CRT eller Digital? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmm, kanskje noen som snart har et bra grønt sony rør som jeg kan putte i BG808s'en min til salgs da??? Tar gjerne i mot tilbud jeg :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hva skal en si? Jeg solgte min 1209s og kjøpte en Benq8720. Bildemessig hadde Barcoen mange gode sider, og jeg savner noe av det. Noe mere pønsj i bildet i mørke partier, sortnivå etc..Men Benq`en gir også et bra bilde, til og med meget bra bare kildematerialet er godt. Skyggedetaljer er bra, jeg vil påstå like bra som 1209s, hvis det gode sortnivået skal beholdes. Lysuniformitet, skarphet over hele lerretet, geometri, gråskala er også faktorer som er bedre, og raskere å få til på en bra måte. Den har long throw, og står på en hylle høyt oppe på bakveggen, omtrent lydløs. Jeg har hatt et titalls Barcoer, og alle har hatt et eller annet mindre eller større irritasjonsmoment. Fram med verktøy og testbilder..

Det er jo selvsagt en del og irritere seg over med Benq også, f eks noe mere bakgrunnstøy i bildet, regnbuer av og til, veldig avslørende på dårlige DVDer..

Konklusjonen for meg er ihvertfall at jeg får sett langt mere film med benq8720 enn jeg fikk med Barcoene mine.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Konklusjonen for meg er ihvertfall at jeg får sett langt mere film med benq8720 enn jeg fikk med Barcoene mine.

Gunnar

hehe lurer på hvor mange timer jeg har brukt på å justere på 3 rørs projektorene mine de siste 7 årene. jeg tør nesten ikke tenke på det, men det var jo endel av gamet det. i tillegg ga det en riktig bra payoff hvis man gjorde ting riktig ble man virkelig stolt av resultatet .

Det er helt klart mer sjarm med crt og jeg angrer ikke på tiden jeg drev på med det. har lært mye av det. det var jo ikke før rundt 2 år siden det begynte å komme noe som kunne hamle opp med 8" crtene.

Nå ser det jo også ut til at vi er på vei tilbake til det gamle igjen da når den nye full hd projektoren til jvc kommer så har den jo konvergens justering heh. Lurer på hvor ofte man må inn der å justere da den sikkert drifter litt pga. varme og andre ting. De fleste som har crt har vel justert seg både gul og grønn på konvergens, så hvis man har muligheten så blir man aldri fornøyd, det er ihvertfall min erfaring.

når alt kommer til alt så er det eneste jeg savner med crt det vanvittige sortnivået, 3d følelsen som følger og de latterlig gode fargene som cine9en hadde. har ikke sett en digital som kan matche det.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Har sikret meg 2 moduler av typen BG-DVI med full HDCP, har i tillegg HD-144 linser og skal ha inn støysvake vifter i 808S`en. Den skal f.......n meg ikke ned fra taket før den detter ned av seg selv, og 720p holder i massevis for meg. Kunne ikke engang tenke meg et 2:35 lerret, tenk når fotballen kommer i HD. Men forstår godt dere megaentusiaster som ser mye film og er flittige brukere. Når jeg leser mange av innleggene her får jeg inntrykk av at for mange er det å fokusere på selve bildet viktigere enn å følge med på filmen?? Og hva med nye lampebokser med xenonpærer til 10 lapper, og halvering av lysutbyttet etter relativt få timer? Nei, Nå er Barcoen i taket, og der blir den. Så lenge Bjørn H. er oppegående er det ingen fare....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CRT har fortsatt potensiale med modifikasjoner, digitale innganger etc, og det er ikke helt umulig at jeg fortsetter å eksperimentere med CRT. Jeg må bare opparbeide litt motivasjon først + få litt mere tid til overs. Men da må det dukke opp et billig og godt eksemplar av f eks Barco 909..

Gunnar

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestilt meg DVI adaptere som Jano til min 808s og har hatt noen runder med meg selv for å finne ut hva jeg skal gjøre ang. projektor. Det jeg har kommet fram til er at jeg slår meg til ro med CRT'en min en stund til. Dette etter lange samtaler med en viss mr. Hegelstad som kan forsikre meg om at: Kjetil du har et meget bra bilde på 808s'en din. Merkelig hvordan man sitter og irriterer seg over småfeil i bildet i stedet for å se på de gode egenskapene. Minner meg veldig om hi-fi nevrosene mine, det er fryktelig enkelt å henge seg opp i feil!
    En digital 1080p prosjektor blir vel det som er aktuelt etterhvert. Den nye JVC projektoren virker meget lovende og kan vel være aktuell etterhvert. Like greit å sikte litt frem i tid og legge tilside noen kroner som kan brukes på ny projektor. Kona blir også så mye blidere å ha med å gjøre :-)
    Så 808s'en min bir hengende en stund til den! Er veldig spent på hvordan det blir å kjøre 720p rett i projektoren når DVI adapteret kommer fra det store utland. Jano har gitt meg visse forhåpninger :-)

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat satt inn nye orginale rør i min G70.Neste oppgradering blir en HD-DVD-spiller da jeg har noen HD-DVD filmer liggende.
    Så jeg kommer til å bruke CRT i noen år til

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og har kjøpt BG-DVI kortet, noe jeg skal bruke mellom HD DVD og Barcoen så kjører jeg 1080i inntill jeg får råd til Crystalio II og HD-SDI modifisering på XA1.

Ellers så har jeg jo HD-144 linsene liggende, en skam at jeg ikke har fått disse på plass enda. Og jeg skal spandere MP modifisering på maskina og, da blir den optimalisert for 1080p, så da er den på ingen måte noen "sinke" i projektor verdenen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RUSTY:

Bare for nysgjerrighets skyld; hvor mye måtte du ut med for nye rør og hvor kjøpte du dem?

Har selv en G70 som jeg har bestemt meg for å beholde noen år, og det kan være greit med referanser.

Har bestilt meg et HDMI kort til min G70 og det blir spennende.
    Link til leverandøren: SONY MULTI

Mvh
    Lars Petter Helminsen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,har sendt deg en PM med info
    Kommer til å bli bra med det HDMI kortet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en G70 i taket, og fikk med HDMI-kort på kjøpet. Noen som har en liten bruksanvisning på hvordan å montere dette? Og for de som har gjort det, hvordan blir forskjellen i bildekvalitet kontra RGB?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Violence Productions
    Jeg har også en G70 i taket, og fikk med HDMI-kort på kjøpet. Noen som har en liten bruksanvisning på hvordan å montere dette? Og for de som har gjort det, hvordan blir forskjellen i bildekvalitet kontra RGB?
    Kjenner ikke Sony G70 og eventuelle ledige kortplasser, men har brukt et tilsvarende Moome DVI-D&Component kort i en Electrohome Marquee projektor en stund nå, med kun gode erfaringer.

Dette er kanskje en bruks anvisning du er ute etter for HDMI utgaven hvis det er et Moome kort du har, og DVI-D versjonen ser vel slik ut.

Projektoren kjøres selfølgelig RGB internt fremdeles, og det er jo bare en HDMI/DVI-D transducer dette her, som gjør det mulig å sende digitale signaler og pga den interne kobblingen, som dermet kan få lov til å støtte HDCP og dermed også kan brukes til HD-DVD og BD, det er vel den største fordelen.
    Hvordan bilde kvaliteten på bildet oppleves med denne løsningen kontra et Analogt RGB oppsett, kommer vel mye ann på egenskapene til kilde elektronikken, så det er nokk ingen fasit på dette, men jeg merket et løft i bildekvaliteten med å kunne bruke DVI-D utgangen til kilde spilleren min i stedet for å la den ta seg av D/A konverteringen og sende bildet analogt via RGBHV.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik monterer du disse DVI\HDMI kortene på en G70: hvis det er det du lurer på?
    http://johnhwman.chez-alice.fr/Proje...n%20manual.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det! Skal se om jeg får kortet på plass snart. Bare jeg får råd til en noenlunde ok priset HDMI-kabel så....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, holder på å lage meg kinorom hjemme.. (lite enda, men bor forstatt hos foreldre, så bare midlertidig dette), men lurer på.. skal man gå for en CRT eller en DLP? og får man HD på CRT, da jeg har en ps3 og vil ha ting på HD framover.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TidyVision
    vel, holder på å lage meg kinorom hjemme.. (lite enda, men bor forstatt hos foreldre, så bare midlertidig dette), men lurer på.. skal man gå for en CRT eller en DLP? og får man HD på CRT, da jeg har en ps3 og vil ha ting på HD framover.
    Alle (nesten) CRT takler 720p og 1080i, i allefall de som er noe å samle på fra Barco, Marquee, NEC etc. For å få utnyttet 1080p bør du gå for de beste, som Barco Graphics 808s -> 909 (1208-9 medregnet) eller Marquee 8500->9500 og Sony G90.

Har BG808s selv, og når denne er godt satt opp kan den vise 1080/60p på en tilfredstillende måte, 1080/48p blir jeg å bruke når scaleren er i hus.

Om du vil ha "plug&play" er det eneste alternativet digital.
    Sony Pearl og tilsvarende.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TidyVision
    CRT projektorer er vel i disse dager mest for spessielt interesserte, dvs for de som ønsker å bruke en del tid og resurser på disse flotte "treøyde" monster projektorene som er så langt unna Plug and Play som man vel kan komme, men som gitt de riktige forholdene fremdeles har noen egenskaper som lampe baserte projektorer bare kan drømme om.

Skal du bruke PS3 med BD, og overføre et HDCP signal via HDMI, da trenger CRT projektoren noe tillegs elektronikk som støtter HDCP og kan omdanne de digitale bilde signalene til RGBHV signaler, som er de signalene som CRT projektoren er konstruert for å bruke.

Nå er det også slik at ikke alle CRT projektorer takler 1080P på en like god måte, man må vel egentlig opp i 9"rør og projektorer som Cine9 eller BR909 modeller som takler 180 MHz for å klare å vise dette fullt ut, men riktige oppsatte 8 tommere som SonyG70, BG808s og Electrohome Marquee 8500 ultra osv kan gjøre en ganske god jobb med 1080p og 1080p@48 de også.

I disse dager er det flere svorne CRT tilhengere som har fått opp øynene for JVC HD1 sin lampe projektor, som har en native oppløsning på 1920x1080 og 15000:1 kontrast, men prislappen er også ganske høy på disse lampe baserte 1080p projektorene fortiden (begynner vel på ca 30k og oppover, så det er kanskje ikke helt disse fullhd modellenene man begynner hjemmekino sammenheng på gutterommet med.

Vil egentlig ikke fraråde CRT projektorer, da disse kan være lærerike og man kan få gode kino opplevelser for pengene, men for enkelhets skyld i våre dager er det kanskje BenQ PE8720 DLP (1280x720) projektoren som vil være den projektoren som peker seg litt ut i possitiv rettning med bildekvalitet/kr, men denne krever en del kastelengde for å få opp bildestørrelsen, så det er en del LCD projektorer som kanskje kan være greie begynner valg for gutterommet (eller boykottet som vi pleide å kalle det hjemme...)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst är det en enklare projektor att ställa in men bildmässigt spelar de inte ens i samma liga
    En väl uppsatt CRT kör över de digitala projektorerna. Detta främst för att en lamp baserad projektorteknik omöjlig kan ge lika bra svärta som CRT kan.

Har sett de nya flaggskeppen och visst ser de bra ut men de är ju fortfarande GRÅA! och en Benq 8720? Den förtjänar inte ens att nämnas i samma andetag som t ex en 808. Nej antingen satsa på CRT eller vänta några år tills laserprojektorerna kommer på marknaden. =)
    CRT kommer finnas kvar om 10 år fundera på hur länge t ex Benq 8720 kommer finnas kvar och bedöm sedan vilket som är det bästa långsiktiga köpet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrking
    Har sett de nya flaggskeppen och visst ser de bra ut men de är ju fortfarande GRÅA! och en Benq 8720? Den förtjänar inte ens att nämnas i samma andetag som t ex en 808.
    Ja selv ikke en HD1 eller BlackWing klarer å produsere like sorte bilder som en BG808s kan prestere når lampen er i drift, men her kommer det vel også litt ann på hva slags bilde preferangser man foretrekker. Det skal f.eks godt gjøres å få satt opp en CRT til å bli like sylskarp tegnende som "de nya flaggskeppen" også, samt tilgjengelig lysstyrke og ansi kontrast er vel andre faktorer som CRTere kan føle seg litt forbikjørte med i disse dager.

Når det gjelder BenQ8720 så koster vel den mindre enn et nytt blått rør til en BG808s som typisk bør skiftes hvis man ikke er så heldig å komme over en som alerede er i topp stand. Det hjelper vel heller ikke at BG808s ofte også har grove for hardt kjøret fosfor flater på to av de tre rørene , og en HDMI-RGBHV transducer kommer vel fort på en 1500-2500. Prismessig for en brenn ny 8720 lampeventil for en nybegynner som har valget mellom disse modellene, er kanskje ikke det dummeste valget, selv om det som du angirt mrking er en del gråere sortnivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Självklart kommer det an på vilka pengar man har att röra sig med förstås och helt klart handlar det om vad man har för preferenser men frågar man i ett CRT-forum så utgår jag från att man föredrar CRT-karaktären på bilden också.

Jo det är klart en BG808s är dyr att byta rör på. Fast om man istället för att byta ett rör byter alla 3 rören och ersätter dem med Panasonic rör så blir det på sikt en billigare lösning. En uppsättning med Panasonic rör kostar lika mycket som ett enda Sonyrör och det är busenkelt att få dem att fungera i en BG808s.
    Jag säljer BD808r med 1-5000 timmar på chassit för 25 000:- med ett års garanti på alla delar utom rören och 808LC i samma skick för 32 000:-
    En BD808 med rör i nyskick håller med lätthet i 10 000+ timmar och är defintivt en billigare lösning på lång sikt.

Däremot så är CRT som sagt inte för alla utan det är upp till var och en att besluta om man vill köra CRT eller inte. WAF är en viktig faktor också dock.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •