BG-DVI, Skygge på teksten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BG-DVI, Skygge på teksten

Er det flere som har problem med hvit skygge på teksten? er dette som kalles ringing?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer du å ta et bilde av problemet?
    Ringing kan se ut som en hvit skygge, men et bilde hadde hjulpet.

Kjelli

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydmann
    Er det flere som har problem med hvit skygge på teksten? er dette som kalles ringing?
    Det er ringing ja.
    Nettopp derfor bruker ikke jeg Port3..

Har ikke hatt noe problem med BG-DVI på port5, men det krever jo litt innsats for å få til.

Jeg demonterte en gammel VGA->RGBHV boks.
    Fjernet all innmat, loddet av BNC kontaktene og DB9 kontakten på BG-DVI kortet og utvidet VGA hullet til å passe DVI kontakt, så loddet jeg på 75ohm kabel (fra supra AV3) mellom BG-DVI og BNC kontaktene.

Da slapp jeg kjøpe 8m HDMI->DVI kabel, og kunne bruke RGBHV kabelen som allerede var påplass.

Jeg skal gjøre en liten endring til på kortet og det er å lage en 5v supply i steden for å ta 5v fra DVI kontakten.
    Finner bare en 12v batterieliminator/lader, og lager en enkel forsyning i boksen med 7805 og 2 kondensatorer.

Tingen nå er at BG DVI kortet driver å skrur seg av og på hele tiden når jeg starter opp spilleren og det tar 5sek ekstra tid før bildet er oppe.
    De som har A1/XA1 HD DVD har ikke lyst til å vente lenger enn den tiden spilleren bruker på å starte opp

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du ta et bilde av fenomenet du er plaget med Lydmann?

Det finnes ganske mange fenomen som kan være gjeldende hvis du får slike skygge effekter eller lyse konturer rundt lysterke deler i bildet, og ut i fra beskrivelsen synes jeg det ble en del ukjennte

Tenker blandt annet på Halo, Streaking i tilegg til slik ekko effekt som du mistenker.

Halo (kan sees i naturen blandt annet med å se på månen en klar vinterkveld, og hvis det er en del iskrystaller i lyfta, ser man tydelige ringer som kan ha litt regnbue effetk også ut i fra den lyse månen.) og på CRT projektorer sees gjerne halo som opplyste ringer rundt lyse bildefelt på en mørkere bakrunn. Man kan vel deles opp i to grupper også, der en type halo vel er Optisk betinget pga vinkler på flater odv mellom linse og fosfor flate og kan reduseres betraktelig med veske kobblet objektiv (LC) der det bakerste lins elementet danner glykol kammeret og er satt sammen med en tetnings belg mot CRT røret, og monteres sammen som en egen enhet gjerne med et primær farget C-element. å gå fra HD8 -> HD144 linser har en gunstig effetk på slik optisk halo, selv om den ikke klarer å eliminere den helt.

Den den andre årsak til synlig halo, kanvære i det elektroniske domene og er vel en syneliggjøring av hvor nøyaktig projektoren klarer å stye elekton kanonen og tegne bildet på fosfor flaten uten at deler av catode ståle energien treffer områder på forsfor flaten som ikke skulle ha energi tilført.
    Utskiftinger til bedre kondensatorer på RGB forsterker og neckboard er vel bland de ting som har gunstige effekter på dette.

Streaking er også en effekt i det "elektroniske" dommene, som enkelte projektor modeller sliter mere med enn andre.
    Dette sees gjerne som en horisontal forstyrrende lys intensitets stripe på en eller begge sider av deler i blide som holder en høy lysintesitet mot bakgrunner som er sort eller enda værre grått.
    Rulle tekst på slutten av filmer er ofte ganske avslørene dersom prjektoren her problemer med dette.

Her er et bilde No12 tok av streaking effekten på sin Sony 1292 som er en 9" CRT modell som er ganske beryktet streaking (samt viftestøy....) http://avforum.no/forum/attachments/..._streaking.jpg Dette er ikke så tydelig kanskje, på dette bildet så no12 sin 1292 var vel egentlig et meget godt 1292 eksamplar. BG808s er ikke spesiell plaget med streaking, men BG808 med har oftere denne streaking problematikken.
    Har lest om forskjellige årsaker til dette, balndt annet egenskaper til HV stømforsyningen og kondensator effekter i denne og i neckboard osv, noe som gjør at elektronikken ikke klarer å lukke ned katode stålen rett etter at den har vært åpen og tegnet på fosfor flaten, og gjerne "lekker" en stund på samme skannlinja og skaper et lysere område på fosfor flaten der den kjøres rett etterpå . På bildet til No12 ser det ut som "lekasjen" ikke har gjort seg ferdig og forsetter så den blir synlig på begge sider av teksten. Dette er så vidt jeg vet ikke like vanlig, og de BD808 og BG808 modellene jeg har sett dette problemet på har streakingen bare vært synlig på den ene siden.

Så over til slik ekko effekt som du misstenker Lydmann.
    Denne kommer vel oftest av at matchingen av impedansen i den analoge bildesignal kablingen ikke er god nokk, slik at de høyfrekvente signalene ikke får gode nokk arbeids betingelser gjennom kabel og terminerings punkter. Litt av høyfrekvent kabel teori kan du finne her Cable impedance

Men kort fortalt er det ved forskjellige impedans forløp mulig at det høyfrekvente bilde signalet ikke overføres skikkelig gjennom alle kobblings punkter, men reflekteres og blander seg litt tids forskøvet med bildesignalet, og lager tydelige synlige konturer rundt alle synlige konturer i bildet, samt at bilde ofte vil fremstå som "mykere" og mere utvasket.

Dette vil ikke bare være synlig på hvit tekst, men vil være mer eller mindre synlig i hele bildet.

Det finnes mange andre faktorer i oppsettet av en CRT projektor som kan påvirke hvor tydelig den er i stand til å opptegne bildet. Tilstanden til fosforet, Kjølevesken i glykol kammeret, optisk og elektronisk fokus, astig justering osv.

Andre fenomen som overstyring av elektronikken eller skadelig blooming (sliter fosfor flaten meget raskt lett å få innbrenninger) kan vel også få forekomme rundt hvite lysterke deler av bildet, dersom kontrasten er satt for høyt og fosforet tillføres for høy energi fra catode strålen. Med Blooming vil man gjerne også se at de hvite feltene forandrer fargetonen noe pga at en av fosfor flatene oftere gir seg før de andre, og scan linjene som skal være synlig fremme ved lerretet vil gå fra å være synlige i mørkere felt til utvasket i det hvite.

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Det er ringing ja.
    Nettopp derfor bruker ikke jeg Port3..
    Ville i utgangspunktet tro at Port3 på BG808s er ok til å bruke til dette, da den interfacen til BG-DVI kobbles direkte uten kabling, og det å lodde om DB-DVI kortet til å kjøre mot port4/5 med 5 BNC contakter introduser vel en del mere kabling og kobblings punkter noe som vel ikke burde bety at det er mere gunstig. Det er vel hovedsakelig det å terminere gode nokk kabler til DB9 kontakten som har vært den store utfordringen, og ikke bruke Port3 inngangen som gjerne gir en gunstigere signalvei internt i projektoren.

Nå har jeg ikke prøvd det gjeldende DB-DVI kortet som det handler om her, så derfor lurer jeg litt på om den modden du beskriver Britax egentlig er helt nødvendig og du faktisk fikk ringing med direkte Port3 kobbling.

Har du noen synspunkter på dette?

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en slik DVI boks som deg Lydmann, og har ikke opplevd liknende problemer. Tvert i mot ,er jeg meget godt fornøyd med DVI løsningen. Kan det være en feil med adapteret ditt? Kabelproblemer e.l?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Ask4me2 er inne på så er det meget sannsynlig at det er streaking han ser. Siden han nevnte tekst så mistenker jeg dette først.

Ringing kan det være, men igjen som Ask4me2 er inne på så er dette en ser i hele bildet i mer eller mindre grad.

Et bilde vil hjelpe oss mye her Lydmann

K

Et kommentar til deg Ask4me2: Hadde alle tatt seg tid til å skrive så utfyllendes som du gjør, hadde verden vært et bedre sted. Jeg har lest mange av dine svar, og de er meget gjennomført hver eneste gang. Godt jobba og fortsett med det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ingen ringing med BG-DVI kortet koblet til port 3 på min BG1209S. Når jeg derimot koblet analogt fra PCen og direkte til port 3 fikk jeg tydelig ringing. Jeg tror dette kom av overgangen fra DVI-I kontakten på skjermkortet til vanlig VGA.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig fotograf, men dere ser skyggen på høgre siden av all tekst, ikke merkbart på film da, bare på ren tekst. Er dette ringing?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en del dagslys i rommet, såbildene blei uklare, men ser der hva det er?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ville i utgangspunktet tro at Port3 på BG808s er ok til å bruke til dette, da den interfacen til BG-DVI kobbles direkte uten kabling, og det å lodde om DB-DVI kortet til å kjøre mot port4/5 med 5 BNC contakter introduser vel en del mere kabling og kobblings punkter noe som vel ikke burde bety at det er mere gunstig. Det er vel hovedsakelig det å terminere gode nokk kabler til DB9 kontakten som har vært den store utfordringen, og ikke bruke Port3 inngangen som gjerne gir en gunstigere signalvei internt i projektoren.

Nå har jeg ikke prøvd det gjeldende DB-DVI kortet som det handler om her, så derfor lurer jeg litt på om den modden du beskriver Britax egentlig er helt nødvendig og du faktisk fikk ringing med direkte Port3 kobbling.

Har du noen synspunkter på dette?
    Jeg føler meg mer trygg på skikkelige 75ohm BNC framfor DB9 plugg.
    I tillegg har Port5 vesentlig færre komponenter i videoveien enn port3, som ikke gjør annet enn å redusere bildekvaliteten etter mine erfaringer.
    Port3 har differensial steg på inngangen og så går det videre igjennom deler av port5, totalt sett har port5 vesentlig færre komponenter.

Til og med uavhengige "eksperter" som MP mener Port5 gir betydelig bedre bilde, som stemmer bra med hva jeg har erfart.

Og de som har prøvd 8m DVI vs kort DVI og lang RGBHV har funnet ut at kort DVI kabel gir best bilde. :-D

Edit:
    Må bare legge til at bildet fra HD DVD (1080i) ser FANTASTISK ut via Port5 i allefall

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en del dagslys i rommet, såbildene blei uklare, men ser der hva det er?
    Du har ikke prøvd med en kort kabel til BG-DVI kortet?
    Det kan jo være kabelen si skyld.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser for meg ut som en form for kabel ringe effekt, men må si jeg også ble litt usikker på om dette er vanlig kabel ringing, ettersom det ser ut som om "skyggen" er hvitere enn den hvite bakgrunnen noe jeg finner litt merkelig utifra at bokstavene i utgangspunktet vel skal være sorte.

Kunne kanskje vært en ide å sjekket samme tekst bildet via hver av de tre primær fargene og se om det for eksempel er ett av rørene som tilfører skyggen litt ekstra.

Lagde for litt siden en Gif animasjon med noen felt som får frem forskjellige signal kabel ekko effekter. Du kan kanskje se om den får frem de samme ekko effektene som kan sees på referangse bidet av CRT monitoren som har ganske tydelige ekko effekter ettersom den kjøres via en skjermswitch med heller dårlig kvalitet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Jeg føler meg mer trygg på skikkelige 75ohm BNC framfor DB9 plugg.
    I tillegg har Port5 vesentlig færre komponenter i videoveien enn port3, som ikke gjør annet enn å redusere bildekvaliteten etter mine erfaringer.
    Port3 har differensial steg på inngangen og så går det videre igjennom deler av port5, totalt sett har port5 vesentlig færre komponenter.

Til og med uavhengige "eksperter" som MP mener Port5 gir betydelig bedre bilde, som stemmer bra med hva jeg har erfart.

Og de som har prøvd 8m DVI vs kort DVI og lang RGBHV har funnet ut at kort DVI kabel gir best bilde. :-D

Edit:
    Må bare legge til at bildet fra HD DVD (1080i) ser FANTASTISK ut via Port5 i allefall
    Mulig du har rett, men det strider litt med mine egene erfaringer, og blandt annet dette som er hentet fra Barco FAQ
    Sitat Opprinnelig postet av http://www.crtprojectors.co.uk
    Q: Will Barco Port 3 input provide improved performance over Port 4 / 5?
    A: In theory no, but in practise often yes. Port 3 generally provides a noticeably sharper picture with lower noise and higher colour saturation (Earlier non "S" projectors will show bigger gains than later "S" projectors with the new input board). Port 3 will accept RGsB, RGBS and RGBHV, sync is auto detected The limitation of Port 3 is having to use small RGBHV / RGBS cable's that can be terminated with a D9 at the projector. Use only the highest quality cable or the results may not match Port 4 / 5 with large low loss cable and BNC's. Port 3 should accept both negative and positive sync, scalers and line doublers / quadruplers are negative, computer graphics cards are generally positive. Use Power Strip to switch to negative sync if required. We also stock very high quality HD15 to D9 port 3 video cables and various other useful cables for hooking up scalers or HTPC's.
    Note: The only exception to the above is at very high resolutions, there comes a point where the pixel clock is getting too high for the largest video cable that can be *****d into a D9 connector. At this point port 5 should be considered since it allows use of extremely high quality video cable like Liberty Interflex-SD.
    Q: Should I use port 3 or port 4/5 for an HTPC?
    A: Port 3 on Barco projectors is specifically designed for connection to a computer. Always use it where possible for both computers and scalers. Port 3 can be more tolerant of low sync voltage levels and has sync auto detect, the projector will automatically find the sync signal in RGsB, RGBS and RGBHV. See note above.
    Q: Will port 3 accept Component video on S projectors?A: No. While all S projectors (excluding 801s) accept component video this is only possible via port 4/5 using input 6 (Or input 8 with HDTV decoder). Port 3 is for RGB only as while the sync signals go via the input board, the actual red, green and blue signals go directly to the RGB amplifier output board.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tar en titt på servicemanualen til 1209s (som har samme port3, input switching og RGBamp) så ser du at port3 må igjennom veldig mnge komponenter, blue-in-green, RGsB krets og differensial krets FØR den blir sent til input switch kortet (port5), signalet går ikke direkte til RGBamp.. der må barco ha skrevet noe feil, det er bare å ta en titt på kretssjema så ser du at det ikke stemmer..

Men det spiller liten rolle i denne sammenhengen

Det som spiller en liten rolle er at port 3 har en bedre sync krets. så hvis du har et svakt sync signal så er det nok mindre sannsynlighet for feil der.
    Kansje det er noe av grunnen til at enkelte får bedre bilde på port3? rett og slett for de de har for svake signaler?
    Ikke vet jeg.. jeg har ikke hatt det problemet

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Fikk rota meg til å hente en HDdvdspiller idag jeg også, ser fantastisk bra ut på port 3 også, Britax. Tror det portgreiene er mer smak og behag, Henry er tross alt regnet for å være en kapasitet på CRT. Fikk også bestillt tuner fra Canal digital , så da skulle det meste være i boks. Gjennstår bare viftebytte på 808 så er jeg i mål. Kjører for øvrig 6 meter kabel opp til BG-DVI adapteret og har knall bilde. Herlig å bli kvitt bunten med 5 kabler .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=ask4me2]Det ser for meg ut som en form for kabel ringe effekt, men må si jeg også ble litt usikker på om dette er vanlig kabel ringing, ettersom det ser ut som om "skyggen" er hvitere enn den hvite bakgrunnen noe jeg finner litt merkelig utifra at bokstavene i utgangspunktet vel skal være sorte.

Kunne kanskje vært en ide å sjekket samme tekst bildet via hver av de tre primær fargene og se om det for eksempel er ett av rørene som tilfører skyggen litt ekstra.

Lagde for litt siden en Gif animasjon med noen felt som får frem forskjellige signal kabel ekko effekter. Du kan kanskje se om den får frem de samme ekko effektene som kan sees på referangse bidet av CRT monitoren som har ganske tydelige ekko effekter ettersom den kjøres via en skjermswitch med heller dårlig kvalitet. [/QUOTE

Ja den er hvitere en bakgrunnen, og det er kun på denne type skrift, for eksempel avforum fonten ser her normal ut. bytte dvi ikabel igår til den dyreste dvi Real Cable. Sinsykt forskjell, merket det på fargene, mye mer punch, og tilogmed svart nivået var merkbart betre! trudde først at eg hadde stilt gamma ned på skjermkortet, men det sto forsatt på 1.31.

lurer fælt på hva det kan vere... fekk ikke frem ekkoeffekten på test bildene... og når eg testet hver enkelt farge, var det like mye på hver..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja den er hvitere en bakgrunnen, og det er kun på denne type skrift, for eksempel avforum fonten ser her normal ut. bytte dvi ikabel igår til den dyreste dvi Real Cable. Sinsykt forskjell, merket det på fargene, mye mer punch, og tilogmed svart nivået var merkbart betre! trudde først at eg hadde stilt gamma ned på skjermkortet, men det sto forsatt på 1.31.

lurer fælt på hva det kan vere... fekk ikke frem ekkoeffekten på test bildene... og når eg testet hver enkelt farge, var det like mye på hver..
    Du er sikker på at det ikke er en spesial-font som skal se litt ut som om den er "slått inn" i en skrått opplyst stålplate da? Har du original fonten tilgjengelig eller kunne du f.eks ta en printScreen og lagret som et bilde, kunne det vært interesant å testet den på andre skjermer og PCer.

Ekko effekten avhenger selfølgelig av hva slags oppløsning og bildefrekvens osv, fordi dette nettop er faktorer som en dårlig kabel eller termineringer vil kunne påvirke. Det skulle etter min mening blitt synlig på samme måten i testbilde etter de sorte konturene mot den grå eller hvite overgangen. De andre farge feltene på test bildet, er mest for å se om de tre primær fargene har tydelige ekko forskjeller, men hvis du ikke får frem disse, er det vel tegn på at du ikke har spesielle problemer med overføringen i BG-DVI og Port3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vanlig times new roman font, størrelse 12. ser det og på skrivda i menyene her i exploreren også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå funnet løsningen på problemet, slo av peaking funksjonen i menyen. All ringing ble borte! Jubel i stua inatt Takk for alle svar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •