Barco 708 gikk i sort, lys i enden av tunnelen!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Barco 708 gikk i sort, lys i enden av tunnelen!

HJELP!
    Har en Barco 708 som plutselig gikk i sort i dag. Den surret og gikk, og hadde gått i kanskje 10minutter, da den bare ble sort. Ingen reaksjon. Ikke lys i panelet på baksiden, INGENTING. Hva gjør jeg nå?
    -totto

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Troligtvis power supply som gått.
    Testa och byta säkringar och se om de går igen.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,du finner info her: Barco 701/708/Cine7 Tips and Manuals

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da må jeg bytte MAIN AC FUSE som er markert på bildet der? Er dette vanlige sikringer som kan kjøpes hos Expert, eller må man til en "spesialist" sjappe? Hva må man evt betale for ett nytt power supply hvis det er det som er gåent?

Edit: har prøvd å fjerne frontdekselet nå, med det resultat at hele skuffen kom løs. Fikk ikke av bare fronten desverre... Leste på siden som det ble linket til over her at det HENDTE at de to sikringene på høyre siden ryker uten grunn.. MEN, finnes det noen måte å sjekke om disse har røket på?
    -totto

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Japp det är bara att testa dem med en ohm mätare.
    Ta loss dem och sätt ena test polen på ena sidan och andra test polen på andra sidan.
    Är den hel så räknar den ner till 0 annars inte.
    Det står på vad det är för säkring.
    Förr fanns de hos clas ohlson men nu är det lite knepigare.
    Det sitter keramiksäkringar som standard men glassäkringar med samma värden funkar lika bra.

Om du byter dem och de går igen så kan du räkna med en kassa PS.

Jag tror jag har en liggande iaf.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som sagt lest at det hender at de hovedsikringene bare ryker uten videre.. Skal teste det i kveld. Bare å krysse fingrene Hva skal du evt ha for ett nytt PS?

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde nå, og det var den 3amp sikringen til power supplyet som hadde røket. Kan dette bare skje uten videre? Noe estimat på evt når denne vil ryke dersom jeg bytter denne og det er feil på PS? Går det 2 min eller kan det gå mange timer?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av totto
    Jeg prøvde nå, og det var den 3amp sikringen til power supplyet som hadde røket. Kan dette bare skje uten videre? Noe estimat på evt når denne vil ryke dersom jeg bytter denne og det er feil på PS? Går det 2 min eller kan det gå mange timer?
    Er det noe galt med PS, vil somregel sikkringen ryke på nytt, og da gjerne også med en gang du kobbler på strømmen og prøver å starte projektoren.

Har lest om at disse sikkringene i PS tilsynelatende kan ryke helt tilfeldig uten at det trenger å være noe galt med projektoren. Det kan jo bety at det tilfeldigvis kan skje etter nye 2 minutter etter at den er skiftet, men også bety at det aldri mer vil kunne skje igjen, innenfor projektorens levetid.

Dette kan kanskje komme av støy pulser på 230v linja fra nettleverandøren, eller at projektoren rett og slett er blitt konstruert sånn.

Regner med at den sikkringen du nå måtte skifte er laget akkurat sterk nokk til å kunne beskytte de kretsene den skal, og at disse igjen kan belastes litt forskjellig, avhengig av oppsettetog andre effekt hungrige komponenter i projektoren.

Barco strømforsyningene kjøres ganske varme og er blandt de komponentene som er ganske normalt kan feile. Derfor vil jeg tro at barco har spart litt på dimmensjoneringen av strømforsyningene slik at det ikke nødvendigvis er sånn at den kan dekke alle maks effekt eventualiteter som kan oppstå i alle projktorens kretser samtidig, men at pga at det er meget skjeldent dette intreffer at de har kommet frem til en løsning der den vil bli stabil og yte "nokk", noe som det er meget vanlig å gjøre i mange tekniske sammenhnger, der det blir tatt hensyn til det å tjene penger, og det ikke velges å overdimmensjoner for alle eventualiteter.

Som et eksempel kan men vel ved å regne ut maks forbruk til alle kjente komponentene i en PC, og utifrifra det se at de fleste strømforsyninger i PCer ville mest sansynelig slite litt hvis man fikk alle forbrukere til å trekke maks effekt ut samtidig.

For en CRT projektor kan det vel lønne seg å sjekke fysisk oppsett og lerret/projektor geometri så man slipper å bruke så store konvergens og bilde geometri korrigerende innstillinger, for å få ned effekt forbruket noe. CRT projektorer trenger ofte forskjellig tilført effekt utifra bilde oppløsning, frekvenser og bildesigna innstillinger, og sliter man med å få sikkringer og SF til å holde, bør man kanskje prøve andre innstillinger for dette også.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2: Takk. Det oppklarte litt. Skal skaffe meg ett par sikringer og prøve etterpå så får vi se. Har kjørt prosjektoren på dette oppsettet ganske mange timer, og det her skjedde plutselig. Jeg startet den opp som vanlig, satte innstillingene på utgangen på pcen, fikk ett nydelig bilde som vanlig og etter 5 minutter, før jeg rakk å starte filmen en gang, så gikk den i sort av seg selv. Ikke noe reaksjon @ all. Sjekka alle 4 sikringene i går, og den som går til PS var da kaputt. Krysser fingrene for at det fungerer stabilt etterpå. Har fått pris på nytt PS så det er jo ett alternativ også.

MEN, jeg oppdaget en ting når jeg tok ut den skuffen under linsene, og det var at det kun satt EN vifte i den. Alt jeg har sett av bilder inneholder 2 vifter. Er det noen egen tilkobling for å sette på en vifte til? Jeg har noen super-stillegående som som fulgte med prosjektoren som jeg har tenkt å montere inn, så det ser ut som jeg må klippe ledningen til den som er der fra før, og sette på en sukkerbit. Kan jeg da evt koble til to vifter på samme ledningen eller vil det bli overbelastning?

Mvh
    Tor J.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten update: Jeg satte i ny sikring nå, og i det jeg satte i sikringen så blinka det raskt, og sikringen røyk igjen. FUBAR Powersupply eller? Eneste jeg fikk tak i var en som var merket T3,15A - 250v, og på den orginale så står det F3.15A - 250v. Har det noe å si om det er treg eller rask sikring? Dette fungerte ihvertfall ytterst dårlig. ALLE tips mottas med takk

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker jo som om PS'et har gått dukken.. Noen som har ett liggende? Har jeg noen garanti for at dersom jeg bytter ps at det ikke ryker igjen etter 1 mnd? Eller er det sjansespillet med gamle barcoer? Har sendt pm til mrking, men håper noen andre har noen innspill her også...
    -t

Newcomer Syltynn sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten update: Jeg satte i ny sikring nå, og i det jeg satte i sikringen så blinka det raskt, og sikringen røyk igjen. FUBAR Powersupply eller? Eneste jeg fikk tak i var en som var merket T3,15A - 250v, og på den orginale så står det F3.15A - 250v. Har det noe å si om det er treg eller rask sikring? Dette fungerte ihvertfall ytterst dårlig. ALLE tips mottas med takk
    Du har rett vedr. sikring. T= Treg sikring og F= kvikk (flink på tysk?)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker jo som om PS'et har gått dukken.. Noen som har ett liggende? Har jeg noen garanti for at dersom jeg bytter ps at det ikke ryker igjen etter 1 mnd? Eller er det sjansespillet med gamle barcoer? Har sendt pm til mrking, men håper noen andre har noen innspill her også...
    -t
    PowerSupply i disse 70X projektorene kjøres vel ganske hardt og varmt hele tiden (i likhet med andre baco modeller) , og det er vel ikke så skjelden at den er den som først og oftest tar kvelden.

Det at HV supply, SMPS og AC inngangs kortet er inkludert på samme PS kortet, reduserer vel ikke akkuratt denne feilings prosenten (det er vel enkel sansynelighets beregning), og 70X modellene har vel også den svakheten at de er mere følsom for feil som kan oppstå pga sporadiske HV overslag som generellt kan forekomme i CRT projektorer.

Mulige HV overslag og plassering av spennings følsom elektronikken i nærhet av rør osv, er vel ikke helt den beste på 70X modellene, og det er vel nesten utrolig at disse projektorene er så stabile som de er, med tanke på at de typiske knitre lydene man hører når projektoren slåes på eller av, kommer fra små overslag som lager lyd utifra de samme prinsippene som gjelder for tordenvær. Slår man av en typisk CRT projektor i et helt mørkt rom, kan man ofte ganske lett se at det foregår en del utladinger.

Det at du bare hadde en kjølevifte, kan kanskje være en av årsakene til at den røyk tidligere. Muligheten for at man får en uheldig kjøleluft transport gjennom projektoren når det bare er en vifte og to viftehull er jo også ganske stor.

Man har derfor ikke etter min mening noen serlig holbarhets garanti når man skifter PS eller andre deler på disse etter hvert litt til årskommende projektorene, men man har vel ikke noen 100% sansynelighet for at en helt ny lampebasert projektor vil fungere i årevis heller, så man må vel se utgiftenen man har til deler litt ut i fra interesse, nytteverdi og stadig vurdere dette når noen deler ryker og må reppareres/skiftes ut.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill og kloke ord folkens..

Det ser nå ut som det løser seg. Jeg har vært i kontakt med Hallvar Saus angående reparasjon av mitt eksisterende PS. Han bor ca 15min kjøring fra meg så det passer utmerket. Skal besøke han i neste uke og få en tilbakemelding på hva som er galt, og hva det vil koste og få det reparert. Har en god følelse på at dette ordner seg..

Det er sprøtt hvor mye man savner prosjektoren sin når den bare står der, ubrukelig.. Når jeg får den opp igjen, så blir det Black Hawk Down i 720p Fordelen med å reparere er at jeg kan få byttet akkurat det som er feil, og jeg har jo også en garanti fra Hallvar på jobben, så da bør det være safere enn å kjøpe ett brukt ett...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •