CRT igjen.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34

Tråd: CRT igjen..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    OK. Det er mulig jeg ikke vil bruke interface likevel. Tror kanskje en HDCP-stripper vil gjøre nytta bedre. Da gjør scaleren D/A-konverteringen og sender signalet ut som RGBHV. Spørsmålet er om DVI-interfacet eller scaleren har best D/A-konverter. Scaleren er jo noen år gammel allerede, men har sikkert en god D/A-konverter likevel.
    Tittet litt mere på 1080i materiale fra Snazioen i går, og sammenlignet litt med HD-DVD spilleren. Sistnevnte starter bar opp av og til, og det viste seg raskt at fargene er helt på trynet. Jeg burde kanskje benytte meg av angreretten og få pengene tilbake istedet for å få den reparert?

Et annet problem som har dukket opp er denne PCen. Under booting får jeg memorydump med feilmeldig om Page fault in nonpaged area eller noe sånt. Har prøvd å starte på tidligere "Known good configuration", men ingen suksess foreløpig. Må starte i Safe Mode.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WinXP restore point et par uker tilbake i tid hindret faktisk nyinstallasjon av OS. Jeg fikk faktisk litt mere tiltro til WinXP etter dette..

HD-DVD spilleren måtte returneres til MPX. De brukte 3 dager (etter purring!) på å knø ut et returnummer til meg, og da bestemte jeg meg for å bruke andreretten istedet for å ta en ny spiller. Kjøpte en HD A1 her på bruktforumet, og den fungerer fint. Driver og sammenligner litt mellom PC, Snazio og HD-DVD med samme kildematerialet. Dessverre ser det ut til at Barcoen har et problem. Det er horisontal banding/streaking på det blå røret som dukker opp etter en halv time eller så. Er tilstede på alle kilder, men det virker som det er mest synlig på HD-DVD av en eller annen grunn. På enkelte klipp ser jeg det bare hvis jeg titter inn i røret, mens i andre ses det tydelig på lerretet. Skal prøve å isolere problemet senere i dag.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet viste seg faktisk å være RGB-kabelen. Merkelig siden problemet kom først etter ca 30 minutter. Typisk når en eller annen komponent blir varm og begynner å oppføre seg dårlig.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått satt gråskala nogenlunde fra HD A1 spilleren, og satt sort og hvitt-nivå nogenlunde likt for både HD A1 og Snazio. Justerte gråskalaen med gratis HD-testmønstere som jeg har lagt på DVD-R i HD-DVD format. De samme mønsterene i .ts format kan jeg spille av på Snazioen, slik at jeg har samme utgangspunkt for kalibreringen. Jeg bruker hele tiden samme minne på Barcoen, slik at hvis jeg skal få gråskalaen på HD A1 nogenlunde lik på Snazioen må jeg bruk Gain/Offset innstillinger i scaleren for en av dem. Det ser ut til at dette er mulig i scaleren via RS232. Gain, Offset, individuell gamma for RGB, blå og rød fargemetning er innstillinger en har tilgang til.

Jeg har ikke hatt scaler før, men jeg må si at det er veldig lettvint. Ingen problem med plassering eller størrelse på bildet med Barcoen. Heller ingen synkproblemer. Fra HTPCen mister jeg ofte synk hvis jeg gjør en liten endring på porch-settingene. Med scaleren kan jeg øke bildebredden til 100% av rasterstørrelsen uten problem. Hva gjør scaleren som ikke PCen klarer?

Jeg kjører nå 1080i@60Hz på både HD A1 og Snazio, og scaleren leverer ut 1080P@60Hz. Kan også bruke 48 og 50Hz, men da synes jeg bildet blir for hakkete under panoreringer. Går jeg ned til 1440x960P kan jeg også få ut 72 og 75Hz.

PCen kjører jeg bare "passthrough". Skal prøve å sette den opp til 1080P og sende signalet gjennom scaleren for å få tilgang til scalerens lys/kontrast/størrelse/plassering justeringenr etc.

Det er nok enda litt skarphet å hente, men bildet er veldig detaljert og samtidig behagelig på godt materiale. Jeg fikk tilbake den "gode følelsen" som jeg ikke helt fikk til med Benq DLPen.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble til at jeg solgte Barcoen til fordel for en JVC HD-1. Har ikke fått brukt JVCen så mye enda, men den fungerer veldig bra, ihvertfall på HD-materiale. Har omtrent ikke sett DVD på den enda. Jeg savner den dype rødfargen og det absolutte sortnivået fra Barcoen, men ellers kan jeg godt leve med JVCen. Den har god kontrast, og er veldig bra i mørke partier. Mange på AVS-forum klager på fargene, spesielt på overmettet grønt. Jeg har ikke merket mye til dette.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe det ble omsider hd1 på deg og ja. Jeg er knallfornøyd med min. det eneste som du nevner er at jeg savner den dype rødfargen og absolutt sort som cine9en var helt rå på, men man kan ikke få alt tydeligvis. :/

blir det 2.35:1 løsning på deg nå da?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. joda det ble til at jeg byttet en stund før jeg egentlig hadde tenkt.. Gunstig dollarkurs, og brukbar pris på Barcoen ga utslaget. Vi får se etterhvert hva som skjer. Ingen tvil om at det er mange fordeler med en digital projektor, selv om CRTen fortsatt har sine sterke sider.

Hadde tenkt litt på 2.35 CIH, men jeg har ikke mere enn 2.8m bredde tilgjengelig uten å komme i konflikt med høyttalerne. Da synes jeg 16:9 bildet blir litt lite, hvis jeg da ikke skulle få ferdig 4-veis maskeringssystemet mitt.. Jeg har ikke scaler for tiden heller. Kan jo bruke HTPC til noe materiale, men jeg foretrekker HD-DVD eller BD fra PS3. Bruker du linse/scaler med din?

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker crystalio 2 og schneider cine digitar anamorph linse. i tillegg bruker et valset 3 meter bredt lerret.

må si jeg er utrolig fornøyd. det er en knallbra kombo som kan anbefales på det sterkeste.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bua lerret?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yupp .

hadde ikke du et torus lerret som du brukte/bruker?. det er vel bra å bruke isåfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg brukte det en periode, men det hadde noen ulemper. Først og fremst pga defekter i Draper M2500 duken. Jeg gikk over til flatt etterhvert. Dessuten var det for lite til bruk med JVCen synes jeg. Solgte det sammen med en projektor for et års tid siden. Det er overkommelig å bygge et slikt. Hvis jeg gjør det igjen skal jeg spandere bedre duk enn sist. Har du sidemaskering på lerretet ditt?

Er usikker på dette med linse. Hadde vært morsomt og prøvd. Leser litt for skjellig om fordeler og ulemper. Hvis det ikke kommer HD-materiale som gir 1080 linjer i 2,35:1 er det jo egentlig ingen gevinst i oppløsning. Du må jo først skalere bildet opp, og deretter brukes optikken til å skvise bildet ned/eller dra bildet ut til 2,35:1 igjen. Du vil jo vinne en del lys iogmed at alle pixler brukes. Vi får se hva jeg gjør etterhvert. Uansett er bildet bra som det er. Koblet opp Clark tactiles i går kveld, og satte på Matrix Reloaded på HD-DVD. Det endte med at jeg så hele filmen.. Fabelaktig detaljert.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    maskering har jeg ikke men jeg jobber med å snekre til en motorisert løsning som kan gi meg 16/9.

om du har så mye å hente på å bruke en anamorph linse, vel du må nesten se det selv. det hjelper med 33% flere pixler som c2en kan kose seg med, i tillegg til litt ekstra lysutbytte kommer godt med når bildet er 3 meter bredt.

jeg ser ihvertfall en markant forskjell ved bruk av flere pixler, selv om teorien tilsier at det ikke skal hjelpe. enkelte produsenter bundler vel også anamorph linse med projektorene sine

det som kan være et problem er om man kjøper en linse av litt dårlig kvalitet. Man mister da gjerne skarphet i bildet og man får som følger en kjipere opplevelse av bildet enn om man bare zoomer projektoren opp til man dekker det ønskede området i 2.35:1 lerretet.

for å avslutte vil må jeg si at å se film i 2.35:1 er bare fantastisk mye mer morro enn å sitte å se på et bilde med 2 svarte ubrukte felter.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare såvidt sett 2,35:1 m/linse, men det ga uten tvil et meget stilrent inntrykk. Bildekvaliteten var god, men jeg hadde ikke sett dette oppsettet på annen måte enn dette.

Ellers har jeg vært innom Biltema i dag og handlet noen lager, og div småtteri som kanskje kan brukes til maskeringssystemet. Jeg er i tvil om jeg skal lage 4-veis system m/"rullegardiner" for både horisontale og vertikale masker, eller om jeg skal gå for motoriserte gardiner for de horisontale maskene. Jeg er i kontakt med en eBay selger som skaffer meg motorisert gardintrekk på 13' m/IR-fjernkontroll (uten selve gardinene) for ca $260. Regner med ca kr 2500,- m/mva, frakt + div. Dette er vel ca halve prisen i forhold til hva jeg må betale her. Systemet kan bære tunge gardiner, og jeg tror det går fint å sy inn vekt i kanten av gardinene for å få en fin rett kant mot lerretet. Det må nok mekkes litt hvis jeg skal få lagt inn "presets" for flere aspektforhold. Tror det bare er lukket og helt åpen som er i systemet nå. Du kan dog stoppe hvor du vil ved å trykke "stop" på fjernkontrollen, men ikke så elegant som en kunne ønske.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det høres ut som du er inne på en grei løsning der. keep me posted, da jeg er veldig interessert i løsningen din.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •