Sort på CRT.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29

Tråd: Sort på CRT.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sort på CRT.

Hei,
    Er det mulig å få en helt sort ramme rundt et bilde på en CRT prosjektør? Dvs. at hvis du holder armen foran den sorte rammen, så skal det ikke komme noen skygge der? Noen som har testet dette på f.eks. 2.35:1 rammen? Isåfall, hvis den rammen ikke er sort, hva kan være galt?

Mvh.
    Tore K.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv på mine tunge gardiner kommer det en viss utflytning i lysere scener, hvis det er det du mener. En helt 100 % skarp avgrensning mellom lys og skygge er ikke mulig, litt lys blir alltid kastet tilbake av vegger, tak eller hva som helst anner som er i nærheten. Hvis ikke noe ble kastet tilbake, ville det ikke vært noe å se på lerretet...

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du skulle justert på med litt blanking?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Kanskje du skulle justert på med litt blanking?
    Hmm, intr. løsning. Vis det funker så ville det jo løst problemet til en viss grad. Litt tungvindt, men kan være lurt å prøve.

Til Mastiff, hmm, du har vel 808s du også, så da er det kanskje ikke så mye mer å gjøre med innstillingene for kameratens 808s. Har du forsøkt å justere G2, har det noen effekt for sliktno? Det er nemlig når det er lyse objekter på bildet at det blir problemer med kameratens oppsett. Spesielt på 2.35:1 filmer..

Mvh.
    Tore K.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk først at sort er riktig. Kjør ett 100% 0 IRE signal - da skal det være helt sort. Hvis det er riktig, så skal det ikke være noe problem, men det som kan innvirke er refleksjoner, har du ett 2.35 film med lyse objekter så vil lys reflektere både i rom og internt mellom fosfor og 'face-plate' på billedrør.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Sjekk først at sort er riktig. Kjør ett 100% 0 IRE signal - da skal det være helt sort. Hvis det er riktig, så skal det ikke være noe problem, men det som kan innvirke er refleksjoner, har du ett 2.35 film med lyse objekter så vil lys reflektere både i rom og internt mellom fosfor og 'face-plate' på billedrør.
    Hmm, 100% 0 IRE funker helt greit hos ham, så da er det vel ikke så mye mer å gjøre med det enn å maskere.. Litt nederlag for min del, da jeg trodde det måtte være mulig å få bedre sortnivå på en CRT prosjektør. Men på den annen side blir jeg mer imponert over LCDen min som i det minste viser en konstant grålig 2.35 ramme..

BTW: Fant forresten et dødt "pixelfelt" på det grønne bilderøret på BG 808s prosjektøren hans. Er vel snakk om en 1-4 pixler eller noe sånt i 1280x720. Må si jeg flirte litt når jeg oppdaga det.. Er ikke bare LCD som har "døde pixler".. hehe

Edit: Må vel legge til at det grønne røret hans allerede hadde vesentlig innbrenningsproblemer, og skal byttes ut etterhvert uansett.

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    BTW: Fant forresten et dødt "pixelfelt" på det grønne bilderøret på BG 808s prosjektøren hans. Er vel snakk om en 1-4 pixler eller noe sånt i 1280x720. Må si jeg flirte litt når jeg oppdaga det.. Er ikke bare LCD som har "døde pixler".. hehe

Edit: Må vel legge til at det grønne røret hans allerede hadde vesentlig innbrenningsproblemer, og skal byttes ut etterhvert uansett.
    Pixler på en CRT det må vel være en av de beste jeg har hørt på dette forumet så langt :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    :shock: :lol:

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 808, ikke 808S. Og blanking hjelper ikke på dette "problemet" (det plager ikke meg, effekten er så svak at den ikke tar noe som helst oppmerksomhet bort fra bildet - jeg kan se det ved å holde en hånd foran, men når jeg ser på filmen, er det helt svart rundt), det skyldes refleksjoner. Et eksempel: I begynnelsen av Ringenes brorskap, der man hører Galadriels stemme i mørket, er det så mørkt i kinoen at det bokstavlig talt er umulig å se hånden foran seg. Totalt svart, som om ikke prosjektøren sto på i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet sort-nivå med lysmåler på en del projectorer denne uken.

Crt-projectorer: gir ikke utslag på lysmåler
    DLP HD2+ ca. 0.4 lumen
    LCD prøvde flere, mellom 2 og 5 lumen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjørn H.
    Pixler på en CRT det må vel være en av de beste jeg har hørt på dette forumet så langt :roll:
    Kall det hva du vil, det er iallefall et sort felt ut mot hjørnet til høyre(i bildet) i det grønne røret som er på størelse på et par pixler i 1280x720 oppløsningen vi bruker. Noen andre som har hørt om tilsvarende?

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skrev jo 'pixelfelt', så det er ikke noe å le av.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er innbrenning på fosforen, er nok mye av årsaken naturlig nok slitasje.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Dersom det er innbrenning på fosforen, er nok mye av årsaken naturlig nok slitasje.
    Hmm, men et helt tomt felt? Kikket inn i rører og ser faktisk at det ikke gir lys i det feltet. Kan slikt dukke opp helt av seg selv? (Kan iallefall ikke si at jeg har sett det før hos ham. Ikke så helt lett å se da feltet er ganske lite.)

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Har testet sort-nivå med lysmåler på en del projectorer denne uken.

Crt-projectorer: gir ikke utslag på lysmåler
    DLP HD2+ ca. 0.4 lumen
    LCD prøvde flere, mellom 2 og 5 lumen.
    Jeg kunne tenkt meg en måling av følgende:
    1. Bruk et bilde med 0 IRE på den ene halvdelen, og 100 IRE på den andre delen.
    2. Mål lys-mengden som kommer midt i det svarte feltet.
    3. Mål lys-mengden som kommer midt i det hvite feltet.

Til slutt kan en evt. finne kontrastverdien, samt sammenligne hvor "sort" forskjellige prosjektører klarer å lage bildet. Skulle vært spesielt intr. å se hvorvidt DLP klarer denne testen bedre enn CRT.

Da vil du få en mer reel verdi over hvor god en CRT prosjektør er til å hindre lys å smitte over i det svarte. Etter mine observasjoner så sliter CRT med dette, er jo bare å ta en TV skjerm eller dataskjerm og se hvor stort felt som faktisk blir påvirket av overgangen fra 100 IRE->0IRE.

Mvh.
    Tore K.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha sett så er det vanskelig å vite eksakt, men det kan være fosfor-slitasje, støv eller luftboble i optikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Da vil du få en mer reel verdi over hvor god en CRT prosjektør er til å hindre lys å smitte over i det svarte. Etter mine observasjoner så sliter CRT med dette, er jo bare å ta en TV skjerm eller dataskjerm og se hvor stort felt som faktisk blir påvirket av overgangen fra 100 IRE->0IRE. "

Her klarer crt seg meget bra på nyere G2-kontrollerte modeller. For de som skal kritisere så er det selvsagt mye synligere på en crt-projector fordi smitting av lys blir mer synlig på en crt enn på en digital fordi sort er uten lys, noe det ikke er på digitale projectorer. Den eneste projectoren jeg har prøvd det på var en D-ILA projector - kontrasten var da ca: 30:1.

Skal se om jeg får prøvd noen nye målinger iløpet av dagen.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt har jeg ikke sett noen film som har vært slik testen er beskrevet. Blir som å teste 0-100 på en Ferarri med piggdekk og snø.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt har jeg ikke sett noen film som har vært slik testen er beskrevet. Blir som å teste 0-100 på en Ferarri med piggdekk og snø.
    Charlies Angels 2, intro. (rød silhuet) Smitter over på resten av det "sorte" slik at det sorte blir rødlig.
    Tomb Raider 2, intro. Blått hav, gir blå sort over og under på 2.35 rammen.
    Star Wars 2: Anakin og hu dama snakker sammen(chapter 20->26 ett eller annet), nærbilde av de 2 samtidig. Du ser tydlig hvordan silhuetten dems lyser opp hele bildet rundt i det "sorte".

Bare noen få eksempler jeg kommer på i farten. Selvsagt er det mest plagsomt på filmer med 2.35 rammer siden det ikke blir brukt maskering på det oppsettet, bare 16:9 ramme. Men samme problemet vil jo i realiteten være der i alle lyse scener som har mye sort i seg. Det er selvsagt ikke bestandig like enkelt å se problemet, men det betyr ikke at det ikke er der.

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skrev jo 'pixelfelt', så det er ikke noe å le av.
    De finnes ikke pixler eller pixelfelt på en CRT,pixler hører ikke hjemmepå et CRT Forum :roll:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •