Hvem CRT på 3 meters lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Mr.Xindak sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvem CRT på 3 meters lerret?

Hvilken CRT vil fungere bra på et 3 meters lerret?
    Lurer på en Barco808 for i følge lens programmet passer den akkurat
    med tanke på avstand. Ca 5 meter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke så veldig produktivt; men jeg må bare påpeke http://www.fmh.moo.no/

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BB
    ikke så veldig produktivt; men jeg må bare påpeke http://www.fmh.moo.no/
    Ja var inne på den tanken jeg også, og foretrekker bruken av hvilken om slike døde ting som CRT projektorer, og hvem CRT, nei han kjenner jeg ikke.

Over til det trådstarter vel egentlig spurte om , så er det en erfarings regel som kan spille inn her.
    Sitat Opprinnelig postet av Faq på "http://www.crtprojectors.co.uk/general_faq.htm"
    A really good general rule is:

7" tube projector maximum 7' wide image
    8" tube projector maximum 8' wide image
    9" tube projector maximum 9' wide image
    Dvs en 8" BG808s kan fint benyttes opp til et ca 2.4 meter bredt lerret, og en 9" vel er mer å foretrekke dersom man vil opp en slik størrelse som du antyder.

Nå skal det vel også nevnes at man kan kjøre større lerret enn det som er anbefalt her, men det krever at rørene er nermest helt nye for at de skal klare å gi nokk lysstyrke, samt at man fort vil få problemer med å få det blå røret til å følge med, uten at det bloomer og det går ut over fargebalangsen osv, skal man oppnå de anbefalte lysstyrke verdiene så det er behagelig å se på filmer i hjemmekinoen.

En annen ting er det at CRT projektorer er ganske store, og de målene ut i fra 3meters bredde for et 16/9 lerret i lens programmet antyder 410cm fra lerret og frem til fremre skruehulls innfestning, hvor man nesten har 1 meter med projektor bak dette igjen, og at man trenger litt luft bak projektoren så den blir kvitt kjøleluften bak på en grei måte.

en annen ting er hvor godt man opfatter bildeskarpheten hvis man drar til med et skikkelig stor lerret og forholdsvis korte sitteavstand. Det kreves veldig mye av kilde, projektor og projektor oppsett hvis dette skal bli bra.

Tror jeg ville gått for et mindre bilde med en BG808 projektor, eventuellt prøvd å få tak i en grei 9", (som det desverre ikke finnes mange av), hvis 3 meters bildebredde er det som er det "dimmensonerende" kriteriet.

Newcomer John Preston sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsvunnet?

Er ordet hvilken forsvunnet fra det norske språket?

Newcomer Mr.Xindak sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Barco 800 på soverommet mitt, og når jeg første gang så den klarte jeg ikke å la være å kjøpe. De store øynene bad pent om å få bli med hjem, hvilket jeg gikk med på. For meg er en CRT mye mer enn en projektor, det er nesten som et familiemedlem. Utifra det føler jeg det riktig å bruke HVEM CRT. Så et lite stikk til dere som klager.... jeg har lest utallige tråder hvor folk spør om noe, og uten unntak er det noen som må kommentere alt annet enn det trådstarter spør om.
    Jeg har en avstand på 5meter til lerretet, så avstanden skulle være ok iflg. lensprogrammet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Xindak
    Jeg har en Barco 800 på soverommet mitt, og når jeg første gang så den klarte jeg ikke å la være å kjøpe. De store øynene bad pent om å få bli med hjem, hvilket jeg gikk med på. For meg er en CRT mye mer enn en projektor, det er nesten som et familiemedlem. Utifra det føler jeg det riktig å bruke HVEM CRT. Så et lite stikk til dere som klager.... jeg har lest utallige tråder hvor folk spør om noe, og uten unntak er det noen som må kommentere alt annet enn det trådstarter spør om.
    Jeg har en avstand på 5meter til lerretet, så avstanden skulle være ok iflg. lensprogrammet.
    Lens programmet er vel hovedsakelig ment som en rettesnor av et fysisk oppsett der kastelengde og lerret størrelse beregnes i forhold til hverandre slik at man får et trygt oppsett av bildet på fosfor flaten på rørene og oppredholder tilgjengelig oppløsning og unngår missbruk av godt fosfor som f.eks et slikt bilde som dette bildet hentet fra Curt Palme sin meget informative CRT side på en skremmende måte angir resultatet av et meget dårlig oppsatt bilde, eller kankje også som resultat av et statisk hvitt bildefelt som i dette tilfelle med grønnt og blått rør som man tydelig kan se er mer slitt enn det røde til venstre.

Barco Lens programmet er så vidt jeg vet ikke uten videre optimalisert for best mulig ytelse i et hjemmekino oppsett der man gjerne vil kjøre rørene så de har en god holdbarhet og ha en god lyststyrke og skarphet. for å oppnå det trengs det litt forsiktighet med størrelse på lerret.

Edit: Det er ikke noe problem å få til et oppsett med 3 meter bredt lerret utifra de faktorene du beskriver, men det går ut over levetiden på rørene og fargebalangsen (typisk for blått rør) hvis du har tenkt å bruke en Barco 800 eller en litt mer lyssterk BG808s. BG808s er vel spekket til å kunne bruke 6m bredt lerret, men det jeg synes man kan merke seg litt i den forbindelse, er hvor vanskelig det er å få tak i brukte BG808s projektorer som har gode rør, og at disse projektorene er beryktet for a ha sjoldete og ødelagte rør selv etter bare noen hundre driftstimer, nettop fordi det er så lett å sette opp denne projektoren til å overbelaste rørene. Det å ikke fristes til å sette opp et for stort bilde på disse modellene er kankje noe man får bedre følelser med etter litt praktisk erfaring. Brukte selv et 240cm lerret til den forrige BG808s med litt jevnt slitte men fremdels brukbare rør, og har i ettertid vurdert om ikke et 200 cm bredt lerret faktisk hadde fungert like greit, om ikke bedre.

Pass ellers på Mr.Xindak, at ikke 800 projektoren blir sjalu og går til frontal angrep på deg hvis du vurderer en 808 i stedet.

Kjenner meg ellers igjen i "problemet" med å forelske seg i bilde og CRT projektorens ytelser så man bare er nødt til å kjøpe, eller man tar en "den fulgte etter meg hjem, kan jeg beholde den..." når det gjelder forklaring av kjøp av disse venlige kjempene av noen CRT projektorer......

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2m bredde med min BG808s, og det er ypperlig på 3meter sitteavstand.
    Vil jeg ha det større, flytter jeg sofaen nærmere så det oppleves større

Vil i grunn ikke anbefale noe større bilde enn 2m på denne.
    Kjørte tidligere 35/55 brightness/kontrast og det var nok til at det blå røret begynnte å bloome((?) ble skjoldete bilde).
    Nå har jeg fått stoppet all lys fra vinduene slik at det blir helt mørkt i rommet selv på dagtid, og brightness/kontrast er nede på 25/40-50, da er det ingen skjolder og bildet er meget bra.
    Verd å merke seg at jeg har 100% strøkent rødt, nytt blått rør og det grønne har rating 8.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •