Bytter fra CRT til DLP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytter fra CRT til DLP

Sukk.. Da har jeg faktisk tatt steget og tatt ned CRT projektoren fra taket.

Hovedgrunnen er at jeg pga. manglende takhøyde ikke har mulighet til å bygge en skikkelig hushbox rundt den. Og støy fra pj er pr. dags dato største irritasjonsmoment i min hjemmekino.
    Videre så har jeg nå mindre tid til å dyrke min lidenskap og crt blir litt for tidkrevende.

Så etter flere lovord her på forumet og positive omtaler på nettet, tok jeg steget og bestilte en HC3000 usett og håpet på en bildekvalitet jeg kunne leve med.

Har nå hatt denne i 2 dager og har testet litt med D-VHS 1080i som kilde.
    Får å si det rett ut så er den ingen tvil om at CRT knuser denne DLP projektoren. De to tingen jeg hovedsakelig legger merke til er mangel på sortnivå, og pixelering i bildet. Spesielt på kanter med høy kontrast. Pj er i low modus og har iris lukket.
    Jeg kjører pr. dags dato 1.0 gain lerret og har 100% lyskontroll i rommet.

Men det er også positive sider.
    Fargene er meget gode på HC3000 og er tett opp mot crt nivå når du ser bort fra sort kontrasten. Dette stemmer med hva jeg har lest på reviews og var en av hovedgrunnene til at valget falt på denne modellen. Videre så er støynivået definitvt akseptabelt, og jeg måtte sjekke at pj faktisk lyste opp når jeg skrudde den på første gang.
    Installasjon ble et antiklimaks. Feste i taket med to skruer, løfte opp pj med en arm (!) og fest. Rett av pj mot lerret og stram til. Litt fokus og ferdig.

Konklusjon:
    Kjøttet er litt rart, men det smaker fugl.
    Eller med andre ord, ja det er klart en degradering av bildekvalitet men jeg tror jeg skal klare å leve med det. Kommer til å kjøpe meg et ND2 filter for bedre kontrast. Og muligens et nytt grålerret om filter ikke holder. Med 100% lyskontroll så er ikke lysutbytte noe problem uansett.

Ps. Sony 1292 9" med fargekorrigerte LC linser og 9'er rør dukker nok snart opp på avtorget. Må bare tenke litt på det først.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Ps. Sony 1292 9" med fargekorrigerte LC linser og 9'er rør dukker nok snart opp på avtorget. Må bare tenke litt på det først.
    Pris?.. :-)

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg skal kondolere eller gratulere her.
    Lykke til med skifte iallefall.

Jeg gjorde et likn. stunt for en stund siden. Jeg skal ikke si hvordan det hele endte for min del.

Grått lerret er noe å tenke på med digital projektor iallefall, jeg har bare sett dette en gang, men var positivt overasket over effekten det hadde.

K

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å bruke min G70 til den tar kvelden
    Men lykke til med din nye projektor

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heeyy, hva er dette for slags hemmelighetskremmeri, kjelli. Fortell.

Jeg planlegger (ok, kanskje drømmer om er mer korrekt) en kino i kjelleren, og har mest lyst på CRT, hadde en gammel Barco for mange år siden, men av praktiske årsaker er det jo fristende med LCD/DLP. Jeg har ikke blitt imponert over de digitale prosjektorene jeg har sett hittil, ikke så mange riktignok og kanhende var de ikke skikkelig kalibrert heller. Finnes noen annen utvei enn CRT for en gammel CRT'er?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av tols1

Jeg planlegger (ok, kanskje drømmer om er mer korrekt) en kino i kjelleren, og har mest lyst på CRT, hadde en gammel Barco for mange år siden, men av praktiske årsaker er det jo fristende med LCD/DLP. Jeg har ikke blitt imponert over de digitale prosjektorene jeg har sett hittil, ikke så mange riktignok og kanhende var de ikke skikkelig kalibrert heller. Finnes noen annen utvei enn CRT for en gammel CRT'er?
    Dersom du lurer på hva Kjelli gjorde så kan jeg med fare for at min gode venn
    Kjelli skulle sur på meg si, at han har sin 808s klar for å bli montert!!!
    Jeg klarte ikke å holde meg,Kjell!
    Stølen

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han hadde også en TX100 en stund, men jeg tror han savnet litt sortnivå

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dlp'er som HC300 og andre har blitt så gode, at de har på enkelte områder store fortrinn foran crt-projectorer. Jeg likte veldig godt hva jeg så med HC3000'en. På lerret størrelse fra 240cm og større, så kan ikke 8" projectorer konkurre. HC3000 har veldig god kontrast og detaljer i sorte partier, men selvsagt ikke så lavt absoultt sort som mange crt'er. Men mange crt-eiere har også satt sortnivået noe for lavt. Etter en liten tilvenning med litt høyere sortnivå, så yter HC3000 svært bra. SDE er selvsagt tilstede hvis man sitter fornærme. Det man vinner på er betraktelig høyere ansi-contrast som skaper mer smell i bildet.

Ytelse, støy, pris, størrelse og komfort gjør det vanskeligere å rettferdiggjøre en crt-projector.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Johnny: Bytte cine9'en mot en HC3000? Kunne kanskje lagt en 1000lapp i mellom

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Per Johnny: Bytte cine9'en mot en HC3000? Kunne kanskje lagt en 1000lapp i mellom

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Dersom du lurer på hva Kjelli gjorde så kan jeg med fare for at min gode venn
    Kjelli skulle sur på meg si, at han har sin 808s klar for å bli montert!!!
    Jeg klarte ikke å holde meg,Kjell!
    Stølen
    OK, håper jeg ikke har rippet opp i noe som var delvis fortrengt nå, det var ikke meningen.

Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Ytelse, støy, pris, størrelse og komfort gjør det vanskeligere å rettferdiggjøre en crt-projector.
    Hmm, sterke ord fra en crt-veteran. Dette er jo relativt tungtveiende momenter i et familieoppsett. Og innen jeg får satt r..va i gir så har nok prisene sunket ytterligere til fordel for digitale pj. Må visst gå tilbake i tenkeboksen...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kjelli's 808s er så spekket med oppgraderinger, at det kribler skikkelig i nakkehårene i påvente av at han for påbegynt prosjektet hjemme, slik at vi får se herligheta.
    Gleder oss til gravingen begynner Kjelli!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel Sony 1292, en av de største og tyngste 9" CRT projektorene som er å få tak i, og vel heller ikke den 9" med best ytelser, samt muligens den CRT projektoren med høyest kjølestøy nivå pga at den er invadert av en hel vifte familie (12-14 vifter?), så det er kanskje ikke så merkelig at en stille plug&play lampeventil kan imponere og faktisk vil være godt egnet på mange områder utifra det du angir no12.

Ville i alle tilfeller brukt god tid på å bli vandt alle fordeler og ulemper en fargehjuls 1280x720 DLP projektor som skal erstatte de bildekvalitetene man tross alt har muligheten til i en 9" 1292, og før man går til det litt drastiske skrittet å selge.

En 1292 vil vel f.eks kunne bli en meget grei projektor til bruk ved bakprojeksjon, hvis man kunne tenke seg en slik løsning i stedet for en hush box som tar halve takhøyden i hotspot av hjemmekinoen.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var også inne på tanken om å kjøpe meg en digital projektor tidligere på våren før jeg tok til fornuft og kjøpte cine9en.

Jeg kjøpte en optoma hd72i etter jeg solgte bg808s og var litt imponert i utgangspunktet. Det var bare å slenge den opp og vips var bildet der, men det var også det. fargene er flotte ja men jeg følte at man ikke hadde nok justeringsmuligheter for å matche forholdene i kinoen min perfekt. man er også låst til et godt synlig rutemønster hvis man sitter litt for nærme. ettersom dagene gikk ble jeg mer og mer frustrert over enkelte ting. I mitt 100% lystette rom var det ikke vanskelig å se regnbuer og de ble mer og mer framtredene, muligens fordi jeg så etter de og da kommer de ofte på løpende bånd. I tillegg så var det veldig mye myldring(dithering) i bildet i mørke scener, der jeg var vant med å se detaljer fra bg808sen. Bildet ble foret fra sdi moddet dvd spiller via crystalio til projectoren via dvi.

Det aller værste var lysstyrken på denne boksen. iogmed at jeg har et helt lystett rom så ble den altfor lyssterk, muligens HC3000 er litt bedre her men jeg tviler på at den ville vært god nok, da jeg må ha tilnærmet 100% perfekt sortnivå i tillegg til alle detaljene.

Jeg tror at hadde jeg hatt en dlp som dette i en dagligstue uten no særlig lyskontroll så hadde jeg brydd meg mindre om de små "feilene" jeg nevnte da de hadde vært mindre framtredene.

nå har jeg stort sett bare hatt crt projektorer siden jeg begynte med projektorer for rundt 7år siden og har tweaket mye oppover, så jeg legger kanskje merke til enkelte ting og irriterer meg lettere enn andre ville gjort.

Det endte med optomaen gikk tilbake før en uke var gått og inn kom cine9 og crystalio 2, resten er historie .

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som en meget lykkelig historie også tor, ikke rart du bare gikk å gliste fra øre til øre sist jeg traff deg inne på elkjøp i flatskjerm avdelingen...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe det ble ikke no flatskjerm kjøp den dagen nei. Går nok ettpar år til der gitt før jeg gidder å vurdere igjen, er nok desverre blitt altfor kresen nå

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hehe, ikke noe hemmelig her i gården, men ville ikke påvirke din avgjørelse. Da det er du som til sist skal bruke dette. Mine preferanser er ikke nødvendigvis sammenfallendes med dine.

Men for å gjøre en lang historie kort, så hadde bildet på den digitale mange fordeler. Skarpt, masse lys, bra farger osv. Men så var det en enorm bakdel da. Sortnivå. Dette var noe jeg tenkte jeg kom til å bli vandt med, men dengang ei.
    Jeg savnet rett og slett det sømløse bildet til Barcoen kombinert med sortnivå.
    Enden på visa ble oppgradering av barcoen (Rørbytte, linser etc) og salg av den digitale. Den ligger nå på lagring i påvente av bygging av hjemmekinorom.

Iallefall min erfaring for hva det er verdt.

K

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    Jeg var også inne på tanken om å kjøpe meg en digital projektor tidligere på våren før jeg tok til fornuft og kjøpte cine9en.

Jeg kjøpte en optoma hd72i etter jeg solgte bg808s og var litt imponert i utgangspunktet. Det var bare å slenge den opp og vips var bildet der, men det var også det. fargene er flotte ja men jeg følte at man ikke hadde nok justeringsmuligheter for å matche forholdene i kinoen min perfekt. man er også låst til et godt synlig rutemønster hvis man sitter litt for nærme. ettersom dagene gikk ble jeg mer og mer frustrert over enkelte ting. I mitt 100% lystette rom var det ikke vanskelig å se regnbuer og de ble mer og mer framtredene, muligens fordi jeg så etter de og da kommer de ofte på løpende bånd. I tillegg så var det veldig mye myldring(dithering) i bildet i mørke scener, der jeg var vant med å se detaljer fra bg808sen. Bildet ble foret fra sdi moddet dvd spiller via crystalio til projectoren via dvi.

Det aller værste var lysstyrken på denne boksen. iogmed at jeg har et helt lystett rom så ble den altfor lyssterk, muligens HC3000 er litt bedre her men jeg tviler på at den ville vært god nok, da jeg må ha tilnærmet 100% perfekt sortnivå i tillegg til alle detaljene.

Jeg tror at hadde jeg hatt en dlp som dette i en dagligstue uten no særlig lyskontroll så hadde jeg brydd meg mindre om de små "feilene" jeg nevnte da de hadde vært mindre framtredene.

nå har jeg stort sett bare hatt crt projektorer siden jeg begynte med projektorer for rundt 7år siden og har tweaket mye oppover, så jeg legger kanskje merke til enkelte ting og irriterer meg lettere enn andre ville gjort.

Det endte med optomaen gikk tilbake før en uke var gått og inn kom cine9 og crystalio 2, resten er historie .
    Kanskje litt feil å sammenligne en CRT til 100-150.000? med en HD72i som koster 17.500...

Burde kanskje heller sammenligne med en av de nye 1080p PJene.

Jeg gikk fra en noe slitt D50 til HD72i, har ett lyst rom og kunne ikke vært mer fornøyd. Skarpere, mer lyssterk, uniforme farger (hvitt var litt gult på min)

Jeg er ikke helt fornøyd med sortnivået, men det er bedre enn på min lokale kino, og jeg irriterer meg ikke over det.. Screendoor ser jeg ikke fra der jeg sitter, og regnbuer er jeg heldigvis ikke plaget av.

I sum er jeg svært fornøyd, men å sammenligne den med en Cine 9 som koster i alle fall 10 ganger mer det blir ikke helt rettferdig. (eller nesten 20 ganger mer hvis man skal ha den ny)

Cyberdog

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om mine crt-erfaringer begynner å bli noen år gamle, så har jeg allikevel en formening om hva jeg kan forvente. Min Barco var en 600-modell av noe slag (Video 600, kan det stemme?), gammel som grunnfjellet og til slutt tok den rett og slett kvelden:cry: . Hvor mange timer den var gått er det ingen som vet, det fantes jo ingen menyer overhodet, kun potmeter justeringer. Den forrige eieren, eller han før der igjen, hadde justert den feil, slik at bildet aldri ble helt ensfarget. Og siden dette var før internett slik vi kjenner det i dag, altså tidlig 90-tallet, så hadde jeg få muligheter til å hente informasjon, og heller ingen å dele erfaringer med.

For noen som ikke har tildigere erfaringer med stort bilde i heimen, så er det sikkert lett å bli imponert over det skarpe og lyssterke bildet fra en digital prosjektor, men jeg frykter at jeg på litt sikt vil irritere meg over manglende sortnivå (dette kan sikkert kompenseres med grått lerret etc.), og "digitalt" bilde, altså pixelrering. Men til tross for feilene i min maskin, så er det jeg husker best fra Barcoen, i mangel av noe bedre uttrykk, det "analoget", bløte og behagelige bildet. Men som nevnt, jeg har ikke hatt anledning til å se en digital prosjektor under perfekte forhold, så det er mulig at jeg er litt forutinntatt og litt negativ i utgangspunktet.

Så det er kanskje noe i mrkings sig: "Once you go BLACK you never go BACK!" (selv om dette sitatet opprinnelig kommer fra en litt annen sammenheng;-) ).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Kanskje litt feil å sammenligne en CRT til 100-150.000? med en HD72i som koster 17.500...

Burde kanskje heller sammenligne med en av de nye 1080p PJene.

Jeg gikk fra en noe slitt D50 til HD72i, har ett lyst rom og kunne ikke vært mer fornøyd. Skarpere, mer lyssterk, uniforme farger (hvitt var litt gult på min)

Jeg er ikke helt fornøyd med sortnivået, men det er bedre enn på min lokale kino, og jeg irriterer meg ikke over det.. Screendoor ser jeg ikke fra der jeg sitter, og regnbuer er jeg heldigvis ikke plaget av.

I sum er jeg svært fornøyd, men å sammenligne den med en Cine 9 som koster i alle fall 10 ganger mer det blir ikke helt rettferdig. (eller nesten 20 ganger mer hvis man skal ha den ny)

Cyberdog
    Du har helt rett i det, det blir en helt feil sammenlikning. Jeg ville bare dele min erfaring, enn så skjev den måtte være .

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •