Trykk i Glykol kammer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trykk i Glykol kammer?

Ser at Curt Palme har lagt ut ny informasjon som omhandler luft kobblede CRT rør der trykket etter hvert blir for stort i glykol kammeret.
    Dette fordi glykolen klarer å trekke fuktighet i fra lufta gjennom tetningene slik at kammeret fyller seg opp og trykket bygger seg opp over tid, of man risikerer å overbelaste frontglasset slik at det til slutt knuses.
    http://www.curtpalme.com/Bleeding_CRT_Tubes1.shtm

Tar ikke opp dette for å skremme noen i sommrvarmen, og tror heller ikke dette er noe stort problem på våre nordlie kaldere breddegrader hvis det som skrives i inlegget er korrekt. Vil også tro at dette ikke er noe problem på projektorer som BG808s med sony rør som har slike gummi ekspansjons belger osv, men vil tro at projektorer som BD808s Electrohome Marquee og barco 70x som ikke har gummi ekspangsjons belger og er avhengig av at det er interne luftbobbler som tar opp ekspangsjonen rør kan være i faresonen. Vurderer å gjøre en slik trykk avlastings "Bleeding" jobb på en Marquee projektor som jeg ikke ser noen luft bobler i når jeg sjekket sist, men vil gjerne høre fra dette forumets CRT eksperter om hva de synes om denne problemstillingen, og om det eventuellt er forskjell på glykolen som brukes og om det kan være gjort andre ekspangsjons knep enn luft bobbler på noen rør.

Mener å ha lest noe om valg av tetnings materiale og type glykol tidligere, men fant ikke det igjen nå.

Sånne problemer som dette kan jo være et problem som må "modnes" i noen år før det i det hele tatt begynner å skje noe, og det er litt det jeg er redd for, at det plutselig skal bli et meget vanlig problem på eneklte projektor modeller.

Alle synspunkter og erfaringer motaes med takk. ;-)

Mvh

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste at flere anbefaler å lufte disse rørene en gang i året.

Det var en på "Curt forumet" som skulle lufte, da smalt det og skruen for som et prosjektil gjennom rommet.. Sier litt om hvilke trykk som kan oppstå.
    Rart ikke alle produsentene av CRT rør ikke har samme løsning som sony, så slipper man jo det problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort dette paa 3 Panasonicroer som etterhvert skal inn i en BG1208/2. VAr ikke mye arbeid naar foerst roerene var ute. Brukte engangssproeyte og kanyle, og sugde ut 1ml fra hvert roer. Har aldri hoert at glass har sprukket i Norge, men men.. Alle kamrene mine var smekkfulle, og det rant ut en del vaeske naar jeg aapnet skruen. To av roerene var nye, men har nok ligget paa lager noen aar. Jeg vet ikke om det kan skape problemer med refleksjoner fra vaeskeoverflaten naar roeret ikke er helt fullt. Faar se naar jeg fyrer opp Barcoen om ikke lenge.

Gunnar

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant det du skriver der Gunnar, og det bekrefter vel bare at dette kan bli et problem senere.

Synes ellers det er litt rart at det ikke er tatt høyde for mer ekspansjon annet enn i luft bobbler på disse rørene. Når temperaturen øker ved drift, vil jo lufta prøve å ekspandere mer enn veska også, og man får trykk pga den også. Hvis røret hadde en luft ekspangsjons bobble når det var nytt, så skulle vel streng tatt den komme til syne når man åpnet glykol kammeret og slapp ut trykket. Det synes jeg er litt rart at ingen har nevnt av de som har gjørt denne jobben.

Må man tappe av kjøleveske flere ganger og hvert år osv, ser jeg for meg at prosent andelen av vann øker i kjøleveksen, og det vil vel også kunne forandre veksns optiske egenskaper. mulig det hadde vært bedre å skiftet veske når man ført gjør en slik jobb på nye og gode brukte rør, så man får best mulig optiske egenskaper.

Kunne kanskje vært lurt å modifisert glykol kammeret med en annen og tettere silicon tettning, eventuellt montert på en ekspangsjons gummi slange enkelte LC oppsett har, eller lignende den gummi belgen bg808s sony rørene er utstyrt med. Enkelte LC kobblede projektorer har vel også problem med at gummi tetningene slipper gjennom fuktigheten fra luften så tetnings belgene blåses opp og kan begynne å lekke hvis trykket blir for stort.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •