Litt hjelp med CRT. (fersk!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt hjelp med CRT. (fersk!)

Har nå skaffet meg en CRT projektor (sony D50), og lurer på en ting:

Den vil ikke stille inn fargene til å treffe på samme plass.. Har kikket litt i manualen, og første steget er "trykk BOW knappen", men det er ingen BOW knapp! Har vært "inne" på RGB Size for å stille det så riktig som det er mulig, men strekene er sjeve. Samme på alle andre pattern test bilder.Hvordan få dem rette?

Håper dere forstår hva jeg prøver å si her, ble ganske dårlig forklart.

Vet det er endel her på forumet med mye kunnskap om CRT, så det hadde vært flott om noen kunne sette av litt tid til en nybegynner!

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til Sony D50, men om du ikke har stilt på linsene fysisk så må du gjøre det. Finnes et sted i setupen hvor du får opp et kryss hvor du skal stille rødt mot det grønne, og det blå mot det grønne.
    Senere må du finjustere konvergsen, men det gjøres via menyene. Da får du opp et rutenett.

NielsNilsen hadde D50, så han kan sikkert hjelpe til litt. Kanskje han du har kjøpt den av?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er han jeg kjøpte den av ja :wink: .Har oppe kryss og rutenett, men det er vel kanskje justeringen på linsene som mangler. Men vil ikke begynne å skru på noe innvendig før jeg er helt sikker. Sender ern PM til Niels Nielsen tenker jeg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke allerede har gjort det, så les litt i installasjons mannualen (kan f.eks lastes her: http://www.curtpalme.com/docs/SonyD50_Install.pdf ).

Bow kanppen er vel en del av den justeringen av formen og geometrien av det grønne bilde på det midterste røret, og kommer vel ganske langt ut i leksa i innstallasjons prosedyren.

CRT projektorer er ikke plugg and play, og krever ett visst kunnskaps nivå før man begynner, hvis ikke, kan man justere seg vekk, og i ekstreme tilfeller, kan man faktisk også klare å ødelgge noe, hvis man setter opp bilde utenfor fosforflaten på røret osv.

Var projektoren hentet fra et vel oppsatt og fungerende oppsett, skal det kunne gå ann å få til geometrien riktig uten justering, med bare å sette projektoren med tilsvarende nøyaktig kastelengde og vinkler osv i forhold til et like stort lerret. Skal det bli helt bra, må oppsettet på kildesignalene også være identiske. Dette er imiddlertid vanskelig å få til i praksis......
    Skal man ikke benytte samme bildestørrelse, lønner det seg å resette alt, og begynne helt i fra bunden, og følge installasjons beskrivelsene slavisk, til man begynner å forstå litt mer hva man holder på med, så kan man begynne og utforske og tweake litt mer etter hvert. ;-)

Har ikke egen erfaring med Sony D50, men generellt for CRT projektorer og pga vinklingen av rødt og blått rør inn mot det grønne, og alle geometriske faktorer påvirker hverandre, så er det viktig med riktig plassering for å få riktig størrelse og plassering av bilde på fosfor flatene, er det ingen gode snarveier som fører til målet, og man må sette opp et geometrisk riktig oppsett, skal man få et stabilt og best mulig resultat.

edit: vil ellers bare ønske deg velkommen som crt projektor eier og bruker her i forumet, og alle som begynner med CRT projektor, står overfor en litt bratt lærekurve i begynnelsen, men det er noe av det som gjør det litt spennende også ;-) .

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens Martin
    Har nå skaffet meg en CRT projektor (sony D50), og lurer på en ting:

Den vil ikke stille inn fargene til å treffe på samme plass.. Har kikket litt i manualen, og første steget er "trykk BOW knappen", men det er ingen BOW knapp! Har vært "inne" på RGB Size for å stille det så riktig som det er mulig, men strekene er sjeve. Samme på alle andre pattern test bilder.Hvordan få dem rette?

Håper dere forstår hva jeg prøver å si her, ble ganske dårlig forklart.

Vet det er endel her på forumet med mye kunnskap om CRT, så det hadde vært flott om noen kunne sette av litt tid til en nybegynner!
    You got mail...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye forskjell er det på rørene? Husk at rørene trenger 30 min for å varmes opp før de "roer seg".

Vet ikke hvordan det er på Sony, men på Barco så må en midstille rasteren på fosforplata på hvert rør, så må en sentrere rørene fysisk i forhold til hverandre og lerretet ved å løsne dem (egne skruer for dette), justere og skru fast.

Husk også at for å utnytte projektoren mest mulig så må du få korrekt avstand til lerretet slik at du kan justere rasteren så stor som mulig på fosforet i røret. Da vil du oppnå det beste og mest lyssterke bildet samtidig som levetiden på rørene blir maksimert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •