Mine første CRT erfaringer og Introduksjon av meg selv - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dead2
    Ja, dette må jeg se nærmere på.. Men først må jeg finne noen som selger klar glykol. Prøvde meg på Biltema i dag men de solgte bare rød og blå glykol (ferdige fargefiltre? :???: )

Forøvrig har jeg lastet opp nye bilder av glykolproblemene på siden her
    Oi den så ganske grumset og forurenset ut den glykolen på det grønne røret. En slik kjøleveske til CRT rør kan vel til nød blandes selv og består så vidt jeg vet av 70% etylen Glykol og 30% Glycerine, og må selfølgelig ikke være farget, hvis ikke fargen kan brukes som et riktig fargefilter for det gjeldende røret. Mulig apotek har slike ting.

Jeg trur nok det er mest aktuellt å bytte pakningen siden det virker som om en del av grumset er fast(brent?) på glasset.
    Problemet er vel litt hvordan man får til å demontere frontglasset på disse rørene, da de vel som regel nermest er limt sammen med tetningsmasse.
    Husk også på at det er et skikkelig vakum i selve catode røret også , så litt hardhent demontering og jobbing med å få demontert glykol kammeret kan være helse skaldelig hvis røret imploderer når man holder på.

Og hvis noen har ett billig grønt rør som passer så er det bare å skrike ut. Skal bytte glykolen uansett for å se hvor mye det hjelper.
    Skal si i fra hvis jeg kommer over et grønnt rør som passer, og kanskje mrking som har denne annonsen http://avforum.no/avtorget/showprodu...cat=6&mypage=1 kan ha noe av det du trenger.

Prøvde å fikle med magnetene på det ene røret her om dagen og fikk meg en ordentlig karamell, så øret trur jeg ikke jeg vil prøve med nei.
    Men ja tipper på at det er en av de to trafoene på SMPS kortet.
    Kjekt å vite hva man kan ta på, og ikke ta på i disse projektorene, under drift og hvis man nettop har slått den av. Godt det gikk bra med "karamell" spisingen du har gjort til nå, bare husk på at det er ikke helt ufarlig å holde på inne i røravdelingen i en CRT projektor, der det både er høpye spenninger og høye nokk strømstyrker til at man plutselig får sin siste karamell, så så blir det flere som plutselig blir Dead2.... Feil justerte spenninger på rørene kan også skape situasjoner der det skapes radioaktive Røntgen stråler, som man vel ikke børr ha for mye av.... Enkelte kjøleprofiler på noen av kortene på slike projektorer kan også kjøre live spenninger, bare for å ha nevnt det.....

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til CRT verdenen og gratulerer med ny projektor. Glycol kan du få kjøpt i Norge av videosystem . Dette er barco vare og blir tatt godt betalt for. Det er også mulig å bestille på nett, her er et par linker:

http://www.wehaveparts.com/index.cgi?subbcat=Coolant
    http://www.mcminone.com/category.asp...3830007&Page=1

Når det gjelder bilderør, ville jeg ikke lagt for mye penger i denne maskinen, da er det bedre å legge disse pengene i en nyere projektor. I dag koster det ikke allverdens å kjøpe en god CRT projektor.

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ferdig "farget" glykol fra www.httech.com

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Har akkurat skaffet meg CRT jeg også. Etter mange timer med innstillinger og skruing viser den nå et utrolig flott bilde! Var litt redd første gangen jeg skrudde den på, og alt var bare en stor mørje, om jeg i det hele tatt ville se hva som bodde i denne klumpen.

Men gjelder å ikke gi opp! Hadde ingen erfaring med CRT, nå føler jeg at det er mulig å til det meste med disse maskinene bare man har tid nok.

Gratulerer med første CRT, du har kjøpt deg en hobby!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gut_man
    Du får ferdig "farget" glykol fra www.httech.com
    Ser dessverre ikke slik ut..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Velkommen til CRT verdenen og gratulerer med ny projektor. Glycol kan du få kjøpt i Norge av videosystem . Dette er barco vare og blir tatt godt betalt for. Det er også mulig å bestille på nett, her er et par linker:

http://www.wehaveparts.com/index.cgi?subbcat=Coolant
    http://www.mcminone.com/category.asp...3830007&Page=1

Når det gjelder bilderør, ville jeg ikke lagt for mye penger i denne maskinen, da er det bedre å legge disse pengene i en nyere projektor. I dag koster det ikke allverdens å kjøpe en god CRT projektor.
    Takk for linkene

Skal ikke legge så mye penger i dette prosjektet, men skal prøve å lære mest mulig så da blir det nok noen småkostnader underveis.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Oi den så ganske grumset og forurenset ut den glykolen på det grønne røret. En slik kjøleveske til CRT rør kan vel til nød blandes selv og består så vidt jeg vet av 70% etylen Glykol og 30% Glycerine, og må selfølgelig ikke være farget, hvis ikke fargen kan brukes som et riktig fargefilter for det gjeldende røret. Mulig apotek har slike ting.
    Intressant. Jeg har noen desiliter glyserin men sliter litt med å finne noen som selger ufarget etylen Glykol foreløpig.

Problemet er vel litt hvordan man får til å demontere frontglasset på disse rørene, da de vel som regel nermest er limt sammen med tetningsmasse.
    Husk også på at det er et skikkelig vakum i selve catode røret også , så litt hardhent demontering og jobbing med å få demontert glykol kammeret kan være helse skaldelig hvis røret imploderer når man holder på.
    Tetningsmassen håper jeg å kunne fjerne med 0.14mm tykk fiskeline. Ikke vanlig plastline da den tåler for lite men tvinnet som tåler ca. 6KG. Siden den er tvinnet vil den også ha en viss sagblad-effekt

Vakumet bekymrer meg litt. Men pleier å være forsiktig så får håpe det går bra. Største problemet blir vel å finne en måte å sette det fast så jeg kan jobbe med det uten at det flytter på seg.

Skal si i fra hvis jeg kommer over et grønnt rør som passer, og kanskje mrking som har denne annonsen http://avforum.no/avtorget/showprodu...cat=6&mypage=1 kan ha noe av det du trenger.
    Takk, har sendt ham en prisforespørsel.

Kjekt å vite hva man kan ta på, og ikke ta på i disse projektorene, under drift og hvis man nettop har slått den av. Godt det gikk bra med "karamell" spisingen du har gjort til nå, bare husk på at det er ikke helt ufarlig å holde på inne i røravdelingen i en CRT projektor, der det både er høpye spenninger og høye nokk strømstyrker til at man plutselig får sin siste karamell, så så blir det flere som plutselig blir Dead2.... Feil justerte spenninger på rørene kan også skape situasjoner der det skapes radioaktive Røntgen stråler, som man vel ikke børr ha for mye av.... Enkelte kjøleprofiler på noen av kortene på slike projektorer kan også kjøre live spenninger, bare for å ha nevnt det.....
    Faktisk trur jeg det var en kjøleribbe jeg fikk støt av, men var litt vanskelig å legge merke til i øyeblikket. Heldigvis gikk det bare mellom tommelen og lillefinger-knoken. Trur jeg skal bruke jordet armbånd neste gang så jeg slipper risikoen for å få det gjennom torso.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur jeg skal bruke jordet armbånd neste gang så jeg slipper risikoen for å få det gjennom torso.
    Greit å slippe å få noen hjertestoppende strømmer gjennom torso, men vet ikke helt om man blir så veldig sikkret fra det med et slikt arbånd, kanskje snarere tvert i mot...
    Man blir vel nogenlunde sikkret at man får støt for allt strømførende man kommern nær som holder spenninger som gir merkbare strømmer. Jordede arbånfd er mer for å ikke skade elektronikk med høye spenninger med oppladet statisk elektrisitet, og er noe jeg i alle fall er skeptisk til å bruke på en CRT i drift, og ikke ville brukt med projektoren i gang . Da er det bedre å stå på noe isolerende materiale, og bare berøre projektoren med en hånd, aldri to, eller armlenke på høyre hånf og elektrisk berøring med venstre....... Det anbefales vel også å la projektoren og eventuelle tillkobblede kilde spillere være isolert fra el.nettet via en skilletrafo også, men det er det vel ikke alle som har mulighet til.

Enkelte interne justeringer foretatt i mørket for å se justerings resultate projisert på lerretet, synes jeg går greiest med enhånds berøring av projektoren, og med en plast lommelykt i venstrehånd for å lyse seg frem til riktig plass å justere. Har enda tilgode å få støt fra projektoren i drift, men fikk en karamell fra et nylig kjørt rør der jeg hadde glemt å lade ut endekontakten av høyspennings kabelen tatt ut av splitteren mot kabinettet, og på vei ned fra gardintrappa klarte det oppladede røret sin kabel å treffe ned i nakke åpningen i teskorta og joda det var en spennende opplevelse..... ;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off topic, men dere får ta det som en liten advarsel for hva vi holder på med når vi roter oppi CRT projektorene våre. Strømskader kan jeg en del om (har utviklet et kurskonsept for den nasjonale elbedrift foreningen NELFO som omhandler dette). Hvor alvorlig en "karamell" blir avhengiger av flere faktorer. Eksponeringstid, strømstyrke, vekselstrøm/likestrøm, strømmens bane gjennom kroppen, motstand i hud, evt. lysbue er viktige faktorer.... Det som kan skje hvis man får vekselstrøm på 60hZ (den som leveres gjennom stikkontakten i heimen) gjennom brystkassen, er at den ligger i samme frekvensområde som den strømmen som produseres av hjerteceller og lager kaos i impulsene som fyres fra sinusknuten og som hjertet er helt avhengig av for å trekke seg sammen godt nok og ofte nok. Konsekvensen blir elektrisk kaos i hjertet (ventrikkelflimmer på fagspråket) og hjertet stanser. Dette kan faktisk skje ved strømstyrker på 50-100 mA. Behandlingen er ironisk nok å slå ut all elektrisk aktivitet med en hjertestarter (i realiteten en hjertestopper) for at hjertets elektriske aktivitet "restartes". Det er imidlertid flere alvorlige typer skader som kan ses ved strømgjennomgang. Strømmen følger nervebaner og blodårer (disse leder strømmen best) og man får oppvarming av omkringliggende vev. Dette gir både brannskader (som ikke nødvendigvis ses på utsiden), nerveskader, skader på blodårer m.m. I tillegg kan nevnes at en lysbue (som oppstår hvis strømmens bane brytes ved eks. kortslutning med et skrujern eller en klokke er oppimot 5000grader celcius. 30% av dem som utsettes for lysbue må amputere armer eller ben. I tillegg kan man få kramper (epilepsi lignende anfall), nyresvikt (hyppigste sekundære dødsårsak ved el skader), hjerneskade (spesielt når kontaktpunktet inn eller ut er gjennom hodet).....Strømskader er stygge greier, og jeg har sett resultater av slike, ikke bra!! Moralen er folkens, ha respekt for strømmen når dere roter oppi CRT'ene deres. Ulykker skjer fra tid til annen, det viktigste man kan gjøre er å forebygge og ta forhåndsregler!! Som sagt litt off topic dette, men jeg synes det var litt greit å gjøre oppmerksom på :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kan skje hvis man får vekselstrøm på 60hZ (den som leveres gjennom stikkontakten i heimen)
    Faktisk får vi vel 50hz i stikkontakten her i norge, ikke at det har mye å si fra eller til i dette tilfellet men rett får være rett tilfelle noen bruker denne tråden som referanse på dette punktet. En del andre land har riktignok 60hz.

Moralen er folkens, ha respekt for strømmen når dere roter oppi CRT'ene deres. Ulykker skjer fra tid til annen, det viktigste man kan gjøre er å forebygge og ta forhåndsregler!! Som sagt litt off topic dette, men jeg synes det var litt greit å gjøre oppmerksom på :-)
    Dette er vel og bra men synes du burde komme med forhåndsregler også når du først er i gang. De fleste vet faktisk ikke hva som er lurt og ikke lurt av forhåndsregler på dette punktet.

PS: Dette er ikke ment negativt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bedre å stå på noe isolerende materiale, og bare berøre projektoren med en hånd, aldri to, eller armlenke på høyre hånf og elektrisk berøring med venstre.......
    Vet ikke helt om jeg er enig i dette da jeg uansett vil kunne få strøm igjennom meg hvis jeg er i kontakt med noe som helst annet som kan lede strøm til jord. Det er da bedre at det går via jordlenke. Jeg vil tro det er viktig at lenken da er festet på den hånda man bruker til å pille med, ellers gjør man bare vondt værre ved at strømmen tvinges til å gå gjennom torso.

I tillegg vil jordlenken sørge for at jeg ikke blir ladet med statisk elektrisitet og gir støt til prosjektoren, som du også nevnte.

Det anbefales vel også å la projektoren og eventuelle tillkobblede kilde spillere være isolert fra el.nettet via en skilletrafo også, men det er det vel ikke alle som har mulighet til.
    Vet ikke om du så det tidligere i threaden, men jeg har en 40KVA skilletrafo i kjelleren.. Ganske fint, men sabla dyrt!

Har enda tilgode å få støt fra projektoren i drift, men fikk en karamell fra et nylig kjørt rør der jeg hadde glemt å lade ut endekontakten av høyspennings kabelen tatt ut av splitteren mot kabinettet, og på vei ned fra gardintrappa klarte det oppladede røret sin kabel å treffe ned i nakke åpningen i teskorta og joda det var en spennende opplevelse..... ;-)
    Ikke stort bedre det der nei

Har selv reparert noen UPS'er, av rutine brukte jeg skrutrekker til å lade ut kondensatorene før jeg begynte å mikke med ting hver gang. Etter noe slikt som 20 ganger med strøm + batteri til- og frakobling glemte jeg å koble fra batteriet... BANG! sa det da ca. 400V DC ble levert gjennom den skrutrekkeren.. Den ble ca. 1cm kortere den dagen. Godt det ikke var fingrene mine, da de sannsynligvis ikke hadde kommet seg løs igjen så lett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har fått det bekreftet fra annet hold at jordlenken nok vil gjøre vondt værre.. Ikke at jeg helt kan skjønne hvorfor men.

Dvs, hvis man har muligheten for å være sikker på at man er helt isolert så kan jeg skjønne at jordlenke er værre. Men hva om man ikke kan være sikker på at man er isolert fra jord? Er det ikke da bedre at det går kun via hånda og ut jordlenka?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk får vi vel 50hz i stikkontakten her i norge, ikke at det har mye å si fra eller til i dette tilfellet men rett får være rett tilfelle noen bruker denne tråden som referanse på dette punktet. En del andre land har riktignok 60hz.

Dette er vel og bra men synes du burde komme med forhåndsregler også når du først er i gang. De fleste vet faktisk ikke hva som er lurt og ikke lurt av forhåndsregler på dette punktet.

PS: Dette er ikke ment negativt.
    Til din første kommentar:
    Du har selvfølgelig helt rett her Dead2, slurvefeil fra min side. Det er 50-60 hz som er det kritiske frekvensområdet og noen andre land har som du korrekt sier 60 hz på strømnettet.

Til din andre kommentar:
    Tok det ikke negativt :-) Også her har du et poeng. Nå kan jeg godt synse litt her, men mitt fagfelt er akuttmedisin og ikke elektronikk. Jeg kan endel om hva strøm gjør med kroppen, men det lille jeg kan om elektronikk og strøm, har jeg lært av kursdeltakere (elektrikere) og har lest meg til. Har noen kompetanse på område får de komme med korreksjoner eller tilføyinger. Noen enkle regler bør dog være:

1. Har du ingen kunnskaper om CRT og elektronikk, bør du la erfarne/profesjonelle håndtere innsiden av CRT projektoren
    2. Arbeid som hovedregel inni CRT'en med strømkabelen frakoblet!
    3. Skal man inni CRT prosjektoren med strømmen på: ta av klokker, ringer og armbånd som kan kortslutte strømkretser
    4. Sørg for å ha skikkelig arbeidslys slik at du ser hva du holder på med
    5. De fleste ulykker skjer når man slurver med sikkerheten. Dette skjer typisk for erfarne folk som har utført samme operasjonen mange ganger og begynner å slappe av i forhold til operasjonen, eller at den begynner å bli rutine. Så de erfarne av dere: husk enkle grunnregler for el-sikkerhet som punkt 2,3 og 4

Høres dette fornuftig ut?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GLYKOL får du hos Videosystem i Lier.
    http://www.videosystem.no/

Meget god service!

Mener jeg betalte ca 350kr for 1/2l klar glykol (den rette typen )

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Meget god service!
    Ikke dumt, skal stikke en tur dit en av dagene nå tenker jeg.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Har du ingen kunnskaper om CRT og elektronikk, bør du la erfarne/profesjonelle håndtere innsiden av CRT projektoren.
    Lang på vei enig i det, men det er vel også værd å merke seg at ingen er født med elektronikk kunnskap og CRTprojektor erfaring, og alle som skal kunne sette opp slike maskiner må på et visst stadie tilegne seg kunnskap før de kan gjøre noe fornuftig inne i eller sette opp en CRT projektor. Så får man kjenne sine begrensninger og heller be om ekspert hjelp hvis man av tidligere ti tommeltott erfaringer vet at man børr ligge unna innsiden av projektoren.

2. Arbeid som hovedregel inni CRT'en med strømkabelen frakoblet!.
    Dette er vel både en god regel for mye elektronisk utstyr, hvis man også tar med at mye elektronisk utstyr kan holde på høye ladninger lenge etter at der frakobblet, men samtidig er det umulig å foreta mange av de mange nødvendige justeringene uten projektoren innkobblet i el.nettet og i drift, og har børr man vel peke litt tilbake til regel nummer 1.;-)
    3. Skal man inni CRT prosjektoren med strømmen på: ta av klokker, ringer og armbånd som kan kortslutte strømkretser
    Den regelen støtter jeg 100%, og med erfaring blandt annet fra bilverdenen, der det av og til faktisk skjer ulykker med gifteringer og klokker som smelter mens de er på mekanikeren fordi de kommer mellom pluss og jord i nærheten av batteriet der man har meget kompetente kabling uten spesielt spenningsfall, så er dette en grei regel synes jeg.

4. Sørg for å ha skikkelig arbeidslys slik at du ser hva du holder på med
    Også en meget fin regel som gjelder for CRT projektor, men her kan det også være nødvendig å kunne skru av lyset for å sjekke bilde på lerretet, og da synes jeg at det at man her mulighet for å styre arbeidslyset etter behov og uten å bli "jordet" i lysbryter/lampe med en hånd inne i projektoren er no man børr etterstrebe å få til.
    5. De fleste ulykker skjer når man slurver med sikkerheten. Dette skjer typisk for erfarne folk som har utført samme operasjonen mange ganger og begynner å slappe av i forhold til operasjonen, eller at den begynner å bli rutine. Så de erfarne av dere: husk enkle grunnregler for el-sikkerhet som punkt 2,3 og 4
    Dette er nokk en regel som er ganske universell og som sikkert kan overføres i mange sammenhenger der det er fare for liv og helse. En annen regel som jeg synes man burde ha i bakhodet i den forbindelse, er at hvis man holder på med farlige ting lenge nokk, vil man en eller annen gang bli utsatt for den fryktede ulykken. Situasjoner der en missforståelse kan føre til at en utenforstående setter i gang "maskineriet" mens det foregår vedlikehold osv er vel også klassikere....

Synes den godeste Murphy tar litt av essensen i de tidligere reglene inn i den meget enkle og ganske alt omfattende og universelle setningen "If anything can go wrong, it will" ;-)

Høres dette fornuftig ut?
    Ja jeg synes du kom med mye fornuftig, selv om noe av det du beskriver tidligere med personskader osv, mer vel gjelder for sterkstrømms elektrikkere som jobber med høystpent kraflinjer og kraftige el.forsyninger der det kan bli utløst noen helt andre watt effekter der spenningene er høye det er litt andre strømstyrker tilgjengelig enn de man har i en CRT projektor.

Hoved problemet for CRT projektorer er vel problemer med situasjoner der det kan forekomme livstruende ventrikkel flimmer situasjoner ved strømgjennomgang, enn at man må amputere kropsdeler pga indre skader.
    Det at 50 og vel også 60 hz også kan føre til låsing av muskel bevegelser og kramper slik at man ikke eklarer å slippe taket i den live strømførende komponenten og kan få skader pga det, er vel et annet lite hyggelig senario.

Rygg skader/problemer pga løfting av slike litt uhåndterlige projektorer med egenvekt i området 50-110 kg og skader pga dårlige tak oppheng, og eventuell brannfare er vel også andre rissiko momenter, der man godt kan ta med seg Murphy på veien.......;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoved problemet for CRT projektorer er vel problemer med situasjoner der det kan forekomme livstruende ventrikkel flimmer situasjoner ved strømgjennomgang, enn at man må amputere kropsdeler pga indre skader.
    Det at 50 og vel også 60 hz også kan føre til låsing av muskel bevegelser og kramper slik at man ikke eklarer å slippe taket i den live strømførende komponenten og kan få skader pga det, er vel et annet lite hyggelig senario.
    Takker for støtte for de fleste punkter på min synse liste til forsiktighetsregler. Jeg er enig i mange av de punkter du kommenterer ask4me2, men det siterte punkt synes jeg at trenger en kommentar:

Er ikke dette alvorlige personskader da? Hjertestans (ventrikkelfilmmer) og amputasjoner er vel faktisk noen av de verst tenkelige konsekvenser av el-skader. Poenget mitt var at det vi driver med kan være farlig! Et av mine hovedpoeng når jeg underviser el-folk som kan det de driver med, er at det er en grunn til at f.eks det er en standard på når jordfeilbrytere skal slå ut. En konsekvens av å justere opp denne verdien (som enkelte useriøse aktører gjør for kundens "bekvemmelighet") kan faktisk være at man blir alvorlig/livstruende skadd! Et annet av mine poenger er at det er faktisk ikke bare strømstyrken som avgjør skadeomfanget, som nevnt i innlegget mitt. Det er faktisk en utbredt misforståelse at det kun er arbeid med høyspent som er farlig (som arbeid med el.linjer og toglinjer osv). Det er netopp en av grunnene til at NELFO så nødvendigheten av et nytt kurskonsept!! Til allmen opplysning er det ikke frekvensen på strømmen som får en til å henge fast. Det er vekselstrøm som får muskler til å kontrahere i takt med el.pulsene, som gjør at man henger fast. Ved likestrøm (batteri strømforsyninger), blir pasienten slått vekk fra strømkilden (fordi strømpulsen er konstant) og får dermed en kortere eksponering for strømmen (dette kan også gi hjertestans og andre alvorlige konsekvenser). Husk at man kan grille pølser i stikk kontakter!! Det indikerer at man kan få alvorlige el.skader også ved "svaktrøm"-ulykker dersom forholdene ligger tilrette for det, siden pølser har et indre som meget godt kan sammenliknes med menneskelig vev i denne sammenheng (utvikling av brannskader altså ;-) ) .

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forsåvidt enig med deg i det du skriver her gut_man, og en sirkulasjonsvikt pga ventrikkel flimmer er vel ikke noe å bagatellisere, da det både kan frembringe alvorlige hjerneskader og død, avhengig av tid til sirkulasjonen kommer i gang igjen og om den kommer i gang (mulig jeg utrykkte meg litt klossete i det tidligere innlegget...).

Det jeg ikke var enig med deg i et innlegg tidliger var at jeg tolket det som du mente at den 30-40kv høyspenningen slike projektorer benytter nermest kunne sammenlignes å gi samme typer skader som tilsvarende spennings førende kraftlinjer, der en uheldig plassert hånd, arm eller lignende kan forvandles til noe helt annet i løpet av meget kort tid.

Har sett på en gang da en stor måke kom mellom fasene på en høyspennt kraftlinje, og det var et realt fyverkeri med til dels kraftige lydtrykk i tillegg. ( høertes ut som å stå nærme og høre på skips hornet på dankebåten) All fuktigheten som var i fuglen fordampet nermest momentant, og det var en ganske tommt måkeskall som var igjen av det som fallt i bakken med en gråblå røykhale etter seg. Hvis en CRT projektor har en tilnermet stor "slagkraft" i sin høyspennings delen, ville ikke jeg turt å ha den i hus. En CRT projektor bruker en quadrupler til å transformere opp spenningen (det er litt denne man hører jobbe for å pumpe opp høyspennings delen når man slår på projektoren) , og det blir mer som statisk elektrisitet å regne, da spenningen faller med en gang dersom man får en kortsluttning, og ikke som med en kraft linje der det er vekselstrøm og skikkelige strømreserver å pøse på med gjennom slike vetvare kortsluttninger.

Er ellers veldig enig med deg nåer det gjelder oppvarming av pølser med 230v og effektene av likestrøm og velselstrøm osv, og synes du kom med mye informativt når det gjelder farer rundt det å jobbe med innmaten i elektrisk utstyr. Synes eller ikke man skal overdrive faremomentene med å jobbe inni en CRT projektor, og hvis man har tilstrekkelig kunnskap om det man holder på med, går det som oftest grit å justere plasseringen av vidde spolene, fokus og magnetringene, G2, vidde spolene osv. Er også lurt å ha riktig type verktøy til mange av disse jobbene, da metalliske skrutrekkere f.eks kan forstyrre magnetfelt, og kan i enkelte tilfeller skade elektronikken selv uten at det er i kontakt med noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    http://www.videosystem.no/
    Meget god service!
    Ok, her må jeg bare si meg helt enig.

Jeg troppet opp hos de i dag og møtte to veldig greie og positive personer. Jeg var også så heldig at jeg fikk den siste flasken de hadde på lager. 250,- +mva, faktura får jeg i posten.

Servicen var også utmerket da de ringte til reparatør uten å nøle for å dobbeltsjekke ang. spm jeg hadde. Etter hva jeg fikk høre har de også mange gamle kort på lager og kan også tilby innbytte av defekte kort som de så reparerer, mot en ikke så ille pris.

Så i kveld håper jeg å gjøre første forsøk på å tappe glykolen og se om jeg får ut alt rusket.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice