Mine første CRT erfaringer og Introduksjon av meg selv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Mine første CRT erfaringer og Introduksjon av meg selv

Hei og hå, dette er vel forsåvidt første gang jeg poster her i forumet etter ha lest i mangfoldige timer totalt.

Først litt bakgrunn: Jeg er en såkalt geek fra Drammen med interesser som koster flesk.
    Hovedsaklig går dette i datamaskiner noe man fort ser om man kommer på besøk. Siste opptelling viste at vi har noe slikt som 30+ maskiner i huset, riktignok er det 3-4 av de som ikke fungerer slik de står nå.

I tillegg til å samle og modde på hardware er jeg en programmerer av hobby, har vært med fra starten i utviklingen av Xvid (hovedsaklig støtteprogrammer til å teste (P)SNR i bilde før og etter komprimering, evnt før og etter endringer av xvid koden). Bruker selv 3-skjerms desktop med Matrox Parhelia og gode gamle CRT skjermer, LCD holder bare ikke mål foreløpig.

Jobb
    Jeg er systemansvarlig for linux maskiner samt hardware, en del programmering av interne løsninger blir det også. Jobber i en av de større server/webhosting selskapene i norge/sverige.

Prosjektor
    Har aldri eid en prosjektor selv, men har lånt lcd/dlp prosjektor ved flere anledninger. Grunnen til at jeg ikke har kjøpt en tidligere er at jeg har ønsket meg en CRT, helst en Barco 808 eller deromkring. Prisen har alltid vært for høy siden jeg stort sett aldri har penger til overs.

Så, for noen uker siden tok jeg endelig en beslutning om at vi skulle kjøpe en CRT prosjektor, så vi starter med en "liten" billig en som jeg kjøpte her på AVtorget: Barco Data PC+. Til 1500,- er jeg veldig overrasket over kvaliteten.

Prosjektoren har en typisk høyfrekvent piping, selv er jeg veldig "sårbar" for slikt og kan høre det på vanlige crt tv'er mens omtrent ingen andre kan. (tv'en min er dog lydfri, var meget kresen under innkjøpet)

Kortvedlikehold
    Har plugget ut "Power In" og "SMPS" kortene og loddet om alle loddepunktene samt rengjort baksiden, det var utrolig mye gammel flussmiddel på de. Strammet alle skruer slik at komponentene igjen har god kontakt med kjøleribber, og i håp om at dette skulle ta knekken på noe av pipinga.

Plugget også ut "Fokus" kortet etter å ha gjort noe ikke så lurt, strammet en skrue mens den sto i så jeg så ikke hva som var bak. Strammingen knuste keramikk "røret" som sto på andre siden av kortet. Dette røret har gjenger i seg og hadde en skrue inn fra hver side, den andre siden. Heldigvis fant jeg ut at det burde gå bra å sette en mutter på baksiden av kortet, og la de to motstandene som var koblet til andre enden bare "sveve" løst. Skal gå bra så lenge ingen andre fikler inne der og dytter til komponentene.

Skrudde på igjen og alt fungerer heldigvis fint fortsatt

Visuell inspeksjon av kondensatorer på kortene som har vært tatt ut, samt det jeg kan se på de som står i virker normalt. Måling av noen av kondensatorene på kortene som ble tatt ut viste seg umulig uten å koble de fra kortet (målingene 10uF ble gjerne 600uF osv..). Men de to store på "Power In" ga en total på 860uF noe som bør være bra for to stk markert til 400uF hver.
    Vurderer å bytte disse to store da ryktene sier at senere modeller har byttet disse ut med 3stk for å bedre takle belastningen, 2x 600uF eller deromkring feks.

Resten av kortene skal også taes ut etterhvert for rens og inspeksjon.

Kjøpte forøvrig service manualen for denne modellen, men dessverre er ikke SMPS kortet jeg har med i manualen. "Scott" som solgte manualene kunne heller ikke finne dokumentasjon for det kortet jeg har. Virker som om det heter 1777 istedetfor det i manualen som er 1177. Finner dog ingen orange label, men serienummeret er det samme som på resten. Muligens er dette en nyere modell siden den er produsert i 1987, mens manualen er fra 1984 elns.

Rørtilstand
    Ingen av rørene har spesiellt mye innbrenning, men hvis man bruker lommelykt og lyser fra riktig vinkel kan man såvidt skimte ett skille mellom hvitt og litt mindre hvitt i øvre del av området (når den henger i taket).
    Rørene har alle samme serienummer som projektoren, så de er mao aldri byttet.

Rødt rør har en utrolig bra fokus.
    Blått rør er litt vanskelig å se i grunn, men siden den gjerne skal være litt uklar så trur jeg den er helt ok.
    Grønt rør har ikke bra fokus, i tillegg synes det (når man har rutenettet oppe) at det i nedre 1/3 del av bildet glir ut ekstra mye grønt ut.

Glykolproblem
    Grønt rør har veldig mye urenheter i glykolen. Så nesten ut som noen hadde hatt ett cola-glass inntil glassplaten første gang jeg så det, men dessverre er det på innsiden av glasset. Jeg tipper dette fører til mye av uklarhetene og mangelen på fokus for grønt. Hele glassplaten skinner nesten opp av urenhetene når det er bilde på. Er litt usikker på hvordan jeg går fram for å rense dette, har riktignok lest en del om det men siden jeg aldri har gjort noe lignende før er jeg litt usikker. Tips?

Jeg kommer til å opprette en webside hvor jeg legger ut bilder og slikt snart.

Nyttig utstyr
    Loddestasjon, ERSA RDS80. Med digital styring av effekt for å holde valgt temperatur.
    Multimeter, FLUKE 12. Digitalt med mulighet for måling av kondensatoerer.
    Dremel, såklart.
    Ønsker meg ett oscillioskop.

Teknisk rom
    Har bygget ett lydisolert rom-i-rom hvor tak og vegger er selvbærende ved hjelp av reisverk på 2"x4". Rommet er i kjelleren og står på betong. Veggene har ett lag gips, taket har 2 lag. Tak og vegger har 10cm med glava isolasjon.

Del av grunnen til byggingen av rommet er at det elektriske anlegget i huset skulle omstruktureres og oppgraderes. 3-fase 230V 35Amp var før. Nå er det strukket ny 230V 3-fase 63amp inntak inn til det tekniske rommet, går inn i eget sikringskap der herfra mates ting som komfyr, oppvaskmaskin, frysere osv.

Har også en 40KVA (200KG) skilletrafo som omformer til 400V, dette får strøm fra 230V skapet og gir strøm til 400V skapet. Pga startstrøm er det benyttet kontaktor med 5sec forsinkelse på belastning av trafo. 400V skapet mater en del nye kurser i forbindelse med datautstyr, samt det mater det gamle sikringskapet oppe i første etage. Det gamle sikringskapet er totalt bygget om for å tilfredstille kravene til 400V.

I selve det tekniske rommet har jeg nå 5x16Amp dedikerte kurser. 3x400V og 2x230V. (Dog koblet slik at det er 230V ut, dvs 400V fase + Nøytral)

Dette har kostet meg nok, men som sagt har jeg dyre hobbyer.

Så, det burde vel kvalifisere som en detaljert introduksjon av meg selv..?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :razz: Gratulerer med PJ. Men hadde ikke akkurat anbefalt ett slikt kjøp. Men siden du åpenbart like å 'fikle' så får du litt valuta for pengene ihvertfall.:wink:

Hadde heller anbefalt en 10 år nyere 801s, som ikke hadde kostet så mye mer heller.

Men lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    :razz: Gratulerer med PJ. Men hadde ikke akkurat anbefalt ett slikt kjøp. Men siden du åpenbart like å 'fikle' så får du litt valuta for pengene ihvertfall.:wink:
    Ja, har lest tidligere om at denne ikke var å anbefale. Men siden jeg ikke har noen tidligere erfaring med crt prosjektorer og liker å mekke så tenkte jeg som så at det er bedre å prøve seg fram med noe gammalt som det ikke er så farlig med.

Uansett er elektronikken i denne såpass primitiv at selv en amatør som meg klarer å fikle uten å få for store problemer. Men kommer nok til å trenge noen råd om ting jeg kommer til å teste på denne for å skaffe meg mere erfaring.

Noen ideer om glykolen?
    Evnt noen som har gjort det før som kunne tenkt seg å ta oppgaven sammen med meg så jeg kan se og lære?

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet.
    Spennende prosjekt du har på gang her - du må holde oss orientert. Noen bilder er også kjærkomment.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velkommen til forumet. CRT er gøy!!

husker min første CRT projektor, sony 1031qm som jeg kjøpte en gang i 2000. Jeg lærte mye av den. De som har prøvd vet at den er no dritt å sette opp, men det er jo det man lærer av. da jeg fikk meg en barco 801s så ble det litt lettere og barco 808sen var enda lettere å sette opp, så det kan være du vil få deg en aldri så liten aha opplevelse hvis du går over på litt nyere modeller .

lykke til!.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av tor
    De som har prøvd vet at den er no dritt å sette opp, men det er jo det man lærer av. da jeg fikk meg en barco 801s så ble det litt lettere og barco 808sen var enda lettere å sette opp, så det kan være du vil få deg en aldri så liten aha opplevelse hvis du går over på litt nyere modeller .
    Ja, ville ikke ha noe slikt som på magisk vis satte seg opp selv. Slik sett er denne fin, 100% analog oppsett med en drøss knotter å skru på.
    Men egentlig synes jeg ikke det var så vanskelig å sette den opp bare man fulgte manualen, synes faktisk det var relativt lett. Hadde klart vært lettere om den grønne var litt skarpere/klarere da men.

Liker å vite hvordan ting egentlig fungere i bunn og grunn før jeg evnt benytter meg av enklere løsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Velkommen til forumet.
    Spennende prosjekt du har på gang her - du må holde oss orientert. Noen bilder er også kjærkomment.
    Bilder skal komme bare jeg finner ut av hvor i alle dager laderen til kameraet er blitt av, den er rett og slett søkk vekk.

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble voldsomt imponert over ditt tekniske rom! blir artig med bilder!

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dead2
    Bilder skal komme bare jeg finner ut av hvor i alle dager laderen til kameraet er blitt av, den er rett og slett søkk vekk.
    Let bak "datamaskinen".... ;-) hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dead2
    Ja, ville ikke ha noe slikt som på magisk vis satte seg opp selv. Slik sett er denne fin, 100% analog oppsett med en drøss knotter å skru på.
    Men egentlig synes jeg ikke det var så vanskelig å sette den opp bare man fulgte manualen, synes faktisk det var relativt lett. Hadde klart vært lettere om den grønne var litt skarpere/klarere da men.

Liker å vite hvordan ting egentlig fungere i bunn og grunn før jeg evnt benytter meg av enklere løsninger.
    Neida det går vel egentlig ikke på at man må ha ekspertise for å sette disse opp. Jeg sier bare at mye vil ofte ha mer og til sist så bunner det nok med at du kanskje gjerne vil ha et bedre bilde, da begynner det å rykke farlig kraftig opgraderingsfoten. En 8" nyere EMF maskin med gode rør er ikke dyr akkurat idag

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    Neida det går vel egentlig ikke på at man må ha ekspertise for å sette disse opp. Jeg sier bare at mye vil ofte ha mer og til sist så bunner det nok med at du kanskje gjerne vil ha et bedre bilde, da begynner det å rykke farlig kraftig opgraderingsfoten. En 8" nyere EMF maskin med gode rør er ikke dyr akkurat idag
    Nei, det er klart.. Jeg har også en tendens til å ville oppgradere til det nyeste, beste og gjerne noe jeg strengt tatt ikke har bruk for.

En positiv ting er at jeg nå har klart å finne laderen til digitalkameraet, så det blir snart bilder å se. For øyeblikket driver jeg og legger opp noen av de bildene jeg tok i forrige uke før jeg begynte å ta ut kort. (Greit å ha dersom jeg skulle glemme hvor ett kort/en kabel skal stå)

Kommer tilbake med url til bilder om ikke lenge.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    ble voldsomt imponert over ditt tekniske rom! blir artig med bilder!
    Eneste som er kjedelig er at jeg ikke har noe godt kamera for å ta bilder av små rom, burde hatt noe mer vidvinkel enn mitt enkle digitalkamera. (Noe jeg også håper på å oppgradere til ett mye mer profft kamera snart.. 20D/30D?)

Men skal ta noen bilder av det mest intressante der inne etterpå jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig bilder, ikke mange men det er en start. Tross allt leggetid straks.

Mine Barco bilder

Er ikke ferdig med å laste opp alle de store bildene men de små er på plass så det er litt å se på. Skal ta flere bilder i morra, blandt annet av dette grumset i glykolen. Må få gjort noe med det asap.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fornøyelig lesing i denne CRT tråden din Dead2. Blir spennende med eventuell bilder av systemene dine. 30+ Pcer imponerte meg også.;-)

Når det gjelder valg av projektor, støtter jeg også det som har blitt sagt tidliger av tor og Per Johnny, men det ser også ut til at du på mange måter får et grunnleggende CRT projektor kurs med den projektoren du valgte, og det kan jo være meget nyttig hvis du velger oppgradringer innefor trerørs senere.

Når det gjelder fjerning av "fungus" eller hva det nå heter fra det grønne røret, (som vel egentlig kommer av at tetnings materialene reagerer med glykolen og løser seg opp og gjør glykolen og røret diffust.)så kjenner jeg ikke helt til hvordan dette gjøres på den projektoren. Man har vel ofte et eller 2 forseglede skruehull eller gummi pakkning oppe og nede på glykolkammeret, og er vel den måten produsenten fyller røret i utgangspunktet.

Det nermeste jeg kommer på som kan gi en liten forklaring på skifting av glykol på en BG808s barco er denne http://home.c2i.net/tomcat/ink_project.htm, men i ditt tilfelle er det kanskje også nødvendig å vaske vekk restene av tettnings materiale, og da må man vel enten ha noe effektivt løsemiddel for å få dette til. Slik jeg ser for meg som en mulig vaske metode vil være å bruke en eller annen pumpe som pumper løsemiddel (mulig vann, glykol, eller kankje noe som ikke løser tetningene kanskje vinusspylerveske) inn i og gjennom glykol kammeret etter at original glykolen er ute, og lage en loop med et filter, så man bare kan setter pumpen i gang og la det sirkulere til mersteparten forurensingene er ute og sitter i filteret. Kankje en vindusspyler motor noen egnede slanger og et bensin filter kan klare dette. Finner man et løsemiddel som løser tetningen til fontglasset på røret kan man vel få demontert det også og vaske og sette samme igjen også. Mulig det står noe om avmontering av frontglasset på avsforum om moddifisering av enkelte 9" LC SEOS modifiserte projektorer, eller der man må skifte frontglass fordi glykolen klarer å trekke fuktighet gjennom tetningene til røret og bygger opp nokk trykk så frontglasse på røret ryker og må skiftes.

Det er vel kankje også mulig å få tak i et annet bedre brukt grønnt rør billig til disse litt eldre Barco modellene, og det vil jeg tro er det enkleste.
    Lykke til videre med projektoren og projektene dine Dead2, blir spennende å følge utvikklingen. :grin:

Edit: Slik Høyfrekvent og meget plagsom støy som jeg forstod det som din Barco var plaget av, kommer muligens fra en litt løst viklet trafo som jobber med høye frekvenser i en slik switschende stømforsyning som sitter i denne projektoren. Det finnes vel noe isolasjons lakk for elektronikk man kankje kan få inn i en slik trafo. Hadde man klart å hørt seg frem til hva som lager lyden med projektoren i drift, så er vel mye av problemet løst, men det er jo litt risikabelt å stikke øret borti "inmaten" i disse projektorene...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i CRT klubben!
    Sikker på at du har 30+ PC'er i huset....kanskje derfor valget på ny projektor falt på en PC+

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En oppskrift på hvordan skifte glykol på CRT rør finner du her: http://home.c2i.net/tomcat/ink_project.htm
    Er ikke sikker på om metoden er kompatibel med dine rør, men vet ikke om noen som er bedre illusterte og forklarte enn denne...Lykke til. Edit: sorry så akkurat nå at min link var den samme som mye bedre ble presentert i et tidligere innlegg :-)

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til CRT menigheten forresten :-) Fint med friskt "blod" i tider med sørgelig mye frafall til andre trosretninger som DLP og LCD....

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her er jo en bra introduksjon... men hva med resten av anlegget?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Når det gjelder fjerning av "fungus" eller hva det nå heter fra det grønne røret, (som vel egentlig kommer av at tetnings materialene reagerer med glykolen og løser seg opp og gjør glykolen og røret diffust.)så kjenner jeg ikke helt til hvordan dette gjøres på den projektoren. Man har vel ofte et eller 2 forseglede skruehull eller gummi pakkning oppe og nede på glykolkammeret, og er vel den måten produsenten fyller røret i utgangspunktet.
    Ja, dette må jeg se nærmere på.. Men først må jeg finne noen som selger klar glykol. Prøvde meg på Biltema i dag men de solgte bare rød og blå glykol (ferdige fargefiltre? :???: )

Forøvrig har jeg lastet opp nye bilder av glykolproblemene på siden her

Det nermeste jeg kommer på som kan gi en liten forklaring på skifting av glykol på en BG808s barco er denne http://home.c2i.net/tomcat/ink_project.htm, men i ditt tilfelle er det kanskje også nødvendig å vaske vekk restene av tettnings materiale, og da må man vel enten ha noe effektivt løsemiddel for å få dette til. Slik jeg ser for meg som en mulig vaske metode vil være å bruke en eller annen pumpe som pumper løsemiddel (mulig vann, glykol, eller kankje noe som ikke løser tetningene kanskje vinusspylerveske) inn i og gjennom glykol kammeret etter at original glykolen er ute, og lage en loop med et filter, så man bare kan setter pumpen i gang og la det sirkulere til mersteparten forurensingene er ute og sitter i filteret.
    Jeg trur nok det er mest aktuellt å bytte pakningen siden det virker som om en del av grumset er fast(brent?) på glasset.

Det er vel kankje også mulig å få tak i et annet bedre brukt grønnt rør billig til disse litt eldre Barco modellene, og det vil jeg tro er det enkleste.
    Lykke til videre med projektoren og projektene dine Dead2, blir spennende å følge utvikklingen. :grin:
    Takk! Og hvis noen har ett billig grønt rør som passer så er det bare å skrike ut. Skal bytte glykolen uansett for å se hvor mye det hjelper.

Edit: Slik Høyfrekvent og meget plagsom støy som jeg forstod det som din Barco var plaget av, kommer muligens fra en litt løst viklet trafo som jobber med høye frekvenser i en slik switschende stømforsyning som sitter i denne projektoren. Det finnes vel noe isolasjons lakk for elektronikk man kankje kan få inn i en slik trafo. Hadde man klart å hørt seg frem til hva som lager lyden med projektoren i drift, så er vel mye av problemet løst, men det er jo litt risikabelt å stikke øret borti "inmaten" i disse projektorene...
    Prøvde å fikle med magnetene på det ene røret her om dagen og fikk meg en ordentlig karamell, så øret trur jeg ikke jeg vil prøve med nei.
    Men ja tipper på at det er en av de to trafoene på SMPS kortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Dette her er jo en bra introduksjon... men hva med resten av anlegget?
    Ok da siden du insisterer.

Denon AVC-A11SR info
    Pioneer DV-656A (Meget bra bilde og lyd. Støtter DVD-Audio. Kan moddes til SDI)
    Senter er B&W LCR6
    Høyre og Venstre front høyttalere er B&W DM605-S2 (Hver av disse har integrert 130w forskerker som driver de to 8" bassene)
    Høyre og Venstre side høyttalere er B&W DM605-S2 (ditto)
    Høyre og Venstre bak høyttalere er B&W DM 602-S2

Har ingen sub, men tro meg disse spiller langt under 25hz som står i spec. Og med 8x8" aktive sub elementer så trengs strengt tatt ingen sub. Er dog fristet til å skaffe en 10-12" som kan drive 10-25hz slik at 605'ene kan få slappe mer av og nyte tilværelsen.

Forsterkeren som i praksis kun driver 7x mellomtone og diskant er overkill, men helt klart en livsnødvendig oppgradering fra Denon 3502'en som står og samler støv.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •