Barco 701 vs 801

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Barco 701 vs 801

Disse har sikkert blitt sammenlignet før men jeg er fremdeles litt usikker ops: Etter som jeg forstår er 801 en litt eldre men dyrere projektor, mens 701 er nyere/penere og med enklere oppsett/menyer og lavere vekt. Hvordan er bilde forskjellen mellom disse to? Er 801 bedre enn en 701 i tilsvarende stand og hva gjør den i så fall bedre :?:

Newcomer lxg sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    801 er helt klar den beste den har 8" rør og ikke 7" som 701.

Begge bruker Barcos geniale menysystem.

801 klarer høy oppløsning bedre.

801 er kanskje et eldre design men projectorene ble produsert parralelt i flere år,du bør se på 801 som en storebror til 701.

Det er ingen tvil 801 er en stor oppgradering fra 701.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oversiktelig svar!

Er det først ved høy oppløsning og stort bilde forskjellen er merkbar? Vil man se forskjell i kvalitet selv med veldig lite bilde, evetuellt hvor? Farger, sortnivå, kontrast osv..

Skal i første omgang kun bruke en stasjonær DVD-spiller og et lerret på ca 100 tommer, bør jeg dermed satse på 801 eller vil jeg klare meg fint med 701?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg begynte med en 701 for mange år siden, og var meget fornøyd med denne projektoren! Mitt store ankepunkt på 701 var imidlertid støynivå... Selvsagt var også skarphet en bonus ved bytte til 800, og senere en rekke 808/808s'er, men fargene var faktisk aller best på 701, som jo som kjent er fargefiltrert.

Uansett, viftestøy er et stort problem på 701, som faktisk beveger seg opp mot 40 db, og det er etter min mening helt uakseptabelt i en hjemmekino... 800/801s har langt lavere støynivå. Mitt råd er dermed; Har du plass; KJØP EN 801s! (uten å i utgangspunktet være negativ til en 701/701s/708, foruten støynivå.)

Jeg bør kanskje legge til at jeg selv modifiserte viftene på min 701, og projektoren ble da en del mer stillegående. Da projektoren er termostatstyrt, var det ikke mer en 3-4 db reduksjon, som selv etter modding var litt for støyete etter min smak.

Jeg endte til slutt opp med en 808s fra USA, etter flere år med bytting og testing (var innom bl.a. en 67" Barco 808s bakprojeksjon og en Electrohome 4500 fra Per Johhny), men var meget fornøyd med 808s'en. Omidlertid hadde denne litt slitasje, og jeg fikk også litt mer "påtrykk" fra min nåværende bedre halvdel, og dermed røk 808s'en ut.

Electrohome'n hadde faktisk nydelige bilder, med høy scanrate (93 Khz) men støyet faktisk enda mer enn 701'en, hadde det ikke vært for det, hadde det vært min favoritt, da denne både var mer kompakt og faktisk leveret minst like god bildekvalitet som 701'en, og var samtidig enda mer kompakt.

808'ene leverer skarpere bilder, og var fine på 230 cm bredde eller mer. På 180 cm var 7" helt ypperlig, der var 480 linjer mer enn nok. På 200 cm ++, synes jeg 8"'ere kommer mer til sin rett, med 720 eller flere linjer.

Som en konklusjon mener jeg Barco 701 er en ypperlig start CRT, men like god kontrast, bedre farger enn 800 og 808 serien, men som nevnt noe høyere støynivå (som jeg er meget opptatt av, dermed har jeg en plasmaskjerm i dag!). 801s er imidlertid en annen sak; riktignok har ikke denne elektromagnetisk fokus som 808 eller nyere, men den både støyer mindre og har falgefiltrerte linser. Er ikke uten grunn dette er favoritten til Per Johhny! En fargefiltrert 808s er kanskje drømmen, men... :wink: Så en slik en til salgs her for 35.000 under "video selges og kjøpes", men lurer på om denne ble solgt... :cry:

Newcomer lxg sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    En fargefiltrert 808s er kanskje drømmen, men... :wink: Så en slik en til salgs her for 35.000 under "video selges og kjøpes", men lurer på om denne ble solgt... :cry:
    Den er desverre solgt ja!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •