Rørtilstand - CRT eksperter - sjekk bildet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rørtilstand - CRT eksperter - sjekk bildet

Dette er bilde av en 1209s + IRIS med HD120 rør, 1600 timer, blå og rød oppgis til 10, grønn til 9,5. Brukt i simulator.

-barco1209stubes-jpg

Er bildet bra nok til å si noe om tilstanden?

Og hvor mye er en slik projektor verdt? (Har tenkt å kjøpe, ikke selge.)

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Dette er bilde av en 1209s + IRIS med HD120 rør, 1600 timer, blå og rød oppgis til 10, grønn til 9,5. Brukt i simulator.

-barco1209stubes-jpg

Få den demonstrert, det er mitt tips.

Ellers ser det ut til å være 9-8-9, grønn har lett slitasje, men den er jevn over hele røret, så det ser helt ok ut, men det kan være værre enn det ser ut til og.

Forresten er skalaen slik:
    10 - Nytt rør
    9 - Brukt, men ikke merkbart slitt
    8 - Brukt, men bare lett synlig slitasje over hele røret
    7 - Brukt med noe redusert ytelse, eller lett ujavn innbrenning

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt lite bilde desverre. Slik rørene tar seg ut på bildet ser det bra ut, men det er en faktor til som er veldig viktig når projektorene er brukt til det formålet. Vis røret er kjørt veldig hardt i de 1600 timene kan fosforet ha blitt "ruglete". Dette er spessielt vanskelig å se på panasonic rør. På sony rør blir fosforet mer krystalaktig hvis røret er kjørt hardt, da kan man se at overflaten glitrer litt.

Måten man ser det i bildet er at man får et slør av bittesmå flekker som ikke lyser opp. Det ser man veldig godt i et helt hvitt bilde. Alle bilderør har noe som heter fosfor grain så noe ugjvenheter vil det alltid være.

Mitt beste råd er å ta en kikk på projektoren hvis du har muligheten, skru av linsene og kikk på overflaten av fosforet om det er helt glatt. I tillegg bør du skru den på og sette på et helt hvit bilde på projektoren. Skru ned kontrasten og se på fosforet om du kan se sløret.

Det å bedømme bilderør kommer litt med erfaring. Jeg syntes ikke skalaen med bildene som viser hvor hvitt/brunt røret er, er en god skala, kun en pekepinn på stand.

Vanskelig å si hvor mye den er verdt i dag, men kanskje 20-25k hvis den er strøken.Du kan sikkert få den dyrere eller billigere hvis du er heldig.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du muligheten til å kikke på den så ta med deg en LED lykt. har du en SonyE. mobil så har noen av disse inne bygget LED lys til å ta bilder med. Dette lyset er helt supert til å se på rørtilstanden med.
    Vanlig lommelykt er håpløst pga det gule lyset.

Kjelli

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht

-barco1209stubes-jpg

Det er litt vanskelig å utale seg om tilstand og verdi på denne ut fra bildet og timeteller osv, spesiellt pga de fosfor faktorene som Bullfire nevner.
    Er man ny med CRT projektorer, er det vanskleig å vite hva man skal se etter i et test bilde eller rett på fosfor flatene for å få med seg de faktorene som degraderer bilde ytelsen. Man må vel nesten ha sett hva en tilsvarende projektor med riktig innkjørt og oppsatte rør/ farge filtrert og kalibrert, kan prestere før man ser hvordan tilstanden til litt hardkjørte rør med selv med lavt timetall kan påvirke neggativt. Hvor stor del av fosfor flaten på det røret har slitasje har også ofte en del å si for hvor godt det er egnet for å få et godt hjemmekino oppsett med god utnyttelse av fosfor og projektorens oppløsning.

En annen ting er det at enkelte barco projektorer som er brukt i simulator sammenheng, kan være moddifisert til å kjøre uten offset vinkel, med bued skjerm osv, og det kan være nødvendig å "modde" tilbake for å kunne bruke den greit i en hjemmekino.

Ellesrs skriver du at projektoren har HD120 rør. Det er vel egentlig ikke rørene, men linsene som går under den betegnelsen, mens standard rør for 1209s kan vel være av typen P19LCP07, PT22-22 eller P19LUG. hvor det siste er det som går for å kunne bli mest skarptegnende.

Prisen, og hva den er verd kan derfor være litt vanskelig å angi, og det må vel selger og kjøper komme frem til sammen, men disse projektorene kan vel selges for alt mellom gi bort pris -75 000,- i disse dager, og skal jeg tippe på en grei pris for denne, ville det kanskje være en plass mellom 10 000-25 000, ut i fra den litt sparsomme informasjonen og bildet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant plutselig denne 1209s på eBay så jeg blei litt ivrig. Selges fra et firma ca 4t unna meg og de gir 14 dagers returrett på kjøpet.

eBay annonse
    Hjemmeside selger

I skrivende stund (10 timer igjen) ligger den på 20 000 kr, så den er vel ikke noe røverkjøp da.

På hjemmesiden til selger, som viser seg å være å være bruktforhandler av CRT, så forlanger de 80 000 kr for denne projektoren. De selger også nytt grønn rør til 16 000 kr, så da kan vi jo anta at det røret er litt slitt.

Får litt dårlig magefølelse nå da viser seg å være en forhandler og han ikke klarer å legge ut bedre rørbilder enn det der, samt at han angir standen til rød og blå til 10, samt at han dumper apparatet på eBay.

Må putte isen tilbake i magan igjen :-D

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er man ny med CRT projektorer, er det vanskleig å vite hva man skal se etter i et test bilde eller rett på fosfor flatene for å få med seg de faktorene som degraderer bilde ytelsen.
    Ja, jeg synes dette er litt vanskelig, man kan lese så mye man vil men her trenger en erfaring.

Ellers bor det en lokal Barco-guru ikke langt unna, Rob Dingen, som har en Cine9 i taket. Han kalibrerte min DLP projektor, så jeg får vel gå litt i lære der.

Forresten så er det en Cine9 med 11 timer på til salgs for 160 000 kr ikke langt unna. Selv om pris/kvalitet forholdet er bra, er det vel drøyt å starte med en slik CRT :-D

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gikk for nærmere 30 000 kr til slutt, så det var kanskje ikke noe røverkjøp likevel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spatz har godt ord på seg så vidt jeg har registrert, så det er sikkert tryggere å kjøpe av han en av en "tilfeldig" selger på eBay. Prisen er jo litt vanskelig å bedømme, men normalt sett er det en veldig bra projektor, har samme selv! Virker som det fortsatt er mulig å oppnå brukbare priser i Tyskland.

Når det gjelder rørslitasjen ville du nok ha kommet innpå det ubrukte fosforet på sidene hvis du skulle ha brukt 16:9 lerret. Da vlle du muligens ha sett overganger mellom brukt/ubrukt fosfor på sidene, selv om slitasjen ser ut til å være liten. Dette er ihvertfal noe jeg legger merke til. Min har mere slitasje på det grønne, men har brukt mere av bredden.

Gunnar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •