CRT eller Digital?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CRT eller Digital?

Hei!

Jeg har i dag en Sony VPH-G70Q CRT projector som jeg selv har amatørmessig stillt inn (langt fra perfekt...).

Skal nå etterhvert flytte utstyret til et annet rom (kinorommet må ofres til nytt barneværelse :-() og trenger da evt. proff hjelp til å få en god innstilling (var såvidt i kontakt med Per Johnny for noen år siden, men jeg fikk aldri ut fingeren til å prøve å få han ned hit til Fredrikstad for assistanse).

Jeg har den siste tiden vurdert tanken på å evt. bytte ut til en digital projector.
    Grunnen er i utgangspunktet enklere innstilling, størrelse, viftestøy etc., men er usikker på bildekvalitet og lysstyrke vice versa og hvor mange kroner man må legge i potten for å få tilsvarende kvaliteter som CRT'en.

Har ikke mye peiling på dette med projectorer men er det noen som kan komme med en (eller flere) kvalifiserte anbefalinger?
    Er takknemlig for forslag på anbefalte digitale projectorer.

Sony'en er i meget god stand og mener den bare har ca. 300 timer på seg siden ny (husker ikke hvilken meny jeg må inn i for å se timetelleren).
    Hva vil verdien på denne være dersom jeg finner ut at jeg vil selge den?

På forhånd takk for all hjelp og ønsker samtidig alle på forumet et riktig Godt Nytt År!

Mvh
    Lars Petter
    Fredrikstad

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    G70 er jo en fantastisk projektor, men tror verdien er så som så p.g.a begrenset etterspørsel, selv om denne banker fleste pæreprojektorer under 100k i dag.

Hadde fortsatt satset på denne jeg, men la den få den rettferdige pro kalibrering den fortjener.

Kanskje du kunne sjekket om Hegelstad har mulighet til en tur? Hjem

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    G70 er jo en fantastisk projektor, men tror verdien er så som så p.g.a begrenset etterspørsel, selv om denne banker fleste pæreprojektorer under 100k i dag.

Hadde fortsatt satset på denne jeg, men la den få den rettferdige pro kalibrering den fortjener.

Kanskje du kunne sjekket om Hegelstad har mulighet til en tur? Hjem

Hei Rolf og takk for svar!

Det er såpass ja...! Trodde de nye DLP projektorene var blitt såpass bra nå jeg at de var på nivå med eller bedre enn de gamle gode CRT'ene.

Da satser jeg nok på å beholde min G70 og mulig se meg om etter en brukbar scaler til den.

Takk for tipset om Hegelstad! Jeg skal kontakte han når jeg nærmer meg slutten på flyttesjauen.

Ser du jobber med et heftig prosjekt. Ser spennende ut!

Hadde tilsvarende planer for noen år siden, men bor fortsatt i et gammelt hus med begrensede muligheter og dagens kinorom må nå gjøres om til barneværelse for nr. 2 som kommer etterhvert.
    Har byggeplaner og når det nye huset kommer vil det bli satt av god plass til en skikkelig kino.

Har bl.a. et komplett JBL Synthesis Two THX system bortsett fra at jeg benytter en Meridian 861 prosessor fremfor JBL sin egen (som er en Lexicon MC12). Dette er veldig bra, og litt synd at jeg nå må integrere det på en eller annen måte i stua. Tiden vil vise hvordan det blir...

Mvh
    Lars Petter Helminsen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Det er noe man må avgjøre på egenhånd. En G70 riktig satt opp i den tilstand du har er en fantastisk projector, men er selvsagt mer krevende enn en digital.

Flere av de jeg kjenner som har hatt G70 og f.eks. 808s har skiftet til digitale projector(for det meste DLP), og de er storfornøyd og lurer på hvorfor de ikke gjorde det tidligere. De synes de både har fått bedre bilde og vesentlig bedre brukervennlighet i deres HT.

I ditt tilfelle hadde jeg vurdert en Sony Pearl eller den kommende JVC'en. Problemet er at hvis du skal selge G70'en så vil du ikke få så mye for den. Jeg vet ikke hva du betalte for den? Så det beste er kanskje å bruke G70'en i 2-3 år, for så å bytte til en digital.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny

Flere av de jeg kjenner som har hatt G70 og f.eks. 808s har skiftet til digitale projector(for det meste DLP), og de er storfornøyd og lurer på hvorfor de ikke gjorde det tidligere. De synes de både har fått bedre bilde og vesentlig bedre brukervennlighet i deres HT.
    Er ikke dette litt sammenligning av epler og pærer uten at man tar høyde for pris.

Ser ikke hvilke DLP bokser som gir bedre bilde enn CRT - til de priser CRT omsettes til i dag. Vet du??

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det ingen tvil om hva som må gjøres.
    Bruk penger på en bra scaler og spander deg på en pro kalibrering.

Å selge en G70 i god stand for en slikk og ingenting for å bruke en haug med penger på å kjøpe en lampemaskin er dårlig forvaltning av penger, mener nå jeg. For bedre bilde må du betale mye for å få.

Hadde valget stått mellom å kjøpe en CRT eller en ny DLP hadde det vært tvil, men siden du har en G70 i god stand så er valget enkelt.
    Når den er utslitt, så kan du donere den til noen andre og heller bruke peng på en digital.

Kjelli

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke tale om at min 808s går ut til fordel av noe digital lampe!
    Ingen digital projektor har vist noe som tilsvarer bildet jeg får fra den.
    Kanskje Ruby/Pearl kan, men de har jeg ikke sett og koster dessuten for mye

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Ikke tale om at min 808s går ut til fordel av noe digital lampe!
    Ingen digital projektor har vist noe som tilsvarer bildet jeg får fra den.
    Kanskje Ruby/Pearl kan, men de har jeg ikke sett og koster dessuten for mye
    :-D Slikt er alltid 'in the eye of the beholder'!

Mange digitale projector er bedre på de allerfleste omårder idag. Men det utelukker ikke at crt-projector kan være fantastiske, det bare gjør at de som ikke har plass og tålmodighet til en crt-projector også kan nyte en god hjemmekino med sin lampe-projector.

Flere her på forumet som har byttet sine 909'er og Cine9 for en lampe-projector, og de er ikke enige at de degraderte bildet - tvertimot.:wink:

Men jeg enig at det som er den beste projectoren er den man er fornøyd med selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle!

Takk for mange gode meninger og begrunnelser!
    Jeg har definitivt bestemt meg for å beholde min G70 og gå for en bedre scaler enn den jeg har i dag.

Vurderer DVDO iScan VP20. Dette er vel den minste av de nye modellene med HDMI men er denne noe å statse på?
    Noen som har erfaring med den?

Har også funnet ut at det nå finnes Plug-and-Play HDMI kort til min G70 projektor (+ mange andre modeller også) så dette vil jo bil en real oppgradering.
    Kortene ligger på i overkant av US$300 inkl. frakt.

Mvh
    Lars Petter Helminsen
    Fredrikstad

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett VP20, men satte opp en VP50 sammen med en Barco 909, og den imponerte meg veldig. Utrolig godt bilde på både PAL, NTSC og HD-material.

Med tanke på HD-material så hadde jeg sterkt vurdert VP50, hvis du kan få det til på budsjettet.

Sitat Opprinnelig postet av Lars Petter
    Hei alle!

Takk for mange gode meninger og begrunnelser!
    Jeg har definitivt bestemt meg for å beholde min G70 og gå for en bedre scaler enn den jeg har i dag.

Vurderer DVDO iScan VP20. Dette er vel den minste av de nye modellene med HDMI men er denne noe å statse på?
    Noen som har erfaring med den?

Har også funnet ut at det nå finnes Plug-and-Play HDMI kort til min G70 projektor (+ mange andre modeller også) så dette vil jo bil en real oppgradering.
    Kortene ligger på i overkant av US$300 inkl. frakt.

Mvh
    Lars Petter Helminsen
    Fredrikstad

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller kanskje den scaleren du testet Per J. isammen med et slikt HDMI kort til sonyen?

Kjelli

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Johnny : "Mange digitale projector er bedre på de allerfleste omårder idag?"

Hvor mange er "mange"? Det høres ut som det er i bøtter og spann.

Kjelli

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør på Per-Jonny alle som har BG808s, kvitt dere med skiten, selg den for slikk og ingenting til meg, og kjøp ei dyr lampe!

De (BG808s) hadde jeg gjerne tatt i mot, har ingenting i mot å ha 70Kg kvalitet i taket :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Per Johnny : "Mange digitale projector er bedre på de allerfleste omårder idag?"

Hvor mange er "mange"? Det høres ut som det er i bøtter og spann.

Kjelli
    Ja, det er det!

Seriøst! Som sagt å diskutere hva som er best med andre som har ett helt klart annet synspunkt er lite produktivt. Sålenge vi alle er fornøyd med våre valg så er alt bra. ops:

Jeg vet bare at mange har skiftet og er veldig fornøyd, meg selv inkludert, og jeg har noen meget gode crt-projectorer liggende som sannsynligvis aldri blir tatt i bruk igjen.

Før så hadde brukte crt-projectorer et samlet mometum av ytelse og pris iforhold til lampe-baserte. I mine øyne så er den tid passert.

Men for alle dere som har gode crt-projectorer, så ikke tolk dette som om jeg synes at dere burde skifte omgående, det er noe man få finne ut av selv.

Jeg er stadig innom lykkelige crt-eiere, og deres hjemmekinoer ser fremragende ut. Med tanke på 1080p HD, så er det kun Barco 909 og Cine 9 som er i nærheten av yte oppløsningmessig hva en digital 1080p projector kan gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Hør på Per-Jonny alle som har BG808s, kvitt dere med skiten, selg den for slikk og ingenting til meg, og kjøp ei dyr lampe!

De (BG808s) hadde jeg gjerne tatt i mot, har ingenting i mot å ha 70Kg kvalitet i taket :twisted:
    Du trenger bare å ta en tur innom AvTorget. Det har ligget en meget god 808s der en stund til en meget gunstig pris. Utvilsomt ett godt kjøp - er litt forundret over at den ikke har blitt solgt. Skal man først satse på crt så er 808s tingen. Utrolig bra projector, med mye tilgjengelig ekspertise og masse reservedeler hvis man skulle få behov for det.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel bare si meg enig i det Per Johnny skriver her, men vil også legge til at når man ser hvordan den teknologiske utviklingen og ytelse/pris utviklingen er i "lampeventil" leiren selv på 1080p modellene, ser jeg heller ingen grunn til å parkere brukbare CRT projektoren riktig enda.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv parkert min 9" til fordel for en Benq8720. Men jeg gjorde dette kun pga. jeg var lei støynivå og ikke har nok takhøyde til å bygge skikkelig hushbox.
    Sett ut fra bildekvalitet så er dette klart en degradering, men DLP av nyere kaliber er endelig blitt bra nok til at jeg kan leve med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anser personligen att folk som pensionerar en finfin CRT till fördel för en digital projektor har fallit offer för 1080p hypen.

Sedan när blev en siffra en kvalitetsstämpel?

Jag har sett både Ruby, Pearl, 8720, Samsung 710, Sharp 21000 och jag kan säga att ingen av de projektorerna får mig av välja bort någon projektor från 8" EMF och uppåt.

Visst de är skarpare men det är i princip allt de är bättre på i mitt tycke också om man nu tycker det är bättre med onaturlig skärpa.
    CRT är stort, klumpigt och krångligare än digitalt men det är det enda man kan klaga på också.
    Jag förstår inte hur folk kan gå och köpa en digital projektor som t ex Pearl för en 40-50k som man redan innan man köper den VET att om den går sönder om 2 år då garantin gått ut så kommer den att kosta mer att laga än vad det kostar att köpa en ny projektor då.

Med CRT vet man i alla fall att oavsett om det går 5 år så kommer det fortfarande gå att laga upp en utan några problem för en bråkdel av vad det kostar att köpa en ny digital projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet bare at mange har skiftet og er veldig fornøyd, meg selv inkludert, og jeg har noen meget gode crt-projectorer liggende som sannsynligvis aldri blir tatt i bruk igjen.

.
    Artig å se at du er aktiv her på CRT forumet igjen. Trudde vel aldri at skulle konventere til digital så fort, du som er guru på crt...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjenare, godt å se at noen tar vare på crt-æren.

Ett paradoks er at en 18 år gammel projector fra Sony med navn HDIH1200 er fortsatt en av de beste projector jeg har sett tildags dato. Jeg hadde ett perfekt eksemplar av den. Den hadde den beste oppløsning jeg har sett på en projector, men liten båndbredde. Den hadde motorisert optikk fra Nikon, singel-focus med færre elementer for mindre refleksjoner og bedre kontrast. Den var optimalisert for 1080i HD. Dette er den crt-projector jeg angrer mest på å ha solgt. I Norge så kostet den 750k. Den hadde 2 component-innganger som tok både rgb og component i 480i, 576i, 480p, 576p, 720p og 1080i. Både farger, gamma, geometri og optikk var optimalisert for HD video på denne. Både billedrør og optikk var custommade og knalldyre på denne modellen. Det ble laget ca. 25 totalt av den modellen.

Sitat Opprinnelig postet av mrking
    Anser personligen att folk som pensionerar en finfin CRT till fördel för en digital projektor har fallit offer för 1080p hypen.

Sedan när blev en siffra en kvalitetsstämpel?

Jag har sett både Ruby, Pearl, 8720, Samsung 710, Sharp 21000 och jag kan säga att ingen av de projektorerna får mig av välja bort någon projektor från 8" EMF och uppåt.

Visst de är skarpare men det är i princip allt de är bättre på i mitt tycke också om man nu tycker det är bättre med onaturlig skärpa.
    CRT är stort, klumpigt och krångligare än digitalt men det är det enda man kan klaga på också.
    Jag förstår inte hur folk kan gå och köpa en digital projektor som t ex Pearl för en 40-50k som man redan innan man köper den VET att om den går sönder om 2 år då garantin gått ut så kommer den att kosta mer att laga än vad det kostar att köpa en ny projektor då.

Med CRT vet man i alla fall att oavsett om det går 5 år så kommer det fortfarande gå att laga upp en utan några problem för en bråkdel av vad det kostar att köpa en ny digital projektor.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •