CRT sjunger på sista versen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Newcomer JonasP sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nu har jag hämtat min nya DLP (Toshiba TDP-MT8/InFocus ScreenPlay 7200) och levererat min CRT (NEC XG135(1)LC) och tänkte dela med mig lite av mina första intryck och en jämförelse, utifrån en CRT-ägares ögon.

För det första så skedde DLP-demon före köpet i ett vardagsrum som saknade mörkläggning så en filt hängdes upp över gardinstången och täckte inte hela fönstret så gott om förmiddagssol släpptes in i rummet. Detta gör att jag inte kan göra någon direkt rättvis jämförelse ang. svärta, men jag ger vill ändå dela med mig av mina first impressions.

Två DVD:er spelades under demonstrationen, och två DLP-projektorer var inblandade.

DVD:er:

- Robbie Williams live konsert (ja vilken har jag ingen aning om, jag är ingen Robbie-fan )
    - Toy Story 2

Projektorer:

- Toshiba TDP-MT8 (InFocus ScreenPlay 7200)
    - Marantz VP-12 S3 (endast konsert-dvd)

Vi började med Robbie-konserten på MT8:an och vid första scenen fick jag känslan att jag ville skippa hela affären och åka hem, de 100 milen jag hade åkt natten innan, utan projektor!

Kameran började i bakre delen av konsertlokalen och panorerade över det mörka rummet och etagen som på varje våning och med jämna mellanrum hade lampor som gav ett helvitt ljus på duken. Visst hade jag hört att DLP hackar vid panoreringar, men detta var ju löjligt. Dessutom eftersom det handlade om vita objekt som panorerade med en mörk bakgrund vilket är ogynnsamt för regnbågar, så var det flimmer över hela duken.

Panoreringen stannade vid scen där Robbie stod på scen med röda trappsteg bakom sig. Precis som jag sett tidigare på en okalibrerad InFocus SP5700 var färgerna lite överstyrda och de röda trappstegen nästan vibrerade och hoppade ut ur duken. Men det går att rätta till med lite lätt inställnig.

In med Toy Story 2 och första delen där Buzz Lightyear är "inne" i datorspelet. En scen som jag är väl bekant med eftersom jag har två småbarn som älskar Buzz, samt att det är en ypperligt bra demo-scen som jag brukar köra titt som tätt på CRT-projen.

Betydligt bättre skärpa och kvalitet på utgåvan så mycket mindre brus fanns på bilden. Min direkta känsla var att det ser precis ut som på min CRT. Då det handlar om snabba klipp än om panoreringar så såg jag inga tendenser till hackande vid dessa. Inte heller var några regnbågar uppenbara, dock fanns de där om jag tittade efter dem. Färgerna kändes klockrena, mycket lika dem på min CRT. Nu ska vi komma ihåg att detta var i ett ljust rum, men ljusintensiteten i detta rum uppskattar jag som densamma som hemma med CRT i helt mörkt rum, så bilden i detta klipp blev riktigt lik CRTn.

Något mycket störande dock var det högfrekventa pipet färghjulet ger ifrån sig. Det visade sig dock senare på kvällen att det är bara på vänster sida om projektorn (linsen sitter på vänster sida) som pipet/vinandet hörs, och flyttar man under/framför/höger om projektorn så hör man inget något av pipet.

Fläktljudet är subtilt, men det finns där naturligtvis.

In med Marantzen och in med konsert-DVDn. Den första scenen med panoreringarna hade även här hackighet, dock lite mindre. Vi provade med både interlace och progressiv signal, och det hackade marginellt mer vid interlaced signal. MT8:an matade vi enbart med interlaced signal, så det är möjligt att via min Lumagen Vision scaler, hackandet blir något mindre.

Regnbågar fanns även här på Maranzten, dock betydligt mindre men för mig klart märkbara. Demonstratören (hej Christian) såg inga direkta regnbågar på någon av de två projektorerna.

Det kändes tydligt att Marantzen har ett längre ljusflöde. Bilden var mattare i det ljusa rummet, och färgerna lite bleka. Dock var denna projektorn inställd så jag kan inte ge en rättvis jämförelse ang. de röda trappstegen, som på Marantzen i det ljusa rummet såg lite väl bleka/rosa ut.

Fläktljudet på Maranzten uppfattade jag som likvärdigt med MT8:an. Dock finns inget spår av pip/vinande från färghjulet.

Lite jämförelser med min CRT då. För det första så har det varit mycket snack om att bilden på en digital projektor (DLP i detta fallet) ger en mycket skarpare bild. Det vet jag inte om jag håller med om, visst, nu hade jag bara ställt in 480P/576P på min CRT, men skarpheten i Toy Story 2 var lika bra som på DLPn. Det förvånade mig lite!

Det finns inga spår av hackighet vid panoreringar på CRTn, och naturligtvis inte heller regnbågar.

Bildmässigt om man bortser från regnbågarna och panoreringarna, och tar hänsyn till att DLPn jobbade i ljust rum och CRT i 100% mörkt (än om ljust tak och väggar, se lite bilder på rummet va länken längst ned i inlägget) så kändes bilden rätt lik den från CRTn.

Dock när DLPn kommer ned i biorummet så blir detta dess akilleshäl, och vi får se hur jag upplever svärtan/det höga ljusflödet i biomörkret. Och det är ju film i mörket som är intressant (iaf i mitt fall med dedikerat biorum).

För mig har just svärtan varit en viktig del av upplevelsen. Nu kommer naturligtvis trycket i bilden på DLPn att lägga till lite "wow-känsla", men samtidigt kommer "wow-känslan" i svärtan på CRTn att minskas.

Det blev rätt långt detta. Hoppas att någon finner det intressant.

Jag återkommer med mina intryck från biorummet när jag hunnit packa upp projen ur lådan (kom hem sent i går kväll efter 230 mils projektorbusiness).

Edit: Nu var ju inte denna projektor med i shoot-outen, men det är generellt sett en projektor som har fått fin kritik och fortfarande en relevant jämförelse produktmässigt när man ser till priserna då nypriset för MT8 i Tyskland är ca 50,000 kr och begagnatpriset för en XG i mycket bra skick ligger runt 40,000 kr. MT8:an kanske största svaghet är just det relativt höga ljusflödet.

Notering: Under testet så kördes projektorn på normalläget 200W lampeffekt. Det finns även ett 250W high power läge för den som vill ha lite mer tryck i bilden, kör den i ljust rum alternativt har ett väldigt stort rum/duk.

Personligen ser jag ingen anledning att köra denna redan relativt ljusstarka projektorn på något annat än normalläget 200W.

I 250W high power läge ger projektorn ca 1000 ANSI.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testat lite mer nu och några andra filmer och jag stör mig mycket över svärtan. Just nu längtar jag tillbaka till min CRT :cry:

Kommer att prova lite andra dukar, Stewart FireHawk och om jag får tag på, prover från Da-Lite High Contrast Da-Mat och High Contrast Cinema Vision.

Fixar inte det samt färgändring av tak/väggar i rummet svärtan till en acceptabel nivå får jag lov att sälja projektorn. Men någon CRT har jag lovat mig själv och frun att det inte blir igen, så det får jag hålla fast vid :shock:

*deprimerad*

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, sortnivået er det store ankepunktet... Litt mer hakking under panoreringer må du nok også vende deg til om du ikke skal gå tilbake til CRT.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dom hackningarna i panoreringarna jag beskrev tidigare var under demon när jag köpte projektorn, och via en Denon A11SE (?) dvd-spelare, samt just den konserten.

Jag har inte sett någon störande tendenser till hackningar på de region 1 och region 2-filmer jag har spelat sedan jag kom hem med projektorn, och inte heller under förekommande långsamma panoreringar. Så jag vet inte om det var något speciellt som ställde till det för ögonen vid just den kosterten. Kanske var det faktumet att det var kraftigt provocerande förutsättningar för regnbågar samtidigt som det panorerade som fick det att framstå som att det hackade mer än det egentligen gjorde?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •