Brukt rør BG 808s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brukt rør BG 808s

Er de noen som vet for jeg for skjøpt brukt grønt rør til BG 808s

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er bortimot umulig å få tak i gode brukte rør til denne. Hvis man har så selges de ikke, siden de kun kan skaffes nye for 14.000,-
    Hvis et først kommer til salgs er de borte før annonsen har blitt mange timene..

Har akkurat kjøpt nytt blått rør, og det ble en oppgradering verd alle pengene!
    neste sommer blir det nytt grønnt og. Mitt har litt ujevn slitasje på ene siden, så det blir ørlite gultoning i HELT hvite scener.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony eller Panasonic? Det er ganske ofte Panasonic rør til salgs på eBay, og av og til Sonyrør. Jeg har et brukt grønt Panasonicrør som jeg muligens skal selge. Er ikke mye brukt, men har en overgang på den ene siden som kan ses i lyse scener.

Gunnar

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    neste sommer blir det nytt grønnt og. Mitt har litt ujevn slitasje på ene siden, så det blir ørlite gultoning i HELT hvite scener.
    Fint å høre om noen som vil ta godt vare på og bruke "litt" penger på disse projektorenene som med goder rør og riktig oppsett fremdeles slår det meste av det man ser av digitale lampe ventiler.

Stusser egentlig litt på det du angir med gult i hvite film cener, da gult vel er mangel å blått når man gjør en additivt RGB blanding med lys. (se vedlagt bilde)
    Sikker på at du ikke kjører blått så hardt at det bloomer, eventuellt at du ikke kjører det hardt nokk?

Mangel på grønnt vil resultere i magneta, samt at et slitt og diffust grønnt rør har mere å si for opplevd skarphet i bilde enn et litt slitt og diffust blått rør.

Ellers til trådstarter, så må jeg nokk innrømme at jeg ikke heller har noe gode grønne BG808s sony rør å selge.
    Har to BG808s med tydelige logo innbrenninger som også trenger utskifting av grønnt og blått rør skal de bli brukenes til noe, og det er vel vanskelig å få noen som kjenner kvalitetene til disse projektorene med gode rør til å selge brukbare rør billig...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og stusset litt på det, men det er litt gulaktig, og tror ikke jeg kjører det for hardt heller.
    G2 er justert korrekt og brightness/Kontrast 30/50.

denne gulaktige defekten ligger omtrent likt som det var på det gammle røret. men det grønne er slitt likedan, sikkert et statisk bilde som har stått på lenge da den hang på konferansesenteret slik at blå og grønn ble slitt ganske likt.

Bildet ble jo vanvittig mye bedre etter jeg fikk nytt rør, og kunne senke både kontrast og lys med 10, og føle at jeg har samme lysutbyttet.

Men det er og mulig jeg ikke har sett godt nok etter og at det egentlig er svakt lilla, men tror ikke det.. skal se etter i kveld når jeg kommer hjem fra jobb.

Edit: Jeg må kjøre med 9.300K temp for å få det helt hvitt, det er litt for rødt med 6.500K temp. regner med det er fordi det nye røret ikke er kalibrert, slik det gammle ble da den ble solgt fra fabrikk.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Jeg må kjøre med 9.300K temp for å få det helt hvitt, det er litt for rødt med 6.500K temp. regner med det er fordi det nye røret ikke er kalibrert, slik det gammle ble da den ble solgt fra fabrikk.
    Fabrikk Fargetemp instillingene blir vel gjort hos produsent når projektoren har tre helt nye rør, og har fått intrykk fra diverse ekspert utalelser her i forumet, at det stemmer skjeldent når man har fått litt slitasje og eller en gang må skifte rør. Forstår det som at fabrikk instillingen blir gjort med et spessiell projektor produsent utviklet colorimeter, som monteres rett på linsene til projektoren og komuniserer og programerer de default farge instillingene inn i default innstillingene på projektoren.

Skifter man rør og vil ha en mer riktig fargebalangse i det oppsettet man bruker, må man inn å justere gain og cutt off farge korrigerings menyene, og benytte egnet fargekalibrerings utstyr får å få dette til. har man med nye rør å gjøre, børr man være forsiktig med å kjøre det for hardt den første innkjøings perioden også, da man i den første perioden lettere får innbrenninger og et skjoldete ru overflate.

Mulig du kjører det grønne røret litt hardere enn nødvendig i forhold til det røde dersom du korrigerer en litt for lav output fra det nye blå røret ditt med å velge en 9.300K fargetemp. Kankje det gule du ser rett og slett er fra det området det grønne røret er minst slitt og klarer å "overdøver" det blå sitt mer jevne lys utbytte.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Mulig du kjører det grønne røret litt hardere enn nødvendig i forhold til det røde dersom du korrigerer en litt for lav output fra det nye blå røret ditt med å velge en 9.300K fargetemp. Kankje det gule du ser rett og slett er fra det området det grønne røret er minst slitt og klarer å "overdøver" det blå sitt mer jevne lys utbytte.
    Dette er meget mulig.
    men tror vel ikke at jeg kjører røret for hardt med 30/50 innstilling?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Sony eller Panasonic? Det er ganske ofte Panasonic rør til salgs på eBay, og av og til Sonyrør. Jeg har et brukt grønt Panasonicrør som jeg muligens skal selge. Er ikke mye brukt, men har en overgang på den ene siden som kan ses i lyse scener.

Gunnar
    Det er Sony rør kan jeg bruke Panasonic

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, desverre.
    Kun sony 07MFP2 rør som passer, man KAN bygge om maskina til å ta MEC rør, men det koster rett og slett så mye at 2 nye sonyrør kommer på samme pris..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er meget mulig.
    men tror vel ikke at jeg kjører røret for hardt med 30/50 innstilling?
    Er projektoren calibrert riktig med presat fargetemp, og de stemmer i forhold til rørene som benyttets har du nok mye rett i det. Etter å ha testet litt med å skifte rundt på rør fra forskjellige projektorer, kjøre opp lysstyrke på kilde spiller samt gain og cutt off instillinger som originalt ligger på et sted mellom 40 og 69 på de projektorene jeg har testet på en skala som går fra 00-99 fra farge justerings menyene og gamma justering, er jeg ikke så sikker på hvor mye man skal stole på 50 instillingen på kontrast heller når det gjelder hvor hardt man belaster rørene. Faktorer som hvor stort fosfor areal man har satt opp projektoren, og hvor mye projektoren har slitt røret i standby osv er andre faktorer.

En Barco med jevn og fin rør slitasje og 10k timer på telleren og som faktis gir et meget godt bilde fremdeles, der jeg mistenker at den har stått mye av denne tiden i stand by. Det jeg merket det best på var egentlig når jeg satte inn et annet rødt rør og skulle justere G2. Den kom helt i den ene enden av justeringen, og måtte justeres mye ned i fargejusteings menyen for ikke å gi bildet et meget varmt preg. Satte samme røret i en tredje barco , og den var helt anderledes på G2 justeringen.

Tror derfor det ofte kan lønne seg å sjekke hvor mye kontrast man skrur opp med før scannelinjene begynner å bloome, og så holde seg langt unna dette området når man setter opp projektoren, hvis man vil at rørene skal holde noen tusen timer i hjemmekinoen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, i går fikk jeg mørkelagt rommet så bra som jeg kan få det, og kunne da senke Brightness/Kontrast ned til 25/45 uten problemer med lysnivå.
    Det som overrasket meg veldig var at den lille gulheten jeg så før forsvant!

Men nå synes jeg teksten blir slitsom, den blir alt for lyssterk..
    Skulle vært en anordning slik at jeg kunne fått ned lysstyrken på tekst til nesten det halve..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vært en anordning slik at jeg kunne fått ned lysstyrken på tekst til nesten det halve..
    Ble litt OT dette, men ja, har også savnet det at man kunne valgt fremvisingen av tekst på en annen måte enn fullt hvitt nivå. Mørke filmer kunne f.eks godt hatt en mørkegrå tekst i stedet for hvitt. Det er vel her man typisk ser forskjell på LC og luft kobblede CRT projektorer, og det er vel ofte "halo" effekten man ser, både i objektivet, kino rommet og i egene øyne....;-)

Det at du ikke fikk gult når du skrudde ned contrasten kan komme av at du kjører det blå røret litt hardt. Det blå røret kan godt settes litt mer diffust på skannelinjene også uten at det går ut over skarpheten i bildekvaliteten, så man bruker litt mer fosfor areal og belaster det punktet som motar elekton strømmen litt mindre intenst. Det at tekten ble mer irriterende når du skrudde ned kontrast, høres i utgangspunktet litt rart ut, men det har vel med at irisen i øyet åpnes mer, og det er den ekstra lysfølsomheten som utgjør forskjellen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Barco 808 S

så røra ligger på 14 lapper?
    er dette fast pris eller har du gått opp trudde det var 12 lapper.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg fikk "nice price", fordi selger gjorde en feil, men Videosystem skal ha 11.200+Mva = 14.000,-

Tror de kan skaffes for $1400 fra USA, da kommer det på 11.400+frakt. så det er vel ikke mye å hente, pluss at det tar en del tid.
    Videosystem brukte ca 1uke fra jeg bestillte til jeg hadde hjemme. Da måtte de bestille fra Belgia først, siden det ikke er lagervare. Super service.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Barco 808 S og Feil

Hei ser ut som jeg må bytte Power nu
    er det verdt dette?
    projketoren har skrudd seg en del av i det siste, bildet blei bare borte da
    koster meg kjappe 6000 ev 2000 til den andre delen
    Forslag bør jeg velge tv kansje?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv å bytte smps enhet.
    garantert noen som har slik liggende.
    Hør med feks: Bjørn H og mrking

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dark
    er det verdt dette?
    Det er ikke bare den "klassiske" 17volt justeringen da? avik her kan føre til de symtomene du beskriver. Curt Palme har en grei forklaring på denne synes jeg. http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout5.htm

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dark
    er det verdt dette?

Har du sjekket 17 volt på powersupplyet? Hvis den har driftet mye, slår projektoren seg av.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •