"Plassering av bildet" på Sony CRT (nybegynner spm)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Plassering av bildet" på Sony CRT (nybegynner spm)

Dette spm avslører sikkert at jeg er totalt nybegynner innen CRT

Kjøpte en Sony VPH1272 for en tid tilbake siden som jeg omsider fikk takmontert for ett par uker siden. Da forrige eier hadde samme størrelse på lerretet som jeg så har jeg sålangt bare brukt hans innstillinger og dette har fungert egentlig veldig bra. Monterte lerret og prosjektor slik at jeg fikk bildet der det skulle med s-video kabel og jeg ventet i spenning til jeg skulle få Moome kortet mitt tilsendt.

Igår fikk jeg dette og monterte kortet og koblet Xboxen til via komponent... Med "vanlig oppløsning" var bildet nå ca 30 cm for langt til høyre i forhold til der lerretet er og når jeg gikk over på 720P var bildet tilsvarende for langt til venstre

Er dette noe det går ann å justere eller hva er galt? Hører foresten og med til historien at bildet med det samme jeg tar på prosjektoren (der hvor det står at det tar 20 min før bildet er optimalt) er langt større enn lerretet uten at jeg har skjønt hvorfor bildet via s-video, komponent og dvi er adskillig mindre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv SHIFT-knappen på fjerrissen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å slå blanking også, og så juster størrelsen med SIZE-funksjonen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernkontroll er luksus så den originale har jeg desverre ikke

Men hvordan i all videste verden jeg har klart å unngå å få med meg shift knappen på PJen fatter jeg bare ikke, så tusen takk PJ, ser litt lysere ut nå

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To til spm i samme bane...

Selv om vi gjorde vårt ytterste til at alt skulle være 100% i vater er bildet ørlite skeivt, kanskje 2 cm forskjell fra høyre til venste del av skjermen. Er dette også noe som enkelt kan justeres bort?

PJ er som sagt hengt i taket og lerret står loddrett på veggen, derfor blir bildet litt smalere oppe enn nede. Er der noen måte å justere "keystone" på eller må jeg vinkle lerretet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D ble CRT på deg ja. Gratulerer! Er blitt ferdig med centeren som jeg drev på med sist vi prates, og det ble sinnsyk lyd,nesten mer trøkk enn i TI250'ne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    To til spm i samme bane...

Selv om vi gjorde vårt ytterste til at alt skulle være 100% i vater er bildet ørlite skeivt, kanskje 2 cm forskjell fra høyre til venste del av skjermen. Er dette også noe som enkelt kan justeres bort?

PJ er som sagt hengt i taket og lerret står loddrett på veggen, derfor blir bildet litt smalere oppe enn nede. Er der noen måte å justere "keystone" på eller må jeg vinkle lerretet?
    Går du inn i service mode (opp, ned, enter, enter- iallefall slik på min D50) er det en rekke innstillinger for å justere bildet. Der har du bla. "SKEW", "BOW", "KEY", "PIN" og "ZONE".

Bare å prøve seg frem egentlig, husker ikke helt hvilken knapp som er til hva. Men ikke bruk zone mer enn til finjustering. Hvis alle fargene treffer oppå hverandre må du huske å velge å adjuste både rød, grønn og blå. Bare husk hva innstillingene står på før du begynner, så du enkelt kan stille det tilbake igjen. Hvis det hjalp, trykker du "MEMORY" og innstillingene blir lagret.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Jens Martin, det var ikke samme måte å komme inn på servicemenyen på min men ellers høres det ganske likt ut. Har verget meg fælt for å gå inn servicemenyen av frykt for å rote ting til... og det klarte jeg selvsagt Fikk vridd bilde ganske som jeg skulle men da ble det selvsagt krøll med andre ting så nå er ting ganske ute å kjører Men om ikke annet så framtvinger det det jeg har både hatt lyst og ikke lyst til, ta en fullstendig gjennomgang av installasjonen for å få det enda ett par hakk vassere. Får satse på at endel liter kaffi og endel timer med trykking vil hjelpe på... men irritererer meg nå grenseløst at jeg ikke har fjernkontroll tilgjengelig så jeg hadde sluppet å trykke på PJen som henger i taket

Hei igjen Skjalg: Måtte jo ha meg en CRT jeg også, artige greier selv om det for en nybegynner er lett å bli frustrert når en er blank på slike ting! Fikk du tak i "korrekt" bass til senteren eller brukte du den gamle LE14en? Selv er jeg desverre langt ifra fornøyd med resultatet av mine JBLer, får de ikke til å spille spesielt bra i rommet mitt desverre. Det blir rett og slett ikke noe trøkk selv med 4 stk 15" i front og 4 stk 12" bak Får vell rett og slett kjøpe noe pent/dyrt til kona slik at jeg får aksept for å rive ned ene veggen i kjelleren så høytalerne kanskje kommer mer til sin rett

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Jens Martin, det var ikke samme måte å komme inn på servicemenyen på min men ellers høres det ganske likt ut. Har verget meg fælt for å gå inn servicemenyen av frykt for å rote ting til... og det klarte jeg selvsagt Fikk vridd bilde ganske som jeg skulle men da ble det selvsagt krøll med andre ting så nå er ting ganske ute å kjører Men om ikke annet så framtvinger det det jeg har både hatt lyst og ikke lyst til, ta en fullstendig gjennomgang av installasjonen for å få det enda ett par hakk vassere. Får satse på at endel liter kaffi og endel timer med trykking vil hjelpe på... men irritererer meg nå grenseløst at jeg ikke har fjernkontroll tilgjengelig så jeg hadde sluppet å trykke på PJen som henger i taket
    Det er fort gjordt å rote til ting. Hver eneste innstilling, har følger for neste, så om du feiler først kan det fort bli ille!

Brukte selv utallige timer på å stille den inn, og ble dritt lei underveis. Men da er det like greit å ta en pause. Neste dag var jeg like giret igjen! Det er jo tross alt en hobby, ingen jobb

Det jeg ville ha gjort, som jeg også gjorde, var å resete alle innstillingene fra forrige eier. Hvis ikke du har samme størrelse på lerret, samme avstand, og nokså like kilder vil dette lønne seg. Kanskje bildet retter seg da? Iallefall er det messt optimalt å ha 13,5 graders vinkling til midten av lerret (om ikke jeg husker helt feil). Da vil nok bilde bli rett. Om du reseter projektoren, så marker midten av lerret og midten av rammene oppe og nede med noen tapebiter. Dette er da din mal for å få bilde til å treffe riktig på lerretet.

Er ikke barebare å stå med henene over hodet nei! Fjernkontrollen er gull verdt. Men noen liter kaffe vil kanskje hjelpe

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm, tenkte jo jeg bare måtte hoppe i dette så gikk ned med friskt pågangsmote for 1,5 time siden og regnet med mange timer med frustrasjon forran meg. Forundringen var derfor stor når jeg etter ca 1 time ihvertfall i mine øyne har tilnærmet "perfekt" bilde på PJen! Har forstått på alle at det skulle være svært mye arbeid for nybegynnere å få dette til men det gikk over ALLE forventninger, fulgte installasjonsveiledningen fra Sony som i korte trekk gikk ut på:
    - Manuelt stille inn røra slik at jeg fikk fokus i senter og ute på sidene
    - La opp noen tapebiter på lerretet slik at jeg hadde senter o.l. å gå etter
    - Stilte inn grønt rør etter rutemønsteret slik at det ble "perfekt" iforhold til lerret (og jeg fikk dermed vridd bildet slik jeg opprinnelig hadde tenkt)
    - Stilte inn rødt rør etter rutemønsteret og oppå det grønne
    - Stilte inn blått rør etter rutemønsteret oppå de to andre fargene

Når alle tre rutemønstra satt tilnærmet perfekt oppå hverandre var det egentlig bare å fyre igang Xboxen og finjustere ørlite og så var jeg i boks. Har ikke justert fargene enda men det er heller ikke sååå kritisk, synes det var relativt bra som det var Men får vell alikevell ta en runde med DVE imorgen så jeg får finjustert fargene også!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm, tenkte jo jeg bare måtte hoppe i dette så gikk ned med friskt pågangsmote for 1,5 time siden og regnet med mange timer med frustrasjon forran meg. Forundringen var derfor stor når jeg etter ca 1 time ihvertfall i mine øyne har tilnærmet "perfekt" bilde på PJen! Har forstått på alle at det skulle være svært mye arbeid for nybegynnere å få dette til men det gikk over ALLE forventninger, fulgte installasjonsveiledningen fra Sony som i korte trekk gikk ut på:
    - Manuelt stille inn røra slik at jeg fikk fokus i senter og ute på sidene
    - La opp noen tapebiter på lerretet slik at jeg hadde senter o.l. å gå etter
    - Stilte inn grønt rør etter rutemønsteret slik at det ble "perfekt" iforhold til lerret (og jeg fikk dermed vridd bildet slik jeg opprinnelig hadde tenkt)
    - Stilte inn rødt rør etter rutemønsteret og oppå det grønne
    - Stilte inn blått rør etter rutemønsteret oppå de to andre fargene

Når alle tre rutemønstra satt tilnærmet perfekt oppå hverandre var det egentlig bare å fyre igang Xboxen og finjustere ørlite og så var jeg i boks. Har ikke justert fargene enda men det er heller ikke sååå kritisk, synes det var relativt bra som det var Men får vell alikevell ta en runde med DVE imorgen så jeg får finjustert fargene også!
    Det gikk jo usedvanelig fort! Det var min hardeste bit, å få de til å treffe hverandre.. Det med fargene var iallefall for meg, en meget smal sak.

Regner med den gir et utrolig flott bilde nå, så gratulerer med et sikkert flott resultat! CRT er jo en fryd for øyet.

Hvordan stand er rørene i? Hvor mange timer har den gått?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Røra er tilnærmet strøkne, iflg eier skal der være ørlite innbrenning men siden jeg pr dags dato ikke har sett hvor dette er så er dette mao ikke særlig merkbart Når jeg sjekket timeteller igår står den på 3333 timer..

Etter jeg fikk Moome kortet og nå kjører 720p over komponent til PJen synes ihvertfall jeg bildet er rimelig bra. Noen hevder 720p er ioverkant av PJen bør kjøres på men synes det fungerer bra jeg. Har ikke fått testet så mye ekte HD materiell enda da Xboxen som jeg bruker nå ikke er kraftig nok til å spille av WMV filer i HD Så har noen linker til avi filer eller annet med HD materiell tar jeg gjerne imot det

Du som kjøpte D50en på avtorget for en liten tid tilbake siden? Hvordan er det med støy fra din? Selv om min er modifisert med papst vifter synes jeg den støyer mer enn nok, største minuset for min del...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når rønene er såpass strøkne vil jeg nok tro den gir et utrolig bilde i 720p! Om ikke projektoren takler det, kjører den jo med det høyeste den klarer..

Stemmer at det var jeg som kjøpte D50 fra Avtorget for en stund sinde ja.Har ikke fått testet noe høyoppløselig på min heller, men DVD spilleren er moddet til å sende ut 576p.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du som kjøpte D50en på avtorget for en liten tid tilbake siden? Hvordan er det med støy fra din? Selv om min er modifisert med papst vifter synes jeg den støyer mer enn nok, største minuset for min del...
    Når det gjelder støy, så er den langt i fra støyløs. Kassen er i tilleg lyddempet, så det hjelper jo selvsagt noe. Men jeg hører den ganske godt under stille scener.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens Martin
    Når rønene er såpass strøkne vil jeg nok tro den gir et utrolig bilde i 720p! Om ikke projektoren takler det, kjører den jo med det høyeste den klarer..
    CRT projektorer bryr seg ikke om oppløsning, det som skjer hvis du kjører høyere oppløsnong enn den "takler" så overlapper linjene hverandre slik at bildet ser bløtt ut.

Projektoren min (808s) klarer vise 1080p, men bildet ser litt utvasket ut. 960p ser mye bedre ut, da skanlinjene nesten berører hverandre.
    Kan tenke meg det samme skjer med din ved 720p hvis den ikke klarer den oppløsningen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VPH1272 og D50 takler 720p (eller 1080i) uten problem, max dataoppløsning er 1600x1200. Men har lest at flere sier at det blir litt i grenseland for hva de takler og at lavere oppløsning dermed kan være ett vell så bra alternativ men har ikke prøvd dette. Ikke minst pga 720p egentlig fungerer veldig bra i mine øyne

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lærte jeg noe nytt i dag også da! :-D.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det normalt at bildet/røra flytter på seg slik at en må justere bittelitt på sentreringa? Har vært slik ett par ganger i det siste at jeg synes bildet er litt uskarpt og når jeg tar opp testpattern så er det ikke 100% lenger. Smule irriterende ihvertfall å måtte justere annenhver gang jeg bruker PJen. Hehe, begynne selvsagt å bekymre meg litt for om det er takfestene som gir etter men får ikke håpe det...

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konvergens drift kalles det.

Du må la maskinen varme seg skikkelig opp i ca en halvtime før du finjusterer konvergens.
    Når du nestegang skrur den på og den er kald vil det ta ca 15-30min før konvergens er helt korrekt. Dette kommer av at komponentene endrer seg litt i verdi etter temperarur.

Min er også slik. spesielt grønn ligger ca 1-2mm for høyt når maskina er kald. Det tar ca15min så er det borte.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åååå... når jeg justerte den skikkelig første gang hadde den stått på lenge men var ikke klar over at en måtte ha den på en stund før dette var som det skulle nå Trodde "advarselen" om at PJ må varmes opp i 20 min hadde med farger og slikt å gjør jeg... lærer om ikke annet litt og litt mer hver dag som går Tusen takk for oppklaringen!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •