CRT eller Digital? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 44 av 44
    Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har noen av dere sett Sharp DLP XV-Z21000. Den har et kontrastforhold på det mørke som er helt utrolig. Tror kansje denne er den perfekte overgangs maskinen for gamle CRT fantaster.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Japp jag har jämfört 21000 direkt mot Samsung 710 och den imponerade inte på mig.

I high brightness läget så var det för dålig output i högdagrarna och lågdagrarna såg hyfsade ut för att vara digitalt dock fortfarande grått.
    I high contrast läget så såg allt helt sjukt ut med alldeles för mycket output och absurt skarpt och det fanns ingen tillstymmelse till svärta i lågdagrarna.
    En fin projektor men en värdig ersättare är den inte.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HenningHG
    Har noen av dere sett Sharp DLP XV-Z21000. Den har et kontrastforhold på det mørke som er helt utrolig. Tror kansje denne er den perfekte overgangs maskinen for gamle CRT fantaster.
    Jeg hadde Sharp 21k til låns en periode, og synes den var utrolig bra. Den er like god som JVC'en, og enda bedre trøkk i mørke partier. Ikke mange crt-projectorer som klarer så bra bilder i mørke partier.

Crt-projectorer er veldig ulinjære i bånn og det skaper enten tap av detaljer eller hevet sortnivå. Det er selvsagt stor variasjon blant crtene på dette området, og det kreves god kompentanse for å få ett bra resultat på mange av dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag håller inte med.
    Tycker inte det är en bra kompromiss att offra trycket i högdagrarna för att få behagliga lågdagrar.

CRT är inte värre än många andra digitalprojektorer när det gäller detaljnivån i botten. Alla projektorer behöver färgkalibreras för att få ut det mesta ur dem och den Sharpen jag såg uppställd var kalibrerad så nära D65 standarden som den bara gick. Ändå kändes den tråkig och livlös i high contrast läget.

Har man sett en 8" eller 9" EMF projektor färgkaliibrerad till D65 med en fin och jämn gammakurva från 0-100 IRE så är det omöjligt att hävda att en Sharp skulle göra i princip någonting bättre förutom möjligtvis skärpan än vad dessa CRT-projektorer kan prestera.
    Enda fördelen med en digitalproj där inte inkluderas Sharpen är att du kan få ut mer foot lambert på större dukar än vad en crt klarar av. Fast då finns det ju alternativet att stacka eller blanda bilden också om man har plats. =)

Ett hett tips för alla som vill ha de bästa förutsättningarna för att få en perfekt gråskala på en CRT är att införskaffa en Lumagen scaler.
    Dessa är fullkomligt överlägsna på denna punkten med sin 3, 5 eller 11 punkts gammakorrigering.
    Det enda som behövs för att få en klockren gråskala från botten till toppen på en CRT är en bra färgsensor och att man får gamman att ha ett medelsnitt på 2.5 över hela kurvan.

Däremot så är det alltför vanligt att folk sitter med CRT-projektorer med rör som inte har förutsättningar för att få till en bra gråskala då de inte trackar som de ska längre och emissionen är för låg.

Sedan en annan sak med dessa digitala projektorer med sina fasta pixelpaneler. Fundera på vad det är ni mest kollar på.
    Tittar ni bara på HD-DVD och Blu Ray så kanske ni inte stör er så mycket på att interpoleringen när man ska visa DVD ser bedrövlig ut i jämförelse med hur det ser ut på en CRT som kan välja fritt vilken upplösning den ska visa utan interpolering av signalen...
    Personligen så finns det knappt en enda film av mina favoriter släppta i HD ännu så för mig är det DVD som gäller ett bra tag framöver...
    Jag sitter inte och tittar på block buster filmer i HD bara för att få se film i HD.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •