Grønt bilderør - 'snøstorm'

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grønt bilderør - 'snøstorm'

Hei,
    jeg har et grønt bilderør til en 1292 (09MFX2) som har en vanvittig bildestøy. Det ser ut omtrent som en snøstorm i bakgrunnen. Det er verst når røret ikke får bildesignal, og blir mindre og forsvinner nesten etterhvert som røret får mer bilde å vise. Problemet er at jeg får elendig svartnivå i mørke scener.

Jeg kan ha ødelagt noe på røret da jeg installerte det. En av pinnene bøyde seg og kortsluttet mot en annen pinne da jeg satte på neckboardet. Jeg oppdaget det ikke før jeg hadde kjørt projectoren noen minutter og jeg ikke fikk slått av det grønne røret.

Jeg har prøvd å sette det grønne røret der det røde står, og støyen er akkurat lik der. Så jeg går ut ifra at det er i røret problemet ligger.

Er det noen som har, eller kjenner noen som har en god CRT-rejuvenator (f.eks. sencore cr7000)? TV-reparatør, anyone?

Kjartan

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halvar Saus i Ås er kanskje mannen, han vet alt om barco, men dette er veel sony..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke 1292 projektoren, men kan det være at det nye grønne røret trenger en helt annen G2 justering enn de originale rørene som stod i.

Er pinne oppsettet kjennt, går det kanskje ann å sammenligne og måle eventuelle avvik og eventuelle avbrenninger pga pinne kortsluttningen med et ohm meter, er ellers litt usikker på hvor mye de interne katode rør kretsene som tilkobblet via er disse pinnene tåler av slik ohms testing, men det kjenner kanskje andre her til.

Når du har slått av projektoren, har du lagt merke til om det viser seg noen statiske lys fenomener på fosforet til det grønne røret. Det er vel ofte også en indikasjon på at ikke alt er som det skal med røret.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ikke an å stille G2 på 1292 projektoren, den er automatisk. Ellers så er jo de to andre rørene også nye og de er helt fine.
    Har ikke lagt merke til noen statiske lys fenomener, men jeg skal ta en sjekk etter arbeid.

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en telefon til Bjørn Hegelstad du. Ser du bor på Nærbø. Bjørn bor på Ålgård, han kan garantert hjelpe deg :-) Du finner kontakt info på http://www.crtht.com/index.html

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bjørn har allerede sett på det Dette var under første kalibrering for et års tid siden. Ettersom jeg husker så visste han ikke hva det kunne være for noe.
    Nå har jeg kjørt rørene en 300 timers tid og skal ta endelig kalibrering av projektoren. Men jeg gidder ikke gå igang med det før jeg har løst problemet med det grønne røret..

Oppdatering: Det viser seg at vi har en gammel tv reparatør på jobben Han skal ta en titt på røret. Det er nesten så jeg kjenner en forsiktig optimisme brer seg i heimen..

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis feilen følger med når du flytter røret, høres det ut som du har et ødelagt rør desverre.

Kan du se retrace linjene også? Dette er svært vanlig vis røret er kortsluttet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg kan ikke se retrace lines.
    Vedr. kortslutninger i røret så har jeg forstått det slik at de kan i enkelte tilfeller brennes bort, derav CRT-rejuvenator. Er ikke helt inne i dette..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt et par rør til Barco 1208 med tilsvarende problem. Dette var ikke nye rør, men symptomene var tilsvarende. Masse støy ved intet signal/mørke scener. Jeg sendte rørene til en fyr i Tyskland. Kortslutningen i det ene røret lot seg fjerne, men ikke i det andre. Han hadde spesialutstyr beregnet på projeksjonsrør. Ved feil type utstyr sa han at det var 99,99% sjanse for å ødelegge røret...

Han var en travelt opptatt mann, og det tok ca 4 måneder før rørene var klar for sending tilbake til meg. Jeg sjekket litt her hjemme, men fant ingen som hadde erfaring med eller utstyr for å fjerne kortslutningen.

Tyskeren sa at å sette en Barco på "Pause" kunne i det lange løp utvikle et slikt problem. Da står det katodespenning på, men intet signal.

Gunnar

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Grønne røret ditt, var det helt nytt, eller var det testet og helt i orden i forkant av den pinne bøyningen og kortsluttningen du beskriver tidligere?

Kom problemet med sikkerhet etter denne hendelsen, er det vel vel lite sansynlig at røret har en forurensings kortsluttning internt i røret som kan brennes vekk med det riktige elektrokanon kondisjonerings verktøy og en dyktig bruker, men nokk mer sansynelig at noe har brendt av eller tatt skade internt i røret.

Ville kanskje sjekket om den bøyde pinnen sitter der den skal og er kommet i god kontakt med kobblingspunktet i kontakten.

Har selv klart det kunst stykke og flate ut og bøye en pinne bak på et blått sony rør i BG808s. Denne pinnen ble ikke helt den samme etterpå, og det var ganske spennende å bøye og rette denne med fare for at den skulle brekke helt av.
    Heldig vis for meg gikk rette jobben greit, og det var bare en av pinnene til filament glødetråden og ikke en f.eks en til G2, som kan føre til spot burn når man lukker ned for projektoren.

Ellers har jeg lest på på andre utenlanske CRT forum der nermest nye rør som pga transport skade eller annen uvøren bruk har fått rørhalsen brukket, har latt seg reparere av VDC, samme firmaet som produserer rebuilt rør. Er litt usikker på om dette lar seg gjøre på Sony rør, og om de f.eks kan dele opp røret og bare skifte den skadde elektron kanonen osv, men det kan kanskje være et alternativ til å kassere røret eller prove å brenne vekk en kortsluttning som kanskje ikke finnes....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det grønne røret var helt nytt, pinnebøyingen skjedde første gangen jeg satte det i. Så det kan godt være at røret hadde feilen i forkant.

Jeg har lest litt om Sencore cr7000 og det virker som om det er det foretrukne apparatet for å teste og fikse projektor rør "over there".
    Bla. Tinman på avsforum har en slik.
    Her er mer info om det: Sencore designs, builds, and markets electronic test instruments.
    Hvis jeg bare kunne finne noen i 'nærleiken' som hadde det..

Det er forøvrig en slik en tilsalgs på ebay for 824 USD
    (Item number: 320069085376). Hvis det er noen andre som kunne ha behov for en slik så kunne jeg vurdert å være med og spleise på den..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Har nettopp hatt en av de mest frustrerende samtalene på lenge..
    I min søken etter noen her i Norge som har Sencore CR7000 har jeg ringt rundt til tv-reparatører og forhørt meg. Vanligvis har samtalen forløpet slik:

" Hei, jeg lurte på om dere har en CRT-Analysator/regenerator?"
    " Ja, det har vi."
    " Hvilket merke er det?"
    " Jo, det er en (xxxxx)"
    " Ok, takk for hjelpen, ha det"

Så kommer turen til Service-Eksperten i Oslo. De har tilogmed bilde av en som står og skrur i en crt pj på hjemmesiden deres, så det virker veldig lovende.
    Det viser seg at jeg kommer ikke forbi sentralbordet engang. Det ender med at jeg i 10 minutter prøver å forklare problemet mitt til en dame som ikke forstår et ord av hva jeg sier. Til å begynne med så prøver hun lett overbærende å forklare meg at projektorer ikke bruker bilderør. Det må være noe galt med prismet mitt. Etterhvert så får jeg henne til å forstå at det er en sånn "gammel, stor projektor med 3 linser".
    Etter mye frem og tilbake og gode råd som; "hvis det er noe galt med pæren så må du skifte den", og spørsmål om dette er en garantisak, så konkluderer hun til slutt med at de kan ikke hjelpe meg siden de ikke har en slik projektor selv. Å få snakke med en tekniker lar seg desverre ikke gjøre.
    AARGHH!! Jeg kan vedde på at de har en Sencore som står og støver ned!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    interressant

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    interessant

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Jeg har hatt et par rør til Barco 1208 med tilsvarende problem. Dette var ikke nye rør, men symptomene var tilsvarende. Masse støy ved intet signal/mørke scener. Jeg sendte rørene til en fyr i Tyskland. Kortslutningen i det ene røret lot seg fjerne, men ikke i det andre. Han hadde spesialutstyr beregnet på projeksjonsrør. Ved feil type utstyr sa han at det var 99,99% sjanse for å ødelegge røret...

Han var en travelt opptatt mann, og det tok ca 4 måneder før rørene var klar for sending tilbake til meg. Jeg sjekket litt her hjemme, men fant ingen som hadde erfaring med eller utstyr for å fjerne kortslutningen.

Tyskeren sa at å sette en Barco på "Pause" kunne i det lange løp utvikle et slikt problem. Da står det katodespenning på, men intet signal.

Gunnar
    Var det hos Spatz? Har du e-post adressen til han?

Kjartan

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •