktiken.

Det är ofantligt många framtida köpare av projektor som surfar forumen för att lära sig lite och få köptips, och en sådan tråd som påvisar att även proffsen som sagt var vacklar i sin ställning till CRT kommer oavkortat att leda till att dessa personer aldrig lägger en extra tanke på CRT-tekniken.

Men visst, i det stora hela måste man också väga in att CRT-tekniken ger mycket för lite pengar, och mer kommer den nu att ge för samma slant, det törs jag satsa ett lillfinger på!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må det nevnes at disse gutta står ganske godt plantet i den digitale leiren(ikke noe galt i det), og Guy har bare erfaring fra sin crt-projector(som han har satt opp selv).

Kilden til crt var en gammel Faroudja DVP3000, som gjør signal-prossering internt i y/c. Den var referansen for 7-8 år siden.

Crt er defintivt ute og har egentelig aldrig vært på banen. Det har aldri blitt solgt nye high-end crt-projectorer til privat-personer i Norge - aldri! PS! Jeg mener projectorer i 8" EMF og bedre. Men under riktige forutsetninger og korrekt installasjoner, så har de mange trekk som mange foretrekker fremfor digitale fremdeles.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dagen DLP eller LCD slår en bra CRT projector kommer nok aldri i min mening (må nok en annen teknologi til). De nye digitale teknologiene for å kunne gjengi et "perfekt" bilde på f.eks TV skjermer er jo bare BULLSHIT! :evil: sammenlign en god 50 hz TV fra SONY for TI år siden med en widescreen 100 hz fra samme produsenten idag, hvis du ikke er nærsynt med en anelse grønn, blå, grå, gul stær :wink: vil du ganske enkelt se at bildet på den eldre 50 hz TV vil slå den nye ganske greit. Ingen digitale fargeforsinkelser ved bevegelse, ikke noe digitale artifacts og generelt et mye bedre, naturligere og mere fargerent bilde. Uansett hva bransjen prøver å fortelle oss (for å kunne selge nye TVer og dyrere sådan) så holder rett og slett ikke de nye teknologiene mål. De er kun satt i liv for å holde "utviklingen" igang, siden de prøver holde liv i markedet til HDTV kommer for fullt. Akkurat de samme tingene gjelder DLP og LCD kontra CRT. Det er IKKE naturlig gjengivelse man snakker om med DLP og LCD.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror det er viktig å holde ord som "bullshit" unna diskusjonen, de nye produktene også på TV-siden har helt klart sine styrker såvel som svakheter, uten av vi trenger foreta en større diskusjon om det her (start ev. en ny tråd). Viktig å være litt nyansert!

For øvrig er det nok korrekt at CRT har mange fordeler, som egentlig allerede er nevnt i form av dynamikk, fravær av pixler etc., men også svakheter som noe lavere grad av skarphet, størrelse etc.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SISTA VERSEN????????????????????????????????????????

NO WAY !!!!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sorry for den sterke ordbruken, men det fanger oppmerksomhet :? Leste nettopp igjennom testen som det er snakk om og må bare si LOL.

Kjøre dvd på CRTn gjennom en farudja 3000 for 720p er jo nesten som å emulere en DLP projector :roll: (lager samme type artifacts). Har sett denne i bruk en gang og synes bildet var tilnærmet likt det man kan forvente av en DLP eller LCD. Det minste de burde gjort var å sette den opp med en råtass HTPC for alle Projektorene.

Nei, denne testen holder absolutt ikke mål i min mening.. Sett opp hvilken som helst DLP, LCD eller 100 hz TV 8) mot en perfekt kalibrert 9" CRT og den vinner LETT. En barco graphics 808s ville også se mye bedre ut enn en DLP uansett prisklasse.

Er egentlig inget poeng i å diskutere mer ang. kvalitet på LCD DLP kontra CRT. Klart CRT er stor, vanskelig å sette opp osv, men hva gjør det så lenge bildet er bra ? Dette er jo ingen diskusjon om hva "kona" ville likt å ha i stua, men kun om kvalitet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for de aller fleste, og ihvertfall nye brukere så oppfattes digitale mye bedre pga. lysstyrke og pixel-skarphet.

Har selv hatt Marantz S2 hjemme, som er forholdsvis lik Sharp 12k i kvalitet. Bildet ble for unaturlig for meg, og den hadde fortsatt store problemer i mørke partier.

Men på andre siden så har jeg kollegaer på jobben som kommer å skryter av at de nå endelig har investert i det ypperste innen projectorer og at bildet er 'drittbra'. "Hva har du kjøpt spør jeg?" Svar: Infocus X1 sier de. Så for mange så er det beste i verden noe som jeg ikke hadde klart å se film på i det hele tatt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CRT-Rulez
    Den dagen DLP eller LCD slår en bra CRT projector kommer nok aldri i min mening (må nok en annen teknologi til). De nye digitale teknologiene for å kunne gjengi et "perfekt" bilde på f.eks TV skjermer er jo bare BULLSHIT! :evil: sammenlign en god 50 hz TV fra SONY for TI år siden med en widescreen 100 hz fra samme produsenten idag, hvis du ikke er nærsynt med en anelse grønn, blå, grå, gul stær :wink: vil du ganske enkelt se at bildet på den eldre 50 hz TV vil slå den nye ganske greit. Ingen digitale fargeforsinkelser ved bevegelse, ikke noe digitale artifacts og generelt et mye bedre, naturligere og mere fargerent bilde.
    Dette minner meg mye om diskusjonen om vinylplater vs CD-plater på 80-tallet. Også avspillingsteknologien for CD-plater hadde svakheter i starten, men når utviklingen gikk sin gang, så har svært mange forlatt vinylen til fordel for CD-platene. DLP, LCD, DILA, plasma og eventuelt andre pixelbaserte projeksjonsteknologier og skjermteknologier har ennå ikke blitt utviklet til sitt fulle potensial. Hvem hadde trodd at kontrastforhold på 1:1300 skulle bli tilgjengelig på rimelige LCD-projektorer bare for et par år siden? Og vi har bare sett starten på hva som er mulig med DVI-overføring av bilder.
    Dessuten vil jeg hevde at det er forskjell på projektorer og skjermer. Skjermene, enten det er CRT, plasma, LCD eller bakprojeksjon sliter med sortnivået. Frontprojeksjon mot lerret gir helt andre føringer og muligheter for å tweake resultatet, for ikke å snakke om størrelsen på bildet. Kjører du en projektor på et 42" lerret, tror jeg du skal få problemer med å se hønsenetting og andre digitale artifakter.

Når det gjelder 50Hz vs 100Hz, har jeg selv min første 100Hz TV nå, etter å ha hatt 50Hz TVer i mange år (i likhet med de fleste andre). Jeg kan ikke si så mye om fargeforsinkelser; jeg ser dem ikke. Men bildet er godt, og jeg opplever en hovedforbedring: På samme måte som DLP-projektorer gir enkelte problemer med regnbuer, så har jeg problemer med flimring på en 50Hz TV. Jeg blir rett og slett sliten i øynene og hodet av å se over lengre tid på en 50Hz TV. Drar ikke denne videre nå, siden vi er i "CRT-projectorer"-kategorien, men det er fordeler og ulemper med alle teknologier. Jeg hadde nok selv gått for en CRT, hadde det ikke vært for størrelse og støy. Litt tweaking hadde jeg nok kunnet leve med for det foreløpig optimale innen store bilder, men nyere DLP og LCD-projektorer banker CRT på støy og størrelse. Noen ganger må man ofre litt bildekvalitet... :shock:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Men for de aller fleste, og ihvertfall nye brukere så oppfattes digitale mye bedre pga. lysstyrke og pixel-skarphet.
    Noen liker mora og andre liker dattera. Piksel-skarphet lister jeg for min del i boka under "Uønskede digitalartifakter". På dataskjermen er det greit å se hver piksel, men for film ønsker jeg at bildet ser ut som det henger sammen, ikke at det er delt opp i piksler. Jeg ønsker altså IKKE å se skarpe skiller mellom pikslene. Men bildet skal jo være skarpt likevel... Skjønner ihvertfall utfordringen for dem som skal designe disse produktene...
    Men på andre siden så har jeg kollegaer på jobben som kommer å skryter av at de nå endelig har investert i det ypperste innen projectorer og at bildet er 'drittbra'. "Hva har du kjøpt spør jeg?" Svar: Infocus X1 sier de. Så for mange så er det beste i verden noe som jeg ikke hadde klart å se film på i det hele tatt.
    Dette er et godt poeng! Det er viktig å respektere andres preferanser og prioriteringer. At man selv synes noe er dårlig, betyr ikke at dette er dårlig for alle.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette henger sammen med hvilke referanser man har å sammenligne med. jeg med min to år gamle dlp er redd det vil bli dyrt med et besøk hos projection design i fredrikstad.. 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "jeg med min to år gamle dlp er redd det vil bli dyrt med et besøk hos projection design i fredrikstad.. "

Ja, det er ekstremt farlig å se noe som er klart bedre enn det man er vant til.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CRT-Rulez
    En barco graphics 808s ville også se mye bedre ut enn en DLP uansett prisklasse.
    Hehe, så du sier det ja? Det er mange områder digital prosjektører vil kunne se bedre ut enn en Barco 808s. Kammeraten min har et slikt beist, og selv om bildet er veldig bra på den når det er stort sett lyse scener eller stort sett mørke scener, så sliter den veldig med scener hvor det både skal være veldig lyst, og samtidig mørk.

Jeg har selv utført en test av min Sony HS-20 (LCD) mot hans Barco Graphics 808s, de kom overraskende likt ut. Lys-styrken var kanskje største forskjellen, men så var dette på hans oppsett. Har lagt ut bilder og noen kommentarer til testen her:
    http://home.online.no/~tklev/LCDvsCRT/

Mvh.
    Tore K.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tore, du må huske at det er din mening, og all respekt for det. Jeg har selv testet bra 808s'er mot både DLP og LCD, og funnet at de er meget forskjellige. De har som du sier sine styrker og svakheter, det kommer an på hva den enkelte synes er bra, og hva man oppfatter som riktig. Husk også at det er stor forskjell på en 808s som er kalibrert riktig med 'minty' billedrør, og riktig farge-filtrering, mot en som ikke er riktig kalibrert og har brukte billedrør.

Skal selv få låne HS20 iløpet av februar, og det skal bli spennende å se hva den duger til, nå som du kommer med så mye skryt av den. Alltid artig å se på andre projectorer. Den bør være vesentlig bedre en HT12, som jeg har testet tidligere og fant i mine øyne mange svakheter ved.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tore, du må huske at det er din mening, og all respekt for det. Jeg har selv testet bra 808s'er mot både DLP og LCD, og funnet at de er meget forskjellige. De har som du sier sine styrker og svakheter, det kommer an på hva den enkelte synes er bra, og hva man oppfatter som riktig. Husk også at det er stor forskjell på en 808s som er kalibrert riktig med 'minty' billedrør, og riktig farge-filtrering, mot en som ikke er riktig kalibrert og har brukte billedrør.

Skal selv få låne HS20 iløpet av februar, og det skal bli spennende å se hva den duger til, nå som du kommer med så mye skryt av den. Alltid artig å se på andre projectorer. Den bør være vesentlig bedre en HT12, som jeg har testet tidligere og fant i mine øyne mange svakheter ved.
    Hehe, tror ikke du kommer til å like HS-20, det kan jeg godt innrømme. Vi har forskjellig smak når det gjelder hva vi oppfatter som "bra" bilde. Jeg liker "smoothe" bilder, med lite støy i bakgrunnen, og der er LCD suveren. BG808s var en kjempemessig forbedring fra BD800 i så måte, og kom vesentlig nærmere LCD på det området. Denne 808s'ern mangler i denne testen et skikkelig grønn-rør, noe som ødelegger mye for "smoothness" idealet mitt.

Hvis du har sett en skikkelig kalibrert HT12 så er det nok ikke mye å hente på HS-20, selv om HS-20 er vel bedre på nesten alle områder, iallefall "rett-ut-av" boksen. Med skikkelig kalibrering så skal HT12 og HS-20 havne veldig likt bildemessig.

Skal selvsagt innrømme at dersom mørke scener er det viktigste for "opplevelsen" i filmer, så er det ingen annen vei enn CRT å gå. LCD er langtfra perfekt når det gjelder min. lysnivå. Lysnivå forskjellen på max lysstyrke var litt artig å måle, 260 lux i sitteposisjon mot 107 lux fra CRTern. Blir selvsagt ingen rettferdig sammenligning med så stor lys-forskjell. Men det som var interesant er at jeg i mitt eget oppsett, men større duk, samt grå duk har akkurat like høy lys-styrke i sitteposisjon (114 lux).

Mvh.
    Tore K.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er ekstremt høy lysutbytte, det tilsvarer oppimot 30 foot-lambert. Jeg garanterer at med ett strøkent grønnt rør og HD-material så vil 808s'en ha ett helt støyfritt og 'smooth-bilde'.

Vi ser ting sikkert helt forskjell, for det jeg ser på LCD er akkurat det motsatte av det du ser, dvs. jeg ser 'un-smooth' og masse støy. Skal ta en revurdering når jeg tester HS20'en med kalibrering og HD-material. Husk jeg sier ikke at hverken de bedre DLP som HD2 og LCD HS20 oppfattes som dårlig, de er veldig bra, men jeg ser mange ting jeg ikke liker ved de, og det ser jeg også med crt-projectorer i enkelte tilfeller.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er ekstremt høy lysutbytte, det tilsvarer oppimot 30 foot-lambert. Jeg garanterer at med ett strøkent grønnt rør og HD-material så vil 808s'en ha ett helt støyfritt og 'smooth-bilde'.
    Jeg fikk 24,2 ft L når jeg la inn tallene i Smart III regnearket. Dvs. en bredde på 94,5 tommer og gain på 1,0 samt 107 lux fra sitteposisjon. Det jeg synes er litt rart er at jeg med min Sony HS-20 får hele 843 lumens i sitteposisjon på denne skjermen. Det høres veldig mye ut, spesielt når jeg brukte både lav lampemodus og iris lukket. Med irisen åpen og lampen high fikk jeg 1296 lumens. Noe som ligger skummelt tett opptil Sony'ens teoretiske 1400 lumens max.. Mye som tyder på at Sony for en gangs skyld ikke har overdrevet lumen tallene sine i vesentlig grad.

Vi ser ting sikkert helt forskjell, for det jeg ser på LCD er akkurat det motsatte av det du ser, dvs. jeg ser 'un-smooth' og masse støy. Skal ta en revurdering når jeg tester HS20'en med kalibrering og HD-material. Husk jeg sier ikke at hverken de bedre DLP som HD2 og LCD HS20 oppfattes som dårlig, de er veldig bra, men jeg ser mange ting jeg ikke liker ved de, og det ser jeg også med crt-projectorer i enkelte tilfeller.
    Tror nok jeg ser hva du snakker om, men når jeg ser støy på min HS-20, så er det i 90% av tilfellene grunnet kildens svakheter, og da synes jeg det er urettferdig å gi prosjektøren skylden for å vise disse svakhetene. CRT har en veldig fin evne til å ikke vise disse feilene, som kan gjøre at de virker "bedre" og "skarpere" enn det de egentlig er. (Litt gøy å bruke de samme argumentene som du bruker *mot* digitale prosjektører.

Jeg prøvde True Lies i HDTV via JVC-30000 på HS-20ern, og fikk et utrolig artig bilde som resultat. Skal bli artig å høre om du blir like fornøyd med bildet fra din HDTV-spiller m/HS-20.

I går så jeg min første D-Theater film, Daredevil. Ikke den beste bilde-kvaliteten jeg har sett, og helt klart en film jeg heller ville ha sett på CRT. Det varierer veldig fra film til film hvor jeg synes jeg får den beste opplevelsen, men CRT er iallefall den plassen jeg vet jeg aldri vil bli "skuffet" over bildet. LCDen min er såpass mye mer lys-sterk, slik at jeg kan med god samvitighet ha et større bilde uten at det går utover lysutbytte, slik at på lyse filmer, og filmer med høy kontrast i kilden, så vil LCDen se vesentlig mer imponerende ut.

Mvh.
    Tore K.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daredevil blir regnet som en av de bedre transferene på Dtheater, og ser ekstremt bra ut på 9" projector, men den er jo i stor grad veldig mørk, slik at det er sikkert andre filmer som ser bedre ut på LCD. Hvordan ser åpningssekvensen i True Lies ut? Den er jo sånn omtrent semi-mørk, men fortsatt ganske mye lys i de mørke partier, slik at den ser muligens bedre ut på LCD enn Daredevil, derimot Daredevil er ekstremt mørk i mange av scenene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daredevil blir regnet som en av de bedre transferene på Dtheater, og ser ekstremt bra ut på 9" projector, men den er jo i stor grad veldig mørk, slik at det er sikkert andre filmer som ser bedre ut på LCD. Hvordan ser åpningssekvensen i True Lies ut? Den er jo sånn omtrent semi-mørk, men fortsatt ganske mye lys i de mørke partier, slik at den ser muligens bedre ut på LCD enn Daredevil, derimot Daredevil er ekstremt mørk i mange av scenene.
    True Lies sin åpningssekvens var helt grei den, det sorte blir bra siden det er brukbart med lys ellers i bildet. Daredevil derimot er iallefall ikke en film jeg ville brukt for å vise frem LCD prosjektøren min.Syntes også det var en del støy i bildet jeg ikke hadde så veldig sans for, er vel det som kalles "film-grain", noe som vistnok skal være "bra". Men jeg liker det ikke.

Mvh.
    Tore K.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •