Hjelp ang. takmontering og lerret til BD708..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp ang. takmontering og lerret til BD708..

Hei.
    Begynner å bli en del tråder om denne pj'en fra meg nå, men av den enkle grunn at jeg ikke finner noe tilsvarende som det jeg lurer på.

1 - Dersom jeg skal takmontere 708'en (med u-jern), kan jeg da velge om jeg vil sette de på langs eller tvers av pj'en? Fikk med u-jern og maskinskruer med skive da jeg kjøpte den, og da hang de langs etter, men bør jo gå fint å sette de på tvers også eller? Ser også at de monteringshullene er helt i fronten, jeg behøver evt ikke noe mer støtte i bakkant ettersom det er delen med linsene som er tyngst?

2 - Skal også ha ett nytt lerret, så på dette: http://www.avshop.no/catalog/product...oducts_id=1112 som virker som ett bra produkt. Noen andre forslag i omtrent samme prisklassen som bør vurderes? Sort eller hvitt er egentlig ikke så farlig. Alle tips mottas med takk
    Mvh
    Tor J.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av totto
    Hei.
    Begynner å bli en del tråder om denne pj'en fra meg nå, men av den enkle grunn at jeg ikke finner noe tilsvarende som det jeg lurer på.

1 - Dersom jeg skal takmontere 708'en (med u-jern), kan jeg da velge om jeg vil sette de på langs eller tvers av pj'en? Fikk med u-jern og maskinskruer med skive da jeg kjøpte den, og da hang de langs etter, men bør jo gå fint å sette de på tvers også eller? Ser også at de monteringshullene er helt i fronten, jeg behøver evt ikke noe mer støtte i bakkant ettersom det er delen med linsene som er tyngst?
    Her er slik jeg tentker ut i fra spørsmål stillingen din totto.
    Du kan vel enten velge å montere u-jernene i lengde eller på tvers ut i fra hvilke justerings frihetsgrader du velger, og om hva som er mest praktisk for retning på bjelkelag i taket osv. Setter du projektoren 100% riktig med henhold til kastelengde og vinkler, så hadde du ikke trengt slike u-hjern i det hele tatt, bare noen andre egnede braketter så du får overført de fire projektor skrue hullene til tak konstruksjonen. Ser mange kombinerer u hjern både i lengde retning og monterer et sett til på tvers i disse igjen som er festet til projektoren. Da har man mer fleksibilitet og en frihetsgrad ekstra, som kan være til god hjelp for å få plasset projektoren helt riktig.
    Nesten som dette bilde hentet fra Curt Palme sin CRT side
    Når det gjelder å bare bruke de fremre punktene på projektoren, vil jeg fraråde det, fordi det vel er rundt 1/3 av vekten i bakant som vil virke som en momentarm og vil prøve å vise bilde høyere på lerretet, og et stabilt tak feste er påkrevet både for egen sikkerhet med å ha noe tungt i taket, og for å lettere få justert inn vinkler og convergens, og slik at det ikke forandrer seg fra gang til gang. Kan også anbefale curt sin side til det meste av det som man kommer opp i som problemstillinger for disse projektorene. http://www.curtpalme.com/MountingMethods.shtm

2 - Skal også ha ett nytt lerret, så på dette: http://www.avshop.no/catalog/product...oducts_id=1112 som virker som ett bra produkt. Noen andre forslag i omtrent samme prisklassen som bør vurderes? Sort eller hvitt er egentlig ikke så farlig. Alle tips mottas med takk
    Mvh
    Tor J.
    Vet ikke helt hva du mente med Sort eller hvitt, mulig du mente grått eller hvitt?. Det er i alle fall å anbefale hvitt lerret til CRT, fordi man gjerne vil beholde lysstyrken og levetiden på rørene lengst mulig, og fordi man ikke trenger drahjelp for å oppnå sort på sammen måten som pære baserte projektorer. Det jeg synes at man bør være klar over med valg av lerret, er at CRT trenger planest mulig duk, som er lik fra gang til gang, ellers får man aldri convergensen til å bli stabil over hele bildeflaten. Vil anbefale å gå for et rammespent lerret hvis du har mulighet til å benytte det, da slike netrekks modeller ofte forandrer seg pga at man mekaniske strekker og ruller inn og ut duken, og den ikke har noe som strammer og trekker så den blir helt plan.
    Synes ellrs at størrelsen og prisen på det lerretet du sende link til var et fint valg. ;-)

Mvh

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er flink med pussekloss og malekost(rulle), så kan jeg anbefale ScreenGoo.
    Det er litt vanskelig å få perfekt, men det gir bedre bilde enn de lerret jeg har testet i samme prisklasse (2500,-)

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, her var det litt av hvert å tenke på.. Når det gjelder monteringa så kan jeg ikke se at det finnes noen hull for oppheng i bakkant av maskinen, jeg ser bare 4 stykker i forkant, rett over linsene, men jeg skal ta en titt til.

Problemet mitt er at jeg kun har en stor overliggende stokk som jeg kan feste i, og den er jo halve bredden på prosjektoren, så jeg må få fordelt tyngden av prosjektoren på denne stokken. Men, jeg håper jeg bare har oversett noen fester i bakkant, så tror jeg det skal ordne seg

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk hjelp av en som har satt opp en god del prosjektorer før til å se på avstand til lerretet, og i følge LENS programmet så sa den at dete skulle være ca 3m fra front av pj til lerret, etter hva jeg har hørt da så snakker vi 270cm med HD144 linser montert. Han som hjalp meg mente det var bedre å henge den i taket lenger bak og så "klemme sammen" bildet litt. Forskjellen blir vel ca 1,5 meter fra hva LENS programmet sier og hva han sier. Bør jeg bare nikke og montere den der han mener eller skal jeg følge LENS programmet?
    -totto

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det må du ikke finne på, da utnytter du fosforet veldig dårlig og brenner opp rørene mye fortere, pga at du må kjøre høyere kontrast. Man mister også mye av oppløsningen på bilde. Så nei, hold deg til lens programmet så lenge du ikkje har innbrenninger som tilsier at du må lenger bak da.. men 1.5 m er alvorlig mye uansett.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjenner ikke 708 og innfestningene dens på selve kabinettet, men gikk ut i fra at de ha også hadde et skruehull i nærheten av hvert hjørne som en del andre barco modellene har. Mulig disse fire hullene danner en firkant lenger fremme og rundt tyngdepunktet, men ville ikke stolt på bare 2 av disse, da det letter blir mer bevekgelse og mindre stabilt.

Fikk hjelp av en som har satt opp en god del prosjektorer før til å se på avstand til lerretet, og i følge LENS programmet så sa den at dete skulle være ca 3m fra front av pj til lerret, etter hva jeg har hørt da så snakker vi 270cm med HD144 linser montert. Han som hjalp meg mente det var bedre å henge den i taket lenger bak og så "klemme sammen" bildet litt. Forskjellen blir vel ca 1,5 meter fra hva LENS programmet sier og hva han sier. Bør jeg bare nikke og montere den der han mener eller skal jeg følge LENS programmet?
    -totto
    Ser man litt på forskjellige bilder av rørslitasjer, så har det foregått en del feil installerte CRT projektorer opp i gjennom historien for å si det sånn. Håper ikke han du har snakket med er "kilden" til mange av disse problemene, men det rådet han gav deg kan være noe av denne problemstillingen.;-)

Når det gjelder kastelengde, er det å montere en CRT projektor lenger fra lerretet det man ikke skal gjøre og er ikke å anbefale. Dette fordi man belaster et mindre fosfor areal, så det slites raskere, samt at man squiser bildet mer sammen og mister oppløsning, mulig lysstyrke og muligheten til riktig gråtoneskala osv. Det med 30 cm nermere gjelder vel også når man går fra hd8 til hd144 linser, og for en bestemt lerret størrelse og kastelengde, og det blir ikke det samme som med hd145 > hd144 linser som er mer like når det gjelder brennvidde osv.

Har etter litt egene uoffisielle beregninger kommet til at for HD8>HD144 linser må man multiplisere HD8 katelengden for BG808s med ca 0.925 og for BD708 med HD145>HD144 linser må kastelengden multipliseres med ca 0.973

Vil anbefale å gjøre et pre oppsett der du raskt setter opp et provisorisk bilde på den grønne fosfor flaten med riktig bredde utifra det som er beskrevet i lens programmet (110mm), og så måler hvor langt projektoren må plasseres fra lerretet for å få den bildebredden på lerretet du ønsker. Det er egentlig bedre å sette opp et litt breiere bilde enn anbefalt på fosfor flaten bare det ikke kommer utenfor fosforflaten, enn et for smalt og lite som nermest spiser fosfor.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har montert min (med originale linser) ca 10-15cm nærmere lerret enn hva LENS programmet anbefalte, og bruker nå maksimalt av fosfor ved 4:3 bilde. Har kanskje 1mm fra hjørnet på bildet til kanten på røret.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen innvendinger for at jeg IKKE skal gå for dette: http://www.avshop.no/catalog/product...oducts_id=1112 ...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville IKKE kjøpt et vanlig nedtrekklerret til CRT!
    Det bølger seg og da kommer kovergens ut av stilling og alt ser grusomt ut..
    Det går greit sammen med digitale som ikke har 3 bilder som må treffe akkurat samme plass, men sammen med CRT blir det ikke godt nok, desverre.

CRT = Rammelerret, eller TAB-Tension

Ellers ingen invendinger

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er at jeg har begrenset med muligheter der det står nå. Jeg skal helst ha lerretet foran en tv og kun ha lerret fremme når pj er i bruk. Derfor tenkte jeg å bruke ett nedtrekkslerret så lenge. Har det veldig mye å si eller duger det i ett års tid?
    -totto

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det duger vel sikkert om du er veldig forsiktig når du drar det ned.
    En annen ting er at noen nedtrekkslerret får horisontale striper etter måten de er festet på, dette synes og ganske godt når lerretet har vært oppe lenge. Det tar flere dager før det blir borte igjen.
    Om det lerretet du tenker på har det problemet vet jeg ikke.
    Totalt sett er jeg veldig i mot nedtrekk som du ser

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det går ann å bruke nedtrekks lerret, bare vær klar over at det ikke er optimalt.

Dette er vel egentlig nevnt litt før i denne tråden for CRT pga de bølgene som ofte disse lerretene har/får, noe som kan være litt frustrerende når det gleder justering av convergens, og bilde panoreringer osv.

Et annet poeng er den korte dybdeskarpheten man ofte har på linsene og med de forholsvis korte kastelengdene CRT projektorer ofte benyttes med. Beveges duken 5-10mm frem og tilbake etter at man har optisk fokusert alt riktig, vil man se at selv denne korte avstanden er mer enn nokk til å komme utenfor det ganske korte optiske dybde skarphets område for disse store CRT linsene med en meget høy lysstyrke (blender verdi ned i 1.1 området) .
    For en typisk en-linset digital projektor kan lerretet flyttes +/-10cm uten at dette vil være spesiellt synlig for skarpheten, og med tanke på at en bølge på et nedtrekks lerret typisk kan variere +/-1cm, så sier vel det også litt selv om at ikke nedterkks lerret er spesiellt optimale for CRT.

Mannuelt nedtrekks lerret er ofte værst, fordi man trekker ned duken midt på i den vekt listen nederst, og kankje holder igjen i samme punkt når duken rulles opp med størst strekk i midten. Elektrisk lerret ruller ned lerretet via selve rullen og en jevnt fordelt vekt nederst, så de vil ofte holde seg litt bedre mot slappere strekk bølger, men perfelt blir det ikke før duken blir jevnt strekkt både verticalt og horisontalt samtidig som med tab tension eller ramme lerret, men det er klart at man kan benytte et mannuellt nedtrekks lerret en stund til man vil ha noe bedre, hvis det stemmer best prismessig og i opsettet ellers.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •