kjøp av crt - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 11 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 201

Tråd: kjøp av crt

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jepp, men har ikke tenkt over før nå at man kunne fylle inn ny vinkel der.. :roll:

Mene, hva skal jeg skrive inn på freq? F.eks for å få 14grader, som er 43cm opp på veggen, så må jeg sette ned frekensen til 72khz. Har ikke helt skjønt hva den frekensgreia er for noe i denne sammenhengen. Men til dere som vet, er 72khz ok frekens?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg fortsatt ikke får til er å justere rørene(rødt og blått) opp og ned, altså vertikalt.

Kan noen svare meg på hva slags tryllekunst det skal til for å få flyttet de den veien, om det da er meningen at man skulle kunne gjøre det?
    Har løsnet på de fire skruvene som står forklart, og har fått det bekreftet med bilder fra en annen en som har en BG 801s at jeg har løsnet de rette skruvene.

Legger ved to bilder. Kan det være disse to(en på undersiden på hver side av røret) skruvene man skal skru inn og ut for å justere røret opp og ned? Det er jo fjører mellom linsa og røret liksom, både opp og nede....
    Skruvene jeg snakker om er de med blå pil på seg....

I need som input here..... guys...? :roll:

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørene kan ikke justeres opp og ned mekanisk, så det er ikke løye du ikke får til dette. Det tar en i menyene (elektronisk).
    Det er noen potmetre inni maskinen for å stille bildet opp og ned, det er vel litt mer for viderekommne. se på curtpalme.com. Under tekniske tips for 808.

Kjelli

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I linse programmet får du fortalt hvor projektoren skal stå, og hvor bildet er. Setter du da projektoren dér skal grønn være 100 % korrekt, rørene kan ikke flyttes opp/ned. Men det er da muligt noen har flyttet bildet på rasteret, eller ?
    Når grønn er hvor det skal være flyttes rød og blå horisontalt inn for å konvergere med grønnt.
    Du kan vel re-sette bildets plasering i menyen, eller sette det i middels posisjon. Går Barco fra 0-100 i verdi setter du den på 50, da skal bildet være i midten av røret.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mistenkte noe slikt, fordi jeg har funnet ut fra før at man kan justere bilde opp og ned inne i menyen elektronisk, men ikke mekanisk. Så ble nok litt villedet av en som sa han hadde justert rørene både vertikalt og horisontalt...

Ja man har et valg som heter å sentrere bilde på grønt, så det er sikkert lurt før man gjør noe mer.

Da er ihvertfall ting en del klarere, ble veldig frustrert av denne vertikal justeringen.

Det jeg ikke finner ut av nå er hvordan man justerer størrelsen på selve videobilde oppå rasteret? Finner det ikke i noen av menyene, kun justering av selve rasteret.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke noe som heter vertical size og horisontal size?
    En stiller på rasteret, selve størrelsen på bildet er avhengig av porch settings ol. i signalet. Typisk hvis en bruker en HTPC så kan en endre dette. Bruker en dvd spiller eller scaler kan en ikke endre dette.
    Still bilde slik du bruker anbefalt størrelse på rasteret, og deretter kjør blanking inn for å være brennsikker på at bilde aldri kan bevege seg ut for nære kantene.
    Når du justerer konvergens så blir blanking skrudd av, men kommer på igjen når du går ut av konvergerings menyen.

Tips. Når du skal stille konvergens, still kontrast laaaangt ned, strekene blir skarpere og det er lettere å få til god konvergens. La maskinen gå et par timer og finstill konvergens igjen. Kjør en finjustering etter en dag eller 2 i et par dager.

Kjelli

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vertical og horisontal size var det noe som het ja! :grin:

Se på bilde jeg har lagt ved, det går ei linje langs hele videobilde par cm ut på høyre siden, hva er det for noe? Om jeg justerer størrelsen på videobilde slik at det blir større så flytter den linja seg utover, gjør det noe om den linja blir flyttet helt bort til kanten av røret, eller så den blir helt borte, om dere skjønner?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å være en retrace linje som elektrokanonen i røret tegner opp når den går fra slutten av bildescanningen og tilbake til start og ny opptegning.

Det finnes en blanking fungsjon på barco projektorene, som man kan ty til for å ta vekk forstyrrelser utenfor det aktive bildefeltet, har du testet den?

Det er imidlertid ikke alltid mulig å få vekk slike synlige retrace lingnende forstyrrelser, ettersom enkelte projektorer bruker disse til noen målinger og styrefungsjoner ol.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blanking funksjonen hadde ingen innvirkning på den linja dessverre. Kan det ha noe med signalet jeg kjører inn? Akkurat nå bruker jeg s-video fra en dårlig dvd spiller.

Bør den linja ligge innenfor det trygge området?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoved prinsippet med å ikke la rasteret eller bilde gå for nærme eller utenfor det synlige fosfor belegget, er fordi man ikke har like god kjøling, og energien i elekton strålen ikke blir oppbrukt til å lage lys på samme måten som på fosfor flaten. Den lille retrace lignende linja inneholder såpass lite energi, så den burde være ganske ufarlig å plassere i kanten og utenfor crt flaten, men ville som jeg alerede ser du har prøvd, å blanket den vekk med blanking fungsjonen. ;-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger denne retrace linje til høyre i bildet på Barco ? Ligger den ikke normalt i toppen av bildet ?
    Tillykke med nye høyttalere TomH !!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ligger denne retrace linje til høyre i bildet på Barco ? Ligger den ikke normalt i toppen av bildet ?
    Tillykke med nye høyttalere TomH !!
    Når jeg ser inn i røret så er den på høyre side i røret.
    Men når jeg bruker internt raster, og senker kontrasten og justerer opp lysstyrken så kommer det en linje i bunnen av røret så vidt jeg husker, den linja går liksom litt på skrå nedover fra siste tegnede linje. Kanskje dette er retrace linja?

Takker for det! :grin: Gleder meg veldig til å få på plass alt nå, bare to uker,så kan jeg hente høyttalerne, få satt barcoen på plass. Tar vel litt tid før alt er oppe og går men... det er jo bare morro når man først er i gang!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=TomH]Når jeg ser inn i røret så er den på høyre side i røret.
    Men når jeg bruker internt raster, og senker kontrasten og justerer opp lysstyrken så kommer det en linje i bunnen av røret så vidt jeg husker, den linja går liksom litt på skrå nedover fra siste tegnede linje. Kanskje dette er retrace linja?

QUOTE]

ja, i bunden av mine rør ser du denne linje, og denne linje havner da ca 5 cm over det aktive bildet på lerretet, altså på mitt sorte filt på rammen. Kan forestille mig denne linje kan irritere de der har "plastramme" rundt lerretet. Den går heller ikke bort med blanking. Men, nå ser jeg den jo nesten ikke....
    Du ser et bilde av det her
    Jeg får ikke bildet lastet opp igjen, men du kan se her : http://avforum.no/forum/crt-projektorer/12314-rkt-bilde-ved-mere-raster.html

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ligger min Philips DVD 963SA innregistret i Oslo, så da kan jeg vel hente den i morgen tenker jeg. :grin:

Ikke at jeg får sett noe særlig hva den yter før jeg har fått stilt inn barcoen skikkelig da. Men kan jo koble den til min Panasonic 37PA30 via komponent, vil tro den er bedre enn min panasonic dvd opptaker via scart.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Nå ligger min Philips DVD 963SA innregistret i Oslo, så da kan jeg vel hente den i morgen tenker jeg. :grin:

Ikke at jeg får sett noe særlig hva den yter før jeg har fått stilt inn barcoen skikkelig da. Men kan jo koble den til min Panasonic 37PA30 via komponent, vil tro den er bedre enn min panasonic dvd opptaker via scart.
    Ja, da kan du "hacke" den når du er klar med Barcoen...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er 963sa hentet ut. Legger ut et par bilder. :grin:

Ser fin og strøken ut. Må bare få lagd en phono til bnc kabel, skaffet noen bnc kontakter på biltema i dag, får bruke de midletidig. Blir vel til at jeg skaffer en supra komponent hos Eltek når den skal kobles opp ordentlig.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ser jo ut som ny, kom den fra Tyskland ?
    Ja, jeg bruker Supra AV3, 8 meter 3 rca-3bnc, fungerer helt fint.
    Blev anbefalt Belden (tror jeg da det var) dengangen jeg skulle ha kabel egentlig.
    Prøvde også tweaket med sølvfolie rundt om kablen fordi den på 2 1/2 meter går sammen med en strømkabel, men jeg ser ikke forskjell på bildet....

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kom fra verdens navle Mo i Rana. :grin:

Ja ser veldig lite brukt ut, finner ikke støv noen steder, ikke en gang på kontaktene bak! Kanskje han bare er ekstremt flink til å tørke støv, hehe.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen som er racere på LENS programmet og crt fortelle meg om dette vil gå.

BG 801s stående max 20cm over gulvet.
    Nedereste kant på lerretet er 100cm fra gulvet.

Blir det for mye trapes form? Mener å ha lest et sted at jo flere grader opp,jo mindre båndbredde til signalet. Tror det var på avsforum.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken bildebredde og bredde/høyde format er det du skal vise på lerretet ditt TomH ?

Kan ellers anbefale å eksprimentere litt med Barco Lens programmet litt på egenhånd, så forstår man selv litt mer av hva man holder på med når man setter opp projektoren.

Når ønsket bildegeometri er angitt ,angi da forskjellige vinkler opp mot lerret og sjekk A verdiene foran og bak på projetoren , noe som bilde under viser. Bildet under er fra et 4:3 210cm oppsett med 15 graders vinkel dvs. 4,5 graders vinkling av projektoren.

Litt hjelp med div. oppsett BD801s-bd801s_input-jpg

Litt hjelp med div. oppsett BD801s-bd801svinkel_5-jpg

Problemet ellers hvis man må avvike mye fra vannrett vinkling og legge mye på den innebyggde 10.5 graders vinkelen mot lerretet, er at man må justere mye på keystone justeringene samt kompensere for andre bilde ulineæritet osv, og nok dermed stresser projektorens elektronisk litt høyere enn et vannrett oppsett og at det dermed kan bli litt vanskeligere å oppnå en stabil konverkens og få utnyttet projektoren fulle oppløsnings potensiale med godt resultat.

Fare for blooming og at scannelingene overlapper hverandre på fosforflaten øker også der hvor skannlinjene tegner opp noe tettere og langs den litt kortere siden på bilde trapesen, så når man velger bilde oppløsning på kilden, og skal justere riktig brigtness og kontrast, bør man sjekke at det fosfor området som motar den høyeste energien/flateenhet ikke har skanlinjer som flyter ut og "bloomer" , eller overlapper hverandre.

Håper dette kan hjelpe deg litt videre med oppsettet.;-)

Side 10 av 11 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Lignende tråder

1. Er regnbue eff. det eneste motargumentet mot å kjøpe DLP
    By Marantz in forum Digitale projektorer
    Svar: 31
    Siste melding: 06-29-2005, 08:43
  2. Kjøp av CRT
    By wotg in forum CRT projektorer
    Svar: 15
    Siste melding: 04-22-2005, 14:20
  3. Noen med erfaring vedr. kjøp av CRT PJ fra USA?
    By Alexander in forum CRT projektorer
    Svar: 12
    Siste melding: 07-08-2004, 13:38
  4. DLP vs LCD vs CRT ?
    By sjokomelk in forum Generell video
    Svar: 10
    Siste melding: 07-31-2003, 09:36
  5. Kjøp Av CRT
    By Razor in forum CRT projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 03-24-2003, 15:20

Stikkord for denne tråden