Nytt blått bilderør fungerer IKKE!! (nå fungerer det)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt blått bilderør fungerer IKKE!! (nå fungerer det)

Har byttet det blå bilderøret nå, men det fungerer ikke!!

Det lille røde glødelyset som skal være i midten ved sokkelen (inne i selve røret) lyser ikke opp slik som på grønn og rød!

Hva er galt?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Falsk alarm!

Etter å ha tatt av det nye, satt på det gmle og fortsatt ingen funksjon gikk jeg etter alt i sømmene og fant til min store lettelse at den ene kontakten fra hovedkort til sokkelkortet ikke var på.

Så etter å ha satt alt sammen igjen fungerte det!
    Begynnte å lure om det var noe mer som var galt, for rasteret lyste som et amerikansk juletre, men etter en kjapp G2 justering var alt som det skulle!

Da har jeg jammen lært mye i dag og

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en spennendes dag
    Gratla med nytt rør. Disse gamle sliterene fortjener litt TLC innimellom.

K

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!
    Venter nå på 2 kompiser som sakal hjelpe meg å løfte den opp i taket igjen, så får jeg se hvor bra dette blir!
    Men det blir vel bedre og bedre de nste 100-500 timene etter hva jeg skjønner. Trenger visst en del timer innkjøring.

Jo, det var på kanten spennende en stund, siden jeg ikke så den kontakten da den er ganske skjult. Sjekket og sjekket at alt var på plass, men fant ingen feil.. ble litt redd for at det var noe galt med selve røret.

Så da ha jeg et greit 7MFP2 rør liggende om det skulle være noen som trenger

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å oppleve et helt sort nytt rør til 14000 Nkr ved første oppstart, høres litt i overkant spennende ut ja. Godt det bare var en ufarlig kobbling som manglet.

Andre projektorer som har en avtagbar G2 kobbling på neckboardet kunne så vidt jeg forstår fått en spot burn i senter når man slår av projektoren hvis denne er glemt tilkobblet, så det er generellt lurt å sjekke alle kobblinger flere ganger når man mekker CRT.

Har forresten selv opplev et sort rør ved oppstart, det var heldigvis et brukt rør, som hadde fått bøyd en av pinnene til filament kretsen bak i kobblingen til neckboardet, så det gikk fint ann å rette på det også men hadde det røret røket eller tatt skade måtte det jo et nytt rør i stedet hvis projektoren skulle brukes, og da flyr tusenlappene ganske fort...;-)

Et nytt rør trenger vel forsåvidt også å bli fint innkjørt en periode før man bruker det for fullt, og noe så enkelt som de convergence gridene som man justerer etter kan bli litt for hard kost og sette i begynnelsen synlige merker i ny ukondisjonert fosfor etter kun kort tid. Kjøres røret inn med maks raster uten trapes, slik at det dekket nesten hele bilderøret og et helt hvitt-felt eller bare et helt blått felt for for det gjeldende røret med lav hvitt/sort-nivå til å begynne med, og som gradvis økes frem til 100 timer, så er vel det en grei måte å gjøre det på. Man kan vel godt kjøre med mest mulig ute av focus eller diffuse scan linjer også, så man ikke fokuserer energien bare på noen tynne scanlinjer, og får gradvis bearbeidet fosfor overflaten slik at den blir jevnest og best mulig å bruke senere.

Edit:
    Nå tenker jeg du etter hvert får fram skikkelig hvitt og ikke gult og når det skal være hvite bilder i filmen , og skikkelig blå himmel osv. Et nytt blått rør står ganske høyt på ønskelisten min også fortiden ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •